;
coinex

مقایسه سونی اکسپریا XZ2 با اپل آیفون 8 ؛ کدام گوشی را بخریم؟

نمایشگاه 2018 MWC شاهد تغییرات و نوآوری‌های بسیار جالبی از طرف سونی بود. دراین نوشتار به مقایسه سونی اکسپریا XZ2 با اپل آیفون 8 پرداخته‌ایم تا در انتها مقایسه کنید که کدام گوشی ارزش خرید بیشتری دارد!

مقایسه سونی اکسپریا XZ2 با اپل آیفون 8

سونی امیدوار است که بتواند به کمک گوشی اکسپریا ایکس زد 2 و طراحی جدید این گوشی هوشمن، موفقیتی را که در چند سال گذشته از دست داده بود، دوباره کسب کند. شاید برای شروع بد نباشد که این دستگاه را با یک آیفون خوب از اپل مقایسه کنیم تا ببینیم که محصول پرچمدار جدید سازنده ژاپنی نسبت به آیفون 8 اپل در چه موقعیتی قرار می‌گیرد؟

مقایسه سونی اکسپریا ایکس زد 2 با اپل آیفون 8 می‌تواند جواب این سوال را به ما بدهد. با تکراتو همراه باشید.

ویژگی‌ها و طراحی

اپل از سبک طراحی سنتی خود در ساخت گوشی آیفون 8 هم استفاده کرد، اما با این تفاوت که پنل پشتی این محصول را از جنس شیشه ساخت تا بتواند از این طریق قابلیت شارژ بی سیم را در اختیار کاربرانش بگذارد. در مقابل اکسپریا ایکس زد 2 از سبک طراحی قبلی سونی فاصله گرفته و به این دلیل توانست توجه مثبت تعداد زیادی از کاربران و منتقدان را به خود جلب کند. آیفون 8 با یک کاور شیشه‌ای منحنی شکل پشتی و جلویی ارائه شده است.

ویژگی‌ها و طراحی

بسیاری از گوشی‌های پرچمدار امروزی با حاشیه‌های باریک نمایشگر ارائه می‌شوند و به همین دلیل عجیب است که سونی هنوز هم گوشی‌های پیشرفته خود را با حاشیه‌های ضخیم نمایشگر عرضه می‌کند.

در این رابطه باید گفت که مقدار ضخامت حاشیه‌های بالایی و پایینی نمایشگر اکسپریا ایکس زد 2 در مقایسه با حاشیه‌های نمایشگر اکسپریا ایکس زد 2017 تنها به میزان کمی کاهش یافته است؛ البته این سبک طراحی زمانی که در طرف مقابل گوشی آیفون 8 قرار دارد، اهمیت زیادی نخواهد داشت؛ چرا که کوپرتینو هم در ساخت گوشی خود اعتقادی به نمایشگر بدون حاشیه نداشته و فقط در آیفون X چیزی جز این ارائه داد.


بیشتر بخوانید: بیشترین نسبت صفحه نمایش به بدنه متعلق به کدام گوشی‌ها است؟


سونی در ساخت اکسپریا XZ2 از یک دوربین تک سنسور به عنوان دوربین اصلی استفاده کرده و یک سنسور اسکنر اثر انگشت را در زیر این سخت افزار قرار داده است. سامورایی جوان ژاپنی از این نظر نیز به رقیبش شباهت دارد؛ زیرا شما با خرید آیفون 8 هم به یک دوربین تک سنسوری اصلی دسترسی پیدا می‌کنید، مگر که بخواهید بهای بیشتری را بپردازید و آیفون 8 پلاس را با یک دوربین دوگانه خریداری کنید.

ویژگی‌ها و طراحی

استفاده از یک پنل پشتی شیشه‌ای در ساخت اکسپریا ایکس زد 2 باعث شده است که این گوشی هوشمند ظاهر زیبایی پیدا کند و باید اعتراف کرد که وقتی که نور به این گوشی هوشمند می‌تابد زیبایی آن چند برابر می‌شود؛ البته باید مراقب باشید زیرا پنل‌های شیشه‌ای در مقایسه با پنل‌های فلزی در برابر سقوط و ضربه مقاومت کمتری دارند و هزینه تعمیر آن‌ها نیز بیشتر است.

سازنده مشهور ژاپنی در ساخت گوشی پرچمدار جدیدش از یک باتری 3180 میلی آمپر ساعتی استفاده کرده است و این امر ضخامت 11.1 میلی‌متری این گوشی هوشمند را تا حدی توجیه می‌کند. اکسپریا XZ2 به عنوان یک گوشی پرچمدار 2018 کمی چاق است، اما از نظر وزنی به سنگینی گوشی آیفون 8 پلاس اپل نیست.

اکسپریا ایکس زد 2 مانند آیفون 8 استاندارد شارژ وایرلس چی (Qi) را پشتیبانی می‌کند و در برابر نفوذ آب و ذرات گرد و خاک مقاوم است. شباهت دیگری که بین این دو گوشی هوشمند وجود دارد، این است که سونی در ساخت اکسپریا ایکس زد 2 از جک 3.5 میلی‌متری هدفون استفاده نکرده است و به همین دلیل کاربران باید در هنگام استفاده از یک هدفون سیمی به کمک پورت یو اس بی نوع سی یا قابلیت اتصالی بلوتوث، صدای فایل‌های خود را گوش دهند.


بیشتر بخوانید: بررسی کامل آیفون ۸ اپل؛ مفهوم یک تعادل واقعی از دیدگاه کوپرتینو!


یکی از تفاوت‌های موجود بین اکسپریا XZ2 و آیفون 8 این است که گوشی پرچمدار ژاپنی به پورت کارت حافظه میکرو SD مجهز شده و از این رو کاربر می‌تواند با استفاده از یک مموری کارت، فضای ذخیره سازی آن را به 400 گیگابایت افزایش دهد در حالی که آیفون 8 بدون این قابلیت و با حافظه‌های داخلی ثابت عرضه می‌شود.

نمایشگر

اکسپریا ایکس زد 2 اولین گوشی هوشمند سونی محسوب می‌شود که با نسبت تصویر 18 به 9 عرضه شده است. این گوشی هوشمند از یک نمایشگر 5.7 اینچی با رزولوشن 2160 در 1080 پیکسل بهره می‌برد. سونی از این نمایشگر در ساخت تلویزیون‌های خود هم استفاده می‌کند.

بد نیست بدانید که این پنل، فناوری تریلومینوس (Triluminos) سازنده مشهور ژاپنی را نیز در اختیار دارد و قابلیت HDR را هم پشتیبانی می‌کند. سونی می‌گوید که می‌تواند هر رزولوشنی را به کیفیت شبه HDR ارتقا دهد و انصافا اکسپریا ایکس زد 2 هم در این زمینه عملکرد خوبی نشان داده است.

نمایشگر

سازنده مشهور ژاپنی یک ویژگی جدید را نیز به گوشی پرچمدارش اضافه کرده است. این فناوری سیستم لرزش دینامیکی (Dynamic Vibration System) نام دارد و از کنسول پلی استیشن به اکسپریا ایکس زد 2 ارث رسیده است. سیستم لرزش دینامیکی ایکس زد 2 عملکردی شبیه به سیستم ارتعاشی دسته‌های بازی دوال شاک 4 (DualShock 4) دارد، با این تفاوت که علاوه بر لرزش ناشی از روندهای موجود در یک بازی، مطابق با الگوی پخش محتویات فایل‌های موسیقی و ویدیویی هم فرکانس‌های لرزشی ایجاد می‌کند تا کاربر تجربه استفاده بهتری را دریافت کند.

اسپیکرهای جلویی اکسپریا ایکس زد 2 یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته این گوشی هوشمند هستند. گوشی پرچمدار جدید سونی به واسطه این اسپیکرها، راندمان صوتی بهتری را در مقایسه با اکسپریا ایکس زد 2017 ارائه می‌کند و علاوه بر این می‌تواند فرکانس‌های صوتی بیشتری را تولید کند. با همه این تفاسیر باید کمی صبر کنیم تا این گوشی هوشمند وارد بازار شود و سپس اسپیکرهای آن را با اسپیکرهای استریوی آیفون 8 اپل مقایسه کنیم.

