;
coinex

2017، گرمترین سال زمین بدون پدیده ال نینو بوده است

2017، گرم ترین سال تاریخ بدون پدیده ال نینو بوده است

بر اساس اطلاعات محققان، سال 2017 میلادی گرمترین سال جهان بدون دخالت پدیده ال نینو بوده است. گرمایش زمین پدیده ترسناکی برای ساکنان آن خواهد بود.

گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که سال 2017 میلادی حتی بدون ال نینو (El Niño) هنوز هم به شدت داغ بوده است، به طوری که یکی از سه سال گرم تاریخ لقب گرفته است. ال‌ نینو به واکنش‌های آب‌وهوایی با مقیاس اقیانوسی جوی گفته می‌شود که موجب گرم شدن سطح دریاهای مرکز شرقی خط استوای اقیانوس آرام می‌شود.

ال ‌نینو می‌تواند تاثیرات بزرگی روی الگوهای آب و هوایی، شرایط اقیانوس‌ها در بخش‌های زیادی از جهان داشته باشد. سه رکورد اصلی دمای جهانی نشان می‌دهد که دمای سطحی سیاره‌ زمین در سال گذشته، 1 درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح دمای دوران پیشاصنعتی بوده است.

دانشمندان بر این باورند که افزایش استفاده از سوخت‌های فسیلی در عصر صنعتی، عامل اصلی افزایش دمای زمین بوده است. اطلاعاتی که روز پنجشنبه هفته گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد که سال 2017، یکی از سه سال گرم تاریخ بوده است. نکته جالب توجه در مورد گرم‌ترین سال‌های تاریخ این است 17 سال از 18 سال گرم تاریخ از زمان به کارگیری ابزارهای ثبت جدید از سال 1850، پس از سال 2000 رخ داده است.

سال 2017 همچنین، شاهد رویدادهای شدید آب و هوایی در سراسر جهان بوده است، از توفان‌های مهیب در ایالات متحده آمریکا و کارائیب تا موج‌های مرگبار گرما در استرالیا و سیل‌های ویران کننده در آسیا. در این مورد، حتی کشورمان هم بی نصیب نماند، سال جاری اهواز یک رکورد جدید را ثبت کرد و به عنوان گرم‌ترین شهر تاریخ ایران و آسیا در فهرست‌های مختلف آماری جای گرفت.


بیشتر بخوانید:  مروری تصویری بر مبحث تغییرات آب و هوایی در ایران در چند سال گذشته


بر اساس گزارش‌ها، شهروندان اهوازی، تیرماه سال جاری، دمای هوای ۵۳.۷ درجه‌ای (۱۲۸.۷ درجه فارنهایت) را تجربه کردند. گرمای اهواز روز پنجشنبه 9 تیر به ۵۳.۷ درجه‌ای سانتی‌گراد رسید. این قطعا یک رکوردشکنی در ایران و همچنین یک رکورد جدید دما در ماه ژوئن در آسیا بود. مشخصا به عقیده دانشمندان، بسیاری از این حوادث ناشی از گرم شدن کره زمین بوده است.

اطلاعات آب و هوایی نشان می‌دهد که چنین گرمایی در ۱۱۵هزار سال گذشته تاکنون سابقه نداشته است. ژوئن ۲۰۱۷ سومین ماه گرم در سوابق آب و هوایی بود و تنها دو ماه ژوئن سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ را پیش روی خود می‌دید
اطلاعات آب و هوایی نشان می‌دهد که چنین گرمایی در ۱۱۵هزار سال گذشته تاکنون سابقه نداشته است. ژوئن ۲۰۱۷ سومین ماه گرم در سوابق آب و هوایی بود و تنها دو ماه ژوئن سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ را پیش روی خود می‌دید

دانشمندان هشدار داده‌اند که محدودیت 1.5 درجه سانتی‌گراد به عنوان هدف توافق‌نامه آب و هوایی پاریس به سرعت در حال نزدیک شدن است و ضروری است که هرچه سریع‌تر راهکارهای جدی‌تری در این مورد اندیشیده شود. در توافق‌نامه آب و هوایی که در سال ۲۰۱۵ به تصویب ۱۹۵ کشور جهان در پاریس رسید، امضاکنندگان بر مجموعه‌ای از اهداف توافق کردند تا گرمایش زمین را در مقایسه با عصر ماقبل صنعتی زیر ۳.۶ درجه فارنهایت (۲ درجه سانتی‌گراد) نگه دارند.

همچنین با چشم داشت هدفی بلندپروازانه روند گرم شدن کره زمین را تا سال ۲۱۰۰، به کمتر از ۲.۷ درجه فارنهایت (۱.۵ درجه سانتی‌گراد) برسانند. هر کشور امضاکننده این توافق‌نامه متعهد شد، مجموعه اهداف داوطلبانه خود را برای کاهش تولید گازهای گلخانه بر عهده گیرد، البته هیچ قانون الزام‌آوری در مورد چگونگی متعهد ماندن به این توافقنامه در میان نبود.

سه رکورد ثبت شده توسط سازمان‌های ناسا، اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات ‌متحده (NOAA) و اداره هواشناسی بریتانیا (Met) اعلام شده است. اداره هواشناسی بریتانیا اعلام کرده است که میانگین دما در سال 2017 در واقع 0.99 درجه سانتی‌گراد از دمای متوسطی که در سال‌های 1800 تا 1950 دیده می‌شود، بیشتر بوده است. این مورد حتی علی رغم پدیده‌ خنک کننده ال نینو در اقیانوس آرام است.

پروفسور مایکل مان از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در ایالات متحده گفت:

در حالی که انکارکنندگان تغییرات آب و هوایی سر خود را در شن فرو کرده‌اند، اما گرمایش جهانی همچنان ادامه دارد و تاثیرات گرمایش زمین واضح‌اند، از آتش‌سوزی‌های بی‌سابقه تا  توفان‌ها و سیل‌های مهیب. به این جهت، هیچگاه چنین فوریتی برای انجام اقدامت ضروری برای جلوگیری از گرمایش زمین وجود نداشته است.

دسامبر سال گذشته بود که رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ در اظهارنظری جالب گفت که آب و هوای سرد در نواحی شرقی ایالات متحده آمریکا، شواهد موجود در مورد تغییرات آب و هوایی را رد می‌کند. دانشمندان می‌گویند که کاهش دمای جهانی در سال 2017، موضوع چندان تعجب برانگیزی نبوده است و میزان زیاد انتشار گازهای گلخانه‌ای همچنان ادامه دارد.

پروفسور دیوید رای از دانشگاه ادینبور در اسکاتلند گفت:

دمای جهانی سالانه به طور مداوم کم و زیاد می‌شود، اما جریان‌ گرمایش زمین به سرعت در حال افزایش است.

دانشمندان هشدار می‌دهند که ما به سرعت به دمای 1.5 درجه سانتی‌گرادی که به عنوان هدف توافق‌نامه آب و هوایی پاریس در نظر گرفته بودیم، نزدیک می‌شویم
دانشمندان هشدار می‌دهند که ما به سرعت به دمای 1.5 درجه سانتی‌گرادی که به عنوان هدف توافق‌نامه آب و هوایی پاریس در نظر گرفته بودیم، نزدیک می‌شویم

پروفسور مارتین سیگرت از کالج سلطنتی لندن گفت:

با وجود تلاش‌های ما تاکنون، گرم شدن کره زمین همچنان ادامه دارد. باید پیش از آنکه خیلی دیر شود، این رویدادها را به عنوان هشداری در نظر بگیریم و اقتصادی با کربن صفر را طرح‌ریزی کنیم.

دکتر دن میچل از دانشگاه بریستول، می‌گوید: “ما به سرعت به دمای 1.5 درجه سانتی‌گرادی که به عنوان هدف توافق‌نامه آب و هوایی پاریس در نظر گرفته بودیم، نزدیک می‌شویم.”

پروفسور استفان رهمستورف هم گفت که از زمان رخ دادن بزرگ‌ترین پدیده ال نینو در سال 1998، دمای جهانی به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است.

او گفت:

در تنها 18 سال، انتشار گازهای گلخانه‌ای ما موجب افزایش دمای 0.4 درجه سانتی‌گرادی دمای جهانی شده است. به این جهت، تا قبل از دو دهه‌ آینده، به نزدیکی همان 1.5 درجه ای که در توافق‌نامه آب و هوایی پاریس ذکر شده است، می‌رسیم.

آماندا مک کینزی، مدیر اجرایی سازمان آب و هوایی استرالیا، گفت:

تاثیر تغییرات آب و هوایی با رویدادهای شدید آب و هوایی در سراسر استرالیا در سال 2017 به خوبی قابل مشاهده بوده‌اند. این اطلاعات هشدار دیگری برای دولت هستند تا قوانینی برای کاهش سطح گازهای گلخانه‌ای استرالیا وضع شود.

رویداد ال نینو در سال‌های 2015 و 2016، دمای متوسط سالانه را تا میزان 0.2 درجه افزایش داد، اما اکثر دانشمندان در این موضوع توافق نظر دارند که هر دو سال 2016 و 2017، بدون پدیده ال نینو هم در بین گرم‌ترین سال‌های تاریخ جای می‌گرفتند.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: theguardian

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر