;
coinex

نگاهی به آینده خودروسازی ایران ؛ مشتریان چه انتظاراتی دارند؟

می‌توان یکی از ضعف‌های مهم صنعت خودروی کشور را عدم ارتباط آن با نهادهای اجتماعی و مردمی دانست. اما بد نیست بدانید که این ضعف می‌تواند بر آینده خودروسازی ایران تاثیر داشته باشد.

به گزارش تکراتو و به نقل از اخبار خودرو، قطع ارتباط با نهادهای اجتماعی و مردمی، یکی از ضعف‌های مهم صنعت خودروی کشور است که به نظر می‌رسد توانسته بر این صنعت تاثیرات مهمی بگذارد. در این بین مهم‌ترین پیامد آن، ایجاد دیوار بی‌اعتمادی بین مردم و صنایع است. نباید فراموش کرد که در نهایت کشور ایران باید روزی به شبکه جهانی تجارت بپیوندد و با قوانین جهانی همراه شود.

وجود تحولاتی پیوسته در صنعت خودروی جهان

بازار خودروی کشور مدام در حال تحولات مختلف است. تحولات بازار خودروی کشور نیز مانند تحولات اجتماعی و تکنولوژی متغیر است. مسائلی مهم چون زیبایی، نیاز و خواست مشتری، در طول زمان تغییر می‌کنند و صنعت خودرو نیز باید بتواند به این نیازها پاسخ دهد. یعنی صنعت خودرو نیز برای خود یک صنعت کامل است که توانسته تمام عوامل تکنولوژی و صنعتی را در خود داشته باشد.

پیش از این وجود یک آپشن معمولی حتی در لوکس‌ترین خودروها نیز دور از دسترس و انتظار بود اما اکنون حتی ساده‌ترین موارد نیز در خودروها آپشنی لازم و ضروری است. بنابراین مشخص است که تحولات به سرعت رخ می‌دهد، نه فقط در صنعت خودرو، بلکه در تمام صنایع. پیش از این حتی تصور اینکه روزی خودروهای خودران وارد بازار شوند امکان پذیر نبود اما اکنون مشاهده می‌شود که انواع مختلفی از این خودروها در بازارهای جهانی حضور دارند.

البته تغییرات و تحولات صنعت خودرو در تمام کشورها یکسان نیست و تکنولوژی‌های مختلفی مانند همین خودروهای خودران ممکن است با گذشت چندین سال دیگر وارد کشورهای در حال توسعه مانند ایران شنود. اما با این وجود، فاصله‌ها در عصر ارتباطات به سرعت در‌حال کم شدن هستند.


بیشتر بخوانید : صنعت خودروسازی ایران آرامش ندارد ؛ بررسی مشکلات صنعت خودروی کشور


مقایسه انتظارت مشتریان از صنعت خودروی ایران از گذشته تاکنون

نیاز و خواسته‌ی مشتریان از صنعت خودرو پیش از این به گونه‌ای دیگر بود و علت این امر را می‌توان انحصار و بسته بودن آن در نظر گرفت. یعنی شرایط اجتماعی و اقتصادی در آن زمان به گونه‌ای بود که مشتریان توقع بسیار پایینی داشتند. در واقع دید خریداران در مورد خودرو و نیازهایی که قرار بود با وجود خودرو برای آنها رفع شود، متفاوت با زمان حال بود. در گذشته فقط سالم‌بودن و حرکت‌کردن خودرو کافی بود اما اکنون این موارد دیگر معیار خوبی برای خرید خودرو نیست.

در گذشته پیکان برای عموم مشتریان جامعه مناسب و خودرویی پذیرفته شده بود و پراید یک خودروی مدرن به حساب می‌آمد، اما اکنون نه تنها چنین نیست بلکه انواع مختلف خودروهای جدید با تکنولوژی‌های پیشرفته، وارد بازار شده‌اند. مواردی چون، پیشرفت‌های تکنولوژی، استفاده از اینترنت و ایجاد عصر ارتباطات، بازشدن دروازه‌های کشور پس از سال‌ها محدودیت و…. همگی با هم باعث شدند تا خواسته مشتریان تغییر کند.

تغییرات تکنولوژی باعث تغییرات در طراحی، بخش‌های فنی و آپشن‌ها شد و همچنین باعث شد تا ساختار نیازها نیز تغییر کند. تغییرات به جایی رسیده که امروزه مشتریان علاوه بر موارد ذکر شده به مواردی چون ایمنی و مصرف سوخت نیز اهمیت می‌دهند و با اطمینان می‌توان گفت که تا چند سال دیگر با بالاتر رفتن فرهنگ و آگاهی، بحث محیط‌ زیست نیز برای مشتریان به یک ارزش تبدیل خواهد شد. بنابراین آینده خودروسازی ایران نیاز به تغییر دارد.

نگاهی به آینده خودروسازی ایران

خودروهای کره‌ای در بازار خودروی ایران به موفقیت‌های زیادی دست یافته‌اند. خودروهای کره‌ای هم زیبا هستند و هم آپشن‌های متعددی دارند که توانسته‌اند در بازار ایران مشتریان زیادی داشته باشند. بنابراین خودروسازان ایرانی نیز باید به این امر توجه بسیار داشته باشند و از این طریق بتوانند خواسته و نیاز مشتریان را تشخیص دهند. اگر خودروسازان داخلی قصد تولید خودرویی با کیفیت و با ویژگی‌های مناسب را داشته باشند، باید صنعت خودروی کره را برای خود الگو قرار داده و بتوانند محصولاتی باکیفیت، زیبا و مدرن را برای مشتریان ایرانی تولید کنند.

در سال‌های اخیر در کشور، به منظور تولید محصولات داخلی و خودروهای ۱۰۰ درصد ایرانی، سرمایه‌گذاری بسیاری انجام شد، اما به نظر می‌رسد که فعلا خودروسازان ایرانی برای رسیدن به شرایط خودروسازان کره‌ای راه زیادی در پیش دارند و نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در این صنعت هستند بنابراین آینده خودروسازی ایران نیاز به تحولات بسیاری دارد.

در این بین خودروسازان چینی نیز توانسته‌اند برای خود در صنعت خودروی کشور جا باز کنند و از این خلا استفاده کنند. خودروسازان چینی نیز خودروهایی با ظاهر زیبا و آپشن‌های مشتری‌پسند به بازار کشور عرضه کرده‌اند و اتفاقا در این راه موفق هم بوده‌اند.


بیشتر بخوانید : درصد داخلی سازی خودروها در کشور چقدر است؟


راز موفقیت شرکت‌های بزرگ خودروسازی چه بوده است؟

در شرکت‌های بزرگ خودروسازی، ارتباط تنگاتنگی بین بخش‌های ایده‌پردازی و طراحی محصول با واحدهای بازاریابی وجود دارد، این خودروسازان بزرگ می‌دانند که این ارتباط می‌تواند منجر به بازارسازی برای محصولات آنها شود. بنابراین این ارتباط را می‌توان راز بزرگ موفقیت شرکت‌های خودروسازی دانست. در واقع این شرکت‌ها برای موفقیت بیشتر، مشخصات فرهنگی، اجتماعی و روانشناسی، بازارهای هدف را به خوبی بررسی می‌کنند تا بتوانند مواردی مهم را در طراحی و ساخت خودرو در نظر بگیرند.

اما متاسفانه چنین فرایندی در شرکت‌های خودروسازی داخلی دیده نمی‌شود. طراحی محصولات داخلی به خوبی انجام نمی‌شود و بنابراین نمی‌تواند تاثیر مناسبی بر بازار داشته باشد. بسیاری از ویژگی‌ها و آپشن‌های مهم در صورتی که بتوانند به تولید انبوه برسند نه هزینه‌ی بالایی لازم خواهند داشت و نه تکنولوژی سخت و پیچیده، اما اگر این موارد در خودروها در نظر گرفته شود بر ارزش آن می‌افزاید. بنابراین این مورد نه تنها باید در آینده خودروسازی ایران مورد توجه قرار گیرد بلکه از هم اکنون باید مورد توجه باشد.

تلاش برای کاهش فاصله بین صنعت خودروی کشور و نیاز مشتریان

توجه به نیاز و خواسته‌های مشتری یکی از موارد مهمی است که در تولید هر محصولی باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین در صورتی که خودروسازان داخلی راه بی‌تفاوتی به نیازهای مشتریان را ادامه دهند، فاصله بین صنعت خودروسازی کشور و جامعه مشتریان روزبه‌روز بیشتر خواهد شد.

البته خودروسازان داخلی نیز قادر هستند که با انجام تحقیقات میدانی و الگو قرار دادن طراحی‌های موفق از میان خودروهای وارداتی و همچنین ایجاد ارتباط با مشتریان ایرانی، خانواده‌ها، نسل جوان و بانوان و… تغییرات اساسی در تولیدات خود ایجاد کنند، فقط لازم است تا کمی بیشتر به این موضوع اهمیت دهند.

بنابراین نکته مهمی که لازم است در اینجا به آن اشاره کرد این است که، هر نهاد اقتصادی یا تولیدی که نیاز و خواسته بازار هدف را در نظر نگیرد و یا نشناسد، نمی‌تواند حرکت کند و انتظار موفقیت داشته باشد. اما متاسفانه یکی از ضعف‌های صنعت کشور، همیشه قطع ارتباط آن با نهادهای اجتماعی و مردمی بوده است.

مشتریان ایرانی خواسته‌های زیادی ندارند بلکه آنها فقط به به‌دنبال تحول و داشتن خودرویی مدرن با آپشن‌های رفاهی و ایمنی هستند، که البته این ویژگی‌ها هم در دنیای امروز و در کشوری که ادعا می‌کند بیش از نیم قرن است که در صنعت خودرو فعالیت دارد، پیچیده و غیرمعقول نیست. در پایان باید گفت که آینده خودروسازی ایران نیاز به تحول دارد زیرا این صنعت باید بتواند به شبکه جهانی تجارت بپیوندد و برای این امر نیز باید با قوانین جهانی بازی کند.


بیشتر بخوانید : حسین عطایی، کوچکترین مخترع جهان در صنعت طراحی خودرو !


.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر