;
coinex

پژو اگزالت (Exalt) ؛ خودروی مفهومی پژو در نمایشگاه خودروی تهران

خودروی مفهومی پژو اگزالت

پژو اگزالت یا اگسالت (Exalt) یک خودروی مفهومی از شرکت خودروسازی فرانسوی پژو (Peugeot) است. به بهانه نمایش این خودروی مفهومی در نمایشگاه خودروی تهران 1396 نگاهی خواهیم داشت به این خودرو و مشخصات فنی آن.

چند سالی است که نمایشگاه خودروی تهران روند منظمی به خود گرفته و به صورت منظم و منسجم برگزار می‌گردد. امسال نیز این نمایشگاه از روز ششم آذرماه کار خود را آغاز نمود و امروز (جمعه 10 آذر 1396) به کار خود پایان داد. نمونه‌هایی متنوع تولیدی عموما از کشورهای آسیایی در نمایشگاه خودروی تهران 1396 به نمایش درآمد، اما به اعتقاد بسیاری، خودروی مفهومی پژو اگزالت یکی از جذاب‌ترین خودروهای حاضر در این نمایشگاه بود.

خودروی مفهومی پژو اگزالت

پژو اگزالت

پژو اگزالت یک خودروی مفهومی از شرکت خودروسازی فرانسوی پژو (Peugeot) است. این خودرو یک نمونه نسبتا قدیمی به شمار آمده و برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس 2014 به نمایش درآمد. فرم کلی طراحی پژو اگزالت در پی زبان جدید طراحی این خودروسازی قدیمی بوده و شباهت‌هایی به خودروی مفهومی پژو اونیکس (Peugeot Onyx) داشته که در سال 2012 میلادی به نمایش عمومی درآمده بود.

طراحی خارجی و بدنه

بر اساس گفته‌های شرکت پژو، طراحی بدنه پژو اگزالت ریشه در طراحی خودروهای دهه 1920 و 1930 میلادی این شرکت دارد و بدنه آن با استفاده از فولاد یک تکه و به کمک دست ساخته شده است. بدنه پژو اگزالت فرمی صنعتی داشته که با استفاده از نمایی صاف و یکدست، ظاهری مدرن به خود گرفته است. پژو اگزالت طولی در حدود 4.699 میلی‌متر و با ارفاعی پایین و در حدود 1.310 میلی‌متر، وزنی در حدود 1.7 تن دارد.

خودروی مفهومی پژو اگزالت

طراحی بخش جلویی پژو اگزالت با استفاده از در موتور کشیده و چراغ‌های جلویی دوگانه و متفاوت که در واقع بر روی بخش بالایی سپر جلویی نصب شده‌اند، نمایی تهاجمی به آن بخشیده است. جلو پنجره آرایشی نسبتا عمودی داشته و زمینه‌ای مناسب برای نماد شرکت پژو با ابعادی نسبتا بزرگ فراهم کرده است.

خودروی مفهومی پژو اگزالت

پژو اگزالت در دسته خودروهای سدان قرار داشته و با ظاهری کشیده و خط سقفی که با زاویه‌ای نسبتا کم به انتهای خودرو ختم می‌گردد، نمایی شبیه به خودروهای فست بک (Fastback) به خود گرفته است. تایرها نیز ابعادی بسیار بزرگ داشته و بر جذابیت نمای جانبی این خودرو افزوده است.

خودروی مفهومی پژو اگزالت

بخش عقبی جذاب‌تر از دو بخش جلویی و جانبی بوده و با استفاده از چراغ‌های عقبی کوتاه سه تکه نمایی نزدیک به خودروی محبوب فورد موستانگ (Ford Mustang) شرکت جنرال موتورز آمریکا دارد. یک نوار سرتاسری باریک تیره‌رنگ نیز در بخش عقبی قرار داده شده هماهنگی قابل مقبول و متناسبی با ارتفاع کوتاه کلی خودرو دارد.

در مجموع طراحی بدنه پژو اگزالت کشیده و جذاب و مطابق با اصول علم آئرودینامیک بوده و خطی مشی این شرکت را در زمینه طراحی‌های آینده این خود مشخص می‌نماید. هرچند پژو اگزالت یک خودروی زیبا به حساب نمی‌آید، اما روند طراحی خودروهای فرانسوی در چند دهه گذشته به همین منوال بوده و نمونه‌های تولیدی شرکت‌های این کشور، به ندرت خودروهایی زیبا و قدرتمند از لحاظ طراحی ظاهری به حساب می‌آیند.

طراحی داخلی و کابین

پژو اگزالت یک خودروی مفهومی بوده و به همین دلیل از المان‌هایی خاص و تقریبا غیر واقعی و دور از ذهن در طراحی داخلی آن استفاده شده که برای یک خودروی تولید انبوه نمونه‌هایی منطقی و عملی به حساب نمی‌آیند. این شرکت یک کابین کنترلی مجازی با نام i-Cockpit را برای این خودرو در نظر گرفته که مجموعه کاملی از ابزار و ادوات هدایتی را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

خودروی مفهومی پژو اگزالت

داشبورد پژو اگزالت دو تکه و پله‌ای بوده و در بخش بالایی از یک بخش تیره‌رنگ و در بخش پایینی از یک تکه یکپارچه با پوشش چوب تشکیل شده است. یک تیغه مورب کوتاه و عریض نیز از بخش میانی داشبورد تا کنسول میانی طراحی شده که محل استقرار راننده را از سایر بخش‌های پژو اگزالت جدا می‌کند.

خودروی مفهومی پژو اگزالت

غربیلک فرمان که با استفاده از چرم و چوب روکش شده نمایی انتزاعی و اسپرت داشته و بخش عقربه‌های کنترلی و پشت آمپر از یک صفحه نمایش رنگی عریض ولی باریک ساخته شده که به نمایش اطلاعات اصلی خودرو مانند سرعت و دور موتور و همچنین سیستم ناوبری ماهواره‌ای (Navigation) و اطلاعات جزئی دینامیکی می‌پردازد.

در مجموع کابین پژو اگزالت با توجه به فلسفه مفهومی بودن بسیار زیبا، مجلل و مجهز بوده و نمایی بسیار آینده نگرانه را برای محوطه داخلی این نمونه مفهومی و خاص رقم می‌زند.

 

 

موتور و پیشرانه

پژو اگزالت یک خودروی هیبریدی بوده که توانایی تولید نیرویی در حدود 340 اسب بخار را دارد. این پیشرانه از یک موتور 4 سیلندر بنزینی به حجم 1.6 لیتر مجهز به سیستم توربوشارژر با توان تولید نیرویی برابر با 270 اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی 243 پاوند بر فوت (معادل 330 نیوتون متر) و یک موتور الکتریکی با قدرتی در حدود 70 اسب بخار سود برده که بر روی اکسل عقبی نصب شده است. نیروی تولیدی موتور نیز توسط یک جعبه دنده 6 سرعته به چرخ‌های پژو اگزالت منتقل می‌گردد.

خودروی مفهومی پژو اگزالت

پژو اگزالت یک خودروی مفهومی بوده و با وجود گذشت بیش از 3 سال از معرفی آن، اطلاعاتی در خصوص عملکرد فنی آن به صورت رسمی منتشر نشده است. اما با توجه به توانایی پیشرانه می‌توان انتظار داشته که این خودرو در زمانی در حدود 5.0 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده و توانایی سرعت‌ گیری تا 150 مایل در ساعت (معادل 241 کیلومتر در ساعت)‌ را داشته باشد.

 

 

مواد اولیه

در ساخت پژو اگزالت از مواد اولیه جدید در ساخت قسمت‌ها مختلف استفاده شده است. فیبر کربن جای خود را به فیبر بازالت (Basalt Fiber) داده که از ذوب سنگ بازارلت تهیه شده است.

خودروی مفهومی پژو اگزالت

چوب استفاده شده در تزئینات داخلی کابین پژو اگزالت نیز از انواع تیره رنگ (Black Ebony) بوده که به دلیل خواص منحصر بفرد خود و ریشه در فرهنگ کهن قاره آسیا از آن استفاده شده است.

خودروی مفهومی پژو اگزالت

کل بدنه نیز به وسیله یک پوشش خاص دست ساز با ویژگی‌های آئرودینامکی بالا به نام پوست کوسه (Shark Skin) پوشیده شده علاوه بر زیبایی خاص و بهبود قابلیت‌های آئرودینامیکی، موجب کاهش مصرف سوخت نیز می‌گردد.

خودروی مفهومی پژو اگزالت

قیمت

برای پژو اگزالت قیمتی اعلام نشده و این امر به دلیل ماهیت مفهومی بودن یک امر طبیعی به حساب می‌آید. اما با توجه به مجموعه طراحی و پیشرانه این خودرو در صورت تولید با قیمتی در حدود 100.000 دلار (معادل 400 میلیون تومان با احتساب دلار 4.000 تومانی) در زمان نگارش به دست علاقمندان خواهد رسید.

 

 

رقبا در بین خودروهای مفهومی

مقایسه خودروهای مفهومی و شناسایی رقبا، به دلیل نبود اطلاعات دقیق از نحوه عملکرد، امری دشوار است. اما مقایسه این نمونه‌ها با توجه به اطلاعات رسمی منتشر شده می‌تواند به عنوان یک سرگرمی مورد توجه قرار گیرد. از رقبای پژو اگزالت در بین نمونه‌های مفهومی می‌توان به خودروی مفهومی نیسان اسپرت سدان (Nissan Sport Sedan) اشاره کرد.

این خودرو مانند پژو اگزالت ظاهری کشیده و آینده نگرانه داشته اما بر خلاف رقیب خود، از یک پیشرانه بنزینی شش سیلندر خورجینی 3.5 لیتری با قدرت 320 اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی 280 پاوند بر فوت (معادل 380 نیوتون متر) سود می‌برد.

 

 

سخن آخر

پژو اگزالت در صورت تولید یک نمونه بسیار جذاب از این شرکت فرانسوی خواهد بود. طراحی بدنه با استفاده از زبان طراحی شرکت خودروسازی پژو بسیار زیبا بوده و هماهنگی کاملی با کابین بسیار لوکس و زیبا و مجهز این خودرو دارد. موتور پژو اگزالت توانایی‌های قابل قبولی برای یک خودروی هیبریدی داشته اما از لحاظ قدرت، هماهنگی مناسبی با طراحی ظاهری آن ندارد و استفاده از پیشرانه‌های قدرتمند‌تر می‌تواند بر چذابیت کلی این خودرو بیافزاید.

هر چند پژو اگزالت یک خودروی مفهومی نسبتا قدیمی به حساب می آید اما با توجه به سابقه و اعتبار نمایشگاه خودروی تهران وجود همین نمونه‌های اندک نیز غنیمت بوده و می‌توان به میزان بسیار زیادی بر جذابیت این رویداد داخلی بیافزاید.

 

 

مشخصات خودروی مفهومی رنو اگزالت در یک نگاه

طول (میلی‌متر) 4.699
ارتفاع (میلی‌متر) 1.310
وزن (تن) 1.7
کلاس بدنه سدان سایز متوسط
تعداد سیلندر 4
حجم موتور (لیتر) 1.6 توربو
قدرت موتور بنزینی (اسب بخار) 270
گشتاور (نیوتون متر) 330
موتور الکتریکی 50kW
قدرت موتور الکتریکی (اسب بخار) 70
قدرت کلی (اسب بخار) 340
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک
شتاب 0 تا 100 (ثانیه) 5.0 (تخمینی)
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 241 (تخمینی)
قیمت پایه (میلیون تومان) 400 (تخمینی)

گالری تصاویر پژو اگزالت یا اگسالت

 

 

گردآوری و تالیف : تکراتو

 

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر