;
coinex

بررسی میزان محبوبیت تلگرام ؛ آیا تلگرام فقط در ایران محبوب است؟

 

آیا تلگرام، پیام رسان محبوبی است؟ آیا تلگرام فقط در ایران محبوب است یا در سایر کشورها هم از محبوبیت برخوردار است؟ میزان محبوبیت تلگرام چقدر است؟

به گزارش تکراتو و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، انواع مختلفی از اپلیکیشن‌های پیام رسان مختلف در دنیا وجود دارند که هر کدام از آنها در کشورهای مختلف محبوبیت خاص خود را دارند. از جمله پیام رسان‌هایی که توانسته در ایران محبوب باشد و مورد توجه قرار گیرد، پیام رسان تلگرام است. البته این پیام رسان در تعداد کشورهای محدودی، که البته تعدادشان بسیار کم است توانسته است به پیام رسانی محبوب تبدیل شود.

اپلیکیشن پیام رسان تلگرام

اپلیکیشن پیام رسان تلگرام در اوت سال 2013 بود که توانست روند رو به رشد خود را آغاز کند. این پیام رسان همچنین در فوریه سال 2016 به بزرگترین جهش خود در جذب مخاطبین رسید. بر اساس گزارشاتی که در مورد میزان استفاده از پیام رسان‌های مختلف در سطح دنیا منتشر شده است، این پیام رسان دراوایل سال 2017 در بین پیام رسان‌های دنیا، در رده‌های انتهایی قرار گرفته بود.

میزان محبوبیت تلگرام و رتبه آن در بین سایر پیام رسان‌های دنیا

بر اساس آمار منتشر شده، پیام رسان تلگرام در بین 22 پیام رسان محبوبی که در دنیا وجود دارند، توانسته است تا با 100 میلیون کاربر فعال، در رتبه 20ام قرار گیرد. لازم به ذکر است که در ماه‌های اولیه‌ی سال 2017 خبر افزایش تعداد کاربران فعال ماهانه تلگرام به بیش از  ۱۰۰ میلیون کاربر، از سوی مدیران تلگرام منتشر گردید. با بررسی ترافیک دامنه اصلی  تلگرام و آنگونه که مدیران آن اعلام کرده‌اند، ورودی 30 درصدی دامنه اصلی این سایت متعلق به کشور ایران است. این امر نشان از میزان محبوبیت تلگرام در ایران دارد.

میزان محبوبیت تلگرام در سایر کشورها نیز بررسی شده است. بعد از ایران بیشترین ورودی که وجود دارد به ترتیب متعلق به کشورهای روسیه با 9.5 درصد، ایتالیا 6 درصد، آمریکا 4.6 درصد و آلمان 4.5 درصد است.

آمار بالایی که مربوط به کشور ایران است، نشان از میزان محبوبیت تلگرام در ایران دارد. همچنین بررسی سایر آمار نشان می‌دهد که این پیام رسان در خارج از ایران از محبوبیت بالایی برخوردار نیست. البته عدم محدودیت تلگرام در خارج از ایران دلایلی نیز دارد. از جمله این دلایل می‌توان به اعمال محدودیت‌های زیاد از طرف دولتمردان خارجی اشاره نمود.

بررسی دلایل عدم محبوبیت تلگرام در سایر کشورهای دنیا

میزان محبوبیت تلگرام در ایران مشخص است. زیرا آمار موجود گواهی بر میزان محبوبیت این پیام رسان در ایران است. گفته شد که این پیام رسان در سایر کشورها از محبوبیت بالایی برخوردار نیست. در ادامه به بررسی دلایل عدم محبوبیت تلگرام در سایر کشورهای دنیا می‌پردازیم. با تکراتو همراه باشید.

1.نقش تلگرام در فعالیت‌های تروریستی جهان

سال گذشته بود که عملیات گروه‌های تروریستی داعش در قلب اروپا افزایش یافت. بعد از آن اتفاقات دولتمردان اروپایی نگرانی خود را از ترویج برخی پیام رسان‌ها از جمله پیام رسان تلگرام اعلام کردند. مخصوصا کشور فرانسه که به کانون عملیات انتحاری داعش تبدیل شده بود. این کشور در ادامه تصمیماتی جدی برای مقابله با برخی پیام رسان‌ها اتخاذ نمود. بعد از اینکه عملیات انتحاری متعددی در خاک این کشور اتفاق افتاد، فرانسه قابلیت رمزگذاری نرم افزارهای پیام رسان موبایلی را محدود کرد.

در همان روزها بود که وزیر کشور فرانسه در مورد تلاش‌های بین‌المللی برای مجبور کردن پیام رسان‌ها به تبعیت از دادخواست قضایی و در اختیار قرار دادن اطلاعات کاربران در صورت نیاز خبر داد. در ادامه وزیر فرانسه تلگرام را به عنوان نرم افزار محبوب داعش معرفی کرد تا مردم از این پیام رسان استفاده نکنند و آن را خطرناک بدانند.

