;
coinex

حمایت از کسب و کارهای نوپا به دلیل اشتغال زایی

براساس اطلاعات موجود حمایت از کسب و کارهای نوپا به صورت جدی در دستور کار دولت قرار دارد. به نظر می‌رسد دلیل این حمایت اشتغال‌زایی آنها باشد.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، اگرچه حمایت از کسب و کارهای نوپا در دستور کار دولت قرار دارد اما لازم است تا قبل از هر کاری موانع، مشکلات و محدودیت‌هایی که بر سر راه رشد و توسعه یک کسب و کار وجود دارد را شناخت. که البته این شناخت نیز بهتر است به واسطه فعالان آن کسب و کار باشد.

نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حمایت از کسب و کارهای نوپا

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای حمایت از کسب و کارهای نوپا وظایفی دارد که تقریبا توانسته است آن وظایف را انجام دهد. میزان اقداماتی که توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت‌های یازدهم و دوازدهم انجام شده است به اندازه‌ای بوده است که دیگر نباید کسی در مورد مشکلات اینترنتی کسب و کارهای نوپا و استارتاپ‌ها سخن بگوید. یعنی در واقع در ارتباط با اینترنت مشکل زیرساختی وجود ندارد.

البته از نظر تعرفه‌ای مباحثی وجود دارد اما همین اقدامات زیرساختی که توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شده است موجب شده تا تعداد زیادی از کسب ‌و کارهای اینترنتی که در اصطلاح به آنها استارت‌آپ یا کسب‌ و کارهای نوپا نیز گفته می‌شود، بر بستر اینترنت در حال فعالیت باشند.

تسهیل‌گری در راستای حمایت از کسب و کارهای نوپا

رسول سراییان، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در مورد حمایت از کسب و کارهای نوپا ، بر ضرورت ایجاد تسهیل‌گری در این حوزه تاکید نمود و اعلام کرد که مهم‌ترین کمکی که می‌تواند برای حمایت از کسب و کارهای نوپا در نظر گرفته شود، این دانست که مانع کار آنها نشد و در واقع نهادهای مرتبط نقش تسهیل‌گری را برای آنها داشته باشند.

وی در ادامه صحبت‌هایش در مورد حمایت از کسب و کارهای نوپا از طریق تسهیل‌گری اعلام نمود که در وزارت ارتباطات و همچنین در سازمان فناوری اطلاعات یک مرکز تسهیل‌گری ایجاد شده است. به گفته وی در این مکان نقشه کمک به استارت‌آپ‌ها، ارتباطات و شبکه‌ای کردن آنها طراحی شده است و این امر اکنون جزء اولویت‌های این وزارتخانه است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات همچنین در ادامه اعلام نمود که اگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بخواهد در راستای نقش تسهیل‌گری خود، مصوباتی را از مجلس بگذراند و یا اقداماتی دیگر را انجام دهد، آنها نقش مراقبتی دارند.

اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان به منظور حمایت از کسب و کارهای نوپا

براساس اطلاعات موجود، به منظور حمایت از کسب و کارهای نوپا ، کمک 500 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است. در اواخر دی ماه سال جاری بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به موافقت رییس جمهور برای اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان کمک جهت توسعه خدمات کسب و کارهای نوپا و حمایت از آنها اشاره نمود. وی همچنین اعلام نمود که آنها در تلاش هستند تا بتوانند تا شش ماه آینده سند توسعه اقتصاد دیجیتال را در کشور ایجاد کنند.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نمود که با موافقت رییس جمهور، در دو سال آینده ۵۰۰ میلیارد تومان جهت حمایت از کسب و کارهای نوپا که در زمینه شبکه ملی اطلاعات فعالیت می‌کنند، در نظر گرفته شده است. وی ادامه داد که این کمک یا مستقیم به بنگاه‌ها داده می‌شود و یا به صندوق سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر تزریق خواهد شد. همچنین قرار است تا در سه هفته آینده، وزارت ارتباطات با مرکز ملی فضای مجازی در این زمینه تصمیم گیری‌هایی را انجام دهند و به جمع‌بندی نهایی برسند.

نکته مهمی که لازم است تا در اینجا به آن اشاره کرد این است که حمایت از کسب و کارهای نوپا باید به معنی واقعی حمایت باشد و نه درآمد. یعنی این میزان بودجه که در نظر گرفته شده است باید به کسب و کارهای واقعی تعلق گیرد و به گونه‌ای نباشد که بعضی از افراد با هدف دریافت وام بخواهند کسب و کاری به صورت صوری ایجاد کنند. باید دقت نمود که کسب و کار ایجاد شده مفید باشد و بتواند نیازی از نیازهای بازار را در این حوزه برطرف کند.

ارائه تسهیلات براساس ارزش افزایی‌ها خواهد بود!

رئیس سازمان فناوری اطلاعات در مورد نقش دولت به عنوان سرمایه‌گذار خطرپذیر در حمایت از کسب و کارهای نوپا سخن گفت و اعلام نمود که سازمان فناوری اطلاعات قادر است به یک سازمان توسعه‌ای تغییر کند تا بتواند در بعضی از سرمایه‌گذاری‌ها وارد شده و طبق قانون بعد از سه سال خارج گردد.

وی در ادامه در مورد دغدغه‌های کسب و کارها سخن گفت و اعلام نمود که مواردی چون سرمایه‌گذاری، استمرار ارائه خدمات، مواردی دیگری که به عنوان کنترلی مطرح می‌شوند، مالیات و تامین مالی شرکت‌ها از جمله بیشترین دغدغه‌هایی هستند که لازم است به آنها پرداخته شود. همچنین قرار است تا دو هفته آینده جلسه‌ای در این زمینه برگزار شود تا نکاتی که باید از طریق وزارتخانه به شرکت‌های نوپا اعلام شود، در فضایی متقابل و تعاملی مورد بررسی قرار گیرد.

بررسی نرخ بهره وام و تسهیلات ارائه شده به کسب و کارها

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در ادامه بررسی مسائل مربوط به حمایت از کسب و کارهای نوپا ، درباره نرخ بهره وام و تسهیلاتی که قرار است تا در اختیار شرکت‌های نوپا قرار داده شود سخن گفت و اعلام نمود که نرخ تسهیلاتی که برای ارائه در نظر گرفته شده است، بسته به نوع تاثیر آن در اشتغال خلق ثروت و همچنین در توسعه بازار، متفاوت خواهد بود. به گفته وی این موضوع نیز در کارگروهی مورد بررسی قرار گرفته است و در ادامه با توجه به تاثیرگذاری و ارزش‌افزایی، تسهیلات متفاوتی خواهد داشت.

تخفیف 50 درصدی برای سایت‌های تولید محتوای داخل

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به بررسی سایت‌هایی که از ترافیک نیم‌بها بهره می‌برند پرداخت و اعلام نمود که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حدود ۵۰۰ سایت را برای اعمال ترافیک نصف قیمت اعلام کرده است. به گفته وی در سازمان فناوری اطلاعات پورتالی در نظر گرفته شده است و به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات اعلام شده که هر کسی که ادعای تولید محتوای داخل دارد و می‌خواهد از تخفیف ۵۰ درصد استفاده نماید آن را اعلام کند تا توسط سازمان تنظیم بررسی شود و در ادامه در صورتی که تایید شد بتواند مشمول تخفیف ۵۰ درصدی قرار گیرد.

البته این سخنان معاون وزیر ارتباطات نیز نشان از برنامه‌های وزارت ارتباطات برای حمایت از کسب و کارهای نوپا دارد که البته باید در نظر داشت که قبل از هر تصمیمی بهتر است مشکلات و دغدغه کسب و کارها از زبان خود آنها شنیده شود. تنها در این صورت است که حمایت‌های دولت از کسب و کارها هدفمند و موثر خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید :

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر