;
coinex

نبود راهبردی مشخص در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور

نبود راهبردی مشخص در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور

به گفته عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات، بزرگترین چالشی که اکنون در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور وجود دارد، نبود یک راهبرد مشخص در این بخش است.

خسرو سلجوقی درباره آینده سازمان فناوری اطلاعات ایران سخن گفت و اعلام نمود که احتمال اینکه با تغییر ساختار، مشغول فعالیت اقتصادی شود و به رقیبی دیگر برای بخش خصوصی تبدیل شود وجود دارد.

به گفته خسرو سلجوقی سازمان‌هایی که دولتی هستند و فضای حاکمیتی دارند، حق اینکه رقیب بخش خصوصی شوند را ندارند. وی ادامه داد سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات هم حاکمیتی است و از نظر قانونی اجازه ندارد که وارد این رقابت شود.

سلجوقی تاکید نمود که تغییر ساختار سازمان فناوری اطلاعات، به تبدیل این سازمان به کاتالیزوری برای اقتصاد دیجیتالی کشور کمک خواهد کرد.

به گفته سلجوقی منظور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تغییر ساختار این سازمان، در واقع تمرکز بر اقتصاد دیجیتالی در کشور است. به طور کلی هدف این است که، این سازمان کاتالیزوری برای اقتصاد دیجیتالی کشور باشد.

زمینه‌ای برای تصویب قانون مالکیت معنوی

سلجوقی تاکید نمود که شاید یکی از راه کارهای لازم برای تغییر ساختار سازمان فناوری اطلاعات، فراهم کردن زمینه مناسب برای تصویب قانون مالکیت معنوی باشد.

همچنین ممکن است بتوان در قالب تسهیلات بلاعوض یا با عوض و یا با نرخ سود ترجیحی، این بازار را فعال کرد و یا اینکه بتوان در کاهش موانع کسب‌وکار این حوزه، تلاش نمود.

این رویکرد، همان رویکردی است که در ۴ سال قبل حاکم بوده و سعی کردیم مشکلات و موانع شناسایی شود و راهکارهای بلندمدت و میان‌مدت تدوین شود.

مشکلات موجود در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات

عضو کمیسیون ICT اتاق بازرگانی، بزرگترین چالش موجود در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات را نبود راهبردی مشخص در این بخش دانست و اعلام نمود که کشوری مانند کوبا روی زیست‌فناوری تمرکز کرده تا بتواند با تقویت این بخش، در مقابل آمریکا مقاومت کند.

وی ادامه داد که کره جنوبی هم تمرکز خود را بر روی خودرو و صنایع الکترونیکی قرار داده و راهبرد مخصوص به خود را دارد. سلجوقی تاکید نمود که راهبرد مشخصی در کشور وجود ندارد و هنوز هم این راهبرد تعیین نشده است.

سلجوقی ادامه داد که نبود یک راهبرد مشخص در کشور باعث شده که فضای لازم برای حضور بخش خصوصی و فعالیت اقتصادی این بخش، وجود نداشته باشد. به گفته وی در این زمینه اصل ۴۴ مصوب شده بود، اما به معنای واقعی نبود و به بخش خصوصی هم قدرت لازم داده نشد.

به گفته سلجوقی خلا موجود در بخش خصوصی باعث شد تا اقتصاد شبه دولتی و شبه حکومتی، به عنوان اقتصاد حاکم در نظر گرفته شود تا شاید این اقتصاد، راهکاری برای پر کردن خلا عدم حضور بخش خصوصی باشد و بتواند یک اطمینان امنیتی برای نظام تامین نماید.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات به اعلام سایر مشکلات موجود در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداخت و اعلام نمود که مشکل دیگر در این زمنیه، قوانین و مقرراتی است که بر نظام اقتصادی کشور حاکم شده است.

به گفته وی مواردی چون قانون کار، قانون بیمه، قانون مالیات و همچنین عوارض مختلفی که اخذ می‌شوند، باعث عدم اقتصادی بودن هزینه تمام‌شده در بخش تولید شده است.

تاثیر واردات قاچاق بر تولیدات داخلی

سلجوقی تاکید نمود که در شرایط کنونی که کالای قاچاق وارد کشور می‌شود، رقابت هیچ معنایی ندارد، بنابراین دستورات، قوانین و حمایت‌ها نیز فقط روی کاغذ وجود دارند و عملیاتی نمی‌شوند.

سلجوقی ادامه داد که در این شرایط، تولیدکنندگان انگیزه‌ای برای تولید نخواهند داشت، و تولیدکنندگان در این شرایط همانند دوران دفاع مقدس، جهادگران بی‌سنگر هستند.

.

منبع: mehrnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر