;
coinex

تلگرام غیر قابل فیلتر در معرض خطر ؛ گوگل قابلیت دامین فرانتینگ را غیرفعال کرد!

کمپانی گوگل در آپدیت جدید سرویس “App Engine” خود قابلیت دامین فرانتینگ را غیر فعال کرده است. توسعه دهندگان اپلیکیشن با استفاده از این قابلیت از سد فیلترینگ در سطوح دولتی عبور می‌کردند.

از این پس توسعه دهندگان اپلیکیشن دیگر قادر نخواهند بود با استفاده از گوگل از سد فیلترینگ و سانسور عبور کنند. گوگل در آخرین آپدیت سرویس “اپ انجین” (App Engine) خود، قابلیتی تحت عنوان دامین فرانتیگ (domain-fronting) که سرویس‌ها را قادر می‌ساخت با استفاده از شبکه گوگل از سطوح فیلترینگ اعمال شده توسط دولت‌ها گذر کنند، غیر فعال کرد.

این تغییر اخیر در شبکه گوگل به این معناست که این ترفند عبور از فیلترینگ دیگر برای توسعه‌دهندگان کار نخواهد کرد. این تغییر برای نخستین بار توسطه توسعه دهندگان اپلیکیشن تور (Tor) در ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) رصد شد. این تغییر در تمامی سرویس‌های گوگل اعمال می‌شود و برای برخی از ابزار‌های ضد فیلترینگ نظیر پیام رسان سیگنال (Signal) و سرویس‌های وی‌پی‌ان سایفون خطر اختلال را در پی دارد.

آنطور که وب‌سایت ورج می‌گوید، گوگل این تغییرات را درنتیجه یک برنامه طولانی مدت بروزرسانی شبکه می‌داند. نماینده این کمپانی می‌گوید:

فرانتینک دامین هرگز یک ویژگی پشتیبانی شده در گوگل نبوده است، اما تا همین اواخر بدلیل یک تغییر کوچک در بسته‌ نرافزاری ما کار می‌کرد. ما به طور مداوم در حال توسعه شبکه‌مان هستیم و از پس دیگر دامین فرانتینگ به عنوان بخشی از تغییرات یک بروزرسانی بلند مدت، کار نخواهد کرد. ما هیچ برنامه‌ای برای عرضه آن به عنوان یک قابلیت نداریم.

domain-fronting به توسعه دهندگان اپلیکیشن این امکان را می‌داد تا از گوگل به عنوان یک پروکسی استفاده کرده تا بدین طریق ترافیک اپلیکیشن‌ها خودشان را از طریق دامنه Google.com به سرویس‌های خود منتقل کنند. این یک ویژگی بسیار مهم در دور زدن فیلترینگ اعمال شده توسط دولت‌ها بود.

حال با غیرفعال شدن این ویژگی، امکان مسدود شدن همه ترافیک ارسالی به سرویس وجود دارد. تا زمانی که یک سرویس از دامین فرانتینگ استفاده می‌کرد، تمامی درخواست‌های داده درون کشور طوری ظاهر می‌شدند که انگار گوگل آنها را درخواست داده است و با استفاده از رمزگذاری‌ها (encryption) از دسترسی فیلترکننده‌ها و سانسورچی‌ها به لایه‌های عمیق‌تر جلوگیری می‌شد.


بیشتر بخوانید:‌ آغاز فیلترینگ تلگرام از اول اردیبهشت ؛ در ادامه فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ


قابلیت دامین فرانتینگ زمانی به صورت عمومی فراگیر شد که پیام رسان سیگنال آن را برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ مورد استفاده قرار داد. این تکنیک همچنین توسط هکرهای حکومتی نیز مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس گفته FireEye report، گروه هکری APT29 که به گمان برخی با سرویس‌های اطلاعاتی روسی همکاری می‌کنند، به مدت دو سال با استفاده از قابلیت این سرویس، به جابه‌جایی اطلاعات مشغول بودند.

دامین فرانتینگ
قابلین دامین فرانتینگ (domain-fronting) سرویس اپ انجین (App Engine) گوگل به توسعه دهندگان اپلیکیشن این امکان را می‌داد که از سد فیلترینگ و سانسور در سطح دولتی عبور کنند. (اعتبار : theVerge)

گروه‌های فعال در زمینه حقوق دیجیتال، از گوگل خواسته‌اند تا در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

ناتان وایت از گروه فعالان حقوق بشری اکسس نو (Access Now)، می‌گوید:

گوگل مدت‌هاست که ادعا می‌کند از آزادی اینترنت در سراسر جهان حمایت می‌کند و در بسیاری از موارد آنها صحت ادعای خود را اثبات کرده‌اند. قابلیت دامین فرانتینگ به میلیون‌ها نفر اجازه می‌داد از اینترنتی آزادتر استفاده کنند و از تجربه حقوق بشر لذت ببرند. ما از گوگل می‌خواهیم تا تعهد خود به حقوق بشر و اینترنت آزاد را به یاد آورد و اجازه دهد قابلیت دامین فرانتینگ به کار خود ادامه دهد.

اخیرا دولت روسیه به دلیل عدم قرار دادن جزئیات کلیدی مربوط به نحوه رمزگذاری اطلاعات توسط پیام رسان تلگرام در دسترس سرویس‌های امنیتی این کشور، فعالیت این پیام رسان و نیز بسیاری از آی پی آدرس‌‌های مرتبط با آن در سرویس‌های ابری آمازون و گوگل را مسدود کرده است. این اقدام در پی حکم دادگاه تاگانسکی (Tagansky)  روسیه بود و توسط نهاد قانون‌گذاری ارتباطات و رسانه های روسیه (Roskomnadzor) اجرا شد.


بیشتر بخوانید : فیلترینگ تلگرام در روسیه جواب نمی‌دهد ؛ جنبش مقاومت دیجیتالی پاول دورف


پاول دورف، موسس و مدیر اجرایی تلگرام، اعلام کرد این فیلترینگ بدلیل استفاده کاربران روسی از پروکسی و وی‌پی‌ان تاثیرگذار نبوده است. او نیز از آزادی اینترنت و حقوق بشر گفت. دورف درصدد است تا جنبشی تحت عنوان ” مقاومت دیجیتالی برای حمایت از آزادی اینترنت در سراسر جهان به راه بیاندازد. او چندی پیش در کانال تلگرام خود نوشت:

از اینکه در طول سال گذشته میلیون‌ها دلار به کمپانی‌ها و افرادی اختصاص دادم که پروکسی ساکس ۵ و VPN تولید و منتشر می‌کنند، خوشحالم و امیدوارم دیگران نیز به این جریان بپیوندند. جریانی که من از آن تحت عنوان ”مقاومت دیجیتالی ” نام می‌برم و آن را به صورت یک جنبش غیر متمرکز که برای پیشرفت و آزادی‌های دیجیتالی در سراسر جهان ایستاده است، تعریف می‌کنم.

با این همه باید دید آیا این اقدام گوگل خللی در روند آزادی‌های اینترنت در سراسر جهان ایجاد می‌کند یا خیر. همچنین باید منتظر ماند و تاثیرات حذف قابلیت دامین فرانتینگ گوگل در فیلترینگ تلگرام در روسیه و احتمالا در ایران بررسی کرد. براساس برخی گفته‌ها، از اول اردیبهشت‌ماه سال جاری سرویس پیام رسان تلگرام در ایران فیلتر خواهد شد. کاری که احتمالا مسیر را برای سرویس‌های پیام‌رسان داخلی هموار می‌کند.

بیشتر بخوانید :

.

منبع : TheVerge

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر