;
coinex

آیا عکس های عجیب بارش برف در صحرای بزرگ آفریقا واقعی است؟

آیا عکس های عجیب بارش برف در صحرای بزرگ آفریقا واقعی است؟

امروزه بحث تغییرات آب و هوایی داغ است و همه جا صحبت از گرم شدن کره زمین است. هفته گذشته، در اینترنت عکس‌های عجیبی از بارش برف در صحرای بزرگ آفریقا به صورت گسترده منتشر شد که تعجب بسیاری را برانگیخت.

یکشنبه هفته‌ی گذشته بود که واشینگتن پست گزارش داد که بخشی از این صحرا تا سطح حدود ۴۰ سانتی‌متری با برف پوشانده است. عکاسان محلی و ماهواره‌ها هم توانسته‌اند که عکس‌ها و تصاویر جالب‌توجهی از این پدیده ثبت کنند.

این بارش برف در یکی از گرم‌ترین بیابان‌های جهان، بخشی از همان الگوی جوی است که چند هفته قبل، موج سرمای شدیدی را در سواحل شرقی ایالات متحده آمریکا پدید آورد، این سرما به قدری شدید بود که آبشارها و برکه‌های مصنوعی (محل زندگی تمساح‌ها) در یک باغ وحش در کارولینای شمالی را به کلی منجمد کرد.

به گفته، رسانه‌های محلی، خوشبختانه مشکلی برای تمساح‌ها پیش نیامده است، همان‌طور که می‌دانید، تمساح‌ها و بسیاری از حیوانات خونسرد، به دلیل آن که مایع موجود در خونشان منجمد می‌شود، در درجه حرارت زیر صفر جان خود را از دست می‌دهند.

حال به گفته‌ی مایک کاپلان، دانشمند جوی از موسسه تحقیقات کویری نوادا، به نظر می‌رسد که این آب و هوای عجیب، تنها در آمریکا اتفاق نیافتده است و بلکه این بخشی از الگوی جوی است که در تمام نیمکره‌ی شمالی رخ داده است. کاپلان می‌گوید که در طول زمستان، معمولا هوای سرد را در شمال می‌بینیم و هوای گرم را در نواحی جنوبی کره‌ی زمین می‌بینیم.

زمستان سال گذشته هم چنین اتفاقی در شهر عین صفرا در الجزایر رخ داد، ناحیه‌ای که از آن به عنوان دروازه‌ی صحرای بزرگ آفریقا یاد می‌شود. آخرین بارش برف در این ناحیه، به قبل از سال 1979 بازمی‌گردد. البته باز هم نمی‌توان با قطعیت ادعا کرد که این اولین بارش برف طی 40 سال گذشته در صحرا بوده است
زمستان سال گذشته هم چنین اتفاقی در شهر عین صفرا در الجزایر رخ داد، ناحیه‌ای که از آن به عنوان دروازه‌ی صحرای بزرگ آفریقا یاد می‌شود. آخرین بارش برف در این ناحیه، به قبل از سال 1979 بازمی‌گردد. البته باز هم نمی‌توان با قطعیت ادعا کرد که این اولین بارش برف طی 40 سال گذشته در صحرا بوده است

مایک کاپلان می‌گوید:

پدید آمدن هوای گرم در جنوب و هوای سرد در شمال کره‌ی زمین چنان شدید شده است که این الگوی جوی به کلی از بین رفته است. در چنین مواقعی است که این موج هوای سرد را در دماهای به مراتب سردتری همچون در جکس ونویل، فلوریدا (ناحیه ای که دارای اقلیمی نیمه‌گرمسیری مرطوب است) تا در نواحی همچون انکوریج، آلاسکا (که دارای آب و هوایی سردسیر است و دمای هوا در آن گاهی به زیر 30 درجه یا بیشتر از آن به زیر صفر می رسد) می‌بینیم.

البته زمانی که چنین پدیده‌ای رخ می‌دهد، معمولا برف در این نواحی بسیار گرم آنچنان پایدار نمی‌ماند، چرا که به سرعت هوای گرم در میانه‌های روز برف را ذوب می‌کند. استفان کروپلین، زمین‌شناسی از دانشگاه کلن در آلمان می‌گوید که در این مورد خاص، صحرای بزرگ آفریقا در الجزایر هم به همین شکل است، در تابستان‌ها متوسط دمای هوا به بالای 100 درجه فارنهایت (حدود ۴۰ درجه سانتی گراد) می‌رسد و در زمستان‌ها سرما به زیر صفر می‌رسد.

به این جهت، صحرا برای باراش برف بسیار خشک است. کاپلان در ادامه توضیح می‌دهد که اتفاقی که در روز یکشنبه رخ داد. به این دلیل بود که هوای سرد با مقدار مناسبی رطوبت وارد قسمت‌های جنوبی شده بود.

او در ادامه گفت:

بارش برف در صحرا، بسیار غیرمعمول بود. البته این بدین معنا نیست که چنین اتفاقی هرگز رخ نداده است.

زمستان سال گذشته هم چنین اتفاقی در شهر عین صفرا در الجزایر رخ داد، ناحیه‌ای که از آن به عنوان دروازه‌ی صحرای بزرگ آفریقا یاد می‌شود. آخرین بارش برف در این ناحیه، به قبل از سال 1979 بازمی‌گردد. البته باز هم نمی‌توان با قطعیت ادعا کرد که این اولین بارش برف طی 40 سال گذشته در صحرا بوده است، بلکه به نظر می‌رسد که اگر چنین اتفاقی افتاده باشد هم این برف‌ها با چنان سرعتی ذوب شده‌اند که امکان ثبت آن وجود نداشته است.

کاپلان می‌گوید:

اما مشخصا چنین پدیده‌ای هر سال اتفاق نمی‌افتد، این رخداد در زمانی دور برای ما اتفاق افتاده است، اما این زمان برای جو، چندان زیاد نیست.

.

منبع: theverge 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر