;
coinex

افزایش سود واردکنندگان خودرو با تغییر در تعرفه واردات!

افزایش سود واردکنندگان خودرو با تغییر در تعرفه واردات!

به تازگی ادعا شده است که تغییر در تعرفه واردات خودرو و افزایش آن باعث شده تا سود واردکنندگان خودرو از واردات، چند هزار میلیاردی شود!

به گزارش تکراتو و به نقل از ایران جیب، تغییر در تعرفه واردات خودرو باعث شده است تا سود واردکنندگان خودرو چیزی حدود 102 هزار میلیارد تومان باشد. عده‌ای از واردکنندگان خودرو که گفته می‌شود تعداد آنها 9 نفر است، پیش از این تعداد زیادی ثبت سفارش را انجام داده‌اند و اکنون که تعرفه واردات خودرو افزایش یافته است، رانت 102 هزار و 500 میلیارد تومانی را صاحب شده‌اند.

از ابتدای سال جاری تاکنون چیزی حدود ٧٠ هزار خودرو به کشور وارد شده است، بنابراین اگر سود به دست آمده از هر خودرو را بعد از افزایش تعرفه‌ها ١٠٠ میلیون تومان در نظر گرفت، باید گفت که سود واردکنندگان خودرو در اینجا هفت هزار میلیارد تومان خواهد بود که با رقم ١٠٢ هزار میلیاردی که اعلام شده است فاصله دارد.

دود افزایش تعرفه واردات خودرو به چشم چه کسی می‌رود؟

افزایش تعرفه واردات خودروهای لوکس و هیبریدی در کشور، به نظر می‌رسد که به ضرر افراد مرفه جامعه است اما به گفته حسین راغفر این اقتصاددان، در واقع این تغییرات برای مردم فقیر مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. به گفته وی افزایش قیمت خودروهای خارجی و لوکس، باعث ایجاد تورم در جامعه می‌شود و حتی قادر است تا بر قیمت نان نیز در جامعه تاثیر بگذارد. اما به نظر می‌رسد که دولت در سیاست‌گذاری‌های خود به این مسئله توجه ندارد زیرا تعرفه واردات خودرو را افزایش داده است.

تغییر تعرفه‌ها، سود واردکنندگان خودرو را افزایش داد!

یکی از موضوعات داغ و مهم این چند وقت، تغییر تعرفه واردات خودرو به کشور و رانت به دست آمده از آن برای افراد است. در یک برنامه تلویزیونی اعلام شده بود که سود واردکنندگان خودرو بعد از افزایش تعرفه واردات چیزی حدود ١٠٢ هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان بوده است اما اگر آمار دقیق مربوط به حجم واردات بررسی شود، در واقع سود به دست آمده چیزی بسیار متفاوت از قیمت اعلام شده است.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، اعلام نمود که کل خودروهایی که از ابتدای امسال به کشور وارد شده‌اند  ٧٠ هزار دستگاه هستند. وی ادامه داد که از این تعداد خودرو چیزی حدود شش‌هزار و ۵٠٠ دستگاه از سوی خود خودروسازان وارد شده و بقیه آن از سوی واردکنندگان مختلف به کشور وارد شده است.

او در ادامه صحبت‌های خود در مورد سود واردکنندگان خودرو بعد از افزایش تعرفه واردات تأکید کرد که خودروهای وارداتی صد میلیون تومان سود نخواهد کرد. دادفر اعلام نمود که افزایش ٧٠ تا ١٠٠ میلیون ‌تومانی قیمت خودروه به دلیل، تدبیر دولتی‌ها در افزایش نرخ تعرفه‌های خودرو، رشد تعداد اسقاط خودرو، صعود تعرفه واردات خودرو و همچنین افزایش نرخ ارز بوده است.

به گفته دادفر در حال‌ حاضر هزینه تمام‌شده واردات خودرو بالا رفته است؛ تعرفه ۴۵ درصدی به ۵۵ درصد افزایش یافته است. تعرفه‌های ۵۵ درصدی نیز به ٧۵ تا ٩۵ درصد تغییر یافته‌اند. یعنی در برخی موارد، ۵٠ درصد افزایش نرخ تعرفه وجود داشته است. به گفته وی اسقاط یک خودرو به هشت خودرو رسیده است و هزینه اسقاط هر ماشین نیز چیزی حدود ٢۴ میلیون تومان است.

افزایش استانداردهای خودرویی و افزایش قیمت خودروها

به گفته دادفر، تعداد استانداردهای خودرویی از ۶۵ به ٨۵ استاندارد ارتقا یافته است. وی ادامه داد که منظور از این تعداد استاندارد در نظر گرفته شده این است که باید کالایی که خریداری می‌شود و وارد کشور می‌گردد، آیتم‌ها و ویژگی‌های بیشتری نسبت به خودروهای قبلی داشته باشد و بنابراین این مسئله باعث می‌شود تا قیمت خودروها افزایش یابد زیرا ماشین‌هایی با استانداردهای جدید قطعا گران‌تر هستند. وی تاکید نمود که نمی‌توان تغییر در قیمت خودروهای را به معنای افزایش سود واردکنندگان خودرو دانست و چنین چیزی درست نیست.

سایت ثبت سفارش واردات خودرو 6 ماه مسدود بود!

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اعلام نمود که واردات خودرو به کشور به مدت 6 ماه متوقف شده بود و در صورتی مجوز مجدد برای واردات خودرو صادر گردیده که مقررات جدیدی اعمال شود. وی ادامه داد که این مقررات جدید برای واردات خودرو از سوی دولت وضع شده است و توانسته تا باعث ایجاد تورم و افزایش هزینه‌های مختلف در جامعه باشد.

وی در ادامه صحبت‌های خود در مورد افزایش تعرفه واردات خودرو از سوی دولت و افزایش سود واردکنندگان خودرو اعلام نمود که یک خودروی ژاپنی که پیش از این ١٢٠ میلیون تومان قیمت داشته است، اکنون باید آن را با قیمت ١٨٠ میلیون تومان خریداری کرد. وی ادامه داد که قیمت خودروهای ٢١٠ میلیون ‌تومانی نیز به ٢٩٠ میلیون تومان افزایش یافته است.

دادفر اعتقاد دارد که این انجمن با افزایش تعرفه واردات خودرو که باعث شده قیمت خودرو افزایش یابد و مشکلات دیگری نیز ایجاد گردد، مخالف است و در تلاش هستند تا بتوانند با کمک مجلس این قانون را تغییر و اصلاح نمایند.

دادفر در مورد مشکلات به وجود آمده بعد از افزایش تعرفه واردات خودرو اعلام نمود که اعمال و در نظر گرفتن چنین سیاست‌هایی از سوی دولت به این دلیل است که در بازار خلأ ایجاد شود و به این ترتیب بتواند فضا را به نفع چینی‌ها و خودروهای داخلی مهندسی ‌کند. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه اعلام نمود که هیچ‌وقت، نمی‌توان هیچ مسئولی را مورد مؤاخذه قرار داد که چرا سوارشدن یک خودروی خوب برای ایرانی‌ها باید فقط یک آرزو باشد.

چندنرخی شدن ارز و به وجود آمدن رانت در بازار خودروهای خارجی

میثم رضایی، رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، به گزارش کمیسیون اصل ٩٠ که درباره رانت ایجادشده در بازار خودروهای خارجی به دلیل چندنرخی‌شدن ارز در کشور بود اشاره کرد و اعلام نمود که در این گزارش مشخص شده است که رانت ایجادشده، چیزی حدود سه هزار و ۶٠٠ میلیارد تومان بوده که این مسئله تاکنون بی‌سابقه بوده است.

او ادامه داد که لازم است تا میزان واردات خودرو به ١٠ درصد کل تولیدات خودرو در داخل کشور برسد که هم‌اکنون با واردات ۵٢ هزار دستگاه در برابر حدود یک میلیون و ٣٠٠ هزار دستگاه تولیدات داخلی، همچنان رقم کمتری از هدف‌گذاری‌های قانونی برای واردات است.

رضایی در آخر اعلام نمود که اگر تخلفی در حجم واردات و سود ١٠٢ هزار میلیارد تومانی صورت گرفته است و آمار شرکت‌هایی که در این امر دخیل بوده‌اند نیز در آن مشخص است، پس چرا هیچ رسیدگی و ذکر نامی از این متخلفان صورت نگرفته است!

 

بیشتر بخوانید :

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر