;
coinex

بررسی پیام رسان ویسپی (Wispi)؛ ناامن اما بی‌نظیر، با امکاناتی کاملا رایگان

بررسی پیام رسان ویسپی (Wispi) در زمانی که ماجرای فیلترینگ تلگرام همچنان بر سر زبان‌هاست، برای کاربران اولویت ویژه‌ای دارد؛ بنابراین در این مقاله به نقد و بررسی اپلیکیشن ویسپی خواهیم پرداخت.

در این قسمت، قصد داریم نسبت به بررسی پیام رسان ویسپی اقدام کنیم. ویسپی نیز یکی از اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی است که کم و بیش از آن به عنوان جایگزین تلگرام یاد می‌شود. این روزها تقریبا نام هر اپلیکیشنی که به عنوان جایگزین تلگرام مطرح می‌شود، به سرعت مورد انتقاد قرار می‌گیرد. پیام رسان ویسپی نیز از این مساله دور نمانده است؛ بنابراین در این مقاله بیشتر سعی شده تا به جای پرداختن به انتقاداتی که به این برنامه وارد است، به نقاط قوت آن پرداخته شود.

بررسی پیام رسان ویسپی

با بررسی‌های صورت گرفته از سوی وب‌سایت‌های مختلف، احتمال اینکه اپلیکیشن ویسپی یک پیام رسان داخلی باشد نیز بالا گرفت؛ هرچند شرکتی که انگشت اشاره به سوی اوست، از تعلق ویسپی به زیر مجموعه خود طفره رفته است، اما آمار منتشر شده از سوی الکسا و سایر شواهد موجود، به نوعی این شایعه را قوت می‌بخشد.

بررسی پیام رسان ویسپی (Wispi)؛ ناامن اما بی‌نظیر، با امکاناتی کاملا رایگان

به هر حال، ماجرا هر چه باشد، در صورت مساله تفاوتی ایجاد نمی‌کند. تلگرام، به عنوان اپلیکیشنی محبوب در داخل ایران نفوذ بالایی پیدا کرده است. علی‌رغم جنجال‌های فراوانی که پیرامون این اپلیکیشن بر پا شده است، امنیت بالا، تنها در انحصار تلگرام نیست. در واقع، تلگرام چندان به لحاظ امنیتی موفق عمل نکرده است. دسترسی‌های زیادی که این اپلیکیشن به اطلاعات کاربران دارد، وجود روش‌های ساده نفوذ، عدم رعایت برخی اصول امنیتی ساده و برخی مسایل دیگر، تلگرام را چندان هم یک پیام رسان کاملا همه فن حریف نشان نمی‌دهد.

در نقطه مقابل، به دلیل شایعات موجود در بستر جامعه، کاربران حاضر به ترک تلگرام و استفاده از جایگزین‌هایی که کم و بیش از رانت‌های آقا زادگی برخوردارند، نیستند. یکی از بزرگترین دغدغه‌های موجود در استفاده از اپلیکیشن‌های جایگزین تلگرام، عدم اطمینان کاربران به حفظ حریم خصوصی ‌آنهاست؛ هرچند این نگرانی بیشتر از دل شایعات بیرون می‌آید، اما در نقطه مقابل، اپلیکیشن‌هایی که به عنوان جایگزین تلگرام مطرح شده‌اند نیز دارای اشکالات امنیتی فراوانی هستند، به گونه‌ای که تلگرام یک پیام رسان کاملا امن به نظر می‌رسد!


بیشتر بخوانید: اپلیکیشن های جایگزین تلگرام ؛ انتخاب بهترین پیام رسان


در هر صورت، در این مقاله قصد ما پرداختن به ویژگی‌های ویسپی است. در بررسی پیام رسان ویسپی تنها به ویژگی‌های این برنامه خواهیم پرداخت؛ چراکه بحث امنیت اطلاعات و حریم خصوصی کاربران، در جایی که برای تهیه اپلیکیشن‌ها، از پلتفرم‌های جایگزین و سورس کدهای کپی شده، استفاده می‌شود و سطح سواد امنیت رایانه‌ای کاربران کشور نیز همچنان اجازه استفاده از روش‌های منسوخ شده در نفوذ به این برنامه ها را می‌دهد، تنها یک شوخی به نظر می‌رسد.

اپلیکیشن ویسپی تمام قابلیت‌هایی را که یک کاربر معمولی مد نظر دارد، در اختیار وی قرار می‌دهد. این ویژگی ویسپی آن را تبدیل به یک آچار فرانسه برای پیام رسان‌ها می‌کند!

با استفاده از پیام رسان Wispi تقریبا به تمام امکانات اینستاگرام، تلگرام و بی تالک دسترسی خواهید داشت. علاوه بر این، ویسپی امکاناتی نظیر تماس کاملا رایگان با تلفن و موبایل در خارج از کشور را به شما ارائه می‌دهد. این ویژگی، به این معناست که دیگر نیازی نیست برای تماس با اقوامتان در آمریکا یا استرالیا، کوچکترین هزینه‌ای را متقبل شوید.

نصب اپلیکیشن ویسپی

فرایند دانلود و نصب این اپلیکیشن، بسیار ساده است. کافیست عبارت wispi را در اپ استور مورد نظر خود تایپ نمایید. پس از ورود به صفحه اپلیکیشن، بر روی دکمه دانلود بزنید. با اتمام دانلود و اجرای این اپلیکیشن، نصب ویسپی آغاز می‌شود.

فرایند ساخت اکانت کاربری در این اپلیکیشن پیام رسان همانند اکثر پیام رسان‌های موجود، از طریق شماره تلفن شما انجام خواهد شد. بنابراین، در نصب و ساخت اکانت کاربری ویسپی با مشکل مواجه نخواهید شد. علاوه بر این، امکان مشخص کردن زبان مورد نظر، در هنگام نصب اپلیکیشن نیز وجود دارد که البته زبان فارسی نیز جزو زبان‌های پشتیبانی شده توسط این برنامه است.

استفاده از ویژگی‌های ویسپی

استفاده از این اپلیکیشن نیز بسیار ساده است. پس از نصب و اجرای ویسپی، به صفحه‌ای وارد خواهید شد که امکان چت و استفاده از کانال‌ها را به شما می‌دهد. با توجه به شباهت موجود بین ویسپی و سایر پیام رسان‌های موجود، در استفاده از این امکانات نیز با مشکلی مواجه نخواهید شد.

علاوه بر این، پیام‌رسان ویسپی امکانات بسیار متنوعی را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد که در ادامه به آن می‌پردازیم. به عنوان مثال، در هنگام استفاده از ویسپی برای چت، امکان ادیت تصاویر را قبل از ارسال خواهید داشت!

شبکه‌های اجتماعی در Wispi

در پایین منوی صفحه اول این اپلیکیشن، گزینه‌های متنوعی را مشاهده خواهید نمود. در صورتیکه بر روی آیکون چهار راه که در قسمت سمت چپ منو قرار دارد بزنید، پست‌های شبکه اجتماعی برای شما به نمایش در خواهد آمد. این مساله در جایی جذاب‌تر می‌شود که در اپ ویسپی امکان اضافه کردن سایر اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی‌تان نظیر فیس بوک را نیز دارید.

به صورت پیش‌فرض، در این قسمت پست‌هایی که مربوط به تولیدکنندگان محتوای پر مخاطب باشد برای شما به نمایش در خواهد آمد. به مرور پیشنهاداتی که توسط این اپ داده می‌شود، بر اساس الگوریتم انتخاب شما نیز تغییر کرده و پست‌های جذاب‌تری به شما نشان داده خواهد شد. این ویژگی یک امتیاز مثبت برای اپلیکیشن ویسپی نسبت به تلگرام است. علاوه بر این، امکان اشتراک پست‌های یوتوب نیز به طور مستقیم برای دارندگان ویسپی امکان پذیر است.

در عین حال، عدم استقبال کاربران ایرانی از این اپلیکیشن، موجب می‌شود که همانند تلگرام، امکان دسترسی به محتوای بسیار متنوع نداشته باشید. همچنین، در تست‌های انجام شده برای بررسی پیام رسان ویسپی ویژگی ساخت ربات نیز در این برنامه مشاهده نشد. البته، اگر بتوانید سایر دوستانتان را برای استفاده از ویسپی قانع کنید، امکانات بی‌نظیری برای تعامل در اختیار خواهید داشت.

مخاطبین و تماس رایگان

در قسمت مخاطبین که در کنار آیکون چهار راه قرار دارد، امکان اضافه کردن مخاطبین، تماس با مخاطبین حاضر، چت و برخی ویژگی‌های دیگر را به شیوه سایر اپلیکیشن‌های معمول، خواهید داشت. علاوه بر این، تماس صوتی و تصویری در پیام رسان ویسپی برای کاربران داخلی محدود نشده است!

تماس با ویسپی

این بدان معناست که در صورت استفاده از ویسپی، دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های مربوط به مکالمه را نداشته و با انتخاب هوشمندانه‌ی بسته‌های شارژ اینترنتی اپراتورهای تلفن همراه، علاوه بر دسترسی به امکانات بیشتر، هزینه به مراتب کمتری را پرداخت خواهید کرد.


بیشتر بخوانید: بررسی اپلیکیشن همراه من ؛ هر آنچه که باید در مورد برنامه کاربردی همراه اول بدانید


البته این پایان امکانات تماس در ویسپی نیست. برنامه ویسپی به هر کاربری که این اپ را دانلود نماید، یک دلار اعتبار تماس بین المللی می‌دهد؛ هرچند نرخ تماس با این پیام‌رسان در سایر کشورها، متغییر است، اما به طور قابل ملاحظه‌ای پایین‌تر از برقراری تماس به شیوه معمول خواهد بود. بنابراین، در صورتیکه شما خواننده گرامی، اگر به صورت تماس تلفنی قصد انتقال اطلاعات محرمانه کشور به خارج از آن را ندارید! با خیال راحت، این اپلیکیشن را دانلود کرده و استفاده کنید.

تماس رایگان با ویسپی

برای روشن شدن موضوع باید اشاره کنیم، گیرنده تماسی که از طریق ویسپی با او ارتباط برقرار می‌شود، لزومی به استفاده از این اپلیکیشن نخواهد داشت! این مساله در جایی جذابیت بیشتری پیدا خواهد کرد که بدانید با این برنامه امکان تماس با تلفن ثابت را نیز خواهید داشت. در واقع، هزینه‌های برقراری تماس از موبایل شما با شماره تلفن ثابت در خارج از کشور، پایین‌تر از تماس با موبایل در آن کشور است.

پس از پایان اعتبار یک دلاری، می‌توانید نسبت به شارژ مجدد آن، از طریق کردیت کارت، پی پال و… اقدام نمایید. این ویژگی نیز پیام رسان ویسپی را از سایر اپلیکیشن‌های مشابه، کاملا متمایز می‌کند.

هزینه تماس در ویسپی

نرخ تماس تلفنی برای اروپا، 0.125 سنت، آمریکا و استرالیا رایگان! و افغانستان 0.175 سنت است. برای تماس با موبایل از طریق اپ ویسپی، نرخ‌های غیر رایگان تقریبا دو برابر می‌شود. امکان ارسال پیامک نیز از طریق این اپلیکیشن وجود دارد، هرچند نرخ  ارسال پیامک به طور کلی رایگان نیست.

توجه داشته باشید، ممکن است در آینده نرخ‌های برقراری تماس‌ها تغییر کند. برای مشاهده نرخ تماس از طریق این اپلیکیشن کافیست، از طریق منوی بالا که با سه خط افقی مشخص است، به قسمت جدول نرخ تماس‌ها بروید. توجه داشته باشید، برای برقراری تماس از طریق ویسپی، شما باید به اینترنت متصل باشید، اما گیرنده تماس، نیازی به استفاده از اینترنت نخواهد داشت.

تماس تلفنی با اپ ویسپی

از این رو، می‌توانید به راحتی با نصب اپلیکیشن ویسپی بر روی گوشی خود، با دوستانتان که در حال سفر به خارج از کشور هستند، تماس بگیرید و نیازی به پرداخت هزینه‌های بالای سرویس رومینگ نخواهید داشت.

دوستیابی در ویسپی

یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب ویسپی قابلیت دوستیابی است. این ویژگی نیز از طریق زدن بر روی دکمه منو و سپس انتخاب دوستیابی در دسترس است. به طور پیش فرض با انتخاب این گزینه به صفحه دوستان، پیشنهادی وارد می‌شود. احتمالا، پیام رسان ویسپی از طریق بررسی علایق مشترک، سن، جنسیت و… اقدام به پیشنهاد افرادی می‌کند که مناسب شما تشخیص داده است؛ از این رو، برای بدست آوردن بهترین نتیجه ممکن، باید میزان تعامل خود را در این شبکه اجتماعی -استفاده از عنوان شبکه اجتماعی برای ویسپی چندان اشتباه نیست- افزایش دهید.افزاد نزدیک در ویسپی

علاوه بر این، در اپ ویسپی امکان جستجوی افراد نزدیک به خود را خواهید داشت. احتمالا با این ویژگی در بی تالک آشنا بوده‌اید. پس از ورود به این قسمت و فعال سازی موقعیت مکانی شما، لیستی از استفاده کنندگان پیام رسان ویسپی که در نزدیکی شما حضور دارند، برایتان به نمایش در خواهد آمد.

احتمالا، با مشاهده افرادی که در نزدیکی شما، در حال استفاده از این سرویس هستند، ذوق زده خواهید شد، هرچند، این ذوق زدگی دوام چندانی نخواهد داشت؛ چراکه هنوز تعداد کاربرانی که از Wispi استفاده می‌کنند، رقم بسیار پایینی است.

امکان جستجوی افراد از طریق آیدی کاربری و شماره تلفن آن‍‌ها در این اپلیکیشن گنجانده شده است. امکان ارسال دعوتنامه از طریق پیامک و ایمیل نیز در این قسمت برای شما وجود خواهد داشت، پس اگر قصد استفاده موثر از پیام‌رسان ویسپی را دارید، بدون تعلل دوستان خود را دعوت به استفاده از آن کنید.

به طور کلی، اپلیکیشن ویسپی در زمان و مکان غلطی شیوع پیدا کرده است؛ چراکه با داشتن چنین امکاناتی و با توجه به فیلتر نشدن این اپ، به سادگی امکان جذب کاربر فعال در آن وجود داشت. هرچند در حال حاضر، با توجه به تعداد کم کاربران ویسپی، این امکانات چندان خوب عمل نمی‌کنند.

ایجاد گروه و کانال در ویسپی

پیام رسان ویسپی نیز به مانند تلگرام به مخاطبین خود به راحتی اجازه ایجاد کانال را می‌دهد. هرچند این ویژگی به طور کامل مورد تست و بررسی قرار نگرفت، اما با توجه به وجود نمونه‌های مشابه، ساخت کانال توسط یک اپلیکیشن پیام‌رسان چندان دور از انتظار نیست. استفاده از کانال نیز همانطور که در سطور پیشین آمد، از صفحه اول این برنامه امکان‌پذیر است.

در ویسپی امکان چت گروهی هم وجود دارد. برای اینکار باید مخاطبین مورد نظر خود را دعوت به چت گروهی نموده و سپس همانند معمول به چت کردن بپردازید.

فروشگاه ویسپی

در این قسمت، انواع افکت، ایموجی و استیکر به فروش می‌رسد. اگرچه در نیم نگاهی که به این قسمت داشتیم، کالاهای مجازی فوق به صورت رایگان عرضه می‌شدند. قطعا ویسپی در صورت جذب مخاطب کافی، برنامه‌های جذابی برای ترغیب به استفاده بیشتر آن‌ها و افزایش درآمد خود خواهد داشت، فقط یک اشکال کوچک وجود دارد؛ کمتر کسی حاضر به استفاده از ویسپی است!

هرچند با توجه به امکانات فوق العاده‌ای که در یک جا عرضه می‎شود و سادگی بسیار برای کار با این اپلیکیشن پیام رسان، مخاطبین خود را از دست نخواهید داد.

فروش در ویسپی

تماس صوتی و تصویری

تماس صوتی و تصویری نیز توسط ویسپی پشتیبانی می‎‌شود. این شیوه از تماس نیز کاملا رایگان بوده، هرچند از حجم اینترنت مصرفی شما کاسته می‎شود. برای برخورداری از این ویژگی باید هر دو کاربر که قصد ارتباط برقرار کردن با یکدیگر را دارند، اپلیکیشن ویسپی را بر روی گوشی خود نصب کنند.


بیشتر بخوانید: بررسی اپلیکیشن پولیک ؛ برنامه ای برای کسب درآمد اینترنتی (به همراه لینک دانلود)


در صورتیکه، قصد استفاده ساده از امکانات تماس تصویری را دارید، ویسپی دوای درد شماست، هرچند که یک اشکال نیز وجود دارد. باید تمام مخاطبین مورد نظر را راضی به نصب این اپلیکیشن کنید.

نتیجه نهایی بررسی ویسپی

ویسپی، اپلیکیشن پیام‌رسان با حجم متوسط و کارایی نسبتا بالاست که حرف و حدیث‌های فراوانی در مورد رعایت پروتکل‌های امنیتی توسط آن وجود دارد.

در شرایط مساوی با اپلیکیشن‌های دیگر، مثل تلگرام، باید انتظار بازخورد بسیار بهتری از سوی کاربران نسبت به این اپلیکیشن می‎‌شد. به عنوان مثال می‌توانید میزان دانلود و استفاده از اپلیکیشن تانگو و بی تالک در زمانی که هنوز فیلترینگ بر روی آن‌ها اعمال نشده بود را به نسبت کاربر گوشی هوشمند در آن زمان، مورد سنجش قرار دهید.

در حال حاضر، با توجه به وجود تب جایگزینی تلگرام با افزایش احتمال اعمال فیتلرینگ بر روی این اپلیکیشن، پیام‌رسان ویسپی می‌تواند نسبت به معرفی هرچه بیشتر خود به مخاطبین، تلاش بیشتری کند. هرچند، با توجه به جبهه گیری شدید کاربران دنیای مجازی نسبت به تبلیغات صورت گرفته از سوی اپلیکیشن‌های مشابه ویسپی، احتمالا از این گزینه به صورت مستقیم استفاده نخواهد کرد.

.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    اخیرا ویسپی قطع شده..دلیلش واقعا چی میتونه باشه؟؟

    پاسخ