نکته‌ای که در مورد آیفون 8 صدق می‌کند این است که تعداد کمی از کاربران، این گوشی هوشمند را به دلیل سبک طراحیش خریداری می‌کنند؛ زیرا اپل در ساخت آیفون 8 همان زبان طراحی را به کار گرفته که در ساخت گوشی‌های آیفون چند سال پیش خود مورد استفاده قرار داده بود. اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که این گوشی هوشمند و برادر بزرگ‌ترش به نمایشگرهای تروتون (TrueTone) مجهز هستند و از این رو می‌توانند در هر شرایط نوری، طبیعی یا مصنوعی، رنگ‌ها را به خوبی نشان دهند.

اپل در ساخت آیفون 8 و آیفون 8 پلاس از اسکنر اثر انگشت تاچ آیدی هم استفاده کرده است. وجود این فناوری در این دو آیفون 2017 می‌تواند برای آن دسته از کاربرانی که به آن عادت کرده‌اند، خوشحال کننده باشد.

نمایشگر

نقطه ضعفی که در مورد آیفون 8 وجود دارد این است که اپل آن را با یک نمایشگر 4.7 اینچی 750p ارائه کرده است. این نمایشگر یک پنل LCD بسیار خوب است؛ اما قیمت بالای آیفون 8، برتری آن را کمرنگ می‌کند.

دوربین

اگر که با گوشی‌های جدید سونی آشنایی داشته باشید، می‌دانید که سازنده مشهور ژاپنی در زمینه ساخت و فروش سخت افزارهای دوربین هم شهرت خوبی دارد. با این حال عجیب است که این شرکت، گوشی اکسپریا ایکس زد 2 خود را با یک دوربین اصلی تک سنسوری عرضه کرده است.

نداشتن دوربین دوگانه به این معنی است که کاربران نمی‌توانند با استفاده از نرم افزار استاندارد دوربین اکسپریا ایکس زد 2 در تصاویر پرتره دارای پیش زمینه محو شده خود، اثر عمقی ایجاد کنند، مگر در صورتی که به گفته نماینده سونی یک نرم افزار جداگانه دوربین را دانلود و بر روی گوشی خود نصب نمایند.

دوربین

با همه این تفاسیر، این دوربین 19 مگاپیکسلی به ترفندهای جالبی مجهز شده است تا بتواند دوربین آیفون 8 را در زمینه عکاسی و فیلمبرداری شکست دهد. برای مثال این دوربین هم اکنون می‌تواند با نرخ 960 فریم بر ثانیه از منظره مورد نظر شما فیلمبرداری فوق آهسته با کیفیت فول اچ دی ارائه دهد. دوربین سونی اکسپریا ایکس زد 2 همان چیزی است که حتی می‌تواند برتری این دستگاه نسبت به گلکسی اس 9 سامسونگ را نیز نشان دهد.


بیشتر بخوانید: برتری سونی اکسپریا XZ2 نسبت به سامسونگ گلکسی اس ۹ [ویدیو]


آیفون 8 هم می‌تواند فیلمبرداری سرعت آهسته را با کیفیت 1080p ارائه کند؛ اما آن را با نرخ 240 فریم بر ثانیه در اختیار شما می‌گذارد. مدل پلاس این محصول نیز به کمک سنسور ثانویه دوربین اصلی خود قابلیت بزرگنمایی بصری 2X را به شما هدیه می‌کند. لنز دوم دوربین آیفون 8 پلاس حالت عکاسی پرتره را هم در اختیار شما می‌گذارد.

اپل اخیرا ویژگی پرتره لایتنینگ (Portrait Lighting) را هم برای کاربرانش ارائه کرده است. آیفون 8 و آیفون 8 پلاس هر دو به قابلیت تثبیت سازی نوری تصاویر مجهز هستند؛ اما آیفون 8 مانند اکسپریا ایکس زد 2 بدون حالت عکسبرداری پرتره ارائه شده است. پس در این زمینه نیز برتری نخواهد داشت.

دوربین

برگ‌های برنده دیگر گوشی پرچمدار جدید سونی در زمینه قابلیت‌های عکاسی و فیلمبرداری، توانایی دوربین اصلی این گوشی هوشمند در ضبط فیلم‌های 4K با قابلیت HDR و مجهز شدن دوربین سلفی به قابلیت اسکن سازی 3 بعدی چهره است. مجهز بودن دوربین سلفی به فناوری اسکن 3 بعدی شاید یک ویژگی ظاهری به نظر برسد، اما یک امتیاز مثبت برای اکسپریا ایکس زد 2 محسوب می‌شود.

قابلیت اسکن سازی 3 بعدی چهره

هنوز نمی‌توان در مورد کیفیت واقعی فیلم‌ها و تصاویر اکسپریا ایکس زد 2 مطلبی را بیان کرد. تصاویر و فیلم‌هایی که هم اکنون با این دوربین ثبت و ضبط شده‌اند، کیفیت خوبی دارند؛ اما پرچمدار جدید سونی باید مورد بررسی دقیق‌تری قرار گیرد تا ببینیم که آیا این گوشی هوشمند واقعا می‌تواند در زمینه عکاسی و فیلمبرداری، آیفون 8 را شکست دهد یا خیر.

گوشی آیفون 8 اپل دوربین بسیار خوبی دارد. همان طور که گفته شد این گوشی هوشمند می‌تواند قابلیت لرزشگیر اپتیکال را نیز در اختیار شما بگذارد. این محصول می‌تواند فیلم‌های بسیار باکیفیتی را از مناظر مورد علاقه شما، حتی در هنگامی که در حال راه رفتن هستید، گرفته و صدای بسیار خوبی را نیز در این فیلم‌ها ضبط کند.

برخی از کاربران با ناراحتی می‌گویند که گوشی‌های آیفون فاقد منو تنظیمات دوربین است. اما این ویژگی می‌تواند یک مشخصه خوب باشد؛ چراکه کاربر دیگر مجبور نیست تا تغییرات خاصی را در تنظیمات دوربین اعمال کند، بلکه فقط باید گوشی را به سمت سوژه مورد نظر خود گرفته و دکمه شاتر را لمس کند.

کارآیی

گوشی‌های پرچمدار 2018 زیادی با پردازشگر کوالکام اسنپدراگون 845 معرفی شده‌اند و به همین دلیل می‌توان گفت که پرچمدار جدید سونی در این زمینه یک استثنا نخواهد بود. البته باید اعتراف کرد که اکسپریا XZ2 می‌تواند به کمک این چیپست دقیقا هرآنچه را که شما از یک گوشی سونی انتظار دارید، به عنوان یک محصول خوب ارائه کند.

کارآیی

آیفون 8 مانند آیفون X چیپست اپل ای 11 بیونیک (A11 Bionic) را در اختیار دارد. این گوشی هوشمند می‌تواند کارایی بسیار خوبی را ارائه کرده و سیستم عامل آی او اس 11 را به راحتی اجرا نماید. در واقع عملکرد آیفون 8 همان گونه‌ای است که شما از یک گوشی خوب اپل انتظار دارید.

از سوی دیگر، اکسپریا ایکس زد 2 هم می‌تواند به راحتی سیستم عامل اندروید 8 اوریو را اجرا کرده و راندمان خوبی را ارائه نماید. البته گوشی پرچمدار جدید سونی باید توسط تست‌های بنچمارک مورد بررسی بیشتری قرار گیرد تا عملکرد آن در هنگام اجرای بازی‌های مختلف مشخص گردد.

آیفون 8 و اکسپریا ایکس زد 2 از نظر عملکرد باتری هم تقریبا به یکدیگر شبیه هستند. اکسپریا XZ2 هنوز به طور دقیق تست نشده و از این رو مشخص نیست که آیا کاربر باید باتری آن را هر شب شارژ کند یا خیر. این احتمال وجود دارد که این گوشی هوشمند بتواند از نظر عملکرد باتری راندمانی شبیه به راندمان آیفون 8 پلاس را ارائه دهد.

در صورتی که آیفون 8 را خریداری کنید، باید باتری این گوشی هوشمند را هر شب شارژ کنید؛ مگر در صورتی که به میزان زیادی از این گوشی هوشمند کار نکشیده باشید.

مشخصات

مشخصات سونی اکسپریا ایکس زد 2

  • سیستم عامل اندروید 8 اوریو
  • نمایشگر 5.7 اینچی HDR فول اچ دی لمسی با نسبت تصویر 18 به 9
  • پردازشگر کوالکام اسنپدراگون 845
  • رم 4 گیگابایتی
  • حافظه داخلی 64 گیگابایتی قابل ارتقا تا 400 گیگابایت با قابلیت پشتیبانی کارت حافظه میکرو SD
  • دوربین اصلی 19 مگاپیکسلی با قابلیت فیلم برداری 4K HDR
  • دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی
  • اسکنر اثر انگشت پشتی
  • قابلیت‌های اتصالی NFC، وای فای 11b/g/n، بلوتوث 5، ال تی ای 4G، پورت یو اس بی نوع سی (یو اس بی 3.1) و یک پورت نانو سیمکارت
  • باتری غیرقابل دسترس 3180 میلی‌آمپر ساعتی
  • 198 گرم
  • ضخامت 11.1 میلی‌متر، طول 153 میلی‌متر، عرض 72 میلی‌متر

قیمت

متاسفانه سونی هنوز هیچ اطلاعاتی را در مورد قیمت این گوشی هوشمند منتشر نکرده است. باید منتظر ماند و دید که این محصول با چه قیمتی عرضه خواهد شد.

قیمت آیفون 8

  • مدل 64 گیگابایتی آیفون 8 اپل: 699 دلار (این مدل در ایران حدود 4 میلیون تومان قیمت دارد)
  • مدل 256 گیگابایتی آیفون 8 اپل: 849 دلار (قیمت در ایران حدود 5 میلیون تومان)
  • مدل 64 گیگابایتی آیفون 8 پلاس اپل: 799 دلار
  • مدل 256 گیگابایتی آیفون 8 پلاس اپل: 949 دلار
  • سونی اکسپریا ایکس زد 2: نامشخص

سونی گوشی اکسپریا ایکس زد و اکسپریا ایکس زد 1 را با قیمت 699 دلار وارد بازار کرد. می‌توان انتظار داشت که سازنده ژاپنی گوشی پرچمدار جدیدش را با قیمتی مشابه وارد بازار کند؛ اگرچه که احتمال شباهت داشتن قیمت آن به برچسب قیمت سایر گوشی‌های پرچمدار جدید هم وجود دارد.

آیا خرید اکسپریا ایکس زد 2 منطقی است؟

دیدگاه‌های متفاوتی در مورد اکسپریا ایکس زد 2 وجود دارد. سونی از سبک طراحی متفاوتی در ساخت این گوشی هوشمند استفاده کرده، اما سعی نکرده است که این سبک طراحی را تا جای ممکن برجسته نشان دهد. علاوه بر این، می‌توان گفت که اکسپریا XZ2 بجز چند ویژگی در دوربین، ویژگی‌های خاص دیگری ندارد که باعث شود کاربر آن را به جای یک گوشی پرچمدار اندروید دیگر خریداری کند.

هنوز باید کمی صبر کرد و دید که سونی این گوشی پرچمدار را در اواسط ماه فروردین 97 با چه قیمتی عرضه خواهد کرد؛ هرچند که احتمال عرضه آن با قیمتی شبیه به قیمت گوشی‌های قبلی سری اکسپریا ایکس زد وجود دارد.

آیفون 8 یک گوشی گران قیمت است. این محصول ظاهری قدیمی دارد، اما می‌تواند کارایی منحصر بفردی را در کنار دوربین خوب در اختیار شما بگذارد. اکنون انتخاب با شماست، کدام گوشی را برای خرید ترجیح می‌دهید؟

.

منبع: techadvisor

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (3 نظر)

    سلام به نطر من دوربین ایفون ۸ بسیارقوی هست

    پاسخ

    ایفون قابل قباس با هیچ گوشی نیست

    پاسخ

    سلام به نطر من ایفون ۸ بسیار گوشی قوی هست وخرید ان بسیار گزینه خوبی است

    پاسخ