;
coinex

دستور فضایی ترامپ برای بازگشت به ماه ؛ داستان سفر به ماه از نو نوشته می‌شود!

دستور فضایی ترامپ ؛ دولت آمریکا خواهان بازگشت به ماه است

دولت ترامپ باری دیگر وعده داده است تا پیشتازی آمریکا در عرصه فضا را به حالت اول خود بازگرداند و در همین راستا همکاری با بخش خصوصی و عملیاتی کردن ایده بازگشت به ماه را در دستور کار خود قرار داده است.

دونالدو ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، در سخنرانی روز دوشنبه خود در کاخ سفید، با وجود آنکه از تغییر موضعی جاه‌طلبانه‌ای در سیاست‌های فضایی آمریکا سخن به میان می‌آورد، اما جزئیات دقیقی از خط این مشی فضایی جدید که حاوی زمان‌بندی‌ها و تامین بودجه ماموریت‌های آینده باشد، ارائه نکرد.

دستور فضایی ترامپ ؛ دولت آمریکا خواهان بازگشت به ماه است
تصویری از ماموریت آپولو ۱۷ (اعتبار: ناسا)

در چهل و پنجمین سالگرد فرود آپولو ۱۷ بر سطح ماه و در مراسمی که هریسون اشمیت (Harrison Schmitt) فضانورد این ماموریت نیز در آن حضور داشت، ترامپ اذعان کرد که نه تنها ناسا باید درصدد بازگشت به سطح ماه باشد، بلکه از قمر زمین باید به عنوان سکوی پرشی به سوی ماموریت‌هایی به مقصد عمق کیهان استفاده شود. او در این گردهم‌آیی عنوان کرد:

دستوری که من امروز امضا می‌کنم برنامه فضایی آمریکا را بر روی شناسایی و اکتشافات انسانی متمرکز خواهد کرد. این دستور نشان‌دهنده گامی مهم در بازگشت فضانوردان آمریکایی به ماه پس از سال ۱۹۷۲، اکتشافات طولانی مدت و استفاده از آنها است.

وی افزود:

اکنون ما نه تنها می‌خواهیم پرچم‌مان را آنجا برافراشته کنیم و ردپایمان را باقی بگذاریم، بلکه پایگاهی را تاسیس می‌کنیم برای ماموریت‌های احتمالی آینده به سوی مریخ و یا شاید روزی ماموریتی به سوی جهان‌های فراتر از مریخ. این دستورالعمل و برنامه فضایی، بار دیگر پیشگام‌ و الهام‌بخش بودن آمریکا را در این عرصه ضمانت می‌کند.

این اظهارات ترامپ دقیقا تقلیدی از گفته‌های معاون او، مایک پنس، در اکتبر امسال و در جریان احیا شورای ملی فضایی (National Space Council) بود که گفت: “ما فضانوردان آمریکایی را به ماه بازمی‌گردانیم، نه فقط برای اینکه پرچم و رد پا از خود برجای بگذارند، بلکه برای ساختن پایگاهی که ما برای ارسال لوازم به مریخ و حتی آنسوتر نیاز داریم.”

این دستور‌العمل و خط مشی کاملا برعکس برنامه دولت اوباما برای بررسی سیارک‌ها و پرواز به مریخ تا اواسط دهه ۲۰۳۰ است. با این اعلام کاملا روشن شد که دولت ترامپ درصدد است تا با همکاری با بخش خصوصی و سایر کشور‌ها به کاوش در ماه بپردازد.


بیشتر بخوانید: سفر به ماه با آپولو ۱۷ دروغ یا واقعیت؟ چرا انسان دیگر به ماه نرفت؟


در این دستور‌العمل آمده است که ماه بخشی از برنامه و علاقه‌مندی شرکا و هدفی برای صنعت فضایی خصوصی آمریکا به شمار می‌رود. طبق اعلام ناسا تاثیرات این تغییر خط مشی را می‌توان در بودجه سال ۲۰۱۹ مشاهده کرد.

کمپانی‌ مون اکسپرس (Moon Express) که در نظر دارد تا سال آینده یک ماه‌نورد را پرتاب کند و هچنین کمپانی لاکهید مارتین (Lockheed Martin) که تا پیش از این کپسول خدمه فضاپیما اوریون (Orion) را برای ناسا طراحی کرده بود، از این خط مشی استقبال کرده‌اند.

اریک استالمر، رئیس فدراسیون پرواز‌های فضایی تجاری، گفته است که کمپانی‌های تجاری تمایل دارند در راستای توسعه ظرفیت‌های نوآورانه برای عملیات‌ها، حمل و نقل‌ها و استفاده از منابع ماه، صد‌ها میلیون دلار سرمایه‌گذاری کنند.

تاکنون روسای جمهور بسیاری برای عملی کردن جاه‌طلبی‌هایی مانند آپولو، در طول دوره‌های مختلف وعده‌های بسیاری داده‌اند. دونالدو ترامپ سومین رئیس جمهور پیاپی جمهوری‌خواهی است که وعده بازگشت به ماه را می‌دهد.

هر دو جرج بوش پدر و پسر سخنرانی‌های فراوانی در زمینه اکتشافات فضایی داشتند. همچنین به یاد داریم که باراک اوباما وعده سفر به مریخ را می‌داد، اما فقدان بودجه و برنامه‌ای روشن و پایدار، مانع از اجرایی شدن این وعده‌ها و تلاش‌ها شد. در نتیجه برای دهه‌هاست که از اکتشافات فضایی انسانی فراتر از مدار نزدیک زمین (LEO) جلوگیری شده است.

در حالی که ترامپ جزئیاتی کمی از چگونگی بازگشت به ماه و هزینه‌های چنین سیاستی ارائه می‌کند، اما تفاوت دولت او با همتایان پیشین‌اش را می‌توان در تلاش برای افزایش نفوذ بخش خصوصی در ماموریت‌هایی این‌چنینی مشاهده کرد. افزون بر مون اکسپرس، چندین کمپانی تجاری دیگر نظیر ULA، اسپیس‌ایکس و بلو اورجین از برنامه‌هایشان برای بازگشت به ماه خبر داده‌اند.

اسکات پیس (Scott Pace) معاون اجرایی شورای ملی فضایی، می‌گوید:

این موضوع با تلاش‌های فضایی دولت‌های پیشین کاملا متفاوت است. می‌خواهیم با همکاری شرکای بین‌المللی صنعت آمریکا را پیشگام کنیم.

فیل لارسون (Phil Larson) معاون دانشکده مهندسی دانشگاه بولدر، می‌گوید:‌

با در نظرگرفتن این هدف‌گذاری، محک‌ زدن برنامه فضایی دولت ترامپ کار ساده‌ای است؛ باید پرسید آیا این یک استراتژی فضایی واقعی است که ما را رو به جلو می‌برد و یا در راستای منافع خاصی است؟ ما پاسخ قطعی آن را تاکنون نمی‌دانیم، اما می‌دانیم که یک رویکرد تجاری پیشگامانه برای مالیت‌دهندگان آمریکایی بهترین چیز است. ماه مقصدی بسیار عالی است، اما برنامه‌ها و همراهان مهم‌تر از تاریخ‌ها و مقاصد هستند.

بیشتر بخوانید، همه چیز در مورد تنها قمر زمین:

.

منبع: ScienceAlert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر