;
coinex

کنترل حملات سایبری در کمترین زمان؛ تاثیرات حمله سایبری به برخی مراکز داده کشور

در پی حمله شب گذشته به تجهیزات برخی سرویس دهنده های اینترنت در ایران، وزیر ارتباطات از کنترل حملات سایبری ظرف مدت دو ساعت خبر داد.

به گزارش تکراتو، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نمود که کنترل حملات سایبری شب گذشته در کمترین زمان صورت گرفته است. وی در ادامه بیان نمود که ایران به لحاظ حجم حمله، در جمع ۱۰ کشور اول جهان نبوده است.


بیشتر بخوانید: حملات سایبری گسترده به زیرساخت کشور؛ وزیر ارتباطات از توییتر گزارش می‌دهد!


بررسی گستردگی جغرافیایی حملات سایبری شب گذشته

محمدجواد آذری جهرمی در یک گفتگوی خبری در تلویزیون به بیان توضیحاتی درباره حمله سایبری شب گذشته به برخی مراکز داده داخلی پرداخت و به گستردگی جغرافیایی این حمله سایبری اشاره نمود. وی اعلام نمود که بررسی های فنی انجام شده در مورد این حمله نشان می دهد که بیشترین گستردگی جغرافیایی، مربوط به کشورهای اروپایی، هندوستان و ایالات متحده امریکا بوده است.

به گفته وی از میزان حمله اینترنتی شب گذشته، تنها دو درصد آن در ایران روی داده است یعنی بزرگی میزان تاثیرپذیری این حمله سایبری در ایران ۲ درصد بوده و نقشه تاثیر حملات نیز نشان می دهد که روسیه و آمریکا بیشترین آسیب را از این حملات دیده اند.

وزیر ارتباطات اعلام نمود که ۱۹۵ هزار تجهیزاتی که مورد حمله قرار گرفته اند، مربوط به کمپانی سیسکو بوده اند که ۵۵ هزار مورد در آمریکا و ۱۴ هزار مورد در چین اتفاق افتاده است. وی تاکید کرد که به لحاظ اثرپذیری شرکتها، شرکت توزیع کننده خدمات اینترنت رسپینا ششمین شرکت اثرپذیر در این حمله سایبری گزارش شده که چیزی حدود ۱۷۰۰ روتر از این شرکت، آسیب دیده اند اما کنترل حملات سایبری در مدت زمان کم این آسیب پذیری را کمتر کرده است.


بیشتر بخوانید: مهم ترین حملات سایبری در سال ۹۶ ؛ تهدیدات مخرب فضای مجازی


 

میزان تجهیزات آسیب دیده در تهران

محمد جواد آذری جهرمی اعلام نمود که با وجود کنترل حملات سایبری توسط نیروهای موجود، بیشترین میزان حملات مربوط به تجهیزات روتر و سوئیچ در تهران بوده که ۵۵۰ تجهیز گزارش شده است. بعد از تهران، بیشترین حملات مربوط به سمنان بود و پس از رسپینا، شرکت ایز ایران با آسیب پذیری ۱۰۳ روتر و شرکت شاتل با آسیب پذیری ۶۵ روتر، دچار اختلال شدند.

وی این حملات را از نوع منع سرویس دانست و اعلام کرد که  سرقت اطلاعاتی در این زمینه صورت نگرفته است. وی تاکید کرد که از مدت زمان آغاز این حمله فقط در مدت 2 ساعت افت ترافیکی در شبکه ارتباطی کشور اتفاق افتاده و کنترل حملات سایبری سریعا در دستور کار قرار گرفته است.

حمله به زیرساخت کشور و دلایل آن

وزیر ارتباطات توضیح داد که این اشکال امنیتی به دلیل خطای روترهای سامانه سیسکو به وجود آمد و دسترسی را با اشکال مواجه کرد و در نهایت باعث شد تا تجهیزات از مدار خارج شوند. حفره امنیتی موجود در تجهیزات سیسکو حدود ۱۰ روز پیش منتشر شد که شرکت ارتباطات زیرساخت و اپراتورهای تلفن همراه و برخی اپراتورهای اینترنت به این تذکر توجه کردند اما مابقی به دلیل تعطیلات عید به این موضوع توجهی نشان ندادند.

جهرمی در پایان از تشکیل جلسه مجدد برای رسیدگی کامل تر به این موضوع خبر داد و گفت که حملات سایبری یکی از واقعیات فضای مجازی است و نظام هایی برای جلوگیری از عوارض و حواشی این حملات وجود دارد که باید آن را چابکتر و فعالتر کرد. از سوی دیگر مرکز پیشگیری حوادث سایبری و شرکتهای ارائه دهنده خدمات باید روابطشان عمیق تر شود و دستورالعملهای امنیتی باید بروزرسانی شوند.

 

بیشتر بخوانید:

 

.

منبع : mehrnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر