;
coinex

با غیر فعال شدن گوشی در اجرای طرح رجیستری چه باید کرد؟

با غیر فعال شدن گوشی در اجرای طرح رجیستری چه باید کرد؟

اکنون که طرح رجیستری تلفن همراه در کشور اجرا شده است و هر روز مدل‌های بیشتری از تلفن‌های همراه مشمول این طرح می‌شوند بهتر است تا در هنگام خرید تلفن همراه بسیار دقت کرد تا با مشکلی مانند غیر فعال شدن گوشی روبه رو نشد.

پیش از خرید گوشی‌های اعلام‌شده در فاز دوم رجیستری باید سریال دستگاه مورد نظر را از طریق سامانه همتا استعلام نمود تا بتوان از ثبت شناسه آن اطمینان حاصل کرد. با وجود این، در صورتی که سهل‌انگاری و بی دقتی در انجام این کار صورت گیرد، گوشی شما پس از گذشت 30 روز غیرفعال خواهد شد. بعد از غیر فعال شدن گوشی باید با استناد فاکتور به فروشنده مراجعه کنید و به دنبال حل مشکل خود باشید.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، موضوع طرح رجیستری موبایل یا ثبت شناسه گوشی‌های همراه از مدت‌ها پیش مطرح شده بود ولی به علت عدم آمادگی یا مشکلاتی دیگر اجرای این طرح با شکست مواجه شده بود.

در نهایت به گفته مسوولان ارتباطات و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سیستم‌های فنی و زیرساخت‌های لازم آماده شدند و در ادامه آگاه‌سازی بخش‌های مختلف انجام شد، پایش کل شبکه اپراتورهای موبایل صورت گرفت و ثبت و مانیتورینگ آخرین شناسه‌های ترکیبی گوشی و سیم‌کارت نیز از مهر ماه کلید خورد. محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد اجرای طرح رجیستری تلفن همراه اعلام نمود که قرار است این طرح به صورت پله‌ای در کشور اجرا شود.

مرحله دوم اجرای طرح رجیستری تلفن همراه

همچنین در مرحله دوم اجرای این طرح که شامل اعلام برندهای مختلف تلفن همراه بود، ابتدا این طرح برای گوشی‌های برند اپل اجرا شد که تاریخ 14 آذر بود. در ادامه‌ نیز گوشی‌های گوگل، بلک‌بری و موتورولا به عنوان مدل‌هایی که مشمول فاز اجرایی مرحله دوم رجیستری بودند معرفی شدند. همچنین قرار شد تا از تاریخ ۸ دی ‌ماه این مدل‌ها مشمول طرح گردند.

درواقع در صورتی که یک گوشی قاچاق باشد، پس از روشن شدن آن، اگر شناسه گوشی در سیستم اپراتوری ثبت نشده باشد، پیامکی برای کاربر مبنی بر غیر فعال شدن گوشی ارسال می‌شود و به کاربر اعلام می‌گردد که تنها تا یک ماه دیگر می‌تواند از گوشی استفاده کند زیرا گوشی بعد از یک ماه غیرفعال شده و از شبکه خدمات دریافت نخواهد کرد.

تکلیف گوشی‌های فعال شده قبل از اجرای طرح رجیستری چیست؟

مسوولان در مورد اجرای این طرح، برای تمامی گوشی‌ها و تبلت‌هایی که تا قبل از تاریخ اجرای هر مرحله فعال شده‌اند اعلام کردند که برای آنها مشکلی به وجود نخواهد آمد. اما پس از آن فقط گوشی‌هایی که به صورت قانونی وارد کشور شده باشند فعال خواهند شد.

نحوه استعلام گوشی‌ها در طرح رجیستری

برای استعلام گوشی و پی بردن به قانونی بودن یا غیرقانونی بودن آنها، لازم است تا خریداران با استعلام کد ۱۵ رقمی (IMEI)  از طریق سامانه #۷۷۷۷* یا #۴* اصالت گوشی خریداری شده خود را بررسی کنند و پس از اطمینان از قانونی بودن گوشی، نسبت به خرید آن اقدام نمایند.

وظیفه رجیستری بر عهده فروشنده است یا خریدار؟

لازم است تا خریدار تلفن همراه سریال دستگاه تلفن خود را به سامانه همتا اعلام کند و از رجیستر بودن و قانونی بودن آن اطمینان حاصل نماید. ما درنهایت لازم به ذکر است که وظیفه رجیستر کردن دستگاه‌های موبایلی، بر عهده فروشنده است.

اگر بعد از خرید گوشی موبایلی که مشمول طرح رجیستری تلفن همراه است، غیر فعال شدن گوشی مشخص شود لازم است تا خریدار با استناد به فاکتور به فروشنده مراجعه نماید و از وی درخواست حل مشکل کند.

در آخر اگر با وجود تمام اطلاع رسانی‌های انجام شده مشتری هیچ اطلاعی از طرح رجیستری نداشته باشد و قصد خرید تلفن همراه داشته باشد لازم است اقداماتی را انجام دهد، از جمله اینکه از فروشنده فاکتور دریافت نماید. زیرا اگر در ادامه به دلیل طرح رجیستری با مشکل روبه رو شد بتواند با استناد فاکتور به فروشگاه مراجعه نماید و گوشی را به وی برگرداند و یا آن را با یک گوشی قانونی تعویض نماید.

اما در صورتی که پس از غیر فعال شدن گوشی فروشنده پول را عودت نکند و یا آن را تعویض نکند، خریدار می‌تواند به سازمان‌های ذی‌ربط مانند تعزیرات حکومتی یا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شکایت کرده و اعلام کند گوشی خریداری‌شده رجیستر نیست و مراحل را از این طریق پیگیری نماید.

البته لازم به ذکر است که تمام اطلاع‌رسانی‌های انجام‌شده به این دلیل است که خریدار پیش از خرید گوشی مورد نظر خود از قانونی بودن آن اطمینان حاصل کند تا مشکلات و شکایات در این زمینه کاهش یابد و مشتریان نیز درگیر بروکراسی‌های اداری نشوند.

 

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (5 نظر)

    سلام من گوشیم آی مت مال ایرانه الان غیرفعال شده لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ

    گوشیما ریجستری نکردم غیر فعال شد باید چکار کنم

    پاسخ

    من حواسم نبود گوشیمو ریجستری کنم الان از شبکه خارج شده یعنی غیرفعال شده.باید چیکار کنم؟لطفا راهنمایی بفرمائید؟

    پاسخ

    با سلام
    گوشیهای نوکیا سامسونگ و شیاعومی چه زمانی مشمول طرح ریجستری میشن؟

    پاسخ

    سلام
    فعلا مشخص نیست
    در صورت مشخص شدن حتما اعلام می کنیم

    پاسخ