براساس اطلاعات موجود در مورد عملیات انتحاری که توسط داعش در اروپا انجام شده بود، پیام رسان تلگرام نقشی اساسی در تبادل اطلاعات و نظرهای گروه‌های تروریستی داشته است. بنابراین سخنان و مواردی از این قبیل می‌توانند از میزان محبوبیت تلگرام بکاهند. استفاده گروه تروریستی داعش از این نرم افزار برای انجام عملیات انتحاری در اروپا، باعث شد مردم کشورهای غربی نیز از این پیام رسان دوری کنند.

2.عدم همکاری تلگرام با پلیس اتحادیه اروپا

عدم همکاری این پیام رسان با پلیس اتحادیه اروپا نیز باعث شد تا از میزان محبوبیت تلگرام کاسته شود. رئیس پلیس اتحادیه اروپا در مورد عدم همکاری پیام رسان تلگرام  در مبارزه با تروریست اعلام نمود که برخی از پیام رسان‌ها به سادگی حاضر به همکاری نیستند که از جمله می‌توان به تلگرام اشاره کرد که بسیار مشکل ساز بوده است. وی ادامه داد که تلگرام همکاری بسیار اندکی با آنها داشته است که قابل مقایسه با همکاری‌هایی که فیس بوک، توییتر و برخی دیگر از شبکه‌های اجتماعی داشته‌اند، نیست. همچنین روزنامه تایمز نیز اعلام نموده است که گروه تروریستی داعش از اپلیکیشن پیام رسان تلگرام و خدمات رایگان آن برای تبلیغات این گروه و استخدام نیروی داوطلب استفاده می‌کند.

3.انتشار اخبار جعلی به سادگی

به نظر می‌رسد که امکان انتشار آسان اخبار جعلی از طریق این پیام رسان نیز، توانسته میزان محبوبیت تلگرام را کاهش دهد. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه تاکنون بارها اعلام کرده است که از طریق رسانه‌های اجتماعی امکان انتشار اخبار جعلی به راحتی امکان پذیر است. وی در ادامه صحبت‌هایش درباره این موضوع، در مورد لایحه‌ای برای مبارزه با آن خبر داد.

به گفته وی برخی رسانه‌ها در واقع ابزارهایی برای ارائه اطلاعات نادرست و راه‌اندازی هجمه‌های تبلیغاتی علیه شخصیت‌های مختلف هستند و در ادامه خواستار مسدود کردن آنها شد. همین سخنان ماکرون در این مورد باعث شد تا جعلی بودن بعضی از اخبار تلگرام در کشور فرانسه بیش از پیش ثابت گردد و باز هم از میزان محبوبیت تلگرام کاسته شود.

این دلایلی که مطرح شدند از جمله مواردی هستند که باعث شده‌اند تا از میزان محبوبیت تلگرام در سایر کشورها کاسته شود. همچنین همکاری نکردن مدیر تلگرام با سران کشورهای اروپایی یکی از این دلایل مهمی است که باعث می‌شود مردم علاقه‌ای به حضور در این پیام رسان نداشته باشند.

ایجاد محدودیت سنی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی

گفته می‌شود که اتحادیه اروپا در نظر دارد تا در روند استفاده از شبکه‌های اجتماعی، محدودیت سنی لحاظ کند. البته محدودیت‌هایی که کودکان در استفاده از این شبکه‌های اجتماعی باید از والدین خود کسب کنند. کارشناسان عقیده دارند که احتمالا مرز سنی که برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها در نظر گرفته خواهد شد، بالاتر از 16 سال باشد. همچنین دولت سوئد نیز تصمیم دارد تا طرح دستور العمل حفاظت از داده و محدودیت سنی را که قرار است در استفاده از شبکه‌های اجتماعی توسط اتحادیه اروپا ارائه شود را بررسی کند.

اپلیکیشن پیام رسان تلگرام از جمله پیام رسان‌هایی است که با هرگونه محدودیتی مخالف است. بنابراین با توجه به عدم همکاری این پیام رسان با سران دولت‌های اروپایی در مبارزه با تروریست، میزان محبوبیت تلگرام بین مردم این کشورها بسیار کم است و این موارد باعث می‌شود تا مردم کشورهای غربی از این نرم افزار فاصله بگیرند.

در اینجا سوال مهمی که در ذهن ایجاد می‌شود این است که، چرا باید پیام رسانی که توسط مردم و دولتمردان کشورهای غربی و جهان اول طرد شده است در کشور ایران از میزان محبوبیت بالایی برخوردار باشد؟ً!

 

نظر شما در این مورد چیست؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید!

 

بیشتر بخوانید :

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر