;
coinex

لزوم بازنگری در قوانین تجارت الکترونیکی ؛ تحولات IT در سال‌های اخیر

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به لزوم بازنگری در قوانین تجارت الکترونیکی اشاره کرد و اعلام نمود که این قوانین با گذشت زمان کاربردهای خود را از دست داده‌اند.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام نموده است که به دلیل پیشرفت‌ها و تحولاتی که در این سال‌های اخیر در حوزه فناوری اطلاعات اتقفاق افتاده است، بازنگری در قوانین تجارت الکترونیکی امری مهم است. به گفته وی این قوانین دیگر کاربرد مورد نظر را ندارند.

برگزاری نخستین همایش بین‌المللی جنبه‌های حقوقی فناوری اطلاعات

رمضانعلی صادق زاده، رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در ادامه صحبت‌های خود در مورد بازنگری در قوانین تجارت الکترونیکی ، به برگزاری نخستین همایش بین‌المللی جنبه‌های حقوقی فناوری اطلاعات پرداخت و اعلام نمود که قوانین مربوط به تجارت الکترونیکی در اوایل دهه هشتاد در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده‌اند که طبیعی است در مدت این ۱۵ سال، این قوانین دیگر کاربردهای مورد نظر را نداشته باشند.

وی دلیل بازنگری در قوانین تجارت الکترونیکی را تحولات پرشتاب حوزه  ITدانست و ادامه داد که در سطح ملی و بین‌المللی، چه در زمینه‌ی نرم‌افزاری، چه در زمینه سخت‌افزاری، کسب‌ و کارهای الکترونیکی، استارت آپ‌ها و اصولا تجارت الکترونیک، تغییراتی اتفاق افتاده است و بنابراین بازنگری در قوانین تجارت الکترونیکی امری بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

قائم مقام معاونت آموزش، پژوهش و فناوری قانون تجارت الکترونیکی، به رویکردهای کاربردی همایش بین‌المللی جنبه‌های حقوقی فناوری اطلاعات اشاره کرد و تاکید نمود که یکی از مسائل مهمی که می‌تواند به صورت حقوقی و زیرساختی در اینجا مورد بررسی قرار گیرد، این است که کلیه قوانین و مقرراتی که در حوزه کسب ‌و کار به ویژه کسب ‌و کار و تجارت الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مجدداً مورد بازنگری قرار گیرد.

چرا قوانین تجارت الکترونیکی نیاز به بازنگری دارند؟

قائم مقام معاونت آموزش، پژوهش و فناوری قانون تجارت الکترونیکی در مورد بازنگری در قوانین تجارت الکترونیکی اعلام نمود که به عنوان مثال در قانون مناقصات عمومی آمده است که در زمینه مزایده‌ها، مناقصه‌ها و خریدها و یا وضعیت‌های مشابه، حتما باید آگهی‌ها به صورت کاغذی و روزنامه‌ای منتشر شوند، اما اینکه در دنیای امروز حتی در مرکز توسعه تجارت الکترونیک نیز سامانه الکترونیکی دولت راه اندازی شود، امری بسیار طبیعی است.

به گفته وی و براساس ماده ۹ قانون برنامه ششم و ماده 50 احکام دائمی، لازم است تا کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده پنج قانون خدمات کشوری و دستگاه‌های عمومی غیردولتی، کلیه معاملات بالای 10 درصد خریدهای جزئی را به انضمام مزایده‌ها و مناقصات، فقط از طریق این سامانه انجام دهند.

صادق‌زاده تاکید نمود که این موضوع نشان می‌دهد که رویکرد مربوط به تامین سازوکار دولت، مناقصات و همچنین مزایده‌ها در مورد کالا و خدمات به طور کلی دچار  تغییر شده‌اند و از بستر الکترونیکی برای انجام این فعالیت‌ها استفاده می‌شود. وی در ادامه اعلام کرد که باید تعدادی از قوانینی که به طور خاص مرتبط با این سامانه بوده‌اند و زیاد هم هستند، به طور کلی مورد بازنگی قرار گیرند.


بیشتر بخوانید : خلاقیت در تجارت الکترونیک و قوانین مرتبط با آن


بازنگری در قوانین تجارت الکترونیکی مهم است!

صادق زاده ادامه داد که قانون تجارت الکترونیکی که در کشور تصویب شده است مربوط به ۱۵ سال پیش است و با شرایط آن زمان هم نوشته شده است و اکنون قطعا باید تغییر کنند زیرا شرایطی که در حال حاضر وجود دارد با شرایط آن زمان متفاوت است. بنابراین بازنگری در قوانین تجارت الکترونیکی امری مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اظهار کرد که همه همایش‌ها جنبه فرهنگ‌سازی و تبادل تجربیات را در دل خود دارند و این یک امر طبیعی است که شرایط رشد بسترهای الکترونیکی مربوط به کسب و کار و تجارت الکترونیک را فراهم می کنند؛ اما در این همایش هدف این است که جنبه‌های حقوقی نیز بررسی شوند و با نگاه زیرساختی به قوانین و مقررات و آیین نامه‌های اجرایی مرتبط با تجارت الکترونیکی، فرصتی برای استفاده وجود داشته باشد. هدف این است که این موارد در یک نگاه کلی مورد ارزیابی قرار گیرند و طی یک فرآیند نتایج مورد نظر حاصل شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود در مورد لزوم بازنگری در قوانین تجارت الکترونیکی ، تاکید کرد که ممکن است نیاز به قانون‌زدایی و مقررات‌زدایی در این عرصه وجود داشته باشد، یعنی ممکن است نیاز به اصلاحات چه در سطح هیات دولت و وزیران و چه اصلاحات در قوانین و مقررات وجود داشته باشد، که البته این موارد باید فرآیند مورد نیاز در مجلس شورای اسلامی را طی کنند.

صادق زاده اضافه کرد که تمام این موارد می‌توانند در واقع در یک نگاه کلی احصاء شوند و مراحل آن به فرآیندهای اجرایی تبیین و طی شود. بنابراین این همایش فرصت شناسایی این چالش‌ها و ارائه راهکارهای موثر در این زمینه را فراهم خواهد کرد.


بیشتر بخوانید : قوانین خشن مالیاتی بلای جان کسب و کارهای اینترنتی!


برگزاری نخستین همایش بین المللی جنبه‌های حقوقی فناوری اطلاعات و ارتباطات

نخستین همایش بین المللی جنبه‌های حقوقی فناوری اطلاعات و ارتباطات، توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران با همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه و دانشگاه علم و فرهنگ خواهد بود و با حضور اساتید و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و حقوق، در روزهای پنجم و ششم اسفندماه ۱۳۹۶ در تهران برگزار خواهد شد.

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر