;
coinex

بررسی کامل پلی استیشن 4 اسلیم : یک کنسول مناسب برای اجرای بازی‌های پیشرفته!

دنیای بازی میدانی رقابتی بوده و شرکت ژاپنی سونی هم یکی از برترین بازیکنان این میدان رقابت است. در این نوشتار به بررسی کنسول پلی استیشن 4 اسلیم این سازنده مشهور پرداخته‌ایم.

پلی استیشن 4 پرو، کنسول برتر 4K سونی، توانست خود را به عنوان اولین کنسول اولترا اچ‌دی عرضه شده در بازار معرفی کند با این حال اگر که نمی‌خواهید بهایی را برای خریدن یک تلویزیون پیشرفته پرداخت کنید، پلی استیشن 4 استاندارد هنوز هم انتخاب خوبی برای شما محسوب می‌شود. مخصوصا مدل جدید این کنسول که با ابعادی کوچک‌تر وارد بازار شده است.

پلی استیشن 4 اسلیم یک کنسول بازی اقتصادی و ارزان‌قیمت بوده؛ به همین دلیل نقاط ضعف خاص خود مانند عدم تجهیز به خروجی 4K و صدای فراگیر را دارد. با این‌حال اگر که بتوانید خود را با این محدودیت‌ها وفق دهید، این کنسول بازی یک گزینه خرید بسیار عالی برای شما به حساب می‌آید. این دستگاه کوچک‌تر است، صدای کمتری دارد، راندمان مصرف انرژی بهتری را ارائه می‌کند و در رنگ سفید یخی هم در آسیا و اروپا عرضه می‌شود. حال این سوال مطرح می‌گردد که آیا پی اس 4 اسلیم سونی ارزش خریدن دارد یا خیر؟ در این مطلب به بررسی این کنسول پرداخته‌ایم تا به این سوال پاسخ دهیم. با تکراتو همراه باشید.

بررسی پلی استیشن 4 اسلیم

تصمیم گیری در مورد خریدن یا نخریدن پلی استیشن 4 اسلیم در صورتی که مایکروسافت کنسول ایکس باکس وان خود را به یک پلیر بلوری 4 کی (4K Bluray) مجهز نکرده بود و بازی‌های جدید این سازنده به قابلیت‌های 4 کی و اچ‌دی‌آر مجهز نشده بودند، ساده‌تر می‌شد. در این میان موضوع دیگری که خریدن اسلیم را به یک تصمیم پیچیده‌تر تبدیل می‌کند این است که سونی به تازگی پلی استیشن 4 پرو را با قابلیت 4K عرضه کرده و از این طریق فاکتور کارایی را در اکوسیستم پلی استیشن 4 بهبود بخشیده است؛ باید به این نکته نیز اشاره کرد که اسلیم کم و بیش از نظر عملکرد به کنسول بازی پی اس 4 استاندارد سونی شبیه است.

مدل 500 گیگابایتی پلی استیشن 4 اسلیم هم اکنون با قیمت 299 دلار در بازار خرید فروش می‌شود. این دستگاه در یک مدل 1 ترابایتی هم عرضه می‌گردد اما باید در نظر داشت که این مدل قیمت گران‌تری دارد. اسلیم به عنوان کنسول بازی اقتصادی سازنده مشهور ژاپنی وارد بازار شده است اما نباید این گونه برداشت کرد که صرفا به این دلیل مشخصات ضعیفی دارد. این دستگاه از نظر عملکرد شباهت زیادی به پلی استیشن 4 استاندارد داشته و حتی در برخی موارد عملکرد بهتری را نیز از خود به‌نمایش می‌گذارد.

بازی‌های برتر پلی استیشن 4 نظر مثبت تعداد زیادی از کاربران را به خود جلب کرده‌‌اند. در این میان Uncharted 4 و Bloodborne از جمله بازی‌هایی هستند که توانسته‌اند حسادت گیمرهای علاقمند به بازی‌های قابل اجرا بر روی رایانه‌های شخصی و ایکس باکس وان را برانگیزند. این بازی‌ها بر روی پلی استیشن 4 اسلیم هم قابل اجرا هستند و سونی هم گفته است که بازی‌های آینده خود را نیز با قابلیت پشتیبانی این کنسول وارد بازار می‌کند.

بررسی کامل کنسول بازی پلی استیشن 4 اسلیم : یک کنسول عالی برای اجرای بازی‌های پیشرفته!

در دنیای گیمینگ، شبکه پی‌اس‌پلاس همیشه یک قابلیت خوب بوده زیرا کاربر را قادر ساخته است که در بازی‌های چند نفره آنلاین مختلف شرکت کند و علاوه بر این امکان انتخاب 3 بازی رایگان جدید را نیز به طور ماهانه برای گیمرها فراهم ساخته است. وقتی که بحث از رقابت مطرح می‌شود، می‌توان گفت که پلی استیشن 4 اسلیم دو رقیب اصلی (ایکس باکس وان اس و نینتندو سوییچ) دارد. نینتندو سوییچ یک دستگاه منحصر بفرد است اما این کنسول بازی باید با ایکس باکس وان اس رقابت کند در حالی که وان اس هم اکنون در موقعیت بسیار بدی نسبت به پلی استیشن قرار دارد.

ایکس باکس وان اس از نظر قیمتی کمی گران‌تر است اما ظاهر بسیار زیبا و بازی‌های جذاب‌تری دارد. این کنسول خاص علاوه بر این یک پلیر بلوری 4K داخلی را نیز در اختیار کاربرش می‌گذارد. با همه این تفاسیر باید به این امر اشاره کرد که سونی تا به امروز بیش از 70 میلیون کنسول پلی استیشن 4 را فروخته است به همین دلیل می‌توان گفت که این کنسول‌ها به احتمال زیاد ویژگی‌های خاصی دارند که توانسته‌اند تا این حد توجه کاربران را به خود جلب کنند. حال اگر که می‌خواهید بدانید که آیا باید به اکوسیستم پلی استیشن ملحق شوید یا خیر، توصیه می‌کنیم که این بررسی را تا انتها بخوانید.

طراحی

به سختی می‌توان به کمک لغات توضیح داد که سونی تا چه حدی کاربران را با عرضه پلی استیشن 4 استاندارد خوشحال کرد. این سازنده مشهور ژاپنی در حدود 3 سال پیش توانست با عرضه این کنسول در قالب دستگاهی با یک ظاهر مرتب و آراسته توجه مثبت تعداد زیادی از کاربران را به خود جلب کند.

پلی استیشن 4 اسلیم در سال 2016 میلادی وارد بازار شد. این کنسول از نظر ظاهری تقریبا شبیه به پلی استیشن 4 استاندارد است با این تفاوت که ضریب شکل بسیار کوچک‌تری دارد و از لبه‌هایی منحنی شکل نیز بهره می‌برد. در این زمینه بد نیست بدانید که پلی استیشن 4 استاندارد با ابعادی معادل 27.5 در 30 در 5.3 سانتی‌متر ساخته شده است اما مدل اسلیم این دستگاه بازی یک کنسول 26.5 در 26.5 در 3.8 سانتی‌متری است. این کاهش ابعاد باعث شده است که اسلیم نسبت به پلی استیشن 4 استاندارد با قالبی سبک‌تر و کوچک‌تر در اختیار گیمرها قرار گیرد.

طراحی

سونی کنسول پلی استیشن 4 استاندارد را با یک بدنه ساخته شده از مواد پلاستیکی براق و مات عرضه کرد اما اسلیم را با بدنه‌ای تماما به رنگ مشکی مات ساخته است. اسلیم همچنین فاقد شاخص نوری فوقانی پلی استیشن 4 استاندارد که حالت‌های خاموش، روشن و خواب بودن دستگاه را نشان می‌دهد، است. سونی در ساخت کنسول جدیدش به جای این نوار نورانی از نقطه‌هایی روشن در اطراف کلید پاور دستگاه استفاده کرده است. این نقطه‌ها به سختی دیده می‌شوند به همین دلیل توصیه می‌کنیم که قبل از کشیدن کابل پلی استیشن 4 اسلیم از پریز برق، به منظور جلوگیری از خراب شدن داده‌های بازی، نسبت به وضعیت این نقطه‌های نورانی اطمینان حاصل کنید.

در پلی استیشن 4 اسلیم درایو دیسک در جلوی دستگاه در بالای یک کلید کوچک پاور و شاسی‌های خروج قرار دارد. مدل‌های جدیدتر پلی استیشن 4 همچنین به کلیدهایی فیزیکی در بالای خود مجهز شده‌اند اما این کلیدها هنوز نتوانسته‌اند علاقه کاربران پلی استیشن 4 استاندارد را نسبت به کلیدهای لمسی این کنسول زیبا کم کنند. سونی دو پورت USB را نیز به جلوی پلی استیشن 4 اسلیم نیز افزوده است. مدل های قبلی پلی استیشن 4 هم این دو پورت را داشتند اما در اسلیم این دو قابلیت نسبت به یکدیگر با فاصله بیشتری گذاشته شده‌اند از این رو کاربر می‌تواند راحت‌تر از آن‌ها استفاده کند.

طراحی پلی استیشن 4 اسلیم

سازنده ژاپنی یک سوکت برق، پورت HDMI، پورت توسعه دوربین پلی استیشن و سوکت جک شبکه اترنت را نیز در پشت پلی استیشن 4 اسلیم نصب کرده است. تنها نقطه ضعف عدم استفاده از پورت خروجی اپتیکال در پشت این کنسول است؛ پورت HDMI به کار رفته در پلی استیشن 4 اسلیم تقریبا همه نیازهای صوتی کاربران را برآورده می‌کند اما عدم تجهیز این کنسول به پورت خروجی اپتیکال باعث شده است که کاربرانی که از گیرنده‌های سینمایی قدیمی خانگی یا هدست‌های گیمینگ استفاده می‌کنند، نتوانند تجربه بازی منحصر بفردی را کسب کنند.

پورت های پلی استیشن 4 اسلیم

پی اس 4 اسلیم از یک شاسی با طراحی منحصر بفرد بهره می‌برد. سونی سمبل‌های نمادین مربع، مثلث، دایره و صلیبی شکل کنسول پلی استیشن را بر روی دیواره جانبی این دستگاه قرار داده است. نماد دایره‌ای شکل به شما کمک می‌کند که پلی استیشن 4 اسلیم را بر روی یک پایه قرار دهید تا راحت‌تر از آن استفاده کنید. اسلیم چند سمبل را نیز در قسمت تحتانی خود دارد. این نمادها باعث می‌شوند که این کنسول در سطح بالاتری از زمین قرار گیرند و از این رو جریان هوا راحت‌تر از زیر آن عبور کند. در مجموع می‌توان گفت که اسلیم با سبک طراحی خوب و کارآمدی ساخته شده است.

نصب

نصب پلی استیشن 4 اسلیم یک فرآیند ساده است مخصوصا در صورتی که قبل از این دستگاه کنسول‌هایی مانند پلی استیشن 4 استاندارد یا پلی استیشن 3 داشته‌اید. زیرا می‌توانید از کابل این کنسول‌ها نیز برای نصب کنسول جدید خود استفاده کنید بدون اینکه کابل‌ها را از پشت تلویزیون خود جدا نمایید. برای نصب پلی استیشن 4 اسلیم تنها باید کابل‌های HDMI و برق را نصب کنید و سپس به اینترنت متصل شوید تا پچ‌ها و بروزرسانی‌های مختلف منتشر شده برای کنسول را دانلود نمایید.

شما همچنین می‌توانید از نصب شدن به اترنت یا وای فای صرف نظر کنید و مستقیما بازی مورد علاقه خود را اجرا نمایید. در پلی استیشن 4 اسلیم، برخلاف ایکس باکس وان، کاربر می‌تواند بدون باز کردن وب و نصب پچ‌ها به صفحه خانه برود. اگر که به اینترنت متصل شدید باید اجازه دهید تا اسلیم خود را بروزرسانی کند و سپس بازی‌های آنلاین مورد نظر خود را اجرا کنید یا از استور یک یا چند بازی بخرید.

ویژگی‌های رسانه‌ای

سونی از زمان عرضه اولین دستگاه پلی استیشن به عنوان یک کنسول بازی خانگی توانست قابلیت‌های پخش فایل‌های رسانه‌ای را به راحتی با کیفیت منحصر بفرد برای کاربرانش به ارمغان بیاورد. در این میان پلی استیشن وان توانست نقش یک سی دی پلیر خوب را ایفا کند، پلی استیشن 2 توانست به عنوان اولین دی‌وی‌دی‌پلیر تعداد زیادی از گیمرها انجام وظیف کرده و پلی استیشن 3 هم برای اولین بار به عنوان یک دستگاه پخش کننده فایل‌های بلوری و دارای پورت USB فرامین کاربران خود را انجام دهد.

پلی استیشن 4 ویژگی خاصی ندارد اما می‌تواند همانند پلی استیشن 3 امکان پخش فایل‌های مختلف را برای طرفداران سونی فراهم سازد و علاوه بر این پلیر اسپاتیفای را نیز در اختیار شما بگذارد. تنها محدودیت پلی استیشن 4 اسلیم در مقایسه با ایکس باکس وان مایکروسافت عدم ارائه قابلیت پلیر بلوری 4K است. این کنسول در مقابل پلیر بلوری فول اچ‌دی استاندارد پلی استیشن 4 استاندارد را در اختیار شما می‌گذارد. این قابلیت هنوز هم یک ویژگی منحصر بفرد محسوب می‌شود اما آن دسته از کاربرانی را که می‌خواهند از قابلیت‌های تلویزیون 4K خود استفاده کنند، ناامید می‌کند.

شاید بگویید که تلویزیون‌های 4K تنها یک ویژگی لوکس اضافی هستند و بودن آن‌ها ضرورت چندان زیادی ندارد، مخصوصا زمانی که صحبت از کم کردن هزینه‌ها مطرح می شود، اما باید در نظر داشت که فقدان این ویژگی، قدیمی بودن کنسول بازی را نشان می‌دهد و آن را در مقابل پیشرفت‌های آینده بی‌دفاع می‌سازد. مشخصه‌ای که بیشتر به صورت یک نقطه ضعف برجسته به چشم می‌خورد، حذف سوکت خروجی صوتی اپتیکال بوده که موجب نارضایتی کاربرانی می‌شود که از تجهیزات قدیمی AV استفاده می‌کنند.

با همه این تفاسیر سونی یک بروزرسانی را در همه کنسول‌های پلی استیشن 4 خود ایجاد کرده و این بروزرسانی اضافه سازی توانایی پشتیبانی قابلیت HDR به این کنسول‌ها است. این بهینه سازی باعث شده است که تصاویر نور بیشتری داشته باشند و باید در نظر داشت که HDR قابلیتی است که به همراه تلویزیون‌های آینده هم در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

پلی استیشن 4 اسلیم همه اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های پخش کننده پلی استیشن 4 استاندارد نظیر نتفلیکس، آمازون پرایم ویدیو، بی‌بی‌سی آی‌پلیر، تی‌وی فرام اسکای، اچ‌بی‌او گو و هولو را نیز در خود دارد. یوتیوب، توییچ و اسپاتیفای از دیگر سرویس‌هایی هستند که به این کنسول اضافه شده‌اند تا کارایی بهتر و راحت‌تری را در اختیار کاربران بگذارند.

گیم پد

پلی استیشن 4 اسلیم در کنار دسته‌های بازی دوال شاک 4 معرفی شد. این دسته‌ها به نسل قبلی دسته‌های بازی سونی که به عنوان برترین گیم پدهای ارائه شده توسط سازنده ژاپنی لقب گرفتند، شباهت دارند با این تفاوت که شاسی‌های آنالوگ در این دسته‌ها به زودی فرسوده می‌شوند. علی رغم این نقطه ضعف می‌توان گفت که دوال شاک 4 ارگونومی بسیار خوبی دارد و می‌تواند یک پد جهت نمای (D-Pad) عالی را در کنار ماشه‌ها و کلیدهایی صورتکی با کاربرد بسیار راحت در اختیار شما بگذارد. این کنترلر به یک پد لمسی مرکزی و یک نوار نوری نیز مجهز شده است. این نوار نوری وضعیت گیمر را نشان می‌دهد و علاوه بر این توانایی ردگیری قابلیت VR پی‌اس را نیز دارد.

نوار نورانی اضافه شده یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌هایی محسوب می شود که سونی به کنترلر جدید خود اضافه کرده است. پد لمسی دوال شاک 4 یک نوار نیمه شفاف را نیز در خود دارد. این نوار رنگ تنظیم شده برای کنترلر را به گیمر نشان می‌دهد از این رو دیگر لازم نیست که کاربر گیم پد خود را برگرداند تا ببیند که کدام رنگ برای او انتخاب شده است. ویژگی برجسته دیگر دسته‌های جدید که اهمیت خاصی نیز برای گیمرهای حرفه‌ای دارد اضافه شدن امکان انتخاب کردن رابط استفاده بین نوع بلوتوث و سیمی USB برای اتصال داده‌ها است. در گذشته اتصال‌های USB تنها قابلیت شارژ کردن را پشتیبانی می‌کردند اما هم اکنون قابلیت بلوتوث نیز در اختیار کاربران قرار گرفته است.

ویژگی جدید همچنین برای آن دسته از کاربرانی که با رایانه‌های شخصی خود بازی می‌کنند هم سودمند است زیرا این کاربران را قادر می‌سازد تا بدون خریدن رابط بلوتوث، بازی مورد علاقه خود را با کمک گیم پدهای دوال شاک 4 اجرا کنند.

پلی استیشن 4 اسلیم قابلیت پشتیبانی تعداد زیادی از سرویس‌های پخش و قابلیت‌هایی نظیر اجرای بازی آنلاین و دانلود کردن از فروشگاه‌های آنلاین را دارد از این رو می‌توان انتظار داشت که سونی این قابلیت را به نسل بعدی کنسول‌های خود نیز اضافه کند. این کنسول علاوه بر جک اترنت به قابلیت اتصالی 5GHz IEEE 802.11 a/b/g/n/ac نیز مجهز شده است. کنسول‌های پلی استیشن 4 کنونی فقط دارای قابلیت اتصالی باندهای 2.4GHz هستند. قابلیت اتصالی اترنت پی اس 4 اسلیم اتصال پایداری را در اختیار شما می‌گذارد اما در کنار این مشخصه قابلیت باند 5GHz کمتر تحت تاثیر اختلالات ایجاد شده توسط دستگاه‌های پشتیبانی کننده فضای 2.4GHz می‌شود از این رو گیمر تاخیر کمتری را در اجرای فرامین خود تجربه می‌کند.

قابلیت اتصالی 5GHz کیفیت عملکرد ویژگی ریموت پلی (Remote Play) کنسول پلی استیشن 4 را نیز بهبود می‌بخشد. این ویژگی شما را قادر می‌سازد تا با استفاده از یک پی اس ویتا (PS Vita)، رایانه شخصی، لپ تاپ مک یا گوشی سونی اکسپریا مناسب بازی مورد علاقه خود را از کنسول پلی استیشن 4 به یک دستگاه دیگر انتقال دهید و از این طریق امکان استفاده از تلویزیون را برای سایر مصرف کنندگان هم فراهم سازید.

ویژگی ریموت پلی به همراه قابلیت اتصالی 2.4GHz هم در پلی استیشن 4 استاندارد کارایی خوبی را ارائه می‌کند اما پلی استیشن 4 اسلیم اتصال پایدارتری را در هنگام استفاده از قابلیت نمایشگر ثانویه در اختیار گیمرها می‌گذارد. با همه این تفاسیر باید به این نکته اشاره کرد که اتصال 5GHz به سختی می‌تواند از اجسام ضخیم عبور کند به همین دلیل کاربر باید هنوز هم در هنگام استفاده از ویژگی ریموت پلی فاصله بین خود و کنسول بازی را از اجسام بزرگ خالی کند.

پلی استیشن استور

پلی استیشن استور از زمان عرضه پلی استیشن 3 در اختیار کاربران قرار گرفت و هنوز هم به عنوان اولین منبع ارائه کننده بازی‌های قابل دانلود برای پلی استیشن شناخته می‌شود. توانایی پیش بارگذاری این استور باعث می‌شود که کاربر بتواند قبل از اتمام کامل پروسه دانلود بازی آن را شروع کند. البته برای انجام این کار کاربر باید قسمت‌های مختلف بازی را که قابلیت اجرا شدن دارند، برای دستگاه اولویت‌بندی کند.

رسیدن حجم بازی‌ها به 50 گیگابایت باعث شده است که این ویژگی برای کاربرانی که نمی‌خواهند برای ادامه دادن روند دانلود دستگاه خود را در طول شب روشن باقی بذارند، کارایی خوبی داشته باشد. شما همچنین می‌توانید از نرم افزار آی‌او‌اس یا اندروید پلی استیشن در هنگامی که از کنسول خود فاصله دارید، برای خریدن بازی‌ها و شروع دانلود آن‌ها استفاده کنید. سونی این امکان را نیز برای کاربرانش فراهم کرده است که با استفاده از سرویس کارآمد پلی استیشن ناو (PlayStation Now) پروسه دانلود را به طور کامل متوقف کنند.

به اشتراک گذاری تصاویر و فیلم‌های بازی

صنعت بازی‌های آنلاین یک دامنه بسیار وسیع محسوب می‌شود و سونی توانسته است به واسطه به اشتراک گذاری فیلم‌های بازی‌های مختلف از طریق کنسول خود از این دامنه به خوبی استفاده کند. برای انجام این کار تنها باید کلید اشتراک گذاری (Share) قرار داده شده بر روی گیم پد دوال شاک 4 را فشار دهید تا کنسول 15 دقیقه آخر بازی ذخیره شود. بعد از تمام ذخیره سازی شما می‌توانید کلیپ مورد نظر خود را به یک فلش USB منتقل کنید یا آن را در یوتیوب، فیسبوک یا پی‌اس‌ان سونی به اشتراک بگذارید. شما همچنین می‌توانید این کلید را نگه دارید تا از صحنه مورد نظرتان در بازی تصویر اسکرین شات گرفته شود.

اگر که می‌خواهید به دیگران اجازه دهید که در هنگام اجرای بازی شما را از طریق سرویس توییچ مشاهده کنند، می‌توانید از توانایی پلی استیشن 4 اسلیم در پخش زنده بازی‌ها استفاده کنید. این قابلیت فرآیند راه اندازی ساده‌ای دارد اما باید اطمینان یابید که از یک سیستم اینترنت پر سرعت استفاده می‌کنید تا بتوانید فیلم‌های خود را به اشتراک بگذارید.

به اشتراک گذاری تصاویر و فیلم‌های بازی

پلی استیشن پلاس

زمانی که پلی استیشن 4 عرضه شد، سونی تصمیم گرفت که امکان اجرای بازی‌های چند نفره آنلاین را برای کاربرانش در ازای پرداخت مبالغی از پیش تعیین شده فراهم سازد. این ویژگی ابتدا در اختیار کاربران سرویس ایکس باکس لایو گلد (Xbox Live Gold) شرکت مایکروسافت قرار داشت و سونی آن را به صورت آپشن‌های اضافی در اختیار کاربرانش گذاشته بود.

اگر که سرویس پلی استیشن پلاس را برای یک دستگاه دیگر خریداری کرده‌اید، این ویژگی به طور خودکار به کنسول جدید شما منتقل می‌شود و هزینه استفاده از پی‌اس‌ان را برای شما کاهش می‌دهد. پلی استیشن پلاس علاوه بر این امکان انتخاب بازی‌های رایگان به طور ماهانه و دسترسی موقت به ویژگی DLC را نیز برای شما فراهم می‌کند.

سیو (Save) در سیستم کلود یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت پی‌اس‌پلاس است. این مشخصه در زمانی که کاربر می‌خواهد به هر دلیلی کنسول خود را عوض کند، کارایی بسیار خوبی پیدا می‌کند و علاوه بر این امکان دانلود سازی خودکار و نصب بروزرسانی‌های بازی را نیز برای شما فراهم می‌سازد. در مجموع می‌توان گفت که پلی استیشن پلاس برای هر کسی که از پلی استیشن 4 استفاده می‌کند یک سرویس بسیار کارآمد است و مزایای زیادی را در کنار اجرای بازی‌ها به صورت آنلاین در اختیار شما می‌گذارد.

شر پلی

شیر پلی (Share Play)

این ویژگی دوستان شما را قادر می‌سازد تا از فاصله دور گیم‌پلی PS4 شما را کنترل کنند حتی هنگامی که آن بازی خاص را ندارند. شیرپلی می‌تواند بسته به تمایل شما به صورت یک ابزار رقابتی یا همیار ایفای نقش کند.

این قابلیت منحصر بفرد کار خود را با فشار دادن کلید شیر دسته بازی که در قسمت فوق مورد اشاره قرار گرفت، انجام می‌دهد. برای استفاده از قابلیت شیرپلی باید بعد از فشار دادن این کلید و باز شدن یک منو، دعوت نامه به اشتراک گذاری بازی را برای کاربر مورد نظر خود بفرستید. متاسفانه برای استفاده از این قابلیت هر دو کاربر باید اشتراک پلی استیشن پلاس را داشته باشند. هر کاربر علاوه بر این تنها می‌تواند 1 ساعت به صورت اشتراکی در یک بازی شرکت کند. شر پلی همچنین به کیفیت 720 پیکسلی محدود است و نمی‌تواند کیفیت تصویر 1080 پیکسلی را ارائه کند.

پلی استیشن 4 اسلیم بر خلاف PS4 پرو یا ایکس‌باکس وان اس در بهترین حالت می‌تواند یک بازی را با کیفیت 1080 پیکسلی اجرا کند از این رو نمی‌تواند در این زمینه با کنسول جدید سازنده مشهور ژاپنی یا کنسول عرضه شده توسط مایکروسافت مقابله کند با این حال باید به این نکته اشاره کرد که اسلیم با کنسول‌های موجود پی اس 4 برابری می‌کند و حتی در برخی جهات نسبت به آن‌ها عملکرد بهتری نیز دارد.

افزایش کارایی در اسلیم در کنار بهبود راندمان انرژی و کاهش مصرف برق ارائه شده است؛ طبق اطلاعات منتشر شده توسط سامورایی برجسته ژاپنی، میزان مصرف برق اسلیم در مقایسه با سایر کنسول‌های پی اس 4 به اندازه 28 درصد کمتر است. تست کردن صحت این گفته تا حدی غیر ممکن است اما شما با چند بار استفاده متوجه می‌شوید که سونی میزان مصرف انرژی را در اسلیم به مقدار زیادی کاهش داده است. به طور کلی میزان صدای فن (گرمای بیشتر=سرعت بیشتر=مصرف بیشتر) نشان می‌دهد که یک گجت چقدر برق مصرف می‌کند. اگر که پی اس 4 اسلیم را در کنار پی اس 4 استاندارد قرار دهید، متوجه می‌شوید که در هنگام کار، فن اسلیم صدای بسیار کمتری را تولید می‌کند و این امر نشان می‌دهد که گفته سونی صحت دارد.

سخت افزاری از پی اس 4 اسلیم که هنوز هم تقریبا صدایی مشابه با سایر کنسول‌های پی اس 4 را دارد، ذیسک‌درایو است. نتایج تست‌های انجام شده نشان داده‌اند که این درایو در هنگام نصب یک بازی یا پخش کردن یک دیسک دی‌وی‌دی یا دیسک بلوری با صدای زیادی سرعت می‌گیرد تا حدی که کاربر مجبور می‌شود که صدای اسپیکر را کمی بلند کند تا صدای این درایو کمتر شنیده شود.

طراحی PS4 اسلیم به همراه گیم پد

پی اس 4 استاندارد و پی اس 4 اسلیم تقریبا از هر جنبه دیگری در زمینه عملکرد به یکدیگر شبیه هستند. این دو دستگاه هیچ تفاوت قابل درکی از نظر زمان بارگذاری یا نرخ فریم بازی‌ها ندارند. برخی از منتقدان گفته‌اند که در اسلیم تجربه کارکردن با رابط کاربری کمی بهبود یافته است اما می‌توان انتظار داشت که این گفته به دلیل مدت زمان زیاد استفاده شخص منتقد از کنسول پی اس 4 استاندارد و تعداد زیاد بازی‌های قرار گرفته در این کنسول باشد.

تست‌های انجام شده بر روی بازی‌های زیادی نظیر Rogue Legacy، LEGO Jurassic World و Alien Isolation نشان داده‌اند که پی اس 4 اسلیم همان نرخ فریم PS4 استاندارد را ارائه می‌کند. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت که اسلیم یک کنسول بازی بسیار خوب است و می‌تواند بازی‌های زیادی را با رزولوشن 1080 پیکسلی در نرخ 30 و 60 فریم بر ثانیه اجرا کند؛ شاید گفتن این جمله چندان عادلانه نباشد اما اسلیم در دنیای گیمینگ پی‌سی از نظر راندمان در قسمت میانی یک محور شاخص قرار می‌گیرد اگرچه که در دنیای واقعی کارکرد بسیار خوبی را از خود ارائه می‌کند.

اسلیم با قیمتی نسبتا اقتصادی ارائه شده است و بازی‌های بسیار زیبایی را در اختیار شما می‌گذارد به همین دلیل حتی با وجود این که فاقد ویژگی‌های چشمگیر ایکس باکس وان اس مایکروسافت است، یک گزینه خرید بسیار خوب به شمار می‌آید و ارزش توجه شما را دارد.

بیشتر بخوانید: مروری بر بهترین بازی های معمایی اندرویدی

نقاط قوت

هیچ کس به هدر دادن انرژی و پرداخت هزینه سنگین قبض‌های برق علاقمند نیست به همین دلیل اقدام سونی در زمینه کاهش مصرف انرژی پی اس 4 اسلیم یک حرکت قابل تمجید محسوب می‌شود. اسلیم همان ظاهر زیبای پی اس 4 استاندارد را دارد با این تفاوت که به واسطه ضریب شکل کوچک‌تر و طراحی محافظه کارانه خود امکان استفاده راحت‌تر از تجهیزات AV را نیز برای شما فراهم می‌سازد.

قابلیت‌های شبکه‌ای ارتقاء یافته اسلیم این دستگاه را به یک کنسول بازی پایدار برای اجرای بازی‌های آنلاین تبدیل می‌کند. این کنسول همچنین می‌تواند به واسطه گیم پدهای دوال شاک 4 سونی تجربه اجرای حرفه‌ای بازی‌های مختلف را نیز برای شما فراهم سازد. اسلیم همچنین شما را قادر می‌سازد تا به راحتی از یک حافظه جانبی نیز به منظور افزایش فضای ذخیره سازی استفاده کنید.

پی اس 4 اسلیم

نقاط ضعف

اگر که اسلیم را در کنار یک ایکس باکس وان اس مایکروسافت قرار دهید، به دلیل مجهز بودن کنسول سازنده مشهور آمریکایی به پلیر بلوری 4K به سختی قانع می‌شوید که از انتخاب این دستگاه چشم پوشی کنید و اسلیم را بخرید. ایکس باکس وان اس کمی نسبت به اسلیم گران‌تر است اما یک کنسول لوکس محسوب می‌شود که به قابلیت‌های آینده نگرانه‌ای مجهز شده است و از این طریق اسلیم را در آینده‌ای نزدیک در قالب یک کنسول گیمینگ قدیمی نشان می‌دهد.

سونی پلی استیشن 4 اسلیم را به پورت خروجی صوتی اپتیکال مجهز نکرده است از این رو می‌توان گفت که فقدان این ویژگی برای این کنسول بازی یک محدودیت بزرگ به شمار می‌آید. درصد کمی از گیمرهای پی اس 4 استاندارد از این پورت استفاده می‌کنند تا بتوانند از اسپیکرهای AV خود بهره ببرند با این حال فقدان این ویژگی در اسلیم تصمیم گیری را برای این دسته از افراد در زمینه خرید این کنسول کمی سخت می‌کند زیرا این کاربران با خریدن اسلیم مجبور می‌شوند که هزینه‌ای را نیز به طور جداگانه برای ارتقاء گیرنده‌های صوتی خود بپردازند.

حرف آخر

اگر که صبورانه منتظر بوده‌اید که در زمان مناسب یک کنسول پلی استیشن 4 بخرید، این فرصت خرید برای شما فراهم شده است زیرا پی اس 4 اسلیم یک کنسول ارزان‌قیمت و کوچک با توانایی اجرای بازی‌های منحصر بفرد است و می‌تواند کارایی خوبی را در اختیار شما بگذارد. مایکروسافت، پس از مدتی تعلل، هم اکنون کنسول ایکس باکس وان و مدل اس این محصول را ارائه کرده است. این کنسول نیز کارایی بسیار خوبی را ارائه می‌کند و ارزش توجه شما را هم دارد.

پلی استیشن 4 اسلیم و ایکس باکس وان اس شباهت زیادی به یکدیگر دارند به همین دلیل تصمیم گیری در مورد این که کدام کنسول انتخاب خرید بهتری محسوب می‌شود بیشتر به این بستگی دارد که دوستان شما که به بازی‌های آنلاین علاقمند هستند کدام کنسول را انتخاب کرده‌اند.

اگر که بخواهید به اکوسیستم پلی استیشن 4 پایبند بمانید با این سوال نیز مواجه می‌شوید که آیا بهتر نیست که کمی دیگر صبر کنید تا سازنده مشهور ژاپنی پی اس 4 پرو را به عنوان یک کنسول قوی‌تر عرضه کند یا خیر؟ این کنسول قیمت گران‌تری دارد اما می‌تواند رزولوشن 4K را هم در اختیار شما بگذارد.

پی اس 4 اسلیم یک اسب کاری است. این کنسول ویژگی‌های چشمگیر پلی استیشن 4 پرو سونی یا قابلیت‌های رسانه‌ای کارآمد ایکس‌باکس وان‌اس مایکروسافت را ندارد اما در صورتی که به دنبال یک کنسول ارزان با قابلیت اجرای بازی‌های دارای رزولوشن 1080 پیکسلی هستید، انتخاب بسیار خوبی برای شما محسوب می‌شود. به عبارت ساده می‌توان گفت که اسلیم یک کنسول بازی برجسته و کوچک با بازی‌های 5 ستاره محسوب می شود که تقریبا از هر جهتی نسبت به پلی استیشن 4 استاندارد ارتقاء یافته است.

ویژگی‌های مثبت:

  • بازی‌های عالی
  • ارزش اقتصادی خوب
  • راندمان انرژی بهینه سازی شده
  • کارایی منحصر بفرد ویژگی پلی استیشن پلاس
  • گیم پدهای کارآمد دوال شاک 4

میژگی‌های منفی:

  • حذف شدن قابلیت صوتی اوپتیکال
  • نداشتن پلیر بلوری 4K

.

منبع: techradar

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (5 نظر)

    سلام ببخشید این سوالو میپرسم ولی تو یکی از سایتا نوشته بود که میشه با تلویزیون های قدیمی هم بازی کرد؟ایا درست میگن
    بعد یه سوالیم ک دارم اینه اسلیم الان 9میلیونه بازم جا داره قیمتاش بیاد پایین؟

    پاسخ

    سلام میشه با پلی ۴ اسلیم آنلاین بازی کرد

    پاسخ

    سلام اگه روتر شما 802.11ac Wi-Fi را پشتیبانی کند، بله. چون این کنسول هم 802.11ac Wi-Fi را پشتیبانی میکند.

    پاسخ

    هم اکنون هم دستگاه وان اس هم پی اس فور رو بروی من روشنه و اردو روی بازی پی اس ۱۹ هستند اولا سرعت بالا اوندن پی اس فور خیلی بشتر از وان اس هست کیفیت وان اس در حد پلیی استیشن۳ هست
    قدرت پردازش در حد پلی ۲ شما متاسفانه جانب گرایانه به معقوله نگاه کردین البته بازی های اختصاصی پی اس فور هم یک سروگردن بالاتر هست صمیمانه از خرید وان اس پشیمونم و الان میخام با ضرر پسش بدم نخرید پی اس فور شاید گرونتره از وان اس خیلی بهتره مثل ایفون در برابر هواوی

    پاسخ

    سلام تلویزیون ما 4K هست و من میخوام اسلیم بگیرم این کار می‌کند یا نه

    پاسخ