;
coinex

راه پیام رسان های بومی جداست؛ آنها رقیب و جایگزین تلگرام نیستند!

راه پیام رسان های بومی جداست؛ آنها رقیب و جایگزین تلگرام نیستند!

به دنبال اتفاقات اخیر، دو اپلیکیشن تلگرام و اینستاگرام فیلتر شدند. البته اینستاگرام رفع فیلتر شد اما تلگرام هنوز در فیلتر به سر می‌برد. عده‌ای علت عدم رفع فیلتر تلگرام را جایگزین شدن پیام رسان های بومی به جای آن می‌دانند!

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، مدیر اجرایی یکی از پیام رسان های بومی اعلام نموده است که راه آنها جداست و آنها خود را رقیب یا جایگزین تلگرام نمی‌دانند. وی ادامه داد که استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی باعث ارسال اطلاعات به خارج از کشور می‌شود اما با استفاده از پیام رسان های داخلی از اطلاعات روی شبکه داخلی استفاده خواهد شد.

آیا قابیلت پیام رسان های بومی بالاست؟

میلاد موحدین در پاسخ به این سوال که آیا پیام رسان های داخلی این قابلیت را دارند که چند ۱۰ میلیون نفر کاربر از آن استفاده کنند اعلام نمود که آنها از بعد فنی در زیرساخت و معماری طراحی‌هایی انجام داده و همچنین قابلیت مقیاس‌پذیری را نیز به سیستم اضافه کرده‌اند تا مشکلی وجود نداشته باشد.

ولی ادامه داد که اقدامات انجام شده توسط آنها، جوابگوی دو میلیون کاربر است و اعلام نمود که با انجام تغییراتی در زیرساخت قادرند تا به راحتی به تعداد بیشتری از کاربران سرویس بدهند و در ادامه نیز افزود که آنها خود را رقیب یا جایگزین تلگرام نمی‌بینند.

بعضی از مزیت‌های پیام رسان های داخلی

موحدین در ادامه در مورد مزیت‌های پیام رسان های بومی سخن گفت و اعلام نمود که پیام‌رسان‌های داخلی مزیت‌هایی چون، تماس صوتی، پرداخت و ویژگی‌هایی دارند که در این پیام‌رسان با کیفیت کار می‌کند. به گفته وی کاربران می‌توانند با شماره‌های ثابت و یا همراه داخل و خارج سایر کشورها صحبت کنند آن هم با نرخ‌هایی خوب که تلگرام این ویژگی را ندارد.

وی ادامه داد که با وجود تمام محدودیت‌ها و مشکلات ویژگی پرداخت نیز اضافه شده تا انتقال وجه بین کاربران راحت باشد. وی در ادامه به ویژگی کانال‌ها اشاره کرد و اعلام نمود که امکاناتی چون جست‌وجو در این کانال‌ها وجود دارد که قابلیت رتبه‌بندی و سرچ را هم برای کاربران فراهم می‌کنند و جست و جوی یک موضوع خاص امکان پذیر است.

توجه به نیاز کاربران بومی در پیام رسان های بومی

به گفته موحدین در ایجاد پیام رسان های بومی به نیاز کاربران بومی توجه شده و از این نظر برتری‌هایی وجود دارد زیرا می‌توانند ویژگی‌هایی را براساس نیاز کاربران و براساس اولویت‌های آنها اضافه کنند. وی ادامه داد که فیلتر شدن تلگرام باعث شده تا تعداد کاربران آنها افزایش یابد اما آنها تصور جایگزین بودن تلگرام را ندارند و تاکید نمود که تلگرام فیلتر شود یا نه آنها مسیر خود را طی خواهند نمود.

موحدین به تجربه به دست آمده به دلیل مهاجرت کاربران در این چند روز اشاره کرد و ادامه داد که ورود و استفاده کاربران بیش از 10 برابر قبل شده است. وی تاکید نمود که با وجود این افزایش تاکنون هیچ مشکلی به وجود نیامده است و سرویس‌های آنها به صورت عادی در دسترس بوده است.

نحوه برخورد با پیام رسان بومی و داخلی باید متفاوت باشد!

موحدین اشاره نمود که برخورد با پیام رسان های بومی و خارجی باید متفاوت باشد و ادامه داد که آنها به عنوان تولیدکننده پیام رسان های بومی لازم است تا اقدامات خود را براساس قوانین کشور تنظیم کنند. وی در ادامه اعلام نمود که آنها باید برای هر سرویس جدیدی که ارائه می‌کنند، پاسخگو باشند و محدودیت‌هایی در این زمینه دارند.

به گفته وی اقدامات انجام شده نیاز به ثبت نام دارد و این موضوع شاید در سند بالادستی شورای عالی فضای مجازی مقداری حل شده باشد اما کافی نیست. وی ادامه داد که آنها قصد انجام کارهایی را دارند که مشابه با آن هنوز وجود ندارد.

چگونه به پیام رسان های بومی اعتماد کنیم؟

موحدین در ادامه در پاسخ به این سوال که چگونه اعتماد به پیام‌رسان‌های داخلی امکان پذیر است اعلام نمود که آنها در این مورد چند نکته را مد نظر قرار داده‌اند. اول اینکه ارائه سرویس خوب باعث جذب کاربران می‌شود. وی ادامه داد که البته همیشه در برابر ارائه سرویس‌های ایرانی مخالفت و جوسازی وجود داشته است.

وی اظهار نمود که در مورد پیام رسان های ایرانی اطلاعات کاملا شفاف است و سهامدار و مالک نیز مشخص است. وی اعلام نمود که طبق قانونی که برای اسمس‌ها هم وجود دارد، ممکن است با حکم قضایی درخواست بررسی پیام‌ها وجود داشته باشد که البته تاکنون نیز چنین موضوعی وجود نداشته است.

موحدین تاکید دارد که برای استفاده از پیام رسان های بومی در کشور، لازم است دیدگاه مردم تغییر کند و باید روی آن کار کرد. به گقته وی شاید امنیتی که پیام رسان تلگرام در مورد آن صحبت می‌کند ناامن‌تر از امنیت ارائه شده توسط پیام رسان‌های داخلی باشد.

به گفته موحدین پیام رسانی که بخواهد در کشور به صورت عمومی فعالیت کند، باید زیرساخت ویژه و تکنولوژی پیشرفته داشته باشد. وی ادامه داد که پیام رسانی چون اپلیکیشن بیسفون در کشور وجود دارد که از سال ۱۳۹۱ ارائه شده و امسال نیز با ایجاد تغییراتی روی معماری آن، در نسخه جدید بیسفون‌پلاس عرضه شده است.

به گفته موحدین آماده‌سازی زیرساخت با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی صورت گرفته و از نظر فنی نیز روی تکنولوژی کار شده است. به گفته وی تاکنون نزدیک به دو میلیون و ۵۰۰ نفر در مجموعه اپلیکیشن‌های آنها ثبت‌نام کرده‌اند اما تعداد کاربران بیسفون پلاس در ماه‌های اخیر، بیش از ۱۰۰ هزار نفر بوده است.

وی در مورد نوع زیرساخت و معماری پیام‌رسان هایی که قرار است به بیش از ۱۰ میلیون نفر سرویس بدهند سخن گفت و ادامه داد که این پیام‌رسان‌ها با پیام‌رسان‌های سازمانی که پلت‌فرمی آماده دارند، متفاوتند. وی ادامه داد که این پیام‌رسان‌ها دارای ظرفیتی محدود هستند و فقط قابلیت سرویس‌هی به چند ۱۰ هزار نفر را دارند.

وی در مورد شرکت ارائه دهنده پیام رسان های بومی و نوع فعالیت آنها اعلام نمود که شرکت آنها خصوصی است و با سرمایه‌گذارهایی خصوصی و اشخاص حقیقی اداره می‌شود. وی این موضوع را هم مزیت دانست و هم محدودیت. به گفته وی عدم وابستگی باعث می‌شود تا دست آنها برای بعضی مسائل باز باشد و از طرف دیگر سرمایه‌گذاری آنها چون خصوصی است محدود است.

آیا از پیام رسان‌های ایرانی حمایت خواهد شد؟

موحدین در مورد میزان حمایت از پیام رسان های داخلی سخن گفت و ادامه داد که وعده‌هایی در این مورد داده شده است. به گفته وی رویکرد جدیدی از ابتدای امسال وجود داشته و از بعد معنوی در شورای عالی فضای مجازی تحت حمایت‌ قرار گرفته و قانون‌گذاری‌های خوبی نیز از این نظر تعریف شده است، اما این موارد هنوز اجرا نشده‌اند.

وی ادامه داد که در سند بالا دستی اشاره شده که امکان استفاده از ظرفیت‌های تبلیغاتی صدا و سیما برای آنها وجود داشته باشد، اما هنوز این اجازه داده نشده است. همچنین ادامه داد که در اسناد بالادستی، امکان استفاده از زیرساخت‌ پرداخت کشور به آنها داده شده است و فعلا در روال پیچیده بانکی قرار گرفته و با گذشت بیش از پنج ماه هنوز این امکان به وجود نیامده است.

 

بیتشر بخوانید:

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر