;
coinex

میزان دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت ؛ آیا تمامی کاربران به اینترنت دسترسی دارند؟

در مدت 5 سال گذشته دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت رشد جهشی داشت که غیرقابل انکار است. اما با این وجود آیا تمام ایرانی ها به اینترنت دسترسی دارند؟

به گزارش تکراتو، باید مشخص شود که سرانه دسترسی به اینترنت و همینطور سرانه حجم اختصاص یافته به هر ایرانی برای اینترنت داخلی و بین‌المللی در چه وضعیتی قرار دارد. کارشناسان اعتقاد دارند که فعالیت‌های صورت گرفته و دستاوردهای کسب شده در حوزه ICT در طول دوره چهار ساله دولت یازدهم با هیچ دوره دیگری قابل مقایسه نیست.

رشد و فراگیری دسترسی به اینترنت در دنیای امروز باعث شده تا دیگر اینترنت و ارتباطات دیگر یک خدمت لوکس و یا حتی تفننی نباشد بلکه به نیازی ملموس برای زندگی روزانه تبدیل شده است. بنابراین دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت یک امر ضروری است.


بیشتر بخوانید: شکاف دیجیتالی چیست ؟ نابرابری در دسترسی و استفاده از فناوری اطلاعات


اقدامات وزارت ارتباطات در حوزه اقتصاد مقاومتی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اقدامات وزارت ارتباطات در حوزه اقتصاد مقاومتی، اعلام نمود که اقتصاد مقاومتی در لایه‌های مختلف این وزارتخانه تعریف شده است که یک لایه مهم آن، توسعه فناوری اطلاعات به عنوان زیرساخت توسعه سایر بخشهاست. وی تاکید کرد که در حال حاضر همه شهرهای کشور از خدمات نسل سوم و چهارم برخوردار شده‌اند.

به گفته وزیر ارتباطات اکنون بیش از ۱۲۰۰ شهر کشور پوشش موبایل پهن‌باند دارند. در مردادماه سال جاری نیز ۵۶ درصد شهرهای کشور مجهز به نسل چهارم موبایل شدند که در دهه فجر امسال بود که این پوشش کامل شد و هم‌اکنون در کل کشور اینترنت موبایل نسل چهارم و سوم وجود دارد و قابل استفاده است.


بیشتر بخوانید: دسترسی به اینترنت پرسرعت برای ۸۰ درصد خانواده‌ها تا سال ۹۹


بررسی میزان دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت

وزیر ارتباطات در مورد میزان دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت اعلام کرد که از امروز خدمات نسل سوم و چهارم تلفن همراه در تمام ۱۲۴۶ شهر ایران در دسترس خواهد بود. آخرین آمارهای موجود در مورد دسترسی خانوارها به اینترنت نشان می دهد که 74.7 درصد از کاربران اینترنت در گروه سنی ۲۰ تا ۴۹ سال قرار دارند و 27.3 درصد از کاربران نیز در گروه سنی ۵۰ تا ۸۹ سال هستند. به طور کلی نیز نسبت به سال ۱۳۹۲ کاربران اینترنت ۵۱ درصد رشد داشته اند.

البته ۳۹ درصد از کل خانوارهای کشور به رایانه دسترسی ندارند. تعداد کاربران شش سال به بالای اینترنت نیز ۳۸ میلیون و ۹۹۶ هزار نفر است که معادل ۵۳ درصد از کل جمعیت کشور و در واقع ۱۵ میلیون و ۵۱ هزار خانوار از کل خانوارهای موجود هستند. در کل نسبت خانوارهایی که اینترنت ندارند به کل خانوارها هم ۳۸ درصد است.

نسبت مشترکین فعال پهن باند سیار، به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت ۵۱.۳۷ نفر است. مشترکین پهن باند ثابت به همین نسبت ۱۲.۹ نفر به ازای هر ۱۰۰ نفر هستند. این آمار در شرایطی است که پهنای باند اینترنت داخلی ۶.۹۶۳.۲۰۰ مگابیت بر ثانیه و پهنای باند اینترنت بین‌الملل استفاده شده تا اواخر خردادماه سال جاری حدود، ۷۶.۸۲۰.۴۰۸ مگابیت بر ثانیه بوده است. پهنای باند اینترنت بین الملل قابل استفاده نیز تا همین ماه در سال ۱۳۹۵، حدود ۹۹۴۹۴۵ مگابیت بر ثانیه و سرانه پهنای باند اینترنت به ازای هر نفر نیز ۱۰ مگابیت بر ثانیه بوده است.

مسئولیت تامین پهن باند اینترنت داخلی و بین الملل نیز به عهده شرکت ارتباطات زیرساخت است. اما اعلام اینکه هر خانوار یا فرد به طور میانگین از این حجم ایجاد شده چقدر سهم سرانه دارند، باید از سوی سازمان فناوری اطلاعات اعلام گردد

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر