;
coinex

افزایش بهره وری از طریق راهکارهایی ساده با مبنای علمی

افزایش بهره وریافزایش بهره وری به همراه کاهش استرس و بهبود شرایط جسمی و روانی، پس از یک روز سخت کاری تنها با رعایت نکات ساده‌ای که در این مقاله می‌خوانید، برای شما میسر می‌شود.

اگر از تمامی توصیه‌های که برای افزایش بهره وری به شما پیشنهاد شده، خسته شده‌اید و هنوز خود را غرق در کارهای انجام نشده می‌بینید، این توصیه‌ها که مبنای علمی دارند، ممکن است برای شما مفید واقع شود.


بیشتر بخوانید:  چگونه با کنار گذاشتن عادت‌های رفتاری بد باعث افزایش بهره وری شویم


زمانی که بحث به روش های افزایش بهره وری می‌رسد، اکثر توصیه‌هایی که به صورت آنلاین مطالعه می‌کنید، عاقلانه به نظر می‌رسند؛ هرچند که ممکن است همه این روش‌ها موثر نباشد. دلیلی ندارد همه روش‌ها برای همه افراد مفید واقع شوند.

اکثر توصیه‌هایی که برای افزایش راندمان خود شنیده‎‌اید، از نوع ترفندهایی بر اساس شواهد بوده‌اند. ترفندهایی برای افزایش بهره وری نظیر، صبح خود را با برنامه آغاز کنید، مدیتیشن کنید، به اندازه کافی بخوابید، شروعی انفجاری داشته باشید، به موزیک‌های آرام بخش گوش دهید و ده‌ها مورد دیگر.

بدون شک بیشتر این توصیه‌ها عملی هستند، اما با توجه به اینکه هر فردی شخصیت منحصر به فرد خود را دارد، نمی‌توان انتظار معجزه برای تمامی افراد داشت. هرچند برخی افراد ممکن است با اطمینان به شما این روش‌ها را توصیه کنند، ولی با آزمون و خطا متوجه می‌شوید که به شما کمک چندانی نمی‌کند. در صورتیکه از این روش‌ها نتیجه نگرفتید، بهترین راهکار ممکن دست کشیدن از تلاش بیشتر و امتحان روش متفاوتی است.

اگر شما نیز از امتحان روش‌های متفاوت افزایش بهره وری خسته شده‌اید، این مقاله می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد. روش‌های توصیه شده در ادامه این مقاله، بر اساس اصول علمی به شما کمک خواهند نمود تا بتوانید افزایش بهره وری خود را به چشم ببینید.

توصیه‌هایی علمی برای افزایش بهره وری

1. کارهای خود را اولویت بندی کنید

بسیاری بر این باورند که برای بالا بردن بهره وری بهتر است، سخت‌ترین کاری که در طول روز دارید را قبل از همه انجام دهید، ولی تجربه نشان داده که برنامه‌ریزی برای انجام کارهای طاقت فرسا موجب کاهش انگیزه می‌شود.

روش هایی برای بالا بردن بهره وری

انجام مهمترین کار خود را به یکی دو ساعت پس از انجام کارهای ساده‌تر خود، محول کنید. این عمل موجب می‌شود که به صورت علمی بهره وری شما از طریق بردهای کوچک افزایش یابد.

در پژوهشی که توسط ترسا امابیل از دانشگاه هاروارد انجام شد، روشن شد که پیروزی‌های کوچک باعث افزایش انگیزه می‌شود و افزایش انگیزه طبیعتا راندمان شما را بالاتر خواهد برد. نحوه تحلیل و بررسی پیروزی‌های کوچک به شما بستگی دارد. می‌توانید موفقیت‌های کوچکی را که در طول روز کسب کرده‌اید تصور کنید و یا پس از انجام دادن، آنها را از لیست کارهای روزانه خود خط بزنید.


بیشتر بخوانید:  ۵ روش برای افزایش بهره وری در زمان هایی که بی‌حوصله و خسته هستید


دلیل موفقیت این روش، آزاد شدن دوپامین پس از هر پیروزی کوچکی است که کسب می‌کنید. دوپامین موجب افزایش انگیزه و انرژی شما می‌شود. بنابراین با اولویت بندی مناسب کارهای روزانه، می‌توانید باعث افزایش انگیزه و انرژی خود شوید و این کار درنهایت باعث افزایش بهره‌وری شما خواهد شد.

2. سیاست‌های تنبیهی مالی برای خود در نظر بگیرید

سیاست‌های تشویقی برای بعضی افراد مثمر ثمر است، اما برای بیشتر افراد سیاست‌های تنبیهی، ایجاد انگیزه بیشتری می‌کند.

در مطالعه‌ای که در رابطه با سیاست‌های تنبیهی در نظر گرفته شد، در مورد دو گروه از افراد سیاست‌ها متفاوتی اتخاذ شد. به گروه اول وظیفه‌ای محول شد که با انجام دادن آن، به آنها پول پرداخت می‌شد. به گروه دوم، ابتدا پول پرداخته شد، سپس به آنها توضیح داده شد در صورت عدم انجام کار، پول از آن‌ها پس گرفته خواهد شد.

سیاست‌های تشویقی

با توجه به سیاست تنبیهی در نظر گرفته شده، گروه دوم به میزان بیشتری، انگیزه و تلاش برای انجام کار نشان دادند؛ بنابراین برای بالا بردن بهره وری می‌توانید، سیاست‌های تنبیهی برای خود اتخاذ کنید. به عنوان مثال، متعهد شوید، پولی را که به سختی برای به دست آوردن آن تلاش کرده‌اید، در صورت عدم موفقیت در انجام کار مورد نظر، در جایی که مایل نیستید هزینه کنید.

یکی از روش‌های انجام این کار، استفاده از وب سایت استیک است. در این وب سایت مبلغی را برای هزینه در مکانی که از آن رضایت ندارید، تعیین می‌کنید. اگر موفق به انجام کار محوله نشدید، پول به طور خودکار به حساب آن‌ها واریز می‌شود. مثلا فرض کنید، شما یک دموکرات هستید، مبلغ 100 دلار را تعیین می‌کنید که در صورت عدم موفقیت شما در انجام کار محوله به حساب حزب جمهوری خواه واریز خواهد شد! بنابراین سخت تلاش خواهید کرد تا کار مورد نظر را به اتمام برسانید.

3. شروع به ثبت وقایع روزانه کنید

قبل از هر چیز، توجه داشته باشید که کلیشه‌ای بودن این مساله موجب عقب کشیدن شما نشود. در بسیاری امور مربوط به پزشکی، وقایع به صورت روزانه ثبت می‌شود. بسیاری از دانشمندان به صورت روزانه آزمایشات خود را ثبت می‌کنند. بسیاری از افراد موفق نظیر تیم فریس نیز به یادداشت‌برداری روزانه مشهور هستند؛ چراکه یادداشت برداری هر روزه می‌تواند برنامه‌های شما را مشخص کرده و راندمان کاریتان را بالا ببرد.

افزایش انگیزه

روش‌ ثبت وقایع روزانه تفاوت‌های بسیاری با هم دارند، اما نکته مهم، ساده و واضح بودن این یادداشت‌ها است. اینکار می‌تواند به سادگی نوشتن یک دفتر خاطرات باشد، مکانی برای ثبت ایده‌های شما یا راهی برای دنبال کردن افکار و کارهای شما، جزییات این مساله تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

یک پژوهش که در این رابطه انجام گرفت، نشان داده است که ثبت وقایع روزانه موجب پیشرفت بیشتر شما در حل مشکلات می‌شود. در پژوهشی دیگر مشخص شد، ثبت احساسات روزانه شما به شکل نوشتاری، موجب کاهش استرس خواهد شد و کاهش استرس می‌تواند موجب افزایش بهره‌وری شما شود.


بیشتر بخوانید: چه چیزهایی به کاهش بهره وری منجر می شود و چطور می توان از آنها جلوگیری کرد؟


ثبت وقایع روزانه می‌تواند به سادگی نوشتن بعضی از افکار روزانه‌تان بر روی یک تکه کاغذ باشد. در صورتیکه تمایل دارید، خاطرات روزانه‌تان را به شکل دیجیتال ذخیره کنید، می‌توانید از اور نوت یا وان نوت استفاده کنید. اپلیکیشن دی وان برای آی او اس و مک، یا جورنی برای اندروید نیز می‌تواند به شما کمک کند.

برای شروع یادداشت برداری وقایع روزانه، آغاز سال جدید می‌تواند زمان مناسبی به شمار آید، اما یادداشت برداری روزانه باید مداوم باشد و این یکی از مشکلاتی است که با آن رو به رو خواهید شد.

4. ساعات کاری خود را کاهش دهید

زمانی که با حجم عظیمی از کارهای عقب افتاده رو به رو هستید، یکی از بزرگترین اشتباهاتی را که می‌توانید مرتکب شوید، اضافه نمودن ساعات کاری‌تان است.

کار مفید

جان پنکاول از دانشگاه استنفورد در پژوهشی که در سال 2014 منتشر نمود، به عنوان تنها یکی از مطالعاتی که این موضوع را تایید می‌کند، نشان داد، افزایش ساعات کاری بهره وری را کاهش می‌دهد. هرچند دیتاهای مورد استفاده در این مطالعه مربوط به یک کارخانه مهمات سازی در جنگ جهانی اول بوده، اما کماکان می‌توانیم صحت آن را در زندگی خود، مخصوصا در مشاغلی که نیاز به استفاده از دانش کارمندان دارند، ببینیم.

این مساله به روشنی رابطه بین بهره‌وری و سطح انرژی را در زمان انجام وظایف محوله روشن می‌کند. حتما متوجه شده‌اید در زمانی که انرژی کافی دارید، در مدت یک ساعت، مقدار بیشتری کار مفید انجام می‌دهید.

تاثیر استفاده از این روش، به راحتی قابل اندازه‌گیری است. نه تنها در پیشرفت پروژه‌ای که با آن رو به رو هستید، بلکه در شروع روز کاری بعد خود پر انرژی‌تر ظاهر می‌شوید. یکی از راهکارهای اندازه گیری سطح بهره وری، استفاده از اپلیکیشن‌هایی نظیر، exist یا TracknShare (برای iOS) و یا حتی استفاده از برنامه اکسل است. با اندازه گیری سطح بهره وری و مشخص نمودن ساعات مناسب، امکان تغییر در عادات روزانه شما فراهم می‌شود.

5. اپلیکیشن ایمیل و… را پاک کنید

برای بیشتر ما زمانی که ایمیل خود را چک می‌کنیم، هدفمان کسب اطمینان از این مساله است که همه چیز خوب پیش می‌رود؛ بنابراین حتی در جایی که به ما نیازی نیست، به صورت تمام وقت حضور داریم. فرقی نمی‌کند زمان استراحت نهار باشد یا تماشای فیلم شبانه، اما این رویکرد صحیحی نیست.

بهبود بهره وری

مطالعه‌ای که در سال 2016 انجام گرفت، نشان داد، همواره در دسترس بودن اثرات نامطلوبی دارد. این اثرات نامطلوب شامل، کاهش آرامش، افزایش استرس و کاهش سطح انرژی است که نه تنها در ساعت کاری دیده می‌شود، بلکه موجب کاهش بهره وری در روز کاری بعدی نیز خواهد شد.


بیشتر بخوانید: افزایش بهره وری و بازدهی بالا با حذف این عادت های رفتاری غلط امکان پذیر می شود


این مساله احتمالا مربوط به عدم رهایی از تنش کاری، در زمانی است که همواره با مسائل کاری از طریق پیام‌های دریافتی رو به رو هستیم. این چرخه موجب کاهش بهره وری به همراه افزایش استرس و احتمالا مشکلات جدی‌تری می‌شود. راهکار این مساله جدا کردن کامل خود از مسائل کاری، در زمانی است که خارج از محیط کاری قرار دارید. این مساله باعث بهبود شرایط جسمی و روانی شده و در نهایت بالا بردن بهره وری را به دنبال دارد.

راهکارهای بالا بردن بهره وری را امتحان کنید

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره شد، با توجه به تفاوتی که هرکدام از ما با دیگری داریم، نمی‌توان انتظار داشت، روش‌های افزایش بهره وری برای تمام ما مفید واقع شود. هرچند با توجه به مبنای علمی که در پشت این توصیه‌ها وجود دارد، احتمال موفقیت در بالا بردن بهره وری افزایش پیدا می‌کند.

توصیه می‌کنیم، روش‌هایی که در این مقاله مطالعه نمودید را امتحان کنید. این روش‌ها نه تنها موجب افزایش بهره وری شما می‌شوند، بلکه باعث کاهش استرس و بهبود وضعیت سلامتی شما خواهند شد. در پایان، اگر این روش‌ها برای شما مفید واقع شد، از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

.

منبع: makeuseof

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    سلام.
    ممنون از مطلب مفیدتون.
    به نظرم اون قسمتی که گفتید سیاست تنبیهی, بهتره که بگیم سیاست “تشویقی ملموس”
    چون تو حالت اول که آگاها فرد تشویق به دریافت یک وجه میشه به ازای انجام کار, این امکان وجود داره که یک سری ذهنیت های منفی رو هم برای خودش به طور کاملا غریزی ایجاد کنه مثلا فرد با خودش بگه که: نه بابا از کجا معلوم شاید این وجه رو به من ندن و یا شاید اصلا من از پس کار بر نیام یا شاید الکی باشه که خود این تفکرات منفی باعث کاهش انگیزه فرد میشه.
    اما تو حالت دوم که شما اسمش رو گذاشتید سیاست تنبیهی ولی من بهش گفتم سیاست تشویقی ملموس, عملا با دادن وجه همون ابتدا و قبل از اقدام فرد برای انجام کار محول شده, تمام افکار منفی فرد از ذهنش حذف شده که این به خوبی میتونه انگیزه فرد رو افزایش بده, چون فرد یقینا تشویق رو لمس و باور کرده و به همین دلیل ذهن با وجود داشتن یک گزینه خوب برای تفکر مثبت دلیلی نمیبینه که خودش رو درگیر حس منفی از دست دادن پول کنه.
    با تشکر.

    پاسخ