;
coinex

مهم ترین حملات سایبری در سال 96 ؛ تهدیدات مخرب فضای مجازی

براساس اطلاعات موجود، تعداد حملات سایبری در سال 96 در کشور چیزی حدود 14 مورد بودند. این حملات توانستند فضای مجازی کشور را به شدت تهدید کنند.

به گزارش تکراتو، مهمترین حملات سایبری در سال 96 را می توان در محور جاسوس افزارها، حملات بدافزاری و آلودگی سیستم های رایانه ای دسته بندی کرد. لیست این تهدیدات سایبری در سالی که گذشت از سوی مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای (مرکز ماهر) اعلام شدند. براساس بررسی های انجام شده واناکرای و ویروس پتیا مهم ترین این حملات بودند که توانستند تعداد زیادی از سیستم های رایانه ای را آلوده کنند.


بیشتر بخوانید: بررسی آمار حملات سایبری در سال ۲۰۱۷ ؛ ۵۰۰ حمله در هر دقیقه!


بررسی انواع حملات سایبری در سال 96

در ادامه به بررسی مهم ترین حملات سایبری در سال 96 خواهیم پرداخت. با تکراتو همراه باشید.

اردیبهشت ۹۶: نفوذ بزرگترین باج گیر سایبری

اردیبهشت ۹۶ نرم افزار مخربی تحت عنوان واناکرایwannacry  در شبکه حدود ۱۰۰ کشور گسترش یافت و توانست ۷۵ هزار سیستم کامپیوتری را آلوده کند. این باج گیر یکی از مهم ترین حملات سایبری در سال 96 در کشور بود. بیش از ۵۰ اپراتور ارتباطی و سازمان، قربانی این باج افزار شدند که بیشتر این آلودگی ها در حوزه اپراتورهای ارتباطی، حوزه پزشکی، سلامت و دانشگاه ها بودند.

خرداد 96: حمله به چند وبسایت دولتی

برخی وبسایت ها و پرتال های سازمان ها و دستگاه های  اجرایی در تارخ 7 خرداد بود که از دسترس خارج شدند. به دنبال حمله و از دسترس خارج شدن این وبسایت ها، سازمان فناوری اطلاعات ایران با تایید حمله سایبری صورت گرفته به این وبسایت ها، از کنترل این حملات خبر داد. این حمله سایبری نیز یکی دیگر از حملات سایبری در سال 96 بود.


بیشتر بخوانید:  افزایش حملات سایبری علیه رایانه های مک ؛ عدم وجود امنیت مناسب!


تیرماه ۹۶: حمله سایبری و آلودگی سیستم های کامپیوتری

باج افزار جدیدی به نام پتیا (Goldeneye/Petya) در سال 96در نقاط مختلف جهان گسترش یافت. این باج افزار نیز یکی دیگر از مهم ترین حملات سایبری در سال 96 اعلام شد. بیشترین آسیب پذیری ایجاد شده توسط این باج افزار مربوط به کشور اوکراین بود به نحوی که گفته شد کمپانی بزرگ نفتی روسی به نام Roseneft ، کمپانی های تولیدکننده برق اوکراینی، بانکهایی مانند NBU و کمپانی استخراج معدن Evraz هدف این حمله قرار گرفته بودند.

مرداد ۹۶: خسارت باج افزارها به سامانه‌ بیمارستانی کشور

در مردادماه نیز مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای در مورد یکی دیگر از حملات باج افزاری خبر داد. این باج افزار توانسته بود به سرورهای ویندوزی چندین سامانه بیمارستانی در کشور حمله کند.


بیشتر بخوانید: از وقوع حوادث احتمالی فضای مجازی در نوروز جلوگیری کنید!


مهرماه ۹۶: شیوع باج گیر سایبری جدید در کشور

در مهرماه، مرکز ماهر نسبت به انتشار نوع جدیدی از بدافزار باج گیر در فضای مجازی کشور هشدار داد. این ویروس در واقع برای هدف قراردادن کاربران فارسی زبان طراحی شده بود. روش انتشار این باج افزار استفاده از پوشش فیلترشکن سایفون بود و از طریق شبکه های اجتماعی با فریفتن کاربران، آنها را تشویق به دریافت و اجرای فایلی اجرایی با ظاهر سایفون می کرد. این مورد نیز یکی دیگر از حملات سایبری در سال 96 اعلام شده است.

آبان ماه ۹۶: شیوع باج گیرهای سایبری

آبان ماه خبر انتشار جاسوس افزاری به نام دادسرای الکترونیکی منتشر شد. هدف این باج افزار سرقت اطلاعات حساب بانکی کاربران بود. این بدافزار از آیکونی مشابه آیکون مورد استفاده برای نمایش فولدرها توسط ویندوز استفاده می کرد.

آذر ۹۶: شناسایی حمله بدافزاری به فلش پلیر

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای از هشدارAdobe  برای دریافت آخرین نسخه‌ فلش‌پلیر در راستای جلوگیری از حملات بدافزاری خبر داد و اعلام کرد که هشدار Adobe مربوط به آسیب‌پذیری موجود در بسته‌ نرم‌افزاری چندرسانه‌ای فلش‌پلیر بوده است.


بیشتر بخوانید: تاسیسات شرکت بوئینگ مورد حمله باج افزار WannaCry قرار گرفت!


دی ماه ۹۶: سوءاستفاده بدافزاری از فیلترشکن ها

در دی ماه 96 مرکز ماهر موضوع حمله بدافزاری در پوشش یک فیلترشکن که با سوءاستفاده از ناآگاهی کاربران موبایل منتشر شد را اعلام کرد. این مورد نیز که یکی دیگر از حملات سایبری در سال 96 بود توانست آلودگی های بسیاری ایجاد کند. حمله این بدافزار، با دریافت یک پیامک فریبنده که مدعی ارائه فیلترشکن از طریق یک آدرس وب بود آغاز می شد.

بهمن ماه 96: حمله سایبری به سایت های خبری

در  آستانه برگزاری راهپیمایی باشکوه ۲۲ بهمن ماه اخباری در خصوص حمله به تعدادی از پورتال ها و وبسایت های خبری منتشر شد. بر اساس بررسی های صورت گرفته مشخص شد وبسایت های خبری که مورد حمله قرار گرفته بودند در مرکز داده (دیتا سنتر) تبیان و مرکز داده شرکت پیشتاز میزبانی شده اند.

اسفند ماه 96: هک ۱۴۰ وبسایت داخلی

در اسفندماه ۹۶ نیز مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای از هک ۱۴۰ وبسایت داخلی خبر داد. این مرکز در ادامه سریعا موضوع را مورد بررسی قرار داد و اقدامات فنی لازم را از همان ابتدا انجام داد. این مرکز اعلام کرد که سایت‌های مورد حمله همگی روی یک میزبان اشتراکی قرار داشته و دسترسی برقرار شده بصورت محدود بوده است.

.

منبع: mehrnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)