;
coinex

کاسبی با پول خریداران خودرو توسط واردکنندگان و خودروسازان!

 

کاسبی با پول خریداران خودرو توسط واردکنندگان و خودروسازان!

کاسبی با پول خریداران خودرو ، به یک روش جدید کسب و کار برای واردکنندگان و خودروسازان تبدیل شده است.

بازار خرید و فروش خودرو دچار بحران شده است. واردکنندگان و همچنین تولیدکنندگان خودرو به بهانه پیش فروش خودروهای داخلی و خارجی پول را از خریداران دریافت کرده و با آن کاسبی می‌کنند.

براساس اطلاعات موجود تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو، پول‌های دریافت شده از مردم را به بهانه پیش فروش خودرو، در بانک‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. متاسفانه هیچ نظارتی نیز در این زمینه انجام نمی‌شود.

کاسبی با پول خریداران خودرو

معضل بزرگ مربوط به خرید و فروش خودرو همچنان در جریان است. موضوعاتی چون فروش و پیش‌فروش خودروها در ایران، به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است.

بدقولی‌های خودروسازان داخلی و همچنین واردکنندگان خودرو، باعث شده تا دیگر مردم به آنها اعتماد نداشته باشند. مردم دیگر حاضر نیستند پول خود را در اختیار آنها قرار دهند.

شک و تردیدهایی همیشه در مورد این گروه وجود داشته و هیچ نظارتی هم در این زمینه صورت نمی‌گیرد. این در حالی است که برخی سازمان‌ها فقط اسم نظارت بر فروش و پیش‌فروش‌های خودرو را یدک می‌کشند.

بحث جدیدی که اکنون در بازار خودرو مطرح است کاسبی با پول خریداران خودرو است؛ شغل جدید خودروسازان و واردکنندگان خودرو. افراد زیادی با تبلیغات، وعده و وعیدهای خودروسازان و واردکنندگان حاضر می‌شوند برای دریافت خودرو، پول خود را به این فروشندگان بسپارند.

به گفته وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، بسیاری از این فروشندگان خودرو، حتی مجوز لازم را هم برای پیش‌فروش خودرو ندارند! این افراد پول مردم را ماه‌ها در اختیار گرفته و در نهایت هم با مشکلات بسیار و البته گرانتر خودرو را به مشتری تحویل می‌دهند.

واردات خودرو فقط توسط نمایندگان معتبر

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که واردات خودرو فقط باید توسط نمایندگی‌های معتبر و دارای گواهینامه نمایندگی از شرکت‌های رسمی انجام شود. در این زمینه نیز مشکلاتی به وجود آمد، زیرا مشخص نبود که چه کسانی گواهینامه رسمی دارند و چه کسانی گواهینامه غیررسمی.

در نهایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، اجازه داد که حتی نمایندگان غیرمستقیم و فرعی هم به واردات خودرو بپردازند. یعنی در واقع این سازمان به واردکنندگان غیررسمی خودرو اعلام کرد تا با پرداخت مبلغی به کمپانی دارای نمایندگی رسمی، بتوانند حوزه خدمات پس از فروش را تضمین و در مقابل اجازه واردات خودرو را دریافت کنند.

لازم به ذکر است که حتی واردکنندگان رسمی هم مجوزهای پیش‌فروش وزارت صنعت را ندارند و متأسفانه مردم نیز از این موضوع بی اطلاع هستند. ممکن است مردم در نهایت و از سرناچاری، از پول خود دست بکشند. چون نه تعهدی نسبت به بازگشت پول وجود دارد و نه حتی سود آن.

کسانی که به پیش فروش خودرو می‌پردازند به خریداران وعده سودهای بالای مشارکت می‌دادند، اما این گروه نه تنها خودرو را در زمان مشخص تحویل نمی‌دهند، بلکه کاسبی با پول خریداران خودرو را نیز به راه می‌اندازند.

ممکن است در نهایت مشتری نسبت به خرید خودرو منصرف شود. در این حالت فروشندگان درصدی جریمه نیز از خریداران دریافت می‌کنند.

مشتریان به حق و حقوق خود در قراردادهای پیش‌فروش خودرو هیچ اطلاعی ندارند و به دلیل داشتن هیجان برای خرید خودرو، قرارداد را امضا می‌کنند و به بندهای یکطرفه آن توجه نمی‌کنند.

آیا واقعا پول خریداران خودرو در بانک‌ها سپرده‌گذاری شده است؟

بسیاری از مشتریان ماه‌ها است پول خود را به دست برخی شرکت‌های فروش خودروی خارجی سپرده‌اند. اما تعداد زیادی از متقاضیان خودرو، پول خود را برای دریافت خودروی خارجی در مدت زمان معینی به دست فروشندگان سپرده‌اند نه بیشتر، که البته در این مدت زمان خبری از تحویل خودرو نشده است.

واحد نظارت در این زمینه وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهد و تا امروز هیچ گزارشی از برخورد با متخلفان مشاهده نشده است.

در این راستا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اسامی چند شرکت را اعلام کرد که اجازه پیش‌فروش خودرو را نداشته‌اند. به گفته آنها این شرکت‌ها تنها پول مردم را دریافت کرده و آن را به بانک سپرده و سود آن را دریافت می‌کنند. گویا هر زمان مشتریان به این شرکت‌ها مراجعه کرده و در مورد تحویل خودرو سوال می‌کنند، پاسخ‌های سربالا می‌شنوند.

رضا شیوا رئیس شورای رقابت اعلام نمود که هیچ نظارتی بر بازار خودرو وجود ندارد و اختلاف قیمت‌های چند میلیونی که بین قیمت کارخانه‌ای خودرو و بازار آزاد وجود دارد، براساس عقل و منطق نیست.

یکی از خریداران خودروی خارجی که مدت یک سال است پول خود را به دست یک شرکت معروف واردکننده خودرو سپرده، می‌گوید حدود یک سال پیش مبلغ مد نظر شرکت را برای پیش‌فروش خودرو به حساب آنها واریز کرده است. او ادامه داد که قرار بود تا در مدت ۶ ماه خودرو را تحویل دهند، اما بعد از گذشت ۶ ماه از زمان ثبت‌نام، شرکت دوباره اعلام کرده بود که مابقی پول خرید خودرو نیز باید واریز شود.

در آخر شرکت مربوطه وعده داده بود که حداکثر ظرف یک ماه بعد، خودرو را تحویل دهد، اما اکنون بعد از گذشت یک سال هیچ خبری از تحویل خودرو نیست و شرکت حتی حاضر نیست اصل پول را پس دهد.

وی اعلام کرد که بعضی واردکنندگان مرتبا در مورد تغییر قوانین و مقررات واردات خودرو سخن می‌گویند، ولی این مورد هیچ ربطی به خریداران خودرو ندارد. این شرکت‌ها از تحویل خودرو و حتی تحویل اصل پول مشتری که در مدت این یک سال با سود ۲۰ درصد در اختیار آنها بوده، خودداری می‌کنند.

برخی دیگر از مشتریان اعلام کردند که همه پول آنها در قالب یک چک بانکی به بانک داده شده و اکنون بانک توانایی پرداخت پول را ندارد.

البته این موضوع بسیار بعید به نظر می‌رسد، زیرا هر مقدار پولی که در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد، به درخواست مشتری، بازگشت داده می‌شود. بنابراین مشخص نیست که چه سرنوشتی در انتظار پول مشتریانی است که به امید دریافت خودرو، پول خود را در اختیار این شرکت‌ها قرار داده‌اند.

البته این مشکل فقط مربوط به واردکنندگان خودرو نیست، بلکه خودروسازان داخلی هم مدت‌هاست این کار را انجام می‌دهند.

خودروسازان داخلی نیز به بهانه تحویل خودرو در زمان مشخص، پول مردم را دریافت کرده و روی خودروهایی که مطابق آمار وزارت صنعت، تیراژ تولید آنها افزایش داشته است، پیش‌فروش انجام می‌دهند. اما ماه‌ها طول می‌کشد تا خودروی مشتری را تحویل دهند.

عملکرد خودروسازان داخلی چگونه است؟

مشتریان حتی برای خودروی داخلی نیز باید مدت‌ها منتظر باشند. یکی از مشتریانی که برای پیش‌فروش خودروی داخلی، مدت‌هاست پول خود را به یکی از بزرگترین کمپانی‌های تولید داخلی سپرده، گفته است برای تحویل خودروی پرتیراژ داخلی ثبت‌نام کرده‌ بوده و اکنون سه ماه است که از وعده زمان تحویل گذشته و خبری از تحویل خودرو نیست.

به گفته وی خودروی درخواستی، در نمایندگی‌های مجاز این شرکت به فراوانی دیده می‌شود. اما نمایندگی برای تحویل خودرو خارج از نوبت، از وی درخواست مبلغ میلیونی کرده است.

او اعلام کرد که خودروسازان با نمایندگان همدست هستند و این موضوع به وضوح در پیش‌فروش خودروهای پرتقاضا در بازار دیده می‌شود.

وی گفت که در هنگام باز شدن سایت پیش‌فروش، هیچ مصرف‌کننده عادی نمی‌تواند ثبت نام کند. اما اگر مبلغی حدود یک و نیم تا دو میلیون تومان به نمایندگی‌های متخلف، پرداخت شود، خودرو به صورت تضمینی در اختیارش قرار می‌گیرد.

پس حاشیه بازار پنج تا شش میلیونی که برای برخی خودروها وجود دارد، واقعی است. نمایندگی ۳۰ میلیون تومان از خریداران می‌گیرد تا خودرو را به صورت ضمانت شده برای مشتری ثبت‌نام کند.

مدیران یکی از شرکت‌های خودروسازی داخلی در مورد این موضوع اعلام کرد که لازم است نمایندگی‌ها هم گذران امور داشته باشند و به همین دلیل است که یک و نیم تا دو میلیون تومان دریافت کرده‌اند تا خودرو را به صورت تضمینی پیش‌فروش نمایند.

وی اضافه کرد که چون هیچ نظارتی بر پیش‌فروش خودروهای داخلی پرتقاضا انجام نمی‌شود، خودروسازان داخلی به حاشیه بازار دامن می‌زنند. در غیراینصورت امکان نداشت که سایت پیش‌فروش خودرو حتی در ۱۰ دقیقه و یا شاید دقایق ابتدایی آغاز پیش‌فروش، اجازه ثبت‌نام را به کسی ندهد و ظرفیت تکمیل را اعلام کند!؟

در اینجا لازم است که وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت برای سامان دادن به بازار خودرو و پیش‌فروش‌های آن فکری بکند و پاسخی برای سؤال‌های مشتریان گرفتار داشته باشد!

.

منبع: iranjib

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر