;
coinex

راه های افزایش خلاقیت ؛ چگونه ذهنی خلاق داشته باشیم؟

راه های افزایش خلاقیت ؛ چگونه ذهنی خلاق داشته باشیم؟

داشتن خلاقیت و ذهنی خلاق برای انجام فعالیت‌های زندگی بسیار مهم است. بهتر است راه های افزایش خلاقیت در زندگی را پیدا کرد تا یکنواختی محیط باعث کند شدن روند انجام کارها نشود.

خلاقیت محصول طرز تفکر است. با شناخت راه های افزایش خلاقیت می‌توان ایده‌های کاری جدیدی را نیز پرورش داد. داشتن یک ذهن خلاق باعث می‌شود تا افراد از چیزهایی که در زندگی همیشه به آن عادت داشته‌اند، فاصله بگیرند و چیزهای جدیدتری را در ذهن خود پرورش دهند. این مساله به آماده‌سازی ذهن برای یادگیری چیزهای جدید کمک می‌کند.

یکی از مسائل مهمی که باید در پرورش ذهنی خلاق به آن دقت کرد، تمرکز است. برای انجام بهتر کارها و داشتن خلاقیت بیشتر، باید تمام چیزهایی را که باعث عدم تمرکز می‌شوند، از ذهن دور کرد. منظور از اینکه گفته می‌شود در خلاقیت نیاز به تمرکز وجود دارد این است که امکان دارد یک فرد خلاق ساعت‌ها به یک ایده کاری فکر کند و آن را در ذهن خود طراحی نماید؛ بنابراین این کار نیاز به تمرکز دارد.

بهتر است بدانید که خلاقیت و ذهن خلاق یک ویژگی ذاتی نیست بلکه خلاق بودن یک مهارت است. خلاقیت مهارتی است که مانند سایر مهارت‌های دیگر زندگی، قابلیت رشد و پیشرفت دارد.

چرا داشتن خلاقیت در زندگی و کار مهم است؟

سرعت تغییرات در جهان شگفت انگیز است. این تغییرات توانسته تا در تمام ابعاد زندگی انسان تاثیرگذار باشد. هر روز پیشرفت‌های فناوری را شاهد هستیم و هر روز نسبت به روز قبل تغییرات بیشتری اتفاق می‌افتد.

اکنون در دنیایی زندگی می‌کنیم که آینده را به سختی می‌توان پیش‌بینی کرد، پس برای موفقیت در این دنیا باید خود را با تغییرات موجود تطبیق داد؛ زیرا بدون داشتن خلاقیت، بدون متفاوت فکرکردن و بدون نوآوری، رقابت و بقا در این دنیا هر روز سخت‌تر خواهد شد.

دنیای جدید و تغییرات آن فرصتی است تا افراد بتوانند کسب و کار خود را هر روز بیشتر گسترده کنند. رقابت بین افراد، دیگر به صورت محلی نیست بلکه اکنون دیگر رقابت جهانی است.

روزانه هزاران تولیده‌کننده یا ارائه‌دهنده خدمات وارد چرخه رقابت می‌شوند و عمر کالا‌ها و ایده‌های آنها شاید یکسال هم نباشد. پس اینجاست که خلاقیت بیش از همیشه مورد نیاز است و خود را نشان می‌دهد. بهتر است برای موفقیت بیشتر در این دنیا ذهنی خلاق داشت و روش‌های افزایش خلاقیت را نیز فراموش نکرد زیرا خلاقیت راه رسیدن به موفقیت است.

خصوصیات افراد خلاق

  • افراد خلاق خیال‌پرداز هستند و رویاهای خود را دنبال می‌کنند.
  • شیفته تازگی بوده و به دنبال تحریک ذهنی هستند.
  • از هوش کافی برخوردارند.
  • دارای فکر سیال هستند و از توانایی ایجاد سریع تعداد زیادی ایده برخوردارند.
  • توانایی دست کشیدن از یک قاعده و قانون و یافتن چارچوب‌های جدید را دارند.
  • افراد خلاق دارای ابتکار هستند و توانایی و تمایل به ایجاد جواب‌های غیرمعمول را در واکنش به محرک‌های محیطی دارند.
  • به خود اعتماد و باور دارند و تصویری واقعی از امکانات و حدود توانمندی‌های خود دارند.
  • خطرپذیرند و از انتقاد و شکست ترسی ندارند.
  • سال‌های زیادی برای کسب دانش و تسلط بر موضوع مورد علاقه خود صرف کرده‌اند.

بررسی راه های افزایش خلاقیت

راه های مختلفی برای افزایش خلاقیت وجود دارد که البته باید آنها را رعایت کرد تا بتوان ذهنی خلاق داشت. در ادامه به بررسی بعضی از روش‌های افزایش خلاقیت می‌پردازیم. با تکراتو همراه باشید!

1. زیاد مطالعه کنید

1. زیاد مطالعه کنید

ذهن انسان نیز همانند بدن برای اینکه بتواند به درستی و میزان کافی رشد کند نیازمند تمرین و تحرک است. بهترین تمرین برای ذهن نیز مطالعه است، زیرا مطالعه ذهن انسان را باز و آن را پرورش می‌دهد.

بهتر است با خواندن کتاب از افکار و زندگی افراد مختلف و موفق تاریخ اطلاعات به دست آوریم. مطالعه این مطالب کمک می‌کند تا متوجه شویم که چگونه این افراد توانسته‌اند تا ذهن خود را برای رسیدن به بهترین‌ها پرورش دهند. بنابراین مطالعه یکی از بهترین راه های افزایش خلاقیت است.

2. فرصت‌های خلاق ذهن خود را از دست ندهید

راه های افزایش خلاقیت با فرصت ها

فرصت‌هایی را که در آن ذهن شما خلاق است، نباید از دست دهید. بسیاری از افراد در اینگونه موارد، عنصر شانس را در نظر می‌گیرند که کاری اشتباه است. همچنین ممکن است مغز انسان در شرایطی هیچ عکس العملی نداشته و در مواقعی نیز بسیار فعال باشد.

پس شما باید فرصت طلایی ذهن خود را بشناسید تا در مواقعی که به آن نیاز دارید، بتوانید از آن استفاده کنید. فراموش نکنید که ذهن خود را تقویت کرده و به آن پر و بال دهید. با انجام این کارها، شما ذهنی خلاق خواهید داشت.

3. یادداشت برداری کنید

3. یادداشت برداری کنید

یادداشت برداری یکی از راه های افزایش خلاقیت است، زیرا از این طریق می‌توان تمامی افکاری که در شرایط مختلف به ذهن انسان خطور می‌کند را مکتوب کرد. بهتر است فقط به یادداشت ذهنی اکتفا نکنید چون ممکن است آن را فراموش کنید.

بهتر است همیشه یک دفترچه یادداشت داشته باشید تا بتوانید مطالب مهم را در آن یادداشت کنید. اگر افکار خود را ثبت کرده باشید دیگر نسبت به فراموش کردن آنها ترسی نخواهید داشت.

 

بیشتر بخوانید: تنهایی یکی از راه های افزایش خلاقیت در افراد است!

 

4. از افکار دیگران استفاده کنید

4. از افکار دیگران استفاده کنید

برای داشتن خلاقیت و ایده‌های نو، از هم‌فکری با دیگران غافل نشوید. در مورد مسائل مختلف نظریات سایر افراد را نیز جویا شوید. این کار باعث می‌شود تا از افکار دیگران نیز برای گسترش ایده‌های خود استفاده کنید. افراد مختلف همیشه نظرات و چشم اندازهای متفاوتی دارند که می‌تواند بسیار مفید باشند.

وقتی پیشنهادی در یک جمع مطرح می‌شود، پاسخ‌های بسیار متفاوتی از سوی افراد ارائه می‌شود که همه آنها می‌توانند به نوبه خود مهم باشند. کارکرد ذهن افراد منحصر به فرد است بنابراین نسبت به نظر هیچ کس بی توجهی نکنید.

5. در محیط اطراف خود تغییراتی ایجاد کنید

5. در محیط اطراف خود تغییراتی ایجاد کنید

در بسیاری مواقع تغییر در محیط اطراف می‌تواند ذهن خسته ما را دوباره به کار بیاندازد. بنابراین تغییر در وضع ظاهری محیط اطراف می‌تواند بسیار مهم باشد. اگر چشم انداز تغییر کند، ذهن نیز به صورت ناخود آگاه به سوی مسائلی جدید تغییر خواهد کرد.

پشت میز نشینی می‌تواند فرصت داشتن یک ذهن خلاق را از شما بگیرد، پس پیاده روی کنید، به باشگاه بروید، کنار آب بنشینید و به مکان‌های جدید بروید تا ذهن نیز فرصتی برای تمرین و تغییر داشته باشد.

6. از نظریات نسل‌های مختلف غافل نشوید

6. از نظریات نسل‌های مختلف غافل نشوید

کودکان را فراموش نکنید! کودکان همیشه ذهنی خلاق داشته‌اند زیرا جسور هستند و احساساتشان از طریق فشار‌های اجتماعی سرکوب نشده است. جهان را با شگفتی می‌بینند و هنوز مانند بزرگتر‌ها پاکی و معصومیت خود را از دست نداده‌اند.

پس می‌توان در مورد مسائل مختلف با کودکان نیز سخن گفت و برای حل مشکلات و سایر مسائل مختلف از آنها کمک گرفت. عقاید آن‌ها ممکن است باعث تعجب شما شود زیرا آنها قصد تاثیرگذاری در دیگران را ندارند و همه چیز را براساس پاکی و صداقت خود بیان می‌کنند.

در مقابل حتما نظر افراد سالخورده و مسن را نیز جویا شوید. ممکن است آنها مدت‌ها پیش با این مسائل روبه رو شده باشند. تجربیات آنها می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. پس لازم است تا دیدگاه‌های این افراد نیز در نظر گرفته شود.

7. از دوستان خود کمک بگیرید

7. از دوستان خود کمک بگیرید

بدون شک همه ما دوستانی داریم که می‌توانیم در مورد مسائل مختلف با آنها صحبت کنیم. این افراد و افکار آنها می‌تواند کمک مهمی برای ما در حل مسائل مختلف باشد.

گاهی اوقات صحبت کردن با یک دوست یا همکار، باعث ایجاد جرقه‌ای ناب در ذهن می‌شود. حتی ممکن است در پایان صحبت‌ متوجه شوید که اکنون یک فهرست طولانی از ایده‌های نو دارید که با ایده‌ی ابتدایی خیلی متفاوت است. پس در این حالت نتیجه‌ای که به دست می‌آید بسیار پربارتر است.

8. دیدگاه خود را تغییر دهید

8. دیدگاه خود را تغییر دهید

دنیای اطراف ما پیوسته در حال تغییر است و شما نیز بهتر است برای موفقیت بیشتر با این تغییرات همراه باشید. بهتر است نوآورانه فکر کنید تا بتوانید از یک ایده‌ی ساده به یک محصول نو و عالی دست یابید. ذهن خود را به یک مسیر تکراری محدود نکنید زیرا مانع رسیدن به کمال می‌شود.

به اصول و قواعد خاصی در زندگی پایبند نباشید، زیرا یکی از راه‌های افزایش خلاقیت داشتن آزادی افکار و پایبند نبودن به قواعدی خاص است. البته این اصول می‌توانند در جای خود مفید باشند اما ممکن است قدرتِ داشتنِ دید وسیع را از شما بگیرند. پس شما می‌توانید به آسانی و بدون بروز هیچ شک و تردیدی با تغییر دیدگاه خود در راه مورد نظر گام بردارید، فقط کافی است تا کمی جسارت داشته باشید.

9. در حیطه کاری خود فعالیت کنید

9. در حیطه کاری خود فعالیت کنید

اگر به ذهن خود اجازه آزادی عمل می‌دهید بهتر است این آزادی در حیطه دانش شما باشد. مثلا اگر یک طراح هستید لازم نیست برای حل مشکلات اقتصادی راهی پیدا کنید. در نظر داشته باشید که افکار و ذهن شما فقط در رشته‌ای که در آن مهارت دارید خوب کار می‌کند.

10. به ذهن خود آزادی عمل بدهید

10. به ذهن خود آزادی عمل بدهید

ذهن خود را آزاد بگذارید تا آزادانه عمل کند. شاید بهتر باشد از تمرین‌ نویسندگی شروع کنید. تمرین نویسندگی برای مبارزه با محدودیت‌ها یک روش بسیار جالب است. هر آنچه که در ذهن دارید روی کاغذ بیاورید. از مشکلات شروع کنید و ادامه دهید.

البته شاید هیچ گونه ارتباطی در دست نوشته‌های شما وجود نداشته باشد اما چیزی که در اینجا مهم است، این است که شما به ذهن خود اجازه غرق شدن در مسائل مختلف را داده اید و این خود یک امتیاز تلقی می‌شود.

11. قدرت تفکر خود را تقویت کنید

11. قدرت تفکر خود را تقویت کنید

می‌توان به ایده‌ها و موضوعات مختلف فکر کرد و حتی راه‌های پیاده سازی آنها را نیز در ذهن تصور نمود. فکر کردن به موضوعات مختلف ذهن انسان را باز می‌کند و باعث می‌شود که ذهن با قدرت بیشتری پذیرای موضوعات و مسائل مختلف باشد.

12. قدم زدن را فراموش نکنید

12. قدم زدن را فراموش نکنید

هیچگاه تاثیر خستگی را بر جسم و روح دست کم نگیرید. اگر محیط کار شما به گونه‌ای ثابت است، بهتر است قدم زدن را فراموش نکنید؛ زیرا این کار به شما آسودگی و آرامش می‌بخشد. ذهن خود را فقط درگیر کار نکنید و به آن استراحت دهید تا آزاد باشد و به مسائلی غیر از کار فکر کند. فراموش نکنید که آرامش و سکوت یکی از راه های افزایش خلاقیت است که می‌تواند در طبیعت اتفاق افتد.

 

بیشتر بخوانید: چگونه خوشحال باشیم و زندگی شادی داشته باشیم؟

 

13. هر روز یک چیز جدید یاد بگیرید

13. هر روز یک چیز جدید یاد بگیرید

یادگیری مسائل جدید قدرت انسان را افزایش می‌دهد. یادگیری یکی از روش‌های افزایش خلاقیت است و کمک می‌کند تا افراد بتوانند به موفقیت برسند و زندگی دلخواه‌ خود را بسازند. از مسائل جدیدی که یاد گرفته‌اید، استفاده کنید و چیزهایی جدید خلق کنید!

فراموش نکنید کسانی که اختراعاتی انجام داده‌اند از شما باهوش‌تر نبوده‌اند. پس دست به کار شوید شما هم چیزهایی بسازید که دیگران از آن استفاده کنند. افرادی که ذهنی خلاق دارند، دستاوردهای دیگران مانع آنها نمی‌شوند! بنابراین می‌توان موفقیت‌ را با پرورش ذهن به صورتی خلاق به دست آورد.

14. خود را برای خلاق بودن آماده کنید

14. خود را برای خلاق بودن آماده کنید

به خود و توانایی‌هایتان ایمان داشته باشید. اگر چیزی در ذهن دارید برای رسیدن به آن تلاش کنید، اجازه ندهید قبل از اینکه ایده شما به نتیجه برسد، سرکوب شود. به نظر دیگران اهمیت دهید اما تا وقتی که مخالف نظرات شما نباشد. سعی کنید درهای خلاقیت را هرچه بیشتر به روی خود و افکارتان باز کنید.

15. گاهی اوقات نه گفتن لازم است

15. گاهی اوقات نه گفتن لازم است

قدرت نه گفتن برای پیشرفت و پرورش یک ذهن خلاق لازم است. بهتر است هر چیزی که بر خلاقیت شما تاثیر منفی دارد را کنار بگذارید و آنچه که باعث پیشرفت شما می‌شود را حفظ کنید.

16. دقت خود را افزایش دهید

16. دقت خود را افزایش دهید

افراد خلاق، متخصصِ دقیق نگاه کردن هستند. آنها به خوبی می‌توانند نکات ظریف را مشاهده کنند و چیزهایی را جمع ‌آوری و از آن استفاده کنند که دیگران نمی‌توانند آنها را ببینند. کنجکاوی در مورد جهان اطراف باعث ظهور ایده‌های جدید می‌شود. بنابراین کنجکاو باشید و به خوبی اطرافتان را مشاهده کنید.

17. سخت نگیرید

17. سخت نگیرید

زندگی و مشکلات موجود در آن را سخت نگیرید و با آن کنار بیایید. فراموش نکنید که مشکلات اغلب پشت اطلاعات بیش از حد، پنهان می‌شوند. چالش و مشکلی که پیش رو دارید را به خوبی درک کنید. همیشه سعی داشته باشید تا هنگام روبه رو شدن با مشکلات به جای آنکه خود را ببازید، به فکر راه حلی ساده برای حل مشکل باشید.

18. ذهن آرامی داشته باشید

18. ذهن آرامی داشته باشید

برای پرورش یک ذهن خلاق همیشه سعی کنید تا آرام باشید. زیرا اگر ذهن دچار پریشانی و آشفتگی شود نمی‌تواند تمرکز کند در نتیجه ایده‌ای نیز وجود نخواهد داشت. رمز داشتن ایده‌های برتر، آرامش خاطر است. ابتدا باید ذهن خود را آماده کنید و سپس به ایده‌های خوب فکر کنید.

افراد عصبانی و کسانی که آشفتگی ذهنی دارند به جای پیشرفت در زندگی، پسرفت دارند و نمی‌توانند کارهای خود را به خوبی انجام دهند. نقطه شروع کارهای مهم در زندگی، ذهن انسان است و اگر ذهن آماده نباشد، خلاقیتی وجود نخواهد داشت.

.

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر