;
coinex

منظور از نیم بها بودن ترافیک سایت های داخلی چیست؟

قرار است تا ترافیک سایت های داخلی به صورت نیم بها محاسبه گردد. برای این منظور تولیدکنندگان داخلی می‌توانند سایت خود را برای محاسبه اینترنت نیم بها ثبت کنند.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، تفکیک ترافیک سایت های داخلی از بین‌المللی در واقع اقدامی مربوط به شبکه ملی اطلاعات بوده است. این اقدام در ابتدا با فهرستی از سایت‌های پربازدید آغاز شد که البته در ادامه به کندی پیش رفت و در نهایت تصمیم گرفته شد تا سامانه‌ای راه‌اندازی شود و سایت‌های داخلی، خود برای قرار گرفتن در لیست مشمول ترافیک نیم‌بها، درخواست دهند.

تخفیف 50 درصدی برای سایت‌های داخلی در شبکه ملی اطلاعات

یکی از مهم‌ترین مزایایی که با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، مورد توجه  قرار گرفت، تفکیک تعرفه ترافیک سایت های داخلی از بین‌الملل بود. یعنی قرار بود تا برای وب‌سایت‌ها با سرورهای داخلی در مقایسه با وب‌سایت‌های خارجی، تخفیف ۵۰ درصدی در نظر گرفته شود. در ادامه  ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی، هم اینترنت ثابت و هم همراه، براساس مصوبه سازمان رگولاتوری موظف شدند تا این موضوع را در محاسبه هزینه اینترنت برای کاربران در نظر بگیرند.

چه سایت‌هایی مشمول طرح محاسبه اینترنت نیم بها خواهند بود؟

در هنگام پرداختن به موضوع نیم بها بودن ترافیک سایت های داخلی ، این سوال پیش می‌آید که کدام یک از وب‌سایت‌ها شامل این طرح خواهند شد؟! این سوال در ابتدا برای بسیاری از افراد مطرح بود. در ادامه که فازهای اول و دوم شبکه ملی اطلاعات مورد بهره برداری قرار گرفت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در لیستی تعداد  ۱۰۰ سایت پرترافیک داخلی را که سرورهای آنها نیز در ایران قرار داشتند را به اپراتورها و شرکت‌های اینترنتی ارائه نمود. در این شرایط کاربرانی که به این سایت‌ها مراجعه می‌کنند فقط لازم است تا نصف هزینه لازم را پرداخت کنند و در ادامه قرار شد تا این لیست به مرور تکمیل گردد.

محمود واعظی، وزیر پیشین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اوایل تابستان به موضوع نیم بها بودن ترافیک سایت های داخلی اشاره کرد و اعلام نمود که با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات در مرحله‌ی اول ۱۰۰ سایت، در ادامه ۲۵۰ سایت و هم اکنون ۵۱۰ سایت برتر داخلی وجود دارند که از تعرفه ۵۰ درصدی نسبت به تعرفه بین‌الملل استفاده می‌کنند.

واعظی تاکید نمود که قرار است تا زمان اجرای فاز سوم شبکه ملی اطلاعات، تمامی سایت‌هایی که سرور داخلی دارند، از کاهش ۵۰ درصدی ترافیک سایت های داخلی برخوردار شوند. البته لازم به ذکر است که در آن زمان هنوز خبری از اعلام تعرفه نیم‌بها برای تمامی وب‌سایت‌های داخلی وجود نداشت.

در ادامه صحبت‌های واعظی در مورد نیم بها بودن ترافیک سایت های داخلی ، محمد جواد آذری جهرمی نیز در آذرماه سال جاری یعنی زمانی که اخبار مربوط به تغییر تعرفه‌های اینترنت ثابت داغ بود اعلام کرد که آنها در نظر دارند تا تعرفه‌های نظام‌های داخلی را کاهش دهند. وی تاکید نمود که این ۵۰۰ سایتی که جزو سایت‌های داخلی محسوب می‌شدند، برداشته می‌شوند و ترافیک سایت های داخلی نسبت به ترافیک بین‌الملل نصف قیمت مصوب خواهد بود. بنابراین وی در آن زمان از تصویب مصوبه‌ای برای اعمال تعرفه نیم‌بها برای تمامی ترافیک‌های داخلی خبر داد که البته این مصوبه نیز هنوز منتشر نشده است.

تخفیف ویژه برای کاربران پیام رسان‌های داخلی

رسول سراییان، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز علاوه بر صحبت در مورد نیم بها بودن ترافیک سایت های داخلی ، به تخفیف ویژه برای کاربران پیام‌رسان‌های داخلی نیز اشاره کرد و همچنین در مورد روش انتخابی پیشنهادی سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز سخن گفت.

براساس روش انتخابی پیشنهادی سازمان فناوری اطلاعات ایران مقرر شد سامانه‌ای راه‌اندازی شود تا تمامی سایت‌های داخلی که مایل هستند بتوانند در این سامانه ثبت نام کنند. در ادامه بررسی‌های لازم انجام می‌گیرد و در صورتی که سایتی تایید گردد، به لیست مشمولان تخفیف اضافه خواهد شد. وی تاکید نمود این سامانه هم اکنون ایجاد شده و به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام گردیده که آنها مسئول اعلام عمومی این سامانه هستند.

سامانه نیم بها بودن ترافیک سایت های داخلی راه اندازی شد!

مجید حقی، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی اخیرا اعلام نمود که سامانه 50 درصد تخفیف ترافیک سایت های داخلی راه اندازی شده است. وی در مورد این سامانه اظهار کرد که طرح اعمال هزینه حداقل نیم بها برای استفاده از ترافیک سایت های داخلی در مقایسه با ترافیک بین‌الملل از موارد مهمی است که لازم است تا شرکت‌های ارایه‌کننده خدمات اینترنتی آن را رعایت کنند.

وی در ادامه تاکید نمود که تمامی تولیدکنندگان محتوای داخلی که محصولات آنها در داخل کشور میزبانی می‌شود در صورت تمایل می‌توانند به پورتال سازمان فناوری اطلاعات ایران به آدرس http://ito.gov.ir مراجعه کنند و یا با استفاده از لینک icip.ito.gov.ir دامنه و آدرس عددی (IP) خود را ثبت نمایند.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در مورد تفکیک ترافیک سایت های داخلی از بین‌المللی اعلام نمود که براساس مصوبات و با توجه به اینکه هزینه تمام‌شده ترافیک سایت های داخلی کمتر از ترافیک بین‌المللی است، لازم است تا در محاسبات مربوط به  ترافیک، این مساله در نظر گرفته شود. وی در ادامه اعلام نمود که زمانی که این مصوبه ابلاغ شد، شرکت‌های ایرانی برای آنکه بتوانند سقف مصرف منصفانه در فرآیندهای تجاری را جذاب‌تر نمایند،‌ سعی کردند تا سقف مصرف منصفانه را عدد ترافیک داخلی در نظر بگیرند.

وزیر ارتباطات اعلام نمود که مسئله تفکیک ترافیک سایت های داخلی از ترافیک بین المللی باعث شده است تا مشترکین تصور کنند که تعرفه اینترنت بین المللی ۲ برابر تعرفه داخلی شده است یعنی آنها فکر می‌کنند که اینترنت گران شده است در حالی که با بررسی کف قیمت در تعرفه‌های جدید مشخص خواهد شد که ۳۰ درصد کاهش وجود داشته است. محمد جواد آذری جهرمی همچنین اعلام نمود که پیش از این فقط تعداد 500 سایت توانسته بودند تا مشمول تعرفه ترافیک سایت های داخلی باشند اما چنین مکانیزمی منسوخ است  و همه سایت‌هایی که ترافیک آنها در داخل پاس می‌شود، لازم است تا تعرفه آنها نیم‌بها محاسبه گردد.

در پایان باید گفت که تفکیک ترافیک سایت های داخلی از بین‌المللی از ابتدا یکی از وعده‌ها و مزایای شبکه ملی اطلاعات بوده است که اکنون انتظار می‌رود که با گذشتن بیش از یک سال از راه‌اندازی فاز اول این شبکه، بالاخره این وعده محقق گردد و هزینه 50 درصدی اینترنت داخلی که یکی از راهکارهای افزایش تولید محتوای بومی است در نظر گرفته شود.

 

بیشتر بخوانید :

.

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر