;
coinex

آیا ماموریت سری زوما اسپیس ایکس شکست خورده است؟

آیا ماموریت سری اسپیس ایکس شکست خورده است؟

گزارش های خبرگزاری های مختلف نشان می دهد که ممکن است، ماموریت سری زوما، ماموریت جاسوسی شرکت اسپیس ایکس شکست خورده باشد.

ماموریت سری زوما ، یک ماهواره جاسوسی چند میلیارد دلاری بود که یکشنبه هفته‌ی گذشته از مرکز پرتاب پایگاه هوایی کیپ کاناورال، فلوریدا به فضا پرتاب شد. به نظر می‌رسید، همه چیز در هنگام پرتاب این ماهواره جاسوسی خوب پیش رفته باشد، این ماهواره با استفاده از یک موشک فالکون 9 به مدار پایین زمین برده شد. حتی ایلان ماسک هم در توییتر شخصی خود موفقیت‌آمیز بودن پرتاب را تایید کرد و عکسی از آن را با میلیون‌ها فالوئر خود در توییتر به اشتراک گذاشت.

شرکت خصوصی فضایی اسپیس ایکس، معمولا همیشه ماموریت‌های خود را به صورت پخش زنده پخش می‌کرد، اما این بار به دلیل طبقه بندی بودن ماموریت سری زوما، خبری از پخش زنده ماموریت هم نبود. در نتیجه، جدا شدن مرحله اول موشک از ماهواره و قرار گرفتن آن در مدار زمین هم به صورت عمومی به نمایش در نیامد.

بعد از آن بود که نگرانی‌ها از شکست ماموریت آشکار شد و  اینکه ممکن است، اسپیس ایکس یا شرکت نورث ‌روپ گرامن (Northrop Grumman)، سازنده‌ی این ماهواره جاسوسی؛ در این ماموریت دچار مشکلی شده باشند. در این مورد، هیچ‌کدام از شرکت‌های فضایی، موفقیت آمیز بودن این ماموریت را تایید نکرده‌اند.

وال استریت ژورنال، اولین منبع رسمی بود که گزارش داد، ممکن است، این ماموریت شکست خورده باشد. این خبرگزاری همچنین ادعا کرد که حتی ماهواره نورث ‌روپ گرامن از موشک جدا نشده است. بعد از این، منبع بعدی که به خبر ماموریت سری زوما پرداخت، بلومبرگ بود که پس از تماس با یک منبع موثق (مقامی از دولت ایالات متحده آمریکا که به شرط ناشناس ماندن با این خبرگزاری مصاحبه کرد بود)، اعلام کرد که بوستر (تقویت‌کننده) مرحله دوم فالکون 9 با نقض فنی مواجه شده است و این ماهواره جاسوسی هم ممکن است که منهدم یا به دریا سقوط کرده باشد.

رویترز هم گزارش داد که در این مورد تحقیقات شروع شده است. البته این خبرگزاری اعلام کرد که هیچ شواهدی مبنی بر خرابکاری یا دخالت وجود ندارد. به گفته منبع موثقی که با بلومبرگ صحبت کرده است، این ماهواره جاسوسی کاملا از دست رفته محسوب می‌شود.

گووین گاتول، مدیر اجرایی شرکت اسپیس ایکس هم در بیانیه‌ای (به صورت ایمیل) به گزیمودو گفت:

برای شفاف‌سازی باید اعلام کنیم که پس از بررسی تمامی اطلاعات، همه چیز فالکون 9 در یکشنبه شب به خوبی پیش رفته است. اگر اسپیس ایکس یا هر کدام از پیمانکارانش با بررسی‌های بیشتر، شواهد جدیدی به دست بیاورد، بلافاصله آن را گزارش خواهد کرد. اطلاعاتی که بر خلاف این بیانیه منتشر شده‌اند، به طور قطع کذب هستند. با توجه به سری بودن این ماموریت، امکان هیچ اظهار نظر دیگری وجود ندارد.

بنابراین اگر این بیانیه اسپیس ایکس درست باشد، به این ترتیب، به نظر نمی‌رسد که مشکل از سوی اسپیس ایکس و موشک فالکون 9 بوده باشد. به این جهت، فالکون 9 احتمالا به خوبی به فضا پرتاب شده است، دو مرحله موشک از هم جدا شده‌اند و ماهواره سری زوما هم در مدار زمین مستقر شده است. این اظهار نظر شاتول از آنجایی به نظر درست می‌رسد که هیچ گزارشی از به تعویق افتادن ماموریت یا سیستم‌های پرتاب اسپیس ایکس در دست نیست.

تصویری که فرود مرحله‌ی اول موشک فالکون ۹ را نشان می دهد. موشک قابل استفاده مجدد، فالکون 9 چند دقیق پس از پرتا در فلوریدا فرود آمده است. بنابراین، همه چیز نشان می‌دهد که ماموریت زوما از سوی شرکت فضایی خصوصی ایلان ماسک به درستی انجام شده است
تصویری که فرود مرحله‌ی اول موشک فالکون ۹ را نشان می دهد. موشک قابل استفاده مجدد، فالکون 9 چند دقیق پس از پرتا در فلوریدا فرود آمده است. بنابراین، همه چیز نشان می‌دهد که ماموریت سری زوما از سوی شرکت فضایی خصوصی ایلان ماسک به درستی انجام شده است

همان‌طور که می‌دانید، اسپیس ایکس در این مورد همیشه احتیاط زیادی را انجام می‌دهد. اگر به یاد داشته باشید، نخستین ماموریت جاسوسی شرکت در ماه آوریل، تنها کمتر از یک دقیقه پیش از پرتاب متوقف شد و یک روز بعد با موفقیت به فضا پرتاب شد. این نقض فنی که فقط ۵۲ ثانیه قبل از پرتاب شناسایی و موجب شد، اسپیس ایکس برنامه پرتاب نخستین ماموریت جاسوسی خود را به تاخیر بیاندازد.

اسپیس ایکس در این ماموریت محموله سری متعلق به دفتر شناسایی ملی (NRO) ایالات ‌متحده آمریکا را به مدار زمین ارسال کرد. این نخستین ماموریت اسپیس ایکس برای دفتر شناسایی ملی بود. پیش ‌از این، دولت آمریکا از موشک‌های بوئینگ و اتحادیه مشترک پرتاب (ULA) برای بسیاری از ماموریت‌های سری خود استفاده می‌کرد که هر دوی این شرکت‌‌های هوا فضایی از پیمانکاران دفاعی طولانی ‌مدت دولت ایالات ‌متحده محسوب می‌شوند.

شاتول گفت:

تا جایی که اطلاعات در دست بررسی نشان می‌دهند، هیچ مشکلی در زمینه‌ی طراحی، عملیات یا تغییرات دیگر مورد نیاز نبوده است و بنابراین، هیچ نیازی به تغییر برنامه پرتاب نبوده است.

موضوع مهم‌تر اینکه، اخباری در دست است که مرحله اول موشک قابل استفاده مجدد، فالکون 9 در فلوریدا فرود آمده است. بنابراین، همه چیز نشان می‌دهد که ماموریت سری زوما از سوی شرکت فضایی خصوصی ایلان ماسک به درستی انجام شده است. نورث ‌روپ گرامن هم از هرگونه اظهار نظری خودداری کرده است، مقامات این شرکت اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند در مورد یک ماموریت سری صحبت کنند.

اما اظهارنظرهای مقامات اسپیس ایکس با گزارش‌های وال استریت ژورنال و بلومبرگ هم‌خوانی ندارد. این خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند که ماهواره سری زوما، به دلیل جدا نشدن از مرحله اول موشک احتمالا به زمین یا دریا سقوط کرده است.

دی ویرج هم در این مورد گزارش داده است که سازمان عملیات مشترک مرکز فضایی و مرکز ملی دفاع فضایی، یک مورد جدید را به کاتالوگ خود افزوده است. این سازمان، بیش از 23 هزار ماهواره سری و غیر سری دولتی را در دفاتر خود ثبت کرده است و مسئول پیگیری برنامه‌های فضایی جاسوسی ایالات متحده آمریکا است.

جاناتان مکدول، اخترفیزیکدانی از دانشگاه هاروارد به دی ویرج گفته است که ماهواره‌های سری، در این کاتالوگ ثبت می‌شوند، اما این سازمان هیچ مسیر مداری را افشا نمی‌کند. او همچنین به دی ویرج گفت که ثبت در این کاتالوگ به این مفهوم است که این ماهواره در مدار زمین قرار گرفته است و حداقل یک دور در مدار گردش کرده است.

 این تصویر پرتاب ماموریت سری زوما را در پایگاه هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا نشان می دهد. به گفته یک منبع موثق ناشناس به بلومبرگ بلومبرگ، بوستر (تقویت‌کننده) مرحله دوم فالکون 9 با نقض فنی مواجه شده است و ماهواره جاسوسی زوما هم ممکن است که منهدم یا به دریا سقوط کرده باشد

این تصویر پرتاب ماموریت سری زوما را در پایگاه هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا نشان می دهد. به گفته یک منبع موثق ناشناس به بلومبرگ بلومبرگ، بوستر (تقویت‌کننده) مرحله دوم فالکون 9 با نقض فنی مواجه شده است و ماهواره جاسوسی زوما هم ممکن است که منهدم یا به دریا سقوط کرده باشد

موضوع بار دیگر زمانی جالب‌تر می‌شود که با یک تناقض دیگر در شواهد مواجه می‌شویم. سازمان عملیات مشترک مرکز فضایی و مرکز ملی دفاع فضایی به بلومبرگ گفته است که هیچ ماهواره جدیدی را ثبت نکرده است. از آنجایی که با یک ماموریت سری مواجه هستیم، اطلاعات هم محدود هستند و سناریوهای مختلفی در این مورد هنوز در جریان است و در همین حال، اسپیس ایکس همچنان ادعا می‌کند که مسئول شکست این ماموریت نیست.

در این مورد احتمالا حق با اسپیس ایکس باشد، شرکت نورث روپ گرومن، در ماموریت سری زوما از یک آداپتور خاص بهره برده است که ماهواره را از مرحله اول موشک جدا می‌کند. به طور معمول، خود اسپیس ایکس وظیفه فراهم کردن چنین آداپتورهایی را برعهده دارد. از این جهت می‌توان، با اطمینان گفت که بیانیه اسپیس ایکس کاملا درست است.

احتمالات دیگر عبارتند از اینکه ممکن است موشک در مرحله جداسازی دچار مشکل نشده باشد و بعد از قرار گرفتن در مدار زمین از کار افتاده باشد. احتمال دیگر این است که ماهواره زوما، به طور تصادفی در موقعیت مداری نامناسب قرار گرفته است و به زمین سقوط کرده است. به این جهت، می‌توان گفت که ادعاهای والت استریت ژورنال و بلومبرگ درست است و نقض فنی در مرحله دوم موشک فالکون 9 وجود داشته است.

البته، تمامی این سردرگمی‌ها و خود سری بودن ماموریت به نظریه‌های توطئه ای هم دامن زده است. برخی منابع حتی ادعا می‌کنند که ماهواره زوما با موفقیت به مدار زمین رسیده است و اکنون این ماهواره‌ی پر هزینه (برخی منابع از هزینه‌ی ساخت ۳۰۰ میلیون دلاری آن خبر می‌دهند) در حال انجام ماموریت سری خود است. تمامی مواردی که گفته شد، در این لحظه، تنها گمانه‌زنی‌های منابع مختلف هستند و هنوز هیچ شواهدی مبنی بر درستی این گفته‌ها در دست نیست.

اگر شواهدی درست پس از بررسی‌های اسپیس ایکس به دست بیاید، قطعا این شرکت خصوصی فضایی که برای وجه عمومی و تجاری خود ارزش زیادی قائل است، در بیانیه‌ای رسمی آن را اعلام می‌کند، در مورد شرکت سازنده‌ی ماهواره زوما، نورث ‌روپ گرامن هم موضوع کاملا فرق می کند. به نظر نمی رسد که این شرکت چندان تلاشی برای شفاف‌سازی در مورد ماموریت سری زوما انجام دهد.

.

منبع: gizmodo

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر