;
coinex

بررسی و مشخصات فنی خودروی کوپا توربو T210 ، کراس اوور ریگان خودرو در سال 97

خودروی کوپا توربو T210 یا زوتی T600 Coupe یا به گویشی جدید ریگان کوپا نمونه‌ای است در کلاس شاسی بلند سایز کوچک یا کراس اوور که اواخر سال 96 توسط شرکت ریگان خودرو و در تیپ های رویال و فلگشیپ عرضه می گردد. در این نوشته ضمن بررسی به مرور مشخصات فنی و قیمت کوپا توربو T210 خواهیم پرداخت.

چند سالی است که شرکت های خودروسازی کشور چین شاهد رشد چشمگیری بوده و نمونه هایی با کیفیت نسبتا بالا و در حد استاندارد جهانی را تولید می کنند. شرکت های داخلی نیز با توجه به استقبال مشتریان از نمونه های تولید این کشور به دلیل ظاهر جذاب و امکانات رفاهی و سرگرمی قابل قبول در کنار قیمت نسبتا پایین، واردات این گونه ها را در دستور کار خود قرار داده اند. هفته گذشته (اسفند سال 96) نیز شرکت ریگان خودرو مدل جدیدی را با نام کوپا توربو 210 (Coupa Turbo 210) معرفی نمود که در صورت عرضه با قیمت و خدمات مناسب، با توجه به ظاهر مدرن و جذاب خود می تواند به یکی از گزینه های جذاب در بازار خودروهای کراس اوور ایران تبدیل گردد. در ادامه پس از معرفی، به مرور مشخصات فنی کوپا توربو خواهیم پرداخت.

این پاراگراف، عباراتی است که ریگان خودرو شاسی بلند جدید بازار ایران در سال ۹۷ را با آن معرفی نموده است که تا حدودی با چاشنی اغراق رسانه ای برای بخش ظاهری آن صادق است:

” خودروی coupa از چهره ای به مراتب اسپرت در بین سایر رقبایش برخوردار است. در نگاه اول، چراغهای جلو با خطوطی جذاب، طرح بی نظیری را برای coupa پدیدار نموده است. جلو پنجره براق به مانند ابرهای سوزنی در آسمان که بطور آرام به اطراف بدنه کشیده شده اند چهره ای قدرتمند را برای coupa پدیدار ساخته است. همچنین آرم coupa در مرکز جلو پنجره، در برجسته نمودن این تصویر، نقش تعیین کننده ای دارد.”

کوپا توربو T210

این خودروی جدید بازار ایران، محصولی از شرکت Zoyte Auto یا زوتی کشور چین بوده که در سال ۲۰۱۳ معرفی گردید و مدل جدید و فیس لیفت (Facelift – بهینه سازی نما بدون تغییر در ساختار کلی خودرو) با نام Zoyte T600 Coupe در بازار این کشور و آسیای جنوب شرقی و روسیه و آفریقا به فروش می رسد. شرکت Zotye International Automobile Trading Co., Ltd. نیز یک خودروساز خصوصی چینی بوده که یکی از زیر مجموعه های هلدینگ Zotye به حساب می آید و فعالیت خود را از سال ۲۰۰۵ میلادی آغاز نموده است.

البته بر خلاف گفته های آقای حسن گنجی مدیر عامل ریگان خودرو، کوپا T210 یک خودروی موجود در بازار آسیا بوده و به هیچ وجه برای بازار ایران ساخته، طراحی و یا حتی سفارشی سازی نشده است و تنها با نامی متفاوت و لوگوی اختصاصی (که چینی‌ها متخصص آن هستند) به فروش خواهد رسید. از دیگر تولیدات این شرکت که به بازار ایران راه پیدا کرده اند می‌توان به آریو S۳۰۰ با نام اصلی زونی Z۳۰۰ اشاره کرد که توسط شرکت سایپا تولید می گردد.

طراحی

با توجه به همکاری شرکت های خودروسازی چینی با برندهای معتبر جهانی، زبان طراحی استفاده شده در تولیدات این کشور پیشرفت بسیاری نموده و نمونه هایی با ظاهر بسیار جذاب و مطابق با معیارهای روز جهانی تولید می گردد. کوپا T 210 یا زوتی T600 کوپه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با همکاری با شرکت های آلمانی آئودی (Audi) و فولکس واگن (Volkswagen) ساخته شده است. از لحاظ ظاهری این خودرو نمونه ای ترکیبی از فولکس واگن تیگوان (Tiguan) و آئودی Q۵ به حساب می آید.

ابعاد خارجی

این خودرو طولی در حدود ۴.۶۵۴ میلی متر، پهنایی در حدود ۱.۸۹۳ میلیمتر، ارتفاعی در حدود ۱.۶۹۶ میلی متر داشته و فاصله دو محور عقب و جلویی آن نیز در حدود ۲.۸۰۷ میلی متر است. برای درک بهتر اندازه می‌توان خودروی کوپا را با نمونه هایی مانند هایما S۷ توربو با ابعادی برابر با ۴.۵۳۰ میلی متر طول، ۱.۸۳۰ میلی متر عرض، ۱.۷۳۰ میلی متر ارتفاع و فاصله دو محور عقب و جلویی برابر با ۲.۶۱۹ میلی متر و یا میتسوبیشی اوتلندر PHEV الکتریکی با طولی در حدود ۴.۶۹۴ میلی متر، پهنایی در حدود ۱.۸۱۰ میلی متر و ارتفاعی در حدود ۱.۷۱۰ میلی متر، نیسان ایکس تریل با طولی در حدود ۴.۶۹۰ میلی متر و پهنای ۱.۸۲۰ میلی متر و یا رنو کولئوس با طول ۴.۶۷۳ میلی متر مقایسه کرد.

بررسی و مشخصات فنی کوپا توربو 210 ، کراس اوور جدید ریگان خودرو برای سال 97

به این ترتیب، شاسی بلند جدید بازار ایران از لحاظ ابعاد در مکانی بالاتر از جک S۵ توربو با طولی در حدود ۴.۴۷۵ میلیمتر، پهنایی برابر با ۱.۸۴۰ میلی متر و ارتفاعی برابر با ۱.۶۸۰ میلی و فاصله دو محور عقب و جلوی ۲.۶۴۵ میلی متر و یا هیوندای توسان با طولی در حدود ۴.۴۷۰ میلی متر، پهنای ۱.۸۵۰ میلی متر و ارتفاع ۱.۶۴۰ میلی متر و یا فولکس واگن تیگوان با طولی در حدود ۴.۴۹۰ میلی متر و پایین تر از نمونه‌هایی مانند کیا سورنتو با طولی در حدود ۴.۷۸۰ میلی متر و پهنای ۱.۸۹۰ میلی متر و ارتفاع ۱.۶۵۸ میلی متر و ب ام و X5 مدل 2019 قرار خواهد گرفت.

طراحی بدنه

خودروی کوپا توربو یا کوپا T210 همانطور که اشاره شد، به دلیل استفاده از پلتفرم خودروسازان آلمانی، ظاهری زیبا و نسبتا به روز دارد. چراغ‌های جلویی طراحی زیبا و مدرنی داشته و با ابعاد نسبتا بزرگ و کشیده، هماهنگ با جلو پنجره عریض موجود طراحی شده است. سپر جلویی طراحی برجسته ای داشته و ورودی های هوای بزرگ، نمایی قدرتمند به آن بخشیده اند. چراغ های روشنایی در روز نیز با طراحی بومرنگ شکل خود در دو بخش کناری سپر تعبیه شده و هماهنگی کاملی را برای ظاهر آن به ارمغان آورده اند.

بررسی و مشخصات فنی کوپا توربو 210 ، کراس اوور جدید ریگان خودرو برای سال 97

در نمای جانبی نیز خطوط افقی متعدد با شیب ملایم، تکمیل کننده حس اسپرت بدنه بوده و خط سقف نیز با شیب ملایم و پنجره انتهایی پله ای شکل، هماهنگی کافی با فرم کلی اسپرت و قدرتمند بدنه دارد. شیب بخش عقبی با القا کردن شمای نمونه های کوپه، کمک شایانی به هر چه بیشتر اسپرت کردن کوپا T210 می نماید. بخش عقبی نیز با وجود اینکه در نگاه اول، شباهت اندکی با نمونه هایی مانند جک S۵ توربو داشته، ولی با استفاده از چراغ‌های نسبتا کشیده و افقی، چراغ‌های کشیده خط نصب شده بر روی سپر و خروجی های اگزوز دوبل در دو بخش جانبی سپر، نمایی اسپرت و زیبا را برای بینندهرقم می‌زند.

در مجموع می توان طراحی ظاهری خودروی کوپا را مجموعه‌ای از آئودی Q۵ در بخش عقبی و فولکس واگن تیگوان در بخش جلویی قلمداد کرد که نمای زیبا، به روز، قدرتمند و جذاب را برای این شاسی بلند جدید ایران رقم می زند و از این لحاظ آن را به یک نمونه با نمای نسبتا اسپرت در بین شاسی بلندهای ارزان قیمت بازار ایران تبدیل می نماید.

طراحی داخلی و کابین

طراحی کابین کوپا توربو ۲۱۰ نیز مانند طراحی ظاهری آن، برگرفته (یا کپی شده با مجوز رسمی) از فولکس واگن بوده و با استفاده از مواد اولیه با کیفیت قابل قبول برای بازه قیمتی، فضایی مناسب را برای سرنشینان فراهم می کند.

بررسی و مشخصات فنی کوپا توربو 210 ، کراس اوور جدید ریگان خودرو برای سال 97

داشبورد حالتی کمانی و دو رنگ داشته و یک صفحه نمایش بزرگ لمسی رنگی ۸ اینچی در بخش میانی آن با تو رفتگی خودنمایی می کند. در دو بخش کناری این صفحه نمایش، دکمه های کنترلی سیستم چند رسانه ای و ناوبری قرار گرفته اند. در بخش پایینی نیز خروجی های سیستم تهویه مطبوع با چینشی چشمنواز واقع شده اند. غربیلک فرمان سه شاخه با کنترلرهای سیستم صوتی، تلفن و نور، طراحی بسیار اسپرتی داشته و بخش پایینی مسطح آن نیز این حس را تقویت می کند. بخش پشت آمپر دیجیتال موجود در بالاترین تیپ نیز علاوه بر چینش مناسب، طراحی و نورپردازی زیبایی داشته و تنها نکته مفنی آن را می توان در زاویه بیش از حد آن دانست.

در مجموع کابین خودروی کوپا T۲۱۰ را نیز می توان مانند طراحی خارجی آن مدرن، زیبا و به روز دانست که هماهنگی قابل قبولی با حس اسپرت کلی بدنه داشته و آن را در کلاسی فراتر از خودروهای شاسی بلند ارزان قیمت بازه ۱۰۰ میلیون تومانی بازار ایران قرار می دهد.

موتور و پیشرانه

قلب تپنده کوپا T۲۱۰ یک پیشرانه کوچک ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری ۱۶ سوپاپ با زمان بندی متغییر سوپاپ ها (VVT) است. این موتور با حجم دقیق ۱.۴۹۸ سی سی در رده اول طبقه بندی خودروهای وارداتی بر اساس حجم موتور قرار گرفته و با استفاده از سیستم توربو شارژر، توانایی تولید نیرویی در حدود ۱۵۴ اسب بخار در بازه دور موتورهای ۵.۱۰۰ تا ۵.۶۰۰ دور در دقیقه را دارد.

بررسی و مشخصات فنی کوپا توربو 210 ، کراس اوور جدید ریگان خودرو برای سال 97

حداکثر گشتاور تولیدی ریگان کوپا نیز برابر با ۲۰۷ نیوتون متر بوده که از دور موتور ۲.۱۰۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار خواهد گرفت. نیروی و گشتاور تولیدی نیز توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلویی (FWD) منتقل می گردد.

عملکرد

کوپا توربو T210 با استفاده از این پیشرانه به زمانی کمتر از ۱۰ ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیاز دارد. حداکثر سرعتی در حدود ۱۸۰ کیلومتر در ساعت هر چند با توجه به معیارهای خودروهای امروزی این خودرو را در زمره نمونه های نسبتا کند قرار می دهد، اما با توجه به وضعیت فیزیکی جاده ها ایران و فرهنگ پایین رانندگی، کاملا کافی به نظر می رسد.

بررسی و مشخصات فنی کوپا توربو 210 ، کراس اوور جدید ریگان خودرو برای سال 97

البته باید به این نکته اشاره کرد که شتاب اولیه نسبتا پایین این خودرو، نشان دهنده ضعف سیستم گیربکس و انتقال قدرت بوده و یک اتومبیل ۱.۶ تنی با قدرت بیش از ۱۵۰ اسب بخار، در صورت استفاده از موتور و گیربکس هماهنگ، قطعا به زمانی کمتر از این رقم برای رسیدن از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر نیاز خواهد داشت.

مصرف سوخت ریگان کوپا

بنا بر اطلاعات درج شده در وب سایت شرکت ریگان موتور و شرکت زوتی چین، مصرف سوخت میانگین کوپا توربو ۲۱۰ رقمی در حدود ۸.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و میزان تولید گاز آلاینده آن نیز در حدود ۲۰۰ گرم CO۲ در هر کیلومتر مسیر پیموده شده است. هر چند با معیارهای خودروهای مدرن این ارقام اندکی بالا به نظر می رسند، اما با توجه به رنج قیمتی اعلام شده (در صورت افزایش نیافتن به دلایل واهی و بهانه های مختلف) مصرف کلی سوخت قابل قبول خواهد بود. بر اساس اعلام شرکت سازنده این خودرو موفق به دریافت استاندارد آلایندگی یورو ۵ نیز شده است.

اما باید یک نکته اساسی را در نظر داشت که با وجود ابعاد بزرگ، نبود سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ و قدرت پایین، تنها ماکتی از یک خودروی شاسی بلند را برای این خودرو رقم زده و به هیچ عنوان نباید از کوپا به عنوان یک نمونه آفرود استفاده نمود و به ماجراجویی در جاده های خاکی و مسیرهای کوهستانی و بیابانی پرداخت.

تیپ های مختلف کوپا T210

بر اساس اعلام ریگان خودرو، کوپا توربو ۲۱۰ در سه تیپ مختلف در سال ۹۷ راهی بازار خودروی ایران خواهد شد. این تیپ ها عبارتند از:

  • تیپ پایه یا اکسکلوسیو
  • تیپ رویال
  • تیپ فلگشیپ

تیپ اکسکلوسیو یا Exclusive

این تیپ مدل پایه کوپا توربو بوده و با توجه به مبلغ درخواستی ۵۰ میلیون تومان (معادل ۱۱.۲۰۰ دلار با احتساب ارز ۴.۵۰۰ تومانی اسمی در زمان نگارش) قیمت نهایی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان (معادل ۲۲.۵۰۰ دلار) خواهد داشت. با توجه به افزایش قیمت لجام گسیخته دلار در چند ماه گذشته، در حال حاضر قیمت کوپا توربو در این تیپ رقمی در حدود 120 میلیون تومان است.

از لحاظ امکانات، این خودرو نیز مانند سایر تولیدات چینی موجود در بازار از فهرست بلندبالایی از امکانات و تجهیزات رفاهی و سرگرمی نسبت به قیمت خود سود برده که نمونه‌هایی از آنها عبارتند از:

  • سیستم فرمان الکتریکی
  • سانروف الکتریکی
  • چراغ‌های جلویی مجهز به لامپ‌های هالوژن
  • چراغ‌های روشنایی در روز (یا دی لایت – Daytime Running Lights) مجهز به لامپ‌های هالوژن
  • نورپردازی داخلی
  • سیستم Follow Me (یا مشایعت تا منزل – روشن ماندن چراغ‌های جلویی به مدت زمان مشخص پس از خاموش کردن خودرو)
  • سیستم بالا بردن شیشه ها به صورت خودکار
  • آیینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم به صورت الکتریکی و سیستم گرم کن
  • چراغ‌های راهنمای نصب شده بر روی آیینه‌های جانبی
  • کامپیوتر سفری (Trip Computer)
  • سیستم GPS
  • ارتباط با تلفن همراه از طریق فن اوری بدون سیم بلوتوث
  • روکش چرمی برای غربیلک فرمان
  • صندلی‌های مجهز به روکش چرمی
  • سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)
  • دوربین کمکی دنده عقب
  • سنسورهای کمکی پارک در دو بخش عقبی و جلویی خودرو
  • سیستم ورود و استارت خودرو بدون نیاز به کلید (Keyless)
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با خروجی مجزا برای صندلی‌های ردیف دوم
  • فیلتر تصفیه هوای داخل کابین
  • تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت و سرنشین کناری در ۴ جهت به صورت دستی
  • صفحه نمایش ۸ اینچی لمسی رنگی
  • سیستم صوتی استاندارد مجهز به ۶ بلندگوی جداگانه
  • ورودی USB و AUX
  • سیستم شارژ بدون سیم گوشی‌های تلفن همراه
  • ارائه در دو رنگ سفید و مشکی
  • رینگ های ۱۸ اینچی آلیاژی
  • تایرهای سایز ۲۳۵/۶۰/۱۸
  • خروجی برق ۱۲ ولت در قسمت خروجی بار
  • فرمان تنظیم شونده

تیپ رویال

کوپا رویال در زمان عرضه با پیش پرداخت ۶۰ میلیون تومانی (معادل ۱۳.۳۰۰ دلار) به فروش می رسید و قیمتی در حدود ۱۲۰ میلیون تومان (معادل ۲۶.۵۰۰ دلار) داشت. بر اساس اخبار منتشر شده و طی خروج آمریکا از توافق برجام و  افزایش قیمت خودرو در ایران، در حال حاضر تیپ رویال کوپا با رقمی در حدود 410 میلیون تومان (wtf) به فروش می‌رسد.

از امکانات موجود در کوپا رویال که در دو رنگ سفید و مشکی به فروش می رسد، می توان علاوه بر نمونه‌های موجود در تیپ Exclusive به موارد فهرست زیر نیز اشاره کرد:

  • سقف پانوراما الکتریکی
  • آیینه‌های جانبی با قابلیت جمع شدن به صورت الکتریکی
  • برف پاک کن اتوماتیک حساس به بارش باران
  • صندلی راننده با قابلیت تنظیم در ۸ جهت مختلف و سرنشین کناری در ۴ جهت مختلف به صورت الکتریکی

تیپ فلگشیپ

کوپا فلپشیگ یا Flagship، مجهزترین و گران قیمت ترین مدل خودروی کوپا توربو T210 بوده و با توجه به پیش پرداخت ۷۰ میلیون تومانی در زمان ثبت نام، با قیمتی در حدود 150 میلیون تومان (۳۱.۵۰۰ دلار) به دست مشتریان می رسید و در حال حاضر قیمتی در حدود 465 میلیون تومان دارد. از امکانات اضافی موجود در این تیپ که آن را به نمونه‌ای مدرن و مجهز در بین خودروهای ارزان قیمت شاسی بلند موجود در بازارهای آسیایی (علاوه بر ایران) تبدیل می‌کند، می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره نمود:

  • قابلیت باز شدن در صندوق عقب به صورت الکتریکی به همراه سنسور حرکتی با استفاده از پا
  • چراغ‌های جلویی مجهز به لامپ‌های زنون
  • چراغ‌های روشنایی در روز مجهز به لامپ‌های زنون
  • چراٰغ‌های جلویی اتوماتیک با قابلیت تنظیم ارتفاع به صورت الکتریکی
  • سیستم تنظیم شدت نور آیینه عقب به صورت اتوماتیک
  • سیستم نمایش فشار باد تایرها (TPMS)
  • سیستم نمایش نقاط کور خودرو (Blind Spot Monitoring System)
  • سیستم حفظ مسیر حرکت خودرو از بین خطوط جاده (Lane Keep Assist)
  • دوربین نمای اطراف ۳۶۰ درجه
  • سیستم گرم کن برای صندلی های ردیف جلو
  • صفحه پشت آمپر دیجیتال رنگی

ایمنی

بزرگ ترین ایراد خودروهای چینی موجود در ایران، کمبود سیستم‌های کمکی رانندگی و ایمنی است. اما کوپا توربو T210 به خصوص در تیپ فلگشیپ با تجهیز به لیست قابل قبولی از این امکانات، خود را از سایر نمونه ها متفاوت نموده است. تمامی تیپ‌های این خودرو به صورت استاندارد از ۲ کیسه هوای ایمنی در بخش جلویی استفاده کرده و تیپ فلگشیپ علاوه بر این، به دو کیسه‌های پرده‌ای جانبی نیز مجهز شده است. از امکانات ایمنی استاندارد موجود، می‌توان از موارد زیر یاد نمود:

  • سیستم تعلیق مک فرسون در جلو و اتصالات چند گانه در عقب
  • دیسک‌های ترمز با سیستم تهویه در جلو
  • سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
  • سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
  • سیستم کنترل کشش (Traction Control)
  • سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)
  • سیستم کنترل حرکت در سراشیبی (HAC)
  • ترمز دستی الکتریکی (EPB)
  • سیستم ترمز کمکی خودکار (EBA – افزایش قدرت ترمز در موارد اضطراری)

بررسی و مشخصات فنی کوپا توربو 210 ، کراس اوور جدید ریگان خودرو برای سال 97

تیپ گران قیمت Flagship نیز با بهره گیری از تجهیزات کمکی رانندگی مانند دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم‌های نمایش نقاط کور، حفظ مسیر حرکت خودرو، فشار باد تایرها و چراغ‌ها و برف پاک‌کن خودکار، یک نمونه مدرن در بین خودروهای موجود در بازار ایران به حساب می آید.

قیمت خودروی کوپا توربو 210

در زمان نگارش این هنوز قیمت رسمی مدل‌های مختلف این خودرو اعلام نشده بود و بر اساس اعلام گنجی، “محدوده قیمتی آن نیز باتوجه به نرخ ارز، تعرفه گمرکی و آنچه مربوط به کار ما در تولید است، بین ۹۷ تا ۱۳۷میلیون‌تومان خواهد بود. این محدوده قیمتی با توجه به سه آپشنی است که برای کوپا در نظر گرفته‌ایم.” که همین جمله، نشانی از افزایش قیمت کوپا توربودر صورت استقبال مشتریان است!

در اخباری که به تازگی منتشر شده، قیمت خودروی کوپا توربو با افزایشی بیش از 300 درصد، به 400 تا 465 میلیون تومان رسیده است که نشان از پیش بینی ریگان موتور برای کاهش قدرت ریال در برابر دلار و صعود قیمت خودرو دارد.

بررسی و مشخصات فنی کوپا توربو 210 ، کراس اوور جدید ریگان خودرو برای سال 97

در حال حاضر و بر اساس اطلاعات مندرج در وب سایت ریگان خودرو، اطلاعات پیش فروش کوپا توربو در تیپ های مختلف، به شرح زیر است:

  1. تیپ Exclusive با پرداخت ۵۰ میلیون تومان، تحویل اردیبهشت ۹۷
  2. تیپ Royal با پرداخت ۶۰ میلیون تومان، تحویل خرداد ۹۷
  3. تیپ Flagship با پرداخت ۷۰ میلیون تومان، تحویل تیر ۹۷

البته چند وقتی است که فروش این خودرو به صورت اختصاصی در اختیار یکی از مجموعه‌های بزرگ فروش اتومبیل (شهر خودرو) قرار گرفته و این شاسی بلند جدید را با نام ریگان کوپا در اختیار خریداران قرار می‌دهد.

قیمت کوپا توربو

مانند بیشتر نمونه‌های چینی موجود در ایران که با همکاری شرکت اصلی در ایران به فروش می‌رسند، قیمت کوپا توربو در ایران نیز با قیمت در کشور سازنده مانند نمونه‌های کره‌ای و ژاپنی تفاوت فاحشی نداشت. این خودرو در کشور چین با قیمتی مابین ۸۵.۰۰۰ یوآن تا ۱۳۰.۰۰۰ یوان (مابین 170 میلیون تومان تا 260 میلیون تومان) به فروش می رسد. البته با افزایش قیمت دلار در ایران در ماه گذشته، قیمت خودروهای موجود در ایران نیز افزایشی بی رویه داشته و در حال حاضر قیمت کوپا توربو در بازار ایران رقمی در حدود 425 میلیون تومان در تیپ رویال و 480 میلیون تومان در تیپ فلگشیپ است.

رقبا در بازار ایران

حریفان کوپا T210 توربو در بازار شاسی بلندهای سایز کوچک و کراس اوورها محدود به نمونه‌های چینی و مونتاژی‌ها داخلی با ابعاد کوچک تر شده و با توجه به جهش قیمت دلار و افزایش غیر عقلانی تعرفه‌ها، تمامی خودروهای شاسی بلند غیر چینی موجود در بازار ایران با مبلغی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان به فروش می رسند. از رقبای این خودروی کوپا می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

با پرداخت اندکی بیشتر نیز می‌توان نمونه‌هایی مانند نیسان جوک با قیمت پایه ای در حدود 450 میلیون تومان یا ام‌جی جی‌اس با قیمتی 500 میلیون تومان را خریداری نمود.

سخن آخر

به دلیل اینکه کوپا T210 هنوز به صورت رسمی وارد خیابان‌های کشور نشده است، نمی توان به صورت قطعی در صورت کیفیت کلی این خودرو نظر داد. اما ظاهر مناسب، کابین مدرن و امکانات و تجهیزات سرگرمی و کمکی رانندگی به خصوص در تیپ Flagship و فضای نسبتا بزرگ داخلی نسبت به کراس اوورهای موجود در بازار، این خودرو را بر روی کاغذ به یک نامزد بالقوه برای کسب عنوان بهترین خودرو ارزان بازار داخلی تبدیل خواهد کرد.

بررسی و مشخصات فنی کوپا توربو 210 ، کراس اوور جدید ریگان خودرو برای سال 97

قدرت موتور کوپا توربو T210 برای مسیرهای داخل شهری و جاده‌ای و اتوبان‌ها مناسب بوده و مصرف سوخت کمتر از ۸.۵ لیتری و استاندارد آلایندگی Euro ۵ آن را به نمونه‌ای مقرون به صرفه و اقتصادی تبدیل خواهد کرد. هر چند عملکرد گیربکس، کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش هنوز نامعلوم بوده و باید تا زمان ورود انبوه این خودرو به بازار شکیبایی را پیشه کرد. البته گارانتی ۷ ساله شرکت ریگان خودرو نیز گزینه ای است که در صورت عملی شدن به یکی از نقاط قوت این شاسی بلند جدید بازار ایران تبدیل خواهد شد!

اما در مجموع به دلیل افزایش قیمت ابلهانه نمونه های با کیفیت متوسط کره‌ای که با توجه به تعرفه ها، به خودروهای لوکس در بازار ایران تبدیل شده و اقبال عمومی مشتریان از خودروهای کراس اوور و شاسی بلند، کوپا قابلیت تبدیل شدن به یک نمونه مناسب در بازار ایران را خواهد داشت. در پایان باید به این نکته اشاره کرد که صنعت خودرو چین پیشرفت بسیاری نسبت به گذشته نموده و در حال حاضر تولیدات باکیفیت (نه اکثر نمونه‌های بی کیفیت موجود در بازار ایران که توسط خودروسازان حکومتی مونتاژ می‌گردد) توانایی رقابت با بسیاری نمونه‌های آسیایی و اروپایی را داشته و خودروی مفهومی بایتون (Byton) با یک صفحه نمایش بسیار بزرگ به جای داشبورد، یکی از این نمونه‌ها به حساب می‌آید.

درباره ریگان خودرو

” شرکت ریگان خودرو در سال ۱۳۸۶ به شماره ۳۰۲۶۰۰ در تهران به ثبت رسیده است. موضوع اصلی شرکت، فعالیت در زمینه‏ های طراحی و توسعه، ساخت و تولید و مونتاژ، خرید و فروش و توزیع، صادرات و واردات و بازرگانی وسایل نقلیه و قطعات و اجزاء مربوطه می باشد. در سال ۱۳۹۲ پس از یک دوره وقفه در فعالیتهای شرکت بدلیل شرایط حاکم بر صنعت خودرو بویژه صنایع خودرو سازی کرمان و همچنین گسترش همکاری شرکتهای گروه صنایع خودرو سازی کرمان با شرکتهای معتبر خودروسازی چین، با تعریف ماموریت جدید شرکت ریگان خودرو از سوی صنایع خودرو سازی کرمان بمنظور تأمین موتور و گیربکس خودروهای تولیدی شرکت کرمان موتور با برند JAC، مذاکرات با شرکت DAE بعنوان بزرگترین تولید کننده موتور و گیربکس میتسوبیشی در چین را آغاز نموده است.

بررسی و مشخصات فنی کوپا توربو 210 ، کراس اوور جدید ریگان خودرو برای سال 97
ریگان خودرو

در همین راستا در ابتدای سال ۱۳۹۴ موفق شدیم با مشارکت شرکت مذکور و ایجاد تغییرات در مدیریت شرکت ریگان خودرو با همکاری فنی و سرمایه گذاری مشترک، برای تولید موتور و گیربکس با دانش فنی میتسوبیشی فعالیت خودر را در این زمینه آغاز نماییم. مضافاً اینکه در زمینه تولید گیربکس اتوماتیک نیز درصدد راه‏ اندازی خطوط تولید یک مدل از محصولات ZF می باشد. همچنین در زمینه ساخت خودروهای سواری در کلاسهای مختلف، شرکت ریگان خودرو با چند خودروساز آسیایی و اروپایی مذاکره نموده است که در همین راستا با اتمام مطالعات فازی، طرح نهایی شامل برنامه ‏ریزی ۲ ساله تا تولید اولین محصول خودرویی را به سرانجام رسانده است و قصد دارد جایگاه برتر کیفی در این حوزه از صنعت را اکتساب نماید.”

بیشتر بخوانید:

مشخصات فنی کوپا توربو T210 در یک نگاه

کلاس بدنه شاسی بلند
حجم موتور (سی سی) ۱.۴۹۸
تعداد سیلندر ۴
قدرت موتور (اسب بخار) ۱۵۴
گشتاور (نیوتون متر) ۲۰۷
تعداد سوپاپ ۱۶
گیربکس ۶ اتوماتیک
سیستم انتقال قدرت چرخ‌های جلو
مصرف سوخت  (شهر)
مصرف سوخت (بزرگراه)
مصرف سوخت (ترکیبی) ۸.۴
تولید CO۲ در هرکیلومتر (گرم.) ۲۰۰
ظرفیت باک (لیتر.) ۶۰
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۱۰
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۱۸۰
طول ﴿میلیمتر﴾ ۴.۶۵۴
پهنا ﴿میلیمتر﴾ ۱.۸۹۳
ارتفاع ﴿میلیمتر﴾ ۱.۶۹۶
فاصله دو محور ﴿میلیمتر﴾ ۲.۸۰۷
ارتفاع از زمین ﴿میلیمتر﴾ ۱۷۸
وزن ﴿تن﴾ ۱.۷
ابعاد تایر (جلو) ۲۳۵/۷۰/۱۸
ابعاد تایر (عقب) ۲۳۵/۷۰/۱۸
حجم محفظه بار (لیتر) ۳۳۴
ظرفیت سرنشین (نفر) ۵
قیمت پایه (میلیون تومان) 450

گالری تصاویر زوتی T600 Coupe

 

منبع: Zotye

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (6 نظر)

    با سلام ، بسیار تشکر میکنم از نویسنده محترم برای توضیحات جامع و کاملی که برای ما قرار دادند ، و امید وارم هر کسی که ارزوی خرید یک ماشین خوب رو داره حتما به دست بیاره ، ممنون

    پاسخ

    باسلام
    از نویسنده این مقاله تشکر می کنم که در بین سایت های مختلف خودرویی
    توضیحات کافی در مورد خودروی زوتی تی 600 کوپه ارائه نمودند.

    پاسخ

    بر خلاف نظر نویسنده محترم بزرگ ترین ایراد خودروهای چینی موجود در ایران، کمبود سیستم‌های کمکی رانندگی و ایمنی نیست بلکه این فقط یکی از ایرادات عادی این خودرو ها است. اگر بخواهیم به دیگر نواقص و عوارض چینی ها اشاره کنیم باید از متریال درجه سه در داخل کابین ، کیفیت رنگ نامرغوب، خدمات پس از فروش ناامید کننده و بازار دست دوم افتضاح یاد کرد .

    پاسخ

    با تشکر از شما دوست عزیز، کیفیت ساخت و استفاده از مواد اولیه با کیفیت پایین، شاخصه اصلی خودروهای ارزان قیمت جهانی بوده و نمی توان این مساله را مختص خودروهای چینی دانست. البته در این بین نمونه‌های معدودی نیز وجود داشته که با وجود قیمت پایین، کیفیت ساخت بالایی نیز دارند.
    به عنوان مثال و تجربه شخصی سواری با هیوندای سوناتا مابین سال‌های 93-94، و قرار گرفتن در بین خودروهای نسبتا گرانقیمت ایران، این نمونه با قیمت پایه در حدود 23.000 دلار (معادل 115 میلیون تومان با دلار 5.000 تومانی فعلی) یک خودروی ارزانقیمت در بازار جهانی بوده و پس از یک سال و با وجود کیفیت مناسب ظاهری، پوشش داشبورد و فرمان دچار ترک خوردگی گردید؛ اما یکی از خودروهای فعلی (MG 550)، با قیمت بسیار پایین‌تر و روش نگهداری مشابه (با وجود وارد بودن مشکلاتی نظیر ایراد در سیستم فرمان و چند رسانه‌ای) پس از 7 سال هنوز دچار این ایراد نشده است.
    کیفیت خودروهای ساخت چین نیز در چند سال گذشته با توجه به همکاری با شرکت‌هایی مانند مرسدس بنز و ب ام و آلمان و خرید کمپانی‌های معتبر جهانی مانند ولوو/سوئد/جیلی، ام جی/انگلستان/ساییک موتور و یا بورگوراد/آلمان/فوتون پیشرفت بسیاری نسبت به گذشته نموده و تولیدات آن توانایی رقابت با تولیدات سایر کشورهای آسیایی و در برخی موارد اروپایی و آمریکایی را دارند.
    اما نمونه‌های موجود در بازار ایران اکثرا از تولیدات فوق ارزانقیمت و با کیفیت بسیار پایین بوده که با توجه به سیاست‌های خاص تصمیم گیرندگان ناآگاه با دید غیرکارشناسی و هدف سودجویی بیشتر وارد کشور می‌شوند. نمونه اشاره شده در این بحث نیز زوتی 600 یا کوپا توربو T210 نیز حاصل همکاری با خودروسازان اروپایی بوده و با پرداخت رقم آن در ایران (140 میلیون یا نزدیک به 28.000 دلار) به صختی می‌توان خودرویی با این امکانات و تجهیزات را خریداری نمود و تمامی رقبای موجود در این بازه قیمتی شامل هوندا HR-V، هیوندای کونا، نیسان کیکس، فورد اسکورت، نیسان جوک، تویوتا CH-R و نمونه‌های مشابه در بازا ایران (در صورت ورود) قیمتی به مراتب بالاتر خواهند داشت.
    اما در مجموع ایرادات شما در خصوص کیفیت رنگ و متریال استفاده شده و همچنین افت قیمت در خصوص کوپا توربو T210 تا حدودی وارد بوده ولی ریگان خودرو با واردات این نمونه‌، خودرویی نسبتا متناسب با قیمت برای بازار ایران را در دسترس علاقمندان خودروهای کراس اوور قرار داده است. خریداران با پرداخت این مبلغ توانایی خرید نمونه‌های چند سال کارکرده‌ای مانند هیوندای توسان، کیا اسپورتیج و یا ام جی جی اس را نیز خواهند داشت ولی سلیقه و نگاه تاثیر بسیاری بر انتخاب داشته و قدرت موتور کوپا توربو نیز در مقایسه با رقبای موجود در بازار ایران (توسان و اسپورتیج و هایما و جک ) قابل قبول است.
    توجه به این نکته نیز که با پرداخت رقمی در حدود 3 تا 5 میلیون تومان می‌توان تمامی پوشش‌های موجود در کابین را با نمونه‌های با کیفیت بالای چرمی تعویض نمود، خالی از لطف نخواهد بود…

    پاسخ

    دوست عزیز.این داستان مال دو سه سال پیش بود.الانشما چک کن قیمت ماشینای چین مثلا کراس اچ سی،بهمن ماه 96 معادل46میلیون بود الان 50میلیون.جنس داخل وخارجشون هم خیلی از ماشینای وطنی بهتره.

    پاسخ

    به نظر میاد پورش ماکان و فولکس واگن تیگوان با هم دیگه ترکیب شدن این از کار در اومده

    پاسخ