;
coinex

عقاید استیون هاوکینگ ؛ آیا هاوکینگ به خدا اعتقاد داشت؟

عقاید استیون هاوکینگ در مورد پیدایش جهان و خالق هستی متفاوت است. براساس گفته های وی جهان خود به خود به وجود آمده است. البته وی به وجود خدا اعتقاد داشت!

استیون ویلیام هاوکینگ، فیزیکدان نظری، کیهان‌شناس و نویسنده بریتانیایی و مدیر تحقیقات مرکز کیهان‌شناسی نظری در دانشگاه کمبریج بود. وی بیش از چهل سال سابقه فعالیت علمی داشت. کتاب‌ها و همایش‌های وی، باعث شدند تا وی به یک چهره محبوب تبدیل گردد. او عضو جامعه سلطنتی هنر و عضو ثابت جامعه اسقفان دانشمند بود و در سال ۲۰۰۹ موفق به دریافت مدال آزادی ریاست جمهوری آمریکا شد.

وی به خاطر فعالیت در زمینهٔ کیهان‌شناسی و گرانش کوانتومی به ویژه در زمینهٔ سیاه‌چاله، شناخته شده‌است. کتاب تاریخچه زمان او که با رکوردی ۲۳۷ هفته‌ای به عنوان پرفروش‌ترین کتاب در بریتانیا باقی‌ماند باعث شهرت بیشترش شد. همچنین، کتاب طرح بزرگ او که در اواخر سال ۲۰۱۰ به چاپ رسید پس از چند روز به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های آمازون تبدیل شد.


بیشتر بخوانید: زندگینامه استیون هاوکینگ ؛ یک نابغه معلول خداناباور


عقاید استیون هاوکینگ در مورد پیدایش جهان و خالق آن

عقاید استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ فیزیکدان معروف معاصر در یکی از گفتگوهای خود ادعای قبلیش در مورد خلقت را تغییر داد و تصریح کرد که خالق دنیا خداوند است. براساس عقاید استیون هاوکینگ جهان خودبه‌خود به‌وجود آمده است و خداوند آن را به وجود نیاورده است. اما اندیشمندان اسلامی در این مورد چه نظری دارند؟!

فیزیکدان معروف جهان هاوکینگ اعلام نمود که جهان بدون خدا به‌وجود آمده است یعنی براساس گفته های وی علم می تواند چنین چیزی را ثابت کند. وی برای اثبات صحبت هایش نظریه کوانتومی و جاذبه زمین را بیان کرد. در پاسخ به چنین ادعایی مواردی مطرح شده است. در علم هیچ گزاره صد در صد قطعی‌ وجود ندارد و نظریه حاضر نیز از قاعده فوق مستثنا نیست. باید گفت که خود این دانشمند نیز هنوز به قطعیتی که لازم است دست نیافته است.

به نظر می رسد که عقاید استیون هاوکینگ در این مورد بلندپروازانه باشد ولی در هر حال ادامه راه انیشتن برای تحقق رؤیای او، در واقع همان حرکت از کثرت به وحدت است که در حکمت اسلامی نیز در مورد آن سخن گفته شده است.

براساس گفته اندیشمندان اسلامی عقاید استیون هاوکینگ تا زمانی که در محدوده علوم طبیعی باشد دارای ارزش و اعتبار است و با ملاک‌های علمی قابل بررسی است، اما او با همین عنوان و با معیار علوم طبیعی نمی‌تواند در مورد مبدأ اولیه جهان هستی اظهار نظر کند.  هاوکینگ نباید وارد بحث فلسفه شود زیرا در این شرایط عقاید استیون هاوکینگ با معیارهای فلسفی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. عقاید استیون هاوکینگ فقط باید در راستای مسائل علمی باشد و نه فلسفی. اینکه مبدأ اولیه پیدایش پدیده‌ها چیست، یک بحث فلسفی است.


بیشتر بخوانید: پروفسور استیون هاوکینگ در سن ۷۶ سالگی درگذشت!


پاسخ تفصیلی به عقاید استیون هاوکینگ در مورد خالق جهانیان

عقاید استیون هاوکینگ در مورد خدا

پاسخ به عقاید استیون هاوکینگ در مورد خالق جهانیان را می توان به دو بخش تقسیم کرد. بخش اول نقد عقاید استیون هاوکینگ و بخش بعدی نظریه‌هایی که در این باب از سوی حکمای اسلامی ارائه شده است.

1.بررسی عقاید استیون هاوکینگ در مورد وجود خداوند

هاوکینگ از طریق کتاب تاریخچه زمان که در مورد منشأ و مبدأ جهان بود، به شهرت رسید. او پیش از انتشار کتاب جدید خود با عنوان طرح شکوهمند یا تدبیر بزرگ، معتقد بود که اعتقاد به وجود خالقی برای عالم با دیدگاه‌های علمی در باب نحوه پیدایش جهان سازگار است. لازم به ذکر است که هاوکینگ کتاب تدبیر بزرگ را با همکاری لئونارد ملودینو به نگارش درآورده است. هاوکینگ و ملودینو شواهد وجود یک تئوری یکپارچه ساز را در این کتاب به آزمون گذاشته‌اند.

فیزیکدان برجسته بریتانیایی، در کتاب جدید خود استدلال کرده که خداوند جهان را نیافریده بلکه یک انفجار بزرگ که پیامد اجتناب ناپذیری از قوانین فیزیک بوده است آن را ساخته است. براساس عقاید استیون هاوکینگ در کتاب طرح بزرگ اعلام شده است که به دلیل وجود قانونی همچون گرانش، جهان می‌تواند خودش را از هیچ چیز به وجود آورد. به گفته وی لازم نیست به خدا متوسّل شد تا فتیله آبی را برافروزد و جهان را به حرکت درآورد.

عقاید استیون هاوکینگ که اخیرا اعلام کرده بود، دیدگاه قبلی‌ وی را که درباره دین بود، نقض می‌کند. او اعلام کرد که  قوانین فیزیک به این معنا است که در واقع لازم نیست معتقد باشیم خدا در انفجار بزرگ دست داشته است.

او اعلام کرد که چرخش سیارات به دور ستاره‌ای غیر از خورشید، برای به چالش کشیدن دیدگاه پدر فیزیک، اسحاق نیوتون کافی است. براساس عقاید استیون هاوکینگ ، علتی که شرایط سیاره ما را منطبق و مناسب می‌سازد، عبارتنداز خورشید واحد، ترکیب خوش اقبالانه‌اش با زمین، فاصله خورشید و جرم خورشیدی، که البته این موارد بسیار کمتر قابل توجه هستند و به مراتب شواهد قانع کننده کمتری برای آنها وجود دارد.

2.نقد عقاید استیون هاوکینگ در اثر جدیدش

اندیشمندان عقیده دارند که تلاش هاوکینگ برای یافتن نظریه واحدی که تمام پدیده‌های عالم را توضیح دهد، امکان پذیر نیست و تنها یک تصور است. عقاید استیون هاوکینگ شبیه نظریاتی است که توسط دانشمندان یونانی قبل از میلاد در مورد ماده اولیه عالم مطرح شده بود. برخی ماده اولیه را آب می‌دانستند و برخی آن ‌را هوا که در این صورت پذیرفتن این نظریه به معنای نفی مبدأ هستی و نبود خداوند است. اما اگر واقعا نظر هاوکینگ این باشد که خدا وجود ندارد، در این مورد مشکلاتی پیش خواهد آمد. اول باید گفت که مسائل علمی و فلسفی از هم جدا هستند و هاوکینگ فقط می تواند به صورت علمی نظر دهد نه فلسفی.

اندیشمندان اسلامی اعتقاد دارند که عقاید استیون هاوکینگ و امثال او از خداوند متعال نادرست است. البته شناخت کُنه ذات خداوند نیز ممکن نیست. بنابراین، آنچه برای انسان در مورد شناخت خداوند امکان‌پذیر است، شناخت ذات حق در پرتو تجلیات و در ضمن ظهورات تعیّنی اوست که از آن به مقام اسما و صفات یاد می‌شود.

در هر صورت خدای حقیقی، خدایی است که در دل همه هستی و در تار و پود همه علت‌های مادی حضور دارد. به بیان دیگر موحّد و مؤمن حقیقی کسی است که در عین حال که به تأثیر و علیت همه علل و عوامل طبیعی و مادی باور دارد خداوند را نیز همه کاره بداند و همه عالم را آیه، نشانه، مظهر و تجلی خداوند اعلام کند. نه این‌که خداوند فقط در جایی حضور دارد که هیچ یک از علل و عوامل طبیعی و مادی حضور نداشته باشند.

اگر این چنین به موضوع نگاه کنید و نتایج را ببینید، متوجه خواهید شد که هیچ‌کدام از استدلال‌های وجود با چنین فرضیه‌ای مخدوش نمی شوند، همان‌طور که هیچ‌کدام از علل وجود خدا، به تشریح ماوراطبیعی مهبانگ تکیه ندارند.

پاسخ هاوکینگ به وجود عقاید مختلف در مورد پیدایش جهان

هاوکینگ در صحبت های خود در مورد عقاید مختلف پیدایش جهان، دانشمندان علوم را حاملان پرچم کشف معارف انسانی می داند. او می‌گوید که این دانشمندان علوم هستند که توان پاسخگویی به سؤالات انسان را دارند. در عقاید استیون هاوکینگ علم گرایی محض مشخص است. او در کتاب خود ادعا کرده بود که خداوند جهان را نیافریده و انفجاری بزرگ باعث به وجود آمدن زمین شده است. وی در اداه قانون جاذبه را نیز علتی بر به وجود آمدن خود به خودی دنیا اعلام کرده است.

کلیات عقاید استیون هاوکینگ در مورد دین

هاوکینگ خود را یک بی خدا اعلام کرده بود و علاوه بر رد وجود خدا، به جهان آخرت و زندگی پس از مرگ هم اعتقاد نداشت. البته هاوکینگ در کتاب پرفروش خود یعنی مختصر زمان به بازخوانی ذهن خدا اشاره کرده بود که در این مورد از وی سوال شد. وی در پاسخ اعلام کرد که اگر بتوان فرضیه‌های لازم برای توضیح هر پدیده و مادهٔ موجود در هستی را کشف کرد، این کشف یک پیروزی نهایی برای خرد انسانی است یعنی از این طریق انسان توانسته فکر خدا را بخواند. وی در پایان تاکید کرد که خدایی وجود ندارد و وی یک بی خدا است!

در پایان باید گفت که اندیشمندان عقاید استیون هاوکینگ را در مورد خداوند نادرست می دانند، زیرا هاوکینگ خداوند را علتی در کنار علت‌های دیگر فرض می‌کند و چنین چیزی درست نیست.  براساس عقاید استیون هاوکینگ خداوند اساطیری و توهّمی است و حقیقی و عرفانی نیست.

 

بیشتر بخوانید:

.

تهیه و گردآوری: تکراتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    دلایلی که مطرح شد وجود خدا را تکدیب نمی کرد اینا یه مشت مزخرفه واقعا برای هاوکینگ متاسفم…اصلا همه ی اینا درست خود هاو کینگو کی آفریده؟؟؟

    پاسخ