;
coinex

مسدود شدن ویز برای حفاظت از حریم خصوصی مردم؛ پیام رسان‌های خارجی فعلا مسدود نمی شوند!

مسدود شدن ویز برای حفاظت از حریم خصوصی مردم؛ پیام رسان‌های خارجی فعلا مسدود نمی شوند!

یکی از خبرهای داغ این چند روز، مسدود شدن ویز و جایگزینی یک مسیریاب ایرانی به جای آن است. 

ویز یک اپلیکیشن مسیریابی بود که به دلیل ویژگی‌ها و کارایی که داشت، در تاکسی‌های اینترنتی استفاده می‌شد. اما براساس دستورات مقامات قضایی، این اپلیکیشن از ساعت 24 روز 30 آبان فیلتر شده و دیگر تاکسی‌های اینترنتی مانند اسنپ و تپ‌سی قادر به استفاده از آن نیستند!

البته در صورت استفاده‌ی تاکسی‌هایی اینترنتی از این اپلیکیشن معلوم نیست که چه جریمه‌هایی در انتظار آنها خواهد بود!

 

بیشتر بخوانید:  توضیح اسنپ درباره ممنوعیت استفاده از Waze

 

براساس اخبار موجود، دلیل مسدود شدن ویز مجبور کردن افراد به استفاده از اپلیکیشن ایرانی است. گویا قرار است اپلیکیشن دال که توسط دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف طراحی شده است، جایگزین گردد.

اما در این میان دبیر شورای عالی فضای مجازی، دلیل مسدود شدن ویز را صیانت از حریم خصوصی مردم می‌داند. وی همچنین دلیل مسدود شدن ویز را تصمیم کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه اعلام نمود.

فیروزآبادی در ادامه صحبت‌هایش در مورد دلیل مسدود شدن ویز اعلام نمود که این نرم افزار تحت مالکیت رژیم صهیونیستی بوده و در ادامه مالکیت آن به آمریکا تعلق گرفته است و علت مسدود شدن آن نیز همین مساله مالکیت است.

 

بیشتر بخوانید: اپلیکیشن ویز فیلتر شد تا مسیریاب دال پا بگیرد؛ آیا این یک رقابت سالم است؟

 

دبیر شورای عالی فضای مجازی در مورد مسدود شدن ویز اعلام کرد که چون این نرم افزار با اطلاعات خصوصی مردم در ارتباط بوده است، فیلتر شدن آن لازم بود.

فیروزآبادی تاکید نمود که بهتر است در صورت وجود نرم‌افزارهای داخلی مشابه با نرم افزارهای خارجی، از مدل داخلی آن استفاده شود زیرا در اپلیکیشن‌های داخلی توجه بیشتری به حریم خصوصی کاربران می‌شود.

به گفته وی بسیاری از خدمات مختلف مانند حمل و نقل، کالارسانی و خرید و فروش امروزه به واسطه برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف انجام می‌شود و بنابراین توجه به حریم خصوصی و حفظ و صیانت از آن بسیار مهم است.

پیام رسان داخلی بهتر است یا خارجی؟

مسدود شدن ویز باعث ایجاد نگرانی‌هایی در مورد مسدود شدن پیام رسان‌های خارجی شد. دبیر شورای عالی فضای مجازی در این مورد اعلام کرد که فعلا مسدود کردن پیام رسان‌های خارجی در دستور کار قرار نگرفته است.

سید ابوالحسن فیروزآبادی در مورد مزیت استفاده از پیام رسان‌های داخلی سخن گفت و اعلام نمود که استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی به این دلیل مناسب است که اگر فعالیت نرم‌افزارهای خارجی به هر دلیلی مختل شود، محدودیتی در عملکرد پیام رسان‌های داخلی وجود نخواهد داشت.

وی تاکید دارد که کاربران فضای مجازی بهتر است از پیام رسان‌های داخلی استفاده کنند. وی همچنین ادامه داد، کانال‌هایی که به طور غیر رسمی با استفاده از نرم‌افزارهای خارجی در کشور فعال هستند، بهتر است در کنار آن از شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های داخلی هم استفاده نمایند.

استفاده مدارس از پیام رسان‌های داخلی

به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی، در جلسه‌ای که با وزیر آموزش و پرورش برگزار شده است، مقرر شده تا این وزارتخانه به صورت جدی استفاده از پیام رسان‌های داخلی در مدارس را پیگیری نماید.

فیروزآبادی دلیل تبیین این برنامه در مدارس را کاهش اثرات منفی فعالیت دانش‌آموزان در فضای مجازی اعلام کرد. وی همچنین در ادامه در مورد فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی نیز سخن گفت.

وی همچنین بر توسعه آموزش عمومی افراد و شهروندان در حوزه سواد دیجیتالی و سواد فضای مجازی تاکید نمود و ادامه داد که این مساله از جمله برنامه‌های این شورا است که در دستور کار قرار خواهد گرفت. این شورا تصمیم دارد تا اقدامات پیشگیرانه و صیانتی را در حد توان به ویژه در موضوعاتی مانند مفاسد اخلاقی و ​تروریسمی اجرا کند.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    خیلی خوشگل با یه گوشی دیگه ویز میریزم و کارمو میکنم من دهن مرده های اون کسی دستور داده بسته بشه ویز رو مورد عنایت قرار دادم.خاک‌تو سره اختلاص گرش

    پاسخ