;
coinex

بررسی مشکلات استفاده از وای فای رایگان ؛ افزایش سوءاستفاده هکرها

استفاده از وای فای رایگان اگرچه وسوسه انگیز است و مزایایی دارد، اما معایبی نیز دارد و راه را برای سوءاستفاده راحت هکرها باز می‌کند.

به گزارش تکراتو، با وجود اینکه امروزه بیشتر افراد دارای گوشی هوشمند هستند و امکان استفاده از اینترنت همراه برای آنها امکان پذیر است اما ممکن است به دلیل مشکلات آنتن دهی در بعضی از مکان‌ها امکان استفاده از اینترنت همراه وجود نداشته باشد. در این شرایط بسته به مکان حضور ممکن است امکان استفاده از وای فای رایگان برای کاربران امکان پذیر باشد.

در صورت وجود وای فای رایگان استفاده از آن برای تمام کاربران وسوسه انگیز است اما نباید فراموش کرد که هکرها نیز دقیقا در همین مکان‌های رایگان و عمومی قرار دارند و درکمینند تا بتوانند راهی برای نفوذ به اطلاعات کاربران بیایند. بهتر است در ابتدا اگر کاربر در مکانی حضور دارد که امکان استفاده از اینترنت همراه برای وی امکان پذیر است، همان را استفاده کند و استفاده از وای فای رایگان را در اولویت قرار ندهد.

اما متاسفانه استفاده از وای فای رایگان مورد توجه بسیاری از کاربران است، حتی در صورتی که امکان استفاده از اینترنت همراه خود را داشته باشند، ترجیح آنها استفاده از وای فای رایگان است. درست است که وای‌فای‌ شهری قابلیت ارایه سرعت و کیفیت بالا را دارد و رایگان است اما بیشتر برای افرادی است که در لحظه به اینترنت موبایل خود دسترسی ندارند. البته بعضی از ابزارها نیز وجود دارند که فاقد سیم‌کارت هستند و در هر صورت استفاده از وای فای رایگان برای آنها لازم است اما نباید فراموش کرد که ممکن است مشکلاتی در این زمینه اتفاق افتد.


بیشتر بخوانید : تکنیک هایی ساده برای افزایش امنیت اینترنت خانگی


ارائه وای فای رایگان در اماکن عمومی به توصیه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در مورد استفاده از وای فای رایگان به اپراتورها پیشنهاد داد تا در مکان‌های عمومی به کاربران حجم معینی خدمات اینترنتی ارائه دهند. وی در مورد استفاده از وای فای رایگان اعلام نمود که خدمات وای‌فای باید با حجم مشخص برای رفاه عموم مردم ارائه شود، همان‌طور که در دنیا این امر مرسوم است و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد که استفاده از وای فای رایگان را به اپراتورهای اینترنتی پیشنهاد کرده است و اعلام نموده که قرار است در اماکن عمومی مانند پایانه‌های مسافربری، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار، ورزشگاه‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و اماکن مذهبی، خدمات اینترنتی تا حجم معینی از طریق توسعه شبکه‌های وای‌فای در اختیار مردم قرار داده شود.

رسم استفاده از وای فای رایگان در نقاط مختلف جهان

امکان استفاده از وای فای رایگان در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان در فضاهای شهری و عمومی مانند میدان‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها رایج است و به امری عادی تبدیل شده است، حتی بعضی از شهرداری‌ها نیز سعی دارند تا با در اختیار گذاشتن وای‌فای رایگان، رضایت خاطر شهروندان را کسب نمایند.

همچنین براساس اطلاعات موجود شرکت گوگل نیز برنامه ارائه خدمات رایگان اینترنت وای‌فای خود را آغاز کرده است. این خدمات در کشور هند ارائه شده و هدف گوگل از این کار این بوده است که افراد بیشتری بتوانند آنلاین باشند و از خدمات و سرویس‌های این شرکت استفاده کنند و دسترسی‌ها افزایش یابد.

براساس آمار منتشر شده در این مورد در سال ۲۰۱۶، مشخص شد که مصرف روزانه داده از طریق گوشی‌های هوشمند، 15 دقیقه افزایش یافته است. شرکت گوگل اخیرا قصد دارد تا به ارائه خدمات وای‌فای رایگان خود در اندونزی بپردازد. استفاده از وای فای رایگان در این کشور قرار است در مکان‌هایی چون، ایستگاه‌های راه آهن، دانشگاه‌ها و دیگر نقاط عمومی باشد که تمامی مردم بتوانند به آن دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند.


بیشتر بخوانید : آموزش محافظت از شبکه وای فای در مقابل KRACK


براساس اطلاعات موجود اتحادیه اروپا نیز طرحی سه‌ساله با بودجه ۱۲۰ میلیون یورو، برای فراهم کردن اینترنت وای‌فای رایگان عمومی در ۶۰۰۰ شهر این منطقه تصویب کرده است. بر اساس این طرح، قرار است اینترنت بی‌سیم در مراکز عمومی شهرها از جمله کتابخانه‌ها، ادارات عمومی و بیمارستان‌ها برقرار گردد.

علاوه بر این شهرها، قرار است شهر ونکوور کانادا نیز به بزرگترین شهر آمریکای شمالی تبدیل شود. این شهر امکان استفاده از اینترنت وای‌فای عمومی رایگان را برای شهروندان فراهم کرده است. در این راستا، شهردار این شهر اعلام نمود که گسترش و توسعه تجهیزات و امکانات اینترنت وای‌فای رایگان در سطح شهر می‌تواند رضایت و خشنودی شهروندان را به همراه داشته باشد.

در سال ۲۰۱۵ میلادی، در سطح شهر ونکوور ۴۲ مکان عمومی مجهز به اینترنت وای‌فای رایگان شدند و در سال ۲۰۱۶ نیز چیزی حدود ۱۵ ایستگاه اینترنت رایگان دیگر به این تعداد اضافه شد. قرار است تا در سال جاری میلادی این رقم به ۵۰۰ ایستگاه وای‌فای رایگان در سطح شهر افزایش یابد. در این طرح جاهای شلوغ و اصلی شهر ونکوور در نظر گرفته شده است.

استفاده از وای فای رایگان راهی برای نفوذ خرابکاران

اینکه استفاده از وای فای رایگان عمومی سودمند است و مزایایی دارد، مشخص است اما در مقابل این سودمندی‌ها معایبی نیز دارد. استفاده از وای فای رایگان  امکان دسترسی به اینترنت در هر لحظه و مکانی را به صورت نامحدود فراهم می‌کند، اما چون تعداد زیادی از کاربران به آن دسترسی دارند و از آن استفاده می‌کنند، ناخودآگاه کاربران به سمت ناامنی پیش می‌روند.

استفاده از وای فای رایگان باعث افزایش کلابرداری‌های مختلف می‌شود و زمینه ارتکاب جرم و سوءاستفاده را نیز برای سودجویان فضای سایبری فراهم می‌کند. موسسه اسکم‌واچ  (ScamWatch) تحقیقاتی در این زمینه انجام داده است. براساس نتایج این تحقیقات در سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از ۱۶۰ هزار کاربر استرالیایی تحت تاثیر استفاده از اینترنت وای‌فای عمومی قرار گرفته‌اند. هکرها از اطلاعات کاربران سوءاستفاده کرده و اطلاعات را به سرقت برده‌اند.

آماری در مورد سوءاستفاده هکرها از اطلاعات کاربران در هنگام استفاده از وای فای رایگان در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز منتشر شده است. براساس این آمار خسارت حاصل از حمله سایبری و هک کارت‌های اعتباری و بانکی، ۱۱ میلیون دلار بوده است. تحلیلگران اعتقاد دارند که این رقم در سال جاری به شدت افزایش خواهد یافت.

یکی از کارشناسان و متخصصان امنیت سایبری در مورد  استفاده از وای فای رایگان در اماکن عمومی اعلام کرده است که این کار از ضریب امنیت بسیار پایینی برخوردار است. به گفته وی تمامی شهروندان و کاربران گوشی‌های هوشمند و رایانه که تمایل به استفاده از وای فای رایگان دارند باید از تمامی تهدیدات، خطرها و ریسک‌هایی که این سرویس‌های وای‌فای عمومی برای آنها ایجاد می‌کند، باخبر شوند.

وی به کاربران توصیه کرده است که به منظور جلوگیری از نفوذ هکرها و سرقت اطلاعات شخصی و مالی کاربران از سرویس‌های وای‌فای عمومی استفاده نکنند، در غیر اینصورت باید منتظر اتفاقات ناخوشایندی مانند سرقت اطلاعات کارت بانکی، پول، اطلاعات مدارک شناسایی و تصاویر شخصی‌ خود باشند.


بیشتر بخوانید : آسیب پذیری پروتکل WPA2 و هک وای فای ؛ مشکلی برای تمام سیستم عامل ها


رعایت نکاتی برای استفاده از وای فای رایگان

ممکن است در محلی حضور داشته باشید و مجبور به استفاده از وای فای رایگان باشید. در این حالت برای کاهش خطرات و مشکلات احتمالی بهتر است نکات زیر را رعایت نمایید :

  • حتما از شبکه‌هایی که دارای کلمه عبور اختصاصی هستند، استفاده کنید.
  • قبل از اتصال به اینترنت از یک مسئول در مورد ویژگی‌های وای‌فای مورد نظر سوال کنید.
  • هنگامی که به شبکه‌های عمومی وای‌فای متصل هستید، به حساب‌های بانکی، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی وارد نشوید و اطلاعات حساس و مهم‌تان را از طریق وای‌فای عمومی ارسال نکنید.
  • نام‌های کاربری و رمز عبور و پسورد دوم خود را بلافاصله بعد از اتمام کار تغییر دهید.
  • تمام پسوردهای خود را مشابه پسوردهای قبلی‌ انتخاب نکنید.
  • به صورت دوره‌ای نسبت به تغییر پسورد خود اقدام کنید زیرا این کار امنیت بیشتری دارد.
  • اگر قصد استفاده از اینترنت را ندارید حتما وای‌فای خود را غیرفعال کنید تا امکان سوءاستفاده برای سایر افراد وجود نداشته باشد.

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر