;
coinex

تلسکوپ فضایی تس چگونه سیارات فراخورشیدی را شکار می‌کند؟

تلسکوپ فضایی تس ۱۸ آوریل امسال (2018) به مدار زمین پرتاب خواهد شد. انتظارها بر این است تا این ماهواره سیارات بسیاری را بروش گذر شناسایی کند.

میلیاردها میلیارد سیاره در خارج از منظومه شمسی ما قرار دارند، اما اغلب اوقات ما آنها نمی‌بینیم. زمانی می‌توانیم یک سیاره فراخورشیدی کوچک یا بزرگ را ببینیم که در معرض نور ستاره خود قرار گیرد و ما در زمین برای دریافت نور آن تلاش کنیم.

اگرچه انتظار می‌رود “ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران” (Transiting Exoplanet Survey Satellite) یا به اختصار تس (TESS) متعلق به ناسا، پس از پرتاب آن در روز ۱۸ آوریل، این معادلات را برهم بریزد.


بیشتر بخوانید : تلسکوپ فضایی TESS در آستانه پرتاب ؛ جدیدترین شکارچی ناسا


تلسکوپ فضایی تس با این هدف طراحی شده است که تا سیارات بیگانه را حین گردش به دور ستاره‌شان ردیابی و آنها را به دانشمندان روی زمین نشان دهد. ناتالیا گوئررو (Natalia Guerrero) دانشمند تیم تلسکوپ تس در بیانیه‌ای گفت:

تلسکوپ تس چیزی شبیه به یک طلایه‌دار است. این یک تئاتر با بازی تمام آسمان است و در بعضی از صحنه‌ها حتی ما نمی‌دانیم چه بازی از آنها شاهد خواهیم بود. مثل این می‌ماند که ما یک نقشه گنج می‌سازیم که همه چیز‌های جالب در آن وجود دارد. فقط یک کار می‌ماند .. برو و بدنبال آنها بگرد!

بیایید به دنبال پاسخ این پرسش بگردیم: تلسکوپ تس چگونه سیارات فراخورشیدی را شکار می‌کند؟

تلسکوپ فضایی تس آسمان ها را رصد می‌کند. حال اگر یک سیاره دقیقا در میان ماهواره و ستاره مادر خود قرار داشته باشد. یک لکه کوچک در نور رسیده از ستاره مشاهده خواهد کرد.

بر اساس اعلام دانشگاه MIT، حدودا ۲ سال طول خواهد کشید تا تلسکوپ تس ۸۵ درصد از آسمان اطراف خود را بررسی کند. میدان دید این ماهواره بیش از ۲۰ میلیون ستاره را در برمی‌گیرد. چهار دوربین تلسکوپ TESS بر روی سیاراتی که در حال گذر (Transmit) هستند متمرکز خواهند بود. دانشمندان انتظار دارند که هزاران ستاره سیاراتی قابل شناسایی داشته باشند.

تلسکوپ فضایی تس
تلسکوپ فضایی تس (TESS) در مراحل آماده سازی پیش از پرتاب. این تلسکوپ فضایی اندازه‌ کوچکی دارد اما وسعتی پهناور از آسمان‌ها را مورد بررسی قرار خواهد داد. (اعتبار :‌ناسا)

در مجموع محققان پروژه تس امیدوارند که این ماهواره که اندازه آن با یک یخچال برابری می کند،‌ بتواند بیش از ۵۰ سیاره در حدود اندازه زمین شناسایی کند. دوربین‌های این ماهواره بخشی از آسمان را تحت نظر خواهند داشت و به جستجوی سیاراتی که از مقابل ستاره مادر خود گذر می‌کنند می‌پردازند.

انتظار می‌رود تلسکوپ تس هر ۲ دقیقه یکبار از ستارگان عکس‌برداری کند. زمانی که به اندازه کافی برای شکار یک سیاره در حال گذر امیدوار کننده است. به علاوه این تلسکوپ فضایی هر ۳۰ دقیقه یکبار، از بخش بزرگی از آسمان یک تصویر با میدان دید وسیع می‌گیرد. گوئررو می‌گوید:

با تصویربرداری دو دقیقه‌ای ما یک مجموعه تصویر به مانند یک فیلم در اختیار خواهید داشت که بواسطه آن می‌توانید ببینید نور ستارگان در هنگام عبور سیاره از مقابل ستاره مادر خود چه تغییری می‌کند. به علاوه با تصویربرداری ۳۰ دقیقه‌ای، احتمالا از دیدن ابرنواخترها، سیارک‌ها و اجرامی که امواج گرانشی ایجاد می‌کنند، هیجان‌زده خواهیم شد. البته ما هیچ ایده‌ای نداریم که در این مقیاس زمانی چه چیز انتظارمان را می‌کشد.

شاید تلسکوپ فضایی تس حتی بتواند در یافتن نخستین سیاره زمین مانند حقیقی که در منطقه زیست‌پذیر ستاره خودش قرار دارد، به ما کمک کند. این ماهواره بر سیارات بالقوه زیست‌پذیری متمرکز خواهد بود که به دور ستاره‌هایی شاید کوچک‌تر و کم‌نورتر از خورشید ما گردش می‌کنند.


بیشتر بخوانید : با بهترین و شگفت‌انگیزترین سیارات فراخورشیدی که تاکنون کشف شده‌اند آشنا شوید


سارا سیگر (Sara Seager) شکارچی سیارات از دانشگاه MIT می‌گوید:

در حال حاضر هیچ شاهد علمی وجود ندارد که به ما بگوید آن بیرون حیاتی وجود دارد، به جز سیارات کوچک سنگی که به نظر می‌رسد بسیار معمول باشند. تقریبا به هرجا که نگاه می‌کنیم آنها حضور دارند، پس حیات مدنظر ما احتمالا در یکی از همین‌ ها باشد.

یکی دیگر از وظایفی که تلسکوپ تس برعهده دارد، تعیین فاصله این سیارات از ماست. این ماهواره سیاراتی را زیر نظر می‌گیرد که حداکثر ۳۰۰ سال نوری از ما فاصله دارند و به طور بالقوه راه را برای مشاهدهات بعدی از سیاراتی که احتمالا در اطراف این ستاره‌ها وجود داشته باشد، باز می‌کند.

تلسکوپ فضایی تس
مفهومی هنری از تلسکوپ فضایی تس که آوریل امسال (۲۰۱۸) پرتاب شد. انتظار می‌رود این شکارچی سیاره‌ای حدود ۵۰ سیاره زمین مانند را در منقطه زیست‌پذیر ستاره‌ میزبان‌شان شناسایی کند. (اعتبار : ناسا)

سیارات فراخورشیدی که توسط تلسکوپ تس پیدا می‌شوند، احتمالا بعدها با مشاهدات بیشتر تلسکوپ‌های زمینی و حتی تلسکوپ فضایی جیمز وب (که در سال ۲۰۲۰ پرتاب خواهد شد) مجددا مورد بازبینی قرار گیرد. این مشاهدات با هدف شناسایی اتمسفر آنها صورت می‌گیرد.


بیشتر بخوانید :‌ تلسکوپ فضایی جیمز وب به دنبال حیات در سیارات منظومه تراپیست-۱


این نخستین باری نیست که دانشمندان با استفاده از روش گذر (Transmit) به یافتن فراخورشیدی‌ها مشغول می‌شوند. تلسکوپ فضایی کپلر ناسا برای سال‌ها با استفاده از این متد به شناسایی سیارات مشغول بود و حکم چشمی خارج از اتمسفر را برای دانشمندان ایفا می‌کرد. حاصل فعالیت این تلسکوپ فضایی در این زمینه تا کنون ۲۶۰۰ سیاره فراخورشیدی تایید شده است.


بیشتر بخوانید : تلسکوپ فضایی کپلر ؛ با شکارچی سیارات فراخورشیدی آشنا شوید


با این تفاسیر یکی دیگر از مسئولیت‌های تلسکوپ تس را می‌تواند پیمودن راه‌های نرفته کپلر عنوان کرد. تلسکوپ فضایی کپلر تنها قادر بود بخش بسیار محدودی از آسمان را مورد بررسی قرار دهد و در نهایت سیارات در اندازه‌های مختلف شناسایی کرد. اما تلسکوپ تس میدان دید وسیع‌تری دارد و به دانشمندان کمک خواهد کرد تا سیارات زمین مانند بیشتری را بیابند.

این موضوع در جستجوی سیاره‌ای مانند زمین در کیهان لایتناهی کمک‌های قابل توجه‌ای به ستاره‌شناسان خواهد کرد. با این وجود ما انتظار نداریم که این ماموریت، 100 درصد یک زمین دیگر برای ما کشف کند. همان طور که دکتر سیگر در مصاحبه‌ای عنوان کرد:

شکار سیارات برای یافتن جهان‌های زیست پذیر، تلاشی طولانی به وسعت یک نسل است. لطفا با ما صبورانه این مسیر را دنبال کنید.

بیشتر بخوانید :

.

منبع : Mashable

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر