;
coinex

نحوه صحیح شارژ باتری آیفون ؛ مراقب گوشی آیفون خود باشید

راهنمای کار با باتری آیفون جامع‌ترین مطلب به زبان فارسی است که در سه بخش مختلف منتشر شده و به تمام مشکلات باتری‌ های آیفون، خالی شدن سریع باتری، نحوه صحیح شارژ باتری آیفون و شارژ اولیه و همه نکات مربوط به آن می‌پردازد. با آخرین بخش از این مجموعه، تکراتو را همراهی کنید.

نحوه صحیح شارژ باتری آیفون

ممکن است، شما هم مثل بسیاری از افراد دیگر، نسبت به شارژ کردن گوشی خود وسواس داشته باشید، مثلا طولانی شدن زمان شارژ آیفون شما را نگران کند، به طور دائم اتصال شارژر به گوشی را چک کنید یا به دنبال راهی برای افزایش سرعت شارژ تلفن هوشمندتان باشید، در ادامه راهنمای جامع کار با باتری آیفون شما را از شر این نگرانی‌ها خلاص می‌کنیم.

آیا بعد از خرید آیفون باید فورا آن را شارژ کرد؟

یکی از مشکلاتی که استفاده کنندگان انواع گوشی‌های هوشمند با آن مواجه‌ هستند، نحوه صحیح شارژ کردن گوشی برای اولین بار است. راهنمای جامع کار با باتری آیفون به منظور  پاسخ به این گونه مشکلات در وب سایت تکراتو قرار گرفته است. در این قسمت یک بار برای همیشه به این معضل پاسخ خواهیم داد.

شارژ آیفون برای اولین بار

به طور معمول، به خریداران موبایل توصیه می‌شد، بعد از خرید گوشی، آن را به شارژر متصل کنند تا به حداکثر میزان ممکن شارژ شود، اما آیا در مورد آیفون نیز این مساله صدق می‌کند؟

خوشبختانه خیر! به دلیل اینکه معمولا آیفون با شارژی بیش از 50 درصد تحویل مشتریان داده می‌شوند و بنابراین نیازی نیست که آن‌ها را فورا پس از تحویل گرفتن به شارژر متصل نمود.

چقدر زمان برای شارژ آیفون نیاز است؟

نمی‌توان به طور مشخص، به میزان نگه داشتن شارژ آیفون به طور میانگین پاسخ داد، چرا که زمانی میانگینی وجود ندارد.  نیازی به گفتن نیست، 80 تا 100 درصد شارژ بسته به نوع استفاده برای طول روز شما کفایت می‌کند.


بیشتر بخوانید:

مثل نکته قبلی، میزان مشخصی برای زمان مورد نیاز برای شارژ آیفون وجود ندارد. فاکتورهای مختلفی در تعیین مدت زمان شارژ آیفون شما موثر است. مثلا، چند درصد از شارژ باتری باقی مانده است؟ آیا حالت هواپیما در هنگام اتصال به شارژر فعال شده است؟ چه نوع شارژری را استفاده می‌کنید؟ -در راهنمای جامع کار با باتری آیفون به تمامی این نکات پرداخته شده است، شما را به مطالعه بخش‌های دیگر این مقاله دعوت می‎‌کنیم.-

به طور میانگین، حدود 2 ساعت و 30 دقیقه برای شارژ یک تلفن هوشمند به طور کامل کفایت می‌کند. در صورتیکه تنها یک ساعت وقت برای شارژ تلفن هوشمند خود دارید، حالت هواپیما را فعال کنید.

با فعال سازی این حالت، در کمترین زمان ممکن، به بیشترین حد از شارژ دست پیدا می‌کنید، به طور میانگین، با فعال سازی حالت هواپیما در هنگام شارژ آیفون در مدت یک ساعت، حدود 70 تا 80 درصد میزان شارژ گوشی شما افزایش پیدا می‌کند.

باتری‌های لیتیوم-یون نیز به صورتی هوشمند هستند، با اتصال آیفون به شارژر به سرعت به اندازه 80 درصد از شارژ گوشی شما تکمیل خواهد شد، اما برای رسیدن از 80 تا 100 درصد شارژ، 45 دقیقه زمان اضافی نیاز است، چرا؟ دلیل این مساله، نیاز باتری آیفون به خنک شدن و افزایش دادن میزان شارژ باتری با دقت بیشتر است.

آیا باتری آیفون قبل از شارژ شدن باید کاملا تخلیه شود؟

همانطور که در بخش اول راهنمای کار با باتری آیفون به شما آموختیم، این کار کاملا اشتباه است و باعث صدمه جدی به باتری آیفون و کاهش طول عمل آن می‌شود.

سعی کنید، شارژ باتری را بین 40 تا 80 درصد نگه دارید. تنها در شرایط خاص تا باقی ماندن 20 درصد از شارژ صبر کنید و تخلیه باتری تا کمتر از 10 درصد را، پیش از اتصال به شارژر، تنها برای مواقع اضطراری در نظر بگیرید.

اپل به کاربران خود توصیه می‌کند، هر ماه آیفون را کالیبره کنند، -در بخش اول راهنمای کار با باتری آیفون نحوه کالیبره کردن آیفون را آموختید– تا دقت تخمین میزان باقی مانده شارژ آیفون حفظ شود، اما این‌کار ضروری نیست.

باتری آیفون در طول یک ماه، مقدار زیادی از ظرفیت خود را از دست نخواهد داد؛ بنابرین بهتر است، هر سه ماه یکبار –یا بیشتر، مثلا هر شش ماه یکبار- آیفون را کالیبره کنید

آیا می‌توان هنگامی که آیفون به شارژر متصل است، از آن استفاده نمود؟

بله، البته، این سوال یک پاسخ طولانی هم دارد. هرچند افسانه‌های زیادی در مورد آسیب دیدن آیفون با انجام اینکار وجود دارد اما به طور کلی، با جواب دادن به تماس‌ها یا رد و بدل کردن پیام در هنگام اتصال به شارژر، برای آیفون مشکلی به وجود نخواهد آمد -اگر حالت هواپیما را فعال کرده باشید، این‌کار ممکن نیست-.

البته در هنگامی که آیفون به شارژر متصل است، از بازی کردن یا استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف خودداری کنید، چرا که این‌کار در نهایت باعث داغ شدن CPU شده و از آن‌جایی که باتری نیز در هنگام شارژ شدن داغ می‌شود، احتمال کمی برای بروز خطر وجود دارد؛ بنابراین از آنجایی که این کار ضروری نیست، از انجام آن خودداری نمایید.

آیا شارژ کردن آیفون در هنگام خواب ممکن است؟

اگر از بخش اول راهنمای کار با باتری آیفون با ما بوده‌اید، احتمالا پاسخ این سوال را می‌دانید، اما بله، شما می‌توانید این‌کار را مانند بسیاری از افراد دیگر انجام دهید. اما آیا شارژ کردن آیفون در هنگام خواب کار درستی است؟ آیا شارژ کردن آیفون در هنگام خواب، به باتری آن صدمه می‌زند؟ نکته قابل توجه اینکه، پاسخ به هر دو سوال اخیر، بله است!


بیشتر بخوانید:  چند ترفند برای طول عمر باتری آیفون


برخی افراد در مورد، رها کردن تلفن متصل به شارژر برای مدت طولانی به شما هشدار می‌دهند، چرا که این‌کار را موجب بروز آتش سوزی می‌دانند، البته این حرف تا حدودی صحیح است.

در شرایط نادر، -به طور خاص اگر مالک گلکسی نوت 7 بوده‌اید!- اتصال شارژر به تلفن هوشمند برای مدت طولانی موجب آتش سوزی می‌شود. حتما گزارشاتی را که مربوط به داغ شدن بیش از اندازه وسایل الکتریکی در کنار تخت خواب و آتش سوزی شده را مشاهده کرده‌اید. بنابراین، از قرار دادن آیفون زیر بالش یا محلی که امکان بروز آتش سوزی داشته باشد، در هنگام اتصال به شارژر خودداری نمایید.

دچار ترس بی‌مورد هم نشوید، چرا که احتمال بروز چنین حوادثی بسیار پایین است. البته در مورد طول عمر باتری، با اتصال گوشی به شارژر برای مدت طولانی باید نگران باشید. این‌کار باعث آسیب دیدن باتری می‌شود.

دلیل این مساله پدیده، شارژ تدریجی (trickle charge) برای نگه داشتن حداکثر شارژ باتری است. بعد از رسیدن به شارژ کامل، به مقدار کمی، شارژ گوشی تخلیه می‌شود و سپس مجددا برای رسیدن به حداکثر میزان شارژ، گوشی دوباره شارژ می‌شود.

به عنوان مثال، تلفن هوشمند به اندازه سه درصد افت شارژ پیدا کرده و دوباره شارژ می‌شود –به بیان بسیار ساده اما نه به طور دقیق، پس از شارژ کامل دیگر گوشی شارژ نخواهد شد؛ اما مصرف شارژ ادامه دارد، بنابراین شارژر مجددا مجبور به شارژ باتری پس از افت شارژ می‌شود، مترجم-

اکنون این اتفاق را تصور کنید که به طور مدام در حال رخ دادن است. مطلبی که در مورد سیکل شارژ در بخش اول راهنمای کار با باتری آیفون خواندید به خاطر بیاورید، بنابراین به سادگی تاثیر این اتفاق را در کاهش طول عمر باتری آیفون متوجه خواهید شد.

برخی افراد تاثیر اتصال شارژر به آیفون پس از شارژ کامل دستگاه را در طول عمر باتری و ظرفیت باتری نادیده می‌گیرند، انتخاب این که این عمل را انجام دهید یا از آن صرف نظر کنید، فقط با شماست.

آیا قرار دادن آیفون به صورتی که نمایشگر به سمت زمین باشد در مدت زمان شارژ گوشی موثر است؟

این قسمت یکی از عجیب‌ترین نکاتی است که در طول مقاله نحوه صحیح شارژ باتری آیفون با آن آشنا خواهید شد. برای مدتی هیچکس نمی‌دانست قرار دادن گوشی به این صورت در سرعت شارژ آن واقعا موثر بوده یا تنها یکی دیگر از افسانه‌های بی‌پایه و اساس است، اما واقعا قرار دادن صفحه گوشی به سمت زمین در سرعت شارژ آیفون موثر است.

برخی فکر می‌کنند، این‌کار به دلیل کمک جاذبه به اتصال شارژر و باتری است، بعضی نیز این را کاملا بی‌معنی می‌دانند، اما ماجرا از چه قرار است؟


بیشتر بخوانید: چند ترفند برای افزایش دوام شارژ آیفون و دیگر دستگاه های اپل


در آیفون‌هایی که با آی او اس 9 به بازار آمدند، سیستمی قرار گرفته بود که عدم مشاهده صفحه نمایش را تشخیص می‌داد –مثلا، اسکرین گوشی به سمت زمین قرار گرفته است و یا با چیزی پوشانده شده است-

بنابراین زمانی که پیامی جدید دریافت می‌شد، با ویبره یا صدای آلارم از آن مطلع می‌شدید، اما صفحه نمایش گوشی روشن نمی‌شد، و این موضوع در مصرف شارژ و سرعت شارژ آیفون موثر بود.

ممکن است این مساله، به نظر شما بی معنی جلوه کند، اما با در نظر گرفتن زمانی که هر پیام موجب روشن شدن نمایشگر آیفون می‌شود، به سادگی این مساله را درک خواهید نمود. از طرف دیگر، با قرار دادن گوشی در این حالت، دیگر به آن دسترسی نخواهید داشت، بنابراین با دریافت هر پیام، با گوشی کار نخواهید کرد و این عمل در مصرف و زمان شارژ موثر خواهد بود.

آیا باید قاب آیفون را هنگام شارژ خارج کرد؟

احتمالا اکنون نیز این کار را انجام می‌دهید، اما شاید ندانید که این کار نهایتا برای آیفون شما مفید است یا خیر؟ به طور کلی، چندان تفاوتی برداشتن یا باقی گذاشتن قاب آیفون در هنگام اتصال به شارژر ایجاد نمی‌کند، بلکه نگرانی عمده شما، باید داغ شدن باتری باشد.

اکثر قاب‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا به راحتی گرما را از خود عبور بدهند، اما در مواردی نادر این انتقال گرما به درستی انجام نمی‌شود، بنابریان گوشی به شدت داغ می‌کند. البته قرار دادن گوشی به صورتی که صفحه نمایش به سمت زمین باشد، در اینجا نیز به شما کمک خواهد کرد.

داغ کردن باتری زمانی که به شارژر متصل است، یک اتفاق معمول است؛ بنابراین دچار وحشت و نگرانی بی‌مورد نشوید. اپل به کاربران خود به طور رسمی توصیه کرده، آیفون را در دمای بین 16 تا 22 درجه، شارژ و استفاده کنند که البته این دمای اتاق به صورت معمول است

کماکان می‌توانید قاب گوشی را در زمان اتصال به شارژر خارج نمایید، این‌کار حداقل به شما کمک می‌کند، آیفون و قاب را تمیز کنید!

آیا عدم استفاده از شارژر اصلی آیفون به باتری گوشی صدمه وارد می‌کند؟

در جواب این سوال باید گفت؛ خیر! شما مجبور به استفاده از شارژر اورجینال آیفون برای شارژ گوشی نخواهید بود، هرچند کمی تردید در مورد این مساله وجود دارد.

استفاده از شارژری که توسط شرکت‌های دیگر تولید می‌شود، به اندازه کافی مناسب است، اما به خاطر داشته باشید که شارژرهای ارزان قیمت ممکن است به گوشی شما صدمه بزنند. بهتر و منطقی‌تر است که از شارژر اصلی گوشی استفاده کنید.

از طرف دیگر در خرید لایتینگ کابل نیز دقت کافی را به خرج دهید، چرا‍‌‌ که ممکن است موجب داغ شدن بیش از اندازه، شوک الکتریکی و آسیب به آیفون شما بشود.

شارژر مناسب آیفون

در سال 2016 موسسه استاندارد بریتانیا 400 شارژر مختلف تلفن هوشمند را مورد ارزیابی قرار داد، نکته جالب توجه این بود که تنها 3 مورد از این شارژرها، عایق لازم برای جلوگیری از شوک الکتریکی را داشتند. گیلیان گای از سیتزینز ادوایس (Citizens Advice) هشدار داد:

وسایل تقلبی الکتریکی معمولا کیفیت پایینی داشته و در بدترین شرایط، ایمنی ندارند. به علایمی که نشان دهنده تقلبی بودن کالاست، نظیر اشتباهاتی در نام برند و لوگو دقت کنید، همچنین برچسب ایمنی را چک کنید

زمانی که از معتبر بودن شرکت سازنده شارژر مطمئن نیستید، به دنبال برندهایی که می‌شناسید، بگردید و علامت ساخته شده برای آیفون را (MFi) چک کنید.

در این قسمت از راهنمای کار با باتری آیفون مطالب مفید در مورد اصول استفاده بهینه از شارژ آیفون آموختید، در قسمت آینده با شرایط مراقبت و نگهداری باتری آیفون آشنا خواهید شد.

 

بخش اول : راهنمای جامع کار با باتری آیفون (قسمت اول)

بخش دوم: راهکارهایی برای افزایش ماندگاری شارژ باتری آیفون

 

بیشتر بخوانید:

.

منبع: makeuseof

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (7 نظر)

    سلام نحوه شارژر زدن گوشی ایفون به صورت خاموش است ؟

    پاسخ

    سلام وقتتون بخیر من تقریبا دوماهه که مدل ایکس و گرفتم بعد توی این دوماه ماکس کاپاسیتیش شده ۹۳ درصد. طبیعیه یا من استفادم اصولی نبوده؟

    پاسخ

    خیر، من بعد از یکسال استفاده از آیفونم، فقط یک درصد از باتری health اش کم شده. پس میشه گفت درست استفاده نکردید.

    پاسخ

    سلام .خسته نباشید من گوشی آیفون 12 پرو مکس دارم چطوری باید شارژش کنم؟

    پاسخ

    شارژ صحیح ایغون ۱۲و ۱۳ پرومکس

    پاسخ

    هزینه تبلیغات توی سایت شما چنده؟

    پاسخ

    سلام خسته نباشید…من ایفون ۶ دارم بعد زمانی ک میزنم ب شارژ ب جایی ک شارژ کنه شارژ کم میکنه با کابل و سری های مختلفم امتحان کردم بعضی وقتا خیلی خوب شارژ میکنه اما بعضی وقتا نه
    زمانیم ک با گوشی کار میکنم تو شارژ شارژ نمیکنه باتریشم عوض کردم

    پاسخ