;
coinex

بررسی اولیه گوشی سونی اکسپریا ایکس زد 2 (Sony Xperia XZ2)

سونی امسال با چند گوشی هوشمند جدید در کنگره جهانی موبایل 2018 حاضر شد. در این مطلب سعی کرده‌ایم که یک بررسی اولیه از گوشی سونی اکسپریا ایکس زد 2 (Sony Xperia XZ2) این برند ارائه کنیم.

بررسی گوشی سونی اکسپریا ایکس زد 2

وقت آن رسیده است که در مورد یک گوشی پرچمدار دیگر از شرکت سونی صحبت کنیم، اما این بار بهتر است که در هنگام خواندن این بررسی اولیه دقت بیشتری را به کار گیرید؛ زیرا سونی این محصول را به منظور رفع نقاط ضعف گوشی‌های پرچمدار قبلی خود ساخته است.

گوشی جدید سازنده مشهور ژاپنی با یک زبان طراحی جدید ساخته شده است و از سیستم شارژ وایرلس و فناوری بهینه سازی شده نمایشگر بهره می‌برد. سونی در ساخت این گوشی هوشمند تمرکزش را بر روی ویژگی‌هایی خاص گذاشته است تا بتواند از این طریق تاثیر زیادی در نحوه استفاده کاربر از یک گوشی هوشمند ایجاد کند. در واقع اگر که تصمیم دارید که دوباره گوشی‌های برند سونی را در دست بگیرید، اکسپریا ایکس زد 2 این شوق را در شما ایجاد می‌کند که تصمیم خود را عملی سازید.

قیمت و زمان عرضه

هنوز اطلاعات زیادی در مورد قیمت اکسپریا ایکس زد 2 منتشر نشده است و تا زمان عرضه آن باید صبر کنیم. البته برای عرضه این دستگاه کاربران زمان زیادی را به انتظار نخواهند نشست. سازنده ژاپنی قرار است که ظرف 30 الی 40 روز آینده اکسپریا XZ2 را وارد بازار کند. این تاخیر حدودا 40 روزه چندان هم بد نیست؛ زیرا گوشی پرچمدار جدید چند مشکل نرم افزاری محدود دارد که قرار است در این بازه زمانی رفع شود.

طراحی و نمایشگر

می‌توان گفت که تغییرات اعمال شده در سبک طراحی سونی اکسپریا ایکس زد 2 برجسته‌ترین ویژگی‌های این گوشی هوشمند هستند. سونی برای یک مدت زمان طولانی در ساخت گوشی‌هایش از یک طراحی قدیمی و خسته کننده با حاشیه‌های ضخیم استفاده کرد و حال باعث خوشحالی است که این روند را در ساخت ایکس زد 2 تغییر داده است.

سبک طراحی جدید سونی امبینت فلو (Ambient Flow) نام دارد و یک طراحی زیبا را نشان می‌دهد که بر ایجاد انحناهای بیشتر در ساخت بدنه یک گوشی همراه و استفاده کمتر از خطوط تیز تمرکز دارد. این زبان طراحی در واقع ترکیبی از یک آیفون 2015 و یک گوشی اچ تی سی یو 11 است.

طراحی و نمایشگر

سونی در ساخت پنل جلویی و پشتی گوشی اکسپریا ایکس زد 2 از پوشش گوریلا گلس 5 استفاده کرده و یک محصول درخشان را ارائه داده است. این سازنده همچنین سعی کرده که حاشیه‌های نمایشگر گوشی جدیدش را تا حد امکان باریک کند و آن را با یک بدنه منحنی شکل در اختیار کاربرانش قرار دهد.

تغییرات جدید باعث شده است که سونی اکسپریا ایکس زد 2 راحت‌تر در دست قرار گیرد و شکل گوشی سونی اریکسون اکسپریا ایکس 10 را که در سال 2009 میلادی وارد بازار شد، در ذهن شما تداعی کند. شما با یک نگاه به گوشی جدید سونی به این نتیجه می‌رسید که سازنده مشهور ژاپنی برای طراحی این محصول آرشیو تصاویر گوشی‌های قبلی خود را مرور کرده است.

شباهت ایکس زد 2 به اکسپریا ایکس 10

سبک طراحی اکسپریا ایکس زد 2 باعث شده است که پرتوهای نور انعکاس زیبایی بر روی این گوشی هوشمند داشته باشند و آن را در هر حالتی درخشان نشان دهند، اما باید در نظر داشت که استفاده از یک بدنه کاملا شیشه‌ای در ساخت یک گوشی هوشمند باعث می‌شود که آثار انگشتان دست کاربر در همه جای بدنه دیده شود. امیدوار هستیم که سونی برای رفع این مشکل، اکسپریا ایکس زد 2 را به یک پوشش ضد لکه جدید مجهز کرده باشد.


بیشتر بخوانید: برتری سونی اکسپریا XZ2 نسبت به سامسونگ گلکسی اس ۹ [ویدیو]


سازنده مشهور ژاپنی یک اسکنر اثر انگشت دایره‌ای شکل را در قسمت مرکزی پنل پشتی گوشی جدیدش و در زیر سنسور دایره‌ای شکل دوربین اصلی آن قرار داده است. تنها مشکلی که در رابطه با مکان نصب این سنسور وجود دارد این است که کاربر ممکن است که انگشت خود را در هنگام باز کردن قفل گوشی بر روی سنسور دوربین بگذارد.

باید به این نکته هم اشاره کرد که فاصله زیادی بین مکان قرار گیری اسکنر و قسمت بالای گوشی قرار دارد و این موضوع کمی عجیب است. شما پس از مدتی استفاده از سونی اکسپریا ایکس زد 2 به مکان قرار گیری اسکنر اثر انگشت این گوشی هوشمند عادت می‌کنید، اما می‌توان گفت که سایر سازندگان، این ابزار امنیتی بیومتریک را در مکان بهتری قرار داده‌اند. سونی در ساخت گوشی جدیدش از یک فریم آلومینیومی استفاده کرده است.

اسکنر اثر انگشت اکسپریا ایکس زد 2

سونی اکسپریا XZ2 بدنه زیبایی دارد و در ترکیب با یک نمایشگر دارای نسبت تصویر 18 به 9، لبه‌های دایره‌ای شکل و پنل پشتی برآمده که قرار گیری این محصول را در دست راحت‌تر می‌کند، آینده نگرانه به نظر می‌رسد. استفاده از یک نمایشگر دارای نسبت تصویر بیشتر، باعث شده است که سونی بتواند محصولی را بسازد که اگرچه نسبت به اکسپریا ایکس زد 2017 خیلی بزرگ‌تر نیست، اما می‌تواند یک نمایشگر زیبای 5.8 اینچی را در اختیار شما بگذارد.

سونی همیشه به ساخت گوشی‌های حاشیه دار علاقمند بوده و در ساخت اکسپریا ایکس زد 2 هم با ایجاد حاشیه‌های ضخیم در قسمت بالا و پایین نمایشگر، پایبندی خود را به این سبک طراحی نشان داده است. پرچمدار جدید سونی به زیبایی گلکسی اس 9 و یا آیفون X نیست، اما ظاهر بدی هم ندارد؛ هرچند که سونی می‌توانست طراحی زیباتری را ارائه کند.

سونی از نظر فناوری نمایشگر اغلب مورد بی توجهی قرار گرفته و نتوانسته است جذابیت نمایشگر گوشی‌های سامسونگ و یا آیفون X اپل را نشان دهد، اما تکنولوژی بالای این سازنده مشهور ژاپنی در ساخت صفحه نمایش نیز بر کسی پوشیده نیست. گوشی اکسپریا ایکس زد پریمیوم در سال گذشته با یکی از بهترین نمایشگرهای گوشی موبایل در سال گذشته وارد بازار شد.

کیفیت نمایشگر

نمایشگر اکسپریا ایکس زد پریمیوم می‌تواند رزولوشن تصویر 4K را ارائه کند و به همین دلیل عجیب است که چرا سونی گوشی اکسپریا ایکس زد 2 را با رزولوشن فول اچ دی ارائه کرده است. نمایشگرهای 2K نسبت به نمایشگرهای QHD انرژی کمتری را مصرف می‌کنند؛ اما کیفیت تصویر بهتری دارند. از آنجایی که سونی سخت می‌کوشد تا گوشی‌های پرچمدارش را به بهترین گوشی‌های پیشرفته موجود در بازار تبدیل کند، عجیب است که چرا این سازنده تمایلی به استفاده از نمایشگرهای QHD ندارد.


بیشتر بخوانید:  صفحه نمایش گوشی: توضیحی درباره انواع صفحه نمایش و رزولوشن آن


البته باید در نظر داشت که نمایشگرهای سونی رزولوشن SD را به کیفیت HDR تبدیل می‌کنند. هنوز این فرصت پیش نیامده است که کیفیت نمایش محتویات مختلف را بر روی این نمایشگرها مورد بررسی قرار دهیم؛ زیرا برای این کار باید دو گوشی با دو نمایشگر متفاوت را کنار یکدیگر بگذاریم و آن‌ها را تست کنیم.

علی‌رغم این موضوع اگر که نمایشگرهای سونی واقعا توانایی تبدیل رزولوشن SD به کیفیت HDR را داشته باشند، کاربران می‌توانند فیلم‌های پخش شده از سرویس‌هایی مانند نتفلیکس را با کیفیت بسیار بهتری مشاهده کنند.

سیستم لرزش دینامیکی

ماژول جدید با لرزش متغیر

سیستم لرزش دینامیکی (Dynamic Vibration System) ویژگی برجسته دیگری محسوب می‌شود که توسط سونی ارائه شده است. این فناوری بر مبنای موتور لمسی استفاده شده در گوشی‌های آیفون اپل ساخته شده است. فناوری کوپرتینو گوشی‌های این سازنده را قادر می‌سازد تا بر مبنای آنچه که بر روی نمایشگر گوشی در حال نمایش است، الگوی لرزشی متفاوتی را ارائه کنند.

این ویژگی تا به امروز توسط گوشی‌های سایر برندها ارائه نشده بود، اما سونی هم اکنون آن را با موسیقی، فیلم و بازی‌های مختلف ترکیب و از این طریق آن را پیشرفته‌تر کرده است تا تجربه استفاده بهتری را برای کاربر ایجاد کند.

سیستم لرزش دینامیکی سونی در هنگام اجرای بازی‌های مختلف عملکرد خوبی دارد، اما زمانی که بحث از پخش فیلم‌های مختلف به میان می‌آیند راندمان ضعیف‌تری را ارائه می‌کند. در واقع می‌توان گفت که سیستم لرزش دینامیکی سونی در گوشی اکسپریا ایکس زد 2 عملکرد سیستم Dual-Shock دسته‌های بازی جدید پلی استیشن 4 را دارد؛ اما در هنگام پخش کردن فیلم کمی آزار دهنده به نظر می‌رسد.

این سیستم همچنین می‌تواند بسته به ترجیح کاربر الگوهای لرزشی مختلفی را برای نشان دادن اعلان‌های متفاوت ارائه کند. سونی در ساخت اکسپریا ایکس زد 2 از اسپیکرهای استریو هم استفاده کرده است. این اسپیکرها صدای فایل‌های مختلف را با کیفیت بسیار خوبی پخش می‌کنند.

ماژول جدید با لرزش متغیر

در رابطه با نحوه عملکرد رابط کاربری به سختی می‌توان گفت که گوشی‌های سونی عملکرد خوبی را ارائه می‌کنند؛ اگرچه که نمی‌توان هم به سادگی گفت که راندمان این رابط کاربری در گوشی‌های سازنده مشهور ژاپنی بد است. اکسپریا ایکس زد 2 فاقد ابتکارهای بصری است، اما این نقطه ضعف در مورد گوشی‌های ال جی، اچ تی سی و سامسونگ هم صدق می‌کند.

همه برندهای صنعتی با ارائه تغییرات کوچک رشد کرده‌اند و سونی هم یک ویژگی کمکی جدید به نام اسیست (Assist) را در قالب یک ربات مکالمه‌ای ارائه کرده است تا کاربر بتواند از طریق آن با نحوه عملکرد کلیدهای گوشی آشنا شود. این ویژگی جدید اولین قدم‌های سونی برای استفاده از فناوری هوش مصنوعی در ساخت گوشی‌هایش را نشان می‌دهد؛ قابلیتی که امروزه تقریبا همه سازندگان سعی دارند که آن را به نحوی ارائه کنند.

دوربین

سونی در ساخت گوشی پرچمدار اکسپریا ایکس زد 2 از دوربین‌های قدرتمندی استفاده کرده است. در هنگام تهیه این بررسی، نرم افزار دوربین یکی از نمونه‌های آزمایشی گوشی ایکس زد 2 گاهی اوقات به طور ناگهانی متوقف می‌شد؛ اما نماینده سونی در این رابطه گفت که کاربران سونی گوشی پرچمدار جدید این برند را بدون هیچ مشکل نرم افزاری دریافت خواهند کرد.

تست‌های انجام شده در زمینه فیلمبرداری و عکاسی بر روی چند نمونه آزماشی دیگر از گوشی اکسپریا ایکس زد 2 نشان داد که نرم افزار دوربین این گوشی پرچمدار عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌کند. اکسپریا XZ2 به یک دوربین اصلی تک سنسوری مجهز شده است و به همین دلیل کاربر نمی‌تواند اثر بوکه را توسط این محصول دریافت کند.

سازنده ژاپنی در ساخت اکسپریا ایکس زد 2 بیشتر بر روی قابلیت‌های فیلمبرداری این گوشی هوشمند تمرکز کرده است. این گرایش باعث شده است که پرچمدار جدید سونی از نظر تئوری اولین گوشی هوشمند عرضه شده در بازار باشد که می‌تواند کیفیت فیلمبرداری 4K HDR را در اختیار کاربرانش بگذارد.


بیشتر بخوانید: برتری سونی اکسپریا XZ2 نسبت به سامسونگ گلکسی اس ۹ [ویدیو]


تست‌های انجام شده نشان داده‌اند که اکسپریا ایکس زد 2 نسبت به مدل پیشین این گوشی هوشمند کارایی بسیار بهتری را در رابطه با راندمان عملکرد دوربین ارائه می‌کند.

دوربین

گوشی پرچمدار جدید سونی همچنین می‌تواند رنگ‌ها و نسبت کنتراست بسیار بهتری را در مقایسه با مدل 2017 اکسپریا XZ ارائه کند. وضوح تصاویر و فیلم‌های گرفته شده با دوربین اکسپریا XZ2 آنقدر خوب است که کاربر به 4K بودن تصاویر و فیلم‌های مدل XZ 2017 شک می‌کند.

سونی اکسپریا ایکس زد 2 می‌تواند این مشخصه مثبت را در زمان واقعی هم ارائه کند تا کاربر از طریق قابلیت View Finder ببیند که فیلم‌ها و تصاویر HDR چه کیفیتی دارند. قابلیت نمایاب (View Finder) یک ویژگی برجسته است که امکان فوکوس کردن بر روی تصویر را برای کاربر فراهم می‌سازد.

قابلیت ضبط فیلم با کیفیت HDR در گوشی سونی اکسپریا ایکس زد 2 به طور پیش‌فرض بر روی حالت غیرفعال گذاشته شده است، زیرا فیلم‌هایی که با این کیفیت گرفته می‌شوند تنها بر روی تلویزیون‌های HDR قابل پخش هستند. بسیاری از کاربران تصاویر و فیلم‌های ثبت و ضبط شده با گوشی‌های خود را به طور آنلاین یا از طریق نمایشگر گوشی‌های خود به دوستانشان نمایش می‌دهند؛ اما این دسته از کاربران هم به قابلیت HDR علاقمند هستند.


بیشتر بخوانید: بهترین گوشی‌ها برای فیلمبرداری


سونی سال گذشته امکان فیلم رداری با سرعت فوق آهسته (960 فریم بر ثانیه) را در اختیار کاربرانش گذاشت. این سازنده امسال رزولوشن این فیلمبرداری را از 720p به 1080p ارتقاء داده است تا بتواند جزییات بیشتری را در فیلم‌های اسلوموشن به کاربرانش نشان دهد.

روبات مکالمه‌ای کمی عجیب است اما یک ویژگی سودمند محسوب می‌شود!
ربات مکالمه‌ای کمی عجیب است اما یک ویژگی سودمند محسوب می‌شود!

قابلیت فیلمبرداری فوق آهسته گوشی سونی اکسپریا ایکس زد 2 در شرایط کم نور عملکرد خوبی ندارد. این قابلیت با محدودیت زمانی 3 ثانیه ارائه شده است تا فضای کمتری را برای ذخیره سازی اشغال کند، اما در مجموع عملکرد خوبی دارد و پیشرفت این کمپانی را نشان می‌دهد.

سازنده مشهور ژاپنی در ساخت گوشی پرچمدار جدیدش از یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی استفاده کرده است. این تغییر باعث شده است که سونی بتواند فضای بیشتری را برای نصب یک نمایشگر 5.8 اینچی با نسبت تصویر 18 به 9 کسب کند، اما از دید آن دسته از کاربران که به گرفتن عکس‌های سلفی دارای رزولوشن بالا علاقمند هستند، به چشم یک تغییر منفی دیده می‌شود.

البته استفاده از این دوربین در کیفیت عکس‌های سلفی تغییر چندان زیادی ایجاد نکرده است. شما همچنین می‌توانید با کمک این دوربین از چهره خود یک اسکن 3 بعدی تهیه کنید تا کیفیت این دوربین را در زمان واقعی مشاهده نمایید.

باتری

هنوز نمی‌توان به طور دقیق در مورد راندمان باتری سونی اکسپریا XZ2 حرفی زد، زیرا این مشخصه از آن دسته ویژگی‌هایی است که باید به طور عملی مورد تست قرار گیرد؛ اما می‌دانیم که این گوشی هوشمند از یک باتری 3180 میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد. ظرفیت این باتری از ظرفیت باتری به کار رفته در گوشی پرچمدار گلکسی اس 9 سامسونگ بیشتر است.

با توجه به این که هر دو گوشی از پردازشگر یکسانی بهره می‌برند و نمایشگر گوشی پیشرفته جدید سونی رزولوشن کمتری نسبت به نمایشگر گلکسی اس 9 دارد، می‌توان انتظار داشت که سامورایی جوان ژاپنی بتواند با یک بار شارژ در مقایسه با گلکسی اس 9 برای مدت زمان بیشتری فرامین شما را انجام دهد.

اسکن 3 بعدی
قابلیت اسکن سازی 3 بعدی چهره اکسپریا ایکس زد 2

اکسپریا ایکس زد 2 قابلیت شارژ بی‌سیم را نیز پشتیبانی می‌کند و در واقع اولین گوشی هوشمند سونی است که با این ویژگی مثبت ارائه می‌شود. این گوشی هوشمند مانند آیفون X اپل استاندارد شارژ چی (Qi) را پشتیبانی می‌کند. سونی تا به امروز چندین بار در مورد استفاده از قابلیت‌های شارژ هوشمند به منظور بهبود عملکرد باتری گوشی‌هایش صحبت کرده است و به نظر می‌رسد که این بهینه سازی‌ها در اکسپریا ایکس زد 2 اعمال شده‌اند.

کلام آخر

آزار دهنده‌ترین نکته در مورد گوشی سونی اکسپریا ایکس زد 2 این است که سونی سال گذشته آن را ارائه نکرد. اگر که سازنده ژاپنی در سال گذشته این گوشی هوشمند را به جای اکسپریا ایکس زد پریمیوم ارائه کرده بود، منتقدان صنعت موبایل به همان نحوی در مورد سونی صحبت می‌کردند که در مورد گلکسی اس 8 سامسونگ و آیفون X اپل صحبت کردند و این امر در واقع میزان برجستگی اکسپریا ایکس زد 2 را نشان می‌دهد.

گوشی پرچمدار جدید سونی تقریبا هرآنچه را که می‌خواهید در اختیار شما می‌گذارد. این گوشی هوشمند در واقع ترکیبی از یک سبک طراحی زیبا، نمایشگر بزرگ‌تر با ویژگی‌های بهتر، ابتکارهای تکنولوژیکی در زمینه فیلمبرداری 4K HDR، قابلیت شارژ بی‌سیم باتری و یک پردازشگر منحصر بفرد است.

این ویژگی‌ها می‌توانند تجربه استفاده از یک گوشی هوشمند را بهبود بخشند؛ اما آنقدر برجسته نیستند که تیتر همه خبرها شوند و این برجستگی خبری همان چیزی است که سونی به آن نیاز دارد. سازنده ژاپنی یک گوشی با کاربرد بهتر را ارائه کرده است، اما هنوز هم باید رابط کاربری خود را ارتقاء دهد.

اکسپریا ایکس زد 2 از جهات زیادی یک گوشی بسیار خوب است، اما باید دید که آیا این گوشی هوشمند می‌تواند خوبی‌های خود را در بررسی‌های عمیق‌تر هم نشان دهد یا خیر. این گوشی هوشمند ویژگی‌هایی را در خود دارد که کاربران و طرفداران سونی سال‌های زیادی را صبر کرده‌اند تا آن‌ها را در یک قالب ببینند؛ اما علی‌رغم داشتن یک نمایشگر با نسبت تصویر 18 به 9 هنوز هم حاشیه‌های ضخیم بالایی و پایینی خود را دارد.

به طور خلاصه می‌توان گفت که سونی اکسپریا ایکس زد 2 یک گوشی منحصر بفرد است اما باید دید که آیا این محصول جدید می‌تواند اعتبار قدیمی سونی را در دنیای گوشی‌های هوشمند بازگرداند یا خیر.

ویژگی‌های مثبت:

  • طراحی جدید و زیبا
  • قابلیت منحصر بفرد فیلم برداری 4K HDR
  • کارایی منحصر بفرد

ویژگی‌های منفی:

  • دارای حاشیه‌های ضخیم بالایی و پایینی
  • مکان عجیب اسکنر اثر انگشت

.

منبع: techradar

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر