;
coinex

Li-Fi چیست ؟ فناوری پرسرعت تر از Wi-Fi

Li-Fi چیست ؟ فناوری پرسرعت تر از Wi-Fi

تعریف شما از Li-Fi چیست؟ آیا با این تکنولوژی آشنایی دارید؟ به نظر می‌رسد که قرار است لای فای جایگزین وای فای شود آن هم با سرعتی صد برابر بیشتر!

قبلا برای برقراری ارتباط به صورت آنلاین، یک خط تلفن لازم بود تا بتوان از اینترنت dial up آن هم با سرعتی بسیار پایین استفاده کرد. البته آن زمان اینترنت به شیوه‌ای که اکنون قابل استفاده و ضروری است مهم نبود. خبری از دانلود موسیقی، فیلم و بازی آنلاین و … نبود.

زیرا اینترنت سرعت بسیار پایینی داشت و گسترده نشده بود و بسیاری از مردم نیز اصلا با آن آشنایی نداشتند. اما اکنون دیگر اینترنت به یکی از الزامات زندگی تبدیل شده وهمه افراد، کوچک و بزرگ با آن آشنا هستند و از آن استفاده می‌کنند.

این امر باعث شده تا شرکت‌های کامپیوتری مدام در حال تولید و ارائه خدمات متنوع به افراد باشند که البته این امر هزینه بر است زیرا مستلزم کابل کشی و … است. اما اخباری در مورد فناوری‌های نوین ارتباطی از طرف پلیس امنیت فضای تبادل اطلاعات به گوش می‌رسد.

بر این اساس گزارش شده است که مدتی است پژوهشگران بر روی یک تکنولوژی به نام  Li-Fi کار می‌کنند که در آن  از امواج نور مادون‌قرمز برای ایجاد شبکه‌های بی‌سیم استفاده می‌شود. براساس گفته‌های آنها سرعت این فناوری نیز ۱۰۰ برابر سریعتر از Wi-Fi است.

Li-Fi چیست ؟

در اینجا به بررسی اینکه Li-Fi چیست و چه کاربردهایی دارد خواهیم پرداخت. لای فای که مخفف Light Fidelity است یک فناوری ارتباطی بی سیم دوسویه و پرسرعت مانند وای فای است که توسط شخصی به نام هارالد هاس ابداع گردید. تکنولوژی لای فای زیرمجموعه‌ای از ارتباطات بی‌سیم نوری (OWC) است و قادر است تا مکملی برای ارتباطات فرکانس رادیویی وای فای و شبکه‌های سلولی و یا جایگزینی برای سایر فناوری‌های برودکست باشد.

تکنولوژی لای فای کاملا به نور وابسته است به خصوص لامپ های LED. در واقع قرار است تا قدم بعدی در فرایند هوشمندسازی خانه‌ها استفاده از  تکنولوژی لای فای باشد. در فناوری لای فای، اینترنت از طریق امواج نوری منتشر می‌گردد، در حالی که این عمل در تکنولوژی وای فای طریق امواج رادیویی بود.

Li-Fi توسط یک شرکت استونیایی در محیط طبیعی تست شده است و براساس نتایج به دست آمده قابلیت انتقال اطلاعات بین دو دستگاه را با سرعت یک گیگابایت در ثانیه داشته است و این یعنی سرعتی صد برابر وای فای. البته براساس اطلاعات موجود، سرعت انتقال در تست‌های آزمایشگاهی تا 224 گیگا بایت بر ثانیه نیز رسیده و باید گفت که تمامی اینها فقط به یک منبع نور وابسته است.

اینکه تکنولوژی Li-Fi چیست را شاید بتوان با مقایسه آن با وای فای بهتر درک کرد. در تکنولوژی Li-Fi دیگر مانند وای فای نیازی به زدن دکمه مودم نیست بلکه هر وقت چراغی روشن باشد اینترنت نیز در دسترس و قابل استفاده است آن هم با سرعتی بسیار بالا. هر وقت چراغ اتاقتان روشن باشد اینترنت هم در دسترس است و البته با یک سرعت نجومی.

برتری‌های تکنولوژی Li-Fi چیست ؟

در مقایسه تکنولوژی لای فای و وای فای و اینکه فناوری Li-Fi چیست و چه برتری‌هایی دارد باید گفت که در تکنولوژی وای فای از امواج رادیویی استفاده می‌شد اما در لای فای از طیف نور مرئی، فروسرخ و نزدیک به فرابنفش برای انتقال اطلاعات استفاده می‌شود.

این فناوری در حقیقت بخشی از فناوری‌های ارتباطات نور مرئی است و می‌تواند حجم بسیار بیشتری از اطلاعات را حمل نماید و لازم به ذکر است که برای رفع محدودیت‌های مربوط به پهنای باند فراکانس رادیویی پیشنهاد شد.

در بررسی اینکه ایده اصلی Li-Fi چیست باید گفت که هدف اصلی این بوده است که، برای ارسال اطلاعات از پالس‌های نور استفاده شود نه اینکه مانند وای فای از امواج رادیویی برای ارسال اطلاعات استفاده شود.

اینکه چشم انسان بتواند پالس‌های نور را تشخیص دهد تقریبا غیرممکن است اما ابزارهای الکترونیکی به راحتی قدرت تشخیص آن را دارند.

Li-Fi چیست ؟

مزایای استفاده از تکنولوژی Li-Fi چیست ؟

در بررسی اینکه مزایای تکنولوژی Li-Fi چیست ابتدا باید به بیان مزیت اصلی آن پرداخت. مزیت بزرگ این فناوری این است که قادر است تا اطلاعات را با سرعت ۲۰۰ گیگابایت در ثانیه منتقل کند، در حالی که سرعت فناوری Wi-Fi به سختی می‌تواند از ۱ گیگابیت در ثانیه عبور کند.

از طریق تکنولوژی  Li-Fiمی‌توان یک یا هزاران نفر را به هم مرتبط نمود. اما Wi-Fi   محدود به چند دستگاه است، یعنی تنها می‌تواند صدها نفر را در یک منطقه کوچک به هم شبکه کرد.

البته باید گفت که فناوری Wi-Fi  نیز مدام در حال ارتقاء است. اما هنوز راه زیادی پیش رو دارد تا سرعت Li-Fi دست پیدا کند و البته سرعت نیز تنها مزیت Li-Fi محسوب نمی‌شود.

کاربردهای Li-Fi چیست و در چه مکان‌هایی قابل استفاده است؟

می‌توان گفت که Li-Fi برای محیط یک دفتر، مراکز خرید، فرودگاه‌ها، استادیوم‌ها و سایر مکان‌های شلوغ بسیار مناسب است. همچنین در محیط هواپیمائی و ساختمان‌هایی که دارای امواج رادیویی نامناسب هستند نیز، می‌تواند به راحتی مورد استفاده قرار ‌گیرد.

در بیمارستان‌ها نیز قابل استفاده است زیرا امواج رادیویی که از Wi-Fi متصاعد می‌شود، با امواج تولیدشده توسط تجهیزات پزشکی تداخل پیدا می‌کند و بهتر است از لای فای استفاه شود.

فناوریLi-Fi  چه زمانی قابل استفاده خواهد بود؟

اکنون که متوجه شدیم فناوری Li-Fi چیست و چه مزایا و کاربردهایی دارد، چرا هنوز قابل استفاده نیست؟ محققان سخت در حال تلاش هستند تا بتوانند این فناوری جدید را در اختیار مردم قرار دهند اما براساس اطلاعات موجود تا 5 سال دیگر نیز استفاده از این تکنولوژی امکان پذیر نخواهد بود زیرا در حال حاضر موانعی برای محققان وجود دارد که باید رفع گردد.

مشکلات پیاده سازی فناوری Li-Fi چیست ؟

یکی از مشکلاتی که پیش روی پیاده سازی این فناوری وجود دارد این است که در فناوری Li-Fi به لامپ LED نیاز است و تجهیزاتی نیز باید به چراغ متصل شود که باعث شده تا لای فای هزینه‌بر باشد.

مشکل بعدی اتصال مستقیم دستگاه‌ها به اینترنت است. پس ممکن است به طور تصادفی ارتباط بین ابزارها و لامپ‌های LED   و یا حتی تبدیل دستگاه‌ها دچار مشکل شود.

مشکل بعدی عدم عبور نور از دیوار است که این مشکل برای امواج ‌رادیویی وجود نداشت. اینکه نور نمی‌تواند از میان دیوار عبور کند یعنی Li-Fi فقط می‌تواند در اتاق‌هایی استفاده شود که چراغها روشن باشد. البته این مورد از نظر امنیت خوب است اما لازم است تا چراغ‌های هر اتاقی که در آنجا نیاز به اینترنت وجود دارد را در زمان خروج، خاموش نکرد. این مورد شاید برای استفاده در منازل مشکل باشد.

در نهایت باید گفت که Li-Fi   تقریبا مشابه یک خیابان یک طرفه است و می‌تواند اطلاعات را به ابزارهایی با سرعت‌های بالا اضافه کند. البته این ابزارها نیز برای برقراری ارتباط مجدد، به چراغ‌های ویژه نورانی نیاز دارند.  استفاده از لای فای در یک فرودگاه شاید راه خوبی برای بارگذاری اطلاعات، نقشه‌های فرودگاه، فیلم‌ها و موارد دیگر بر روی ابزارها و دستگاه‌ها باشد.

پژوهشگران لای فای را یک تکنولوژی مناسب می‌دانند و اعتقاد دارند که می‌تواند روش نوینی برای ارائه اینترنت باشد. آنها در حال تلاش و فعالیت در این حوزه هستند و به نظر می‌رسد که  Li-Fi در مکان‌هایی که آزمایش شده ‌است، به خوبی کار می‌کند.

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر