;
coinex

بررسی خودروی الکتریکی و مشکلات تولید آن در ایران

بررسی خودروی الکتریکی و مشکلات تولید آن در ایران

علاوه بر خودروهای بنزینی که مصرف آنها عمومیت دارد، خودروهای الکتریکی نیز کم کم در حال ورود به بازار است. اما خودروی الکتریکی چیست؟

خودروی برقی یا خودروی الکتریکی ( Electric vehicle ) ماشینی است که در آن از باتری به ‌جای موتور درون‌سوز برای تولید نیروی محرکه استفاده می‌شود. در ماشین الکتریکی موتور در زیر بدنه قرار دارد.

تاریخچه تولید خودروی الکتریکی

در قرن نوزدهم بود که اولین خودروهای برقی تولید شدند. اما همزمان با آنها، تولید انبوه اتومبیل‌های احتراقی نیز اتفاق افتاد و باعث شد تا تولید ماشین‌های الکتریکی دچار افت شدید گردد.

در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی بود که بحران انرژی به وقوع پیوست و مجددا تولید خودروی برقی مورد توجه قرار گرفت. ولی این علاقمندی باز هم نتوانست باعث تولید انبوه و ایجاد بازار رقابتی شود.

اما از سال ۲۰۰۸ میلادی به دلیل پیشرفت فناوری باتری‌ها، مدیریت شبکه برق و همچنین نگرانی‌ها در خصوص قیمت نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانه‌ای، تحولی اساسی در تولید خودروهای برقی صورت گرفت.

مزایای ماشین‌های الکتریکی

خودروهای برقی نسبت به اتومبیل‌های احتراقی مزایایی نیز دارند. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوای محلی
  • کاهش گازهای گلخانه‌ای
  • کاهش وابستگی به نفت

در برخی از کشورها، دولت‌ها سعی دارند برای استفاده مردم از خودروی الکتریکی و ترویج و گسترش بازار خودروهای برقی از انگیزاننده‌های دولتی استفاده کنند.

روند تولید خودروی الکتریکی در جهان

در ابتدا تولید خودروی الکتریکی با مشکلاتی روبه رو بود اما گفتیم که با پیشرفت تکنولوژی تحولاتی در تولید آن اتفاق افتاد.

در دو سال گذشته یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در صنعت خودروی جهان مطرح بود، حرکت شرکت‌های معتبر به سوی تولید خودرو‌های برقی بود. اما در مقابل خودروسازان ایرانی کاملا از این قافله عقب ماندند و به‌طور‌کلی زیرساخت‌های خودروهای الکتریکی در ایران نیز اصلا آماده نیست.

مشکلات تولید خودروی الکتریکی در ایران

شاید تولید خودروی الکتریکی در سایر کشورها با مشکلات زیادی روبه رو نباشد اما باید گفت که تولید ماشین های برقی در ایران با چالش‌هایی روبه رو است. در ادامه به بررسی مشکلات تولید خودروی الکتریکی در ایران بپردازیم.

اولین چالشی که پیش روی تولید این اتومبیل در کشور وجود دارد قیمت آن است. قیمت خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای مشابه بنزینی بسیار بالاست و این مساله یکی از دلایل عدم استقبال مردم از این اتومبیل ها است. در صورتی که مردم از تولید این خودرو استقبال نکنند، تولید آن هم اهمیتی نخواهد داشت.

قیمت بالای این خودرو باعث می‌شود تا بسیاری از مشتریان باتوجه به وضع درآمدی خود توان خرید آن را نداشته باشند. بنابراین این موضوع خود بزرگ‌ترین چالش تولید خودروی الکتریکی در کشور است.

به نظر می‌رسد که تنها راه موجود برای استفاده از این خودروها در کشور، حمایت‌های ویژه‌ای از سوی دولت باشد.

می‌توان چالش دوم را به فناوری و دانش لازم برای تولید خودروهای الکتریکی در کشور مرتبط نمود. باید گفت که  درحال‌حاضر این تکنولوژی در کشور وجود ندارد.

اگر خودروسازی قصد داشته باشد در این زمینه فعالیت کند، باید با یک سرمایه‌گذار خارجی اقدام به تولید خودور برقی نماید و این موضوع الزامات و تمهیدات بسیار زیادی را می‌طلبد. اما با توجه به ساختار فعلی صنعت خودروی کشور، این موضوع با اما و اگرهای بسیاری روبه‌رو خواهد بود.

نکته مهم بعدی که لازم است به آن اشاره شود این است که زیرساخت‌های تولید این خودروها باید در کشور ایجاد شوند که این موضوع زمان‌بر است.

سومین چالشی که پیش روی تولید این ماشین ها در کشور وجود دارد، جایگاه شارژ باتری این خودروها است که در صورت تولید انبوه، بودن‌ شک باید جایگاه‌های متعددی برای این امر درنظر گرفته شود که این موضوع خود نیاز به زیرساخت‌های بسیاری دارد.

به عقیده کارشناسان درصورتی‌که اتومبیل های برقی در کشور فراگیر شوند، باید برای تولید برق، استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر در دستور کار وزارت نیرو قرار گیرد، زیرا اگر برای تولید برق از انرژی‌های فسیلی استفاده شود، عملا آلودگی در نیروگاه‌ها و حومه شهرها افزایش خواهد یافت و در‌مجموع آلودگی در مقیاس کلان کاهش نمی‌یابد.

بنابراین ذکر این نکته ضروری است که باید در کنار توسعه خودروی برقی در کشور، تولید برق از منابع تجدیدپذیر نیز در دستور کار قرار گیرد تا درمجموع آلایندگی در کشور کاهش یابد. در این صورت آینده روشنی در حوزه خودروهای برقی در کشور وجود خواهد داشت.

.

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    با وجود ماشین ساز های سنتی در ایران امکان هیچگونه رقابت و یا نواوری و یا طراحی ماشین اعم از احتراقی یا برقی یا حتی واردات مدل های خوب و اقتصادی و یا زیبا وجود ندارد جز اینکه از کانال این ماشین سازها بگذارد

    پاسخ