;
coinex

افزایش واردات رسمی موبایل به کشور؛ موفقیت رجیستری

براساس آمارهای منتشر شده از سوی گمرک، واردات رسمی موبایل به کشور افزایش یافته است. این امر نشان از موفقیت اجرای رجیستری در کشور دارد.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، به دنبال اجرای طرح رجیستری تلفن همراه در کشور، واردات رسمی موبایل افزایش یافته است. آمارهای ارائه شده از سوی گمرک نشان از افزایش 95 درصدی واردات رسمی موبایل دارند.

مروری بر لیست عمده اقلام وارداتی در دهمین ماه سال جاری حاکی از آن است، که گوشی‌های تلفن همراهی که در سال‌های گذشته بیش از ۹۰ درصد آنها به شیوه قاچاق وارد کشور می‌شدند، اکنون در رده ۱۵ جدول کالاهای وارداتی قرار گرفته‌اند. بنابراین می‌توان گفت که واردات رسمی موبایل به کشور با اجرای این طرح افزایش یافته است.

واردات رسمی موبایل به کشور افزایش یافت!

ارزش واردات این بخش بر اساس آمارهای ۱۰ ماهه بیش از ۳۴۲ میلیون و ۸۰۰ دلار بوده و سهم گوشی‌های تلفن همراه از کل وارات کشور رقمی حدود ۰.۸ درصد را در برگرفته است. در ۱۰ ماهه سال گذشته، حجم واردات این بخش بالغ بر ۱۷۵ میلیون دلار بود. بنابراین از نظر ارزش ۹۵.۴۶ درصد و از نظر وزنی ۹۸.۵۲ درصد حجم واردات رسمی موبایل به کشور افزایش یافته است.

همچنین وزن کالای وارد شده در این بخش نیز بالغ بر ٧٧۶ هزار کیلوگرم اعلام شده است. البته در مدت مشابه سال گذشته این رقم حدود ٣٩١ هزار کیلوگرم بوده است.


بیشتر بخوانید : افزایش ۱۶۰ درصدی واردات رسمی موبایل با اجرای طرح رجیستری


مبارزه با قاچاق از طریق اجرای طرح رجیستری

طرح رجیستری تلفن همراه یا همان شناسنامه‌دار کردن گوشی‌ها و وسایل الکترونیکی یکی از راه‌های مبارزه با قاچاق در کشور اعلام شده است. اجرای این طرح سال‌ها در دستور کار قرار داشت ولی اکنون مدتی است که عملیاتی شده و با موفقیت در حال اجراست.

با اجرای طرح رجیستری تلفن همراه، برندهایی مانند اپل، بلک‌بری، گوگل، موتورولا و ال‌جی مشمول طرح رجیستری شدند و مسئولین در تلاش هستند تا بتوانند این طرح را برای تمام مدل‌های مختلف تلفن همراه اجرایی کنند. بنابراین قرار است تا پایان سال جاری سایر مدل‌های باقی مانده نیز، مشمول طرح رجیستری شوند.


بیشتر بخوانید : برندهای جدید مشمول رجیستری ؛ سامسونگ، نوکیا، سونی، تکنو و هوآوی


پیش از این مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده بود که یکی از ضرورت‌های اجرای طرح رجیستری این بوده است که جلوی واردات قاچاق گرفته شود زیرا به گفته وی بیش از ۹۰ درصد واردات این حوزه از مجاری غیرقانونی و قاچاق تامین می‌شده است. بنابراین اگر قیمت هر گوشی را به طور متوسط ۱۳۰ تا ۱۶۵ دلار در نظر گرفت، می‌توان گفت که ارزش این بازار رقمی معادل ۱.۸ میلیارد دلار است.

حمیدرضا دهقانی‌نیا در ادامه صحبت‌های خود در مورد واردات رسمی موبایل به کشور اعلام کرد که در طول سال ۱۲ تا ۱۴ میلیون گوشی تلفن همراه در کشور مورد نیاز است. به گفته وی از این عدد حدود یک میلیون آن به واسطه تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود و حدود دو میلیون دستگاه به صورت رسمی و از مبادی قانونی وارد کشور می‌شوند، اما همچنان حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیون گوشی تلفن همراه به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند. وی تاکید کرد که با این وجود لازم است که برای ساماندهی این بخش تصمیمی گرفته شود.

افزایش واردات رسمی موبایل بعد از اجرای فاز اول

اکنون که چندین ماه از اجرای طرح رجیستری تلفن همراه در کشور می‌گذرد، آمارها نشان از افزایش واردات رسمی موبایل به کشور دارند. لازم به ذکر است که حتی با اجرای فازهای اول رجیستری نیز، آمارهای واردات رسمی موبایل به کشور رشد قابل توجهی پیدا کرده‌اند. بنابراین با وجود تکمیل این طرح می‌توان امیدوار بود که درآمدها از این طریق افزایش بیشتری خواهند داشت.

 

بیشتر بخوانید :

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر