;
coinex

بررسی و مشخصات فنی هاوال H2 ؛ کراس اوور 190 میلیونی بهمن موتور در سال 97

هاوال H2 مدل 2018 نمونه‌ایست در کلاس بدنه خودروهای شاسی بلند یا کراس اوور سایز کوچک که توسط بهمن موتور در سال 97 به فروش می‌رسد. در این نوشته به مرور مشخصات فنی و قیمت آن در ایران خواهیم پرداخت.

با توجه به استقبال گسترده مشتریان در 2 دهه گذشته از خودروهای شاسی بلند، شرکت‌های خودروسازی معتبر جهان تولید نمونه‌هایی مختلف در کلاس‌ها و ابعاد متفاوت از این اتومبیل‌ها را در دستور کار خود قرار دادند. به دلیل قیمت بالاتر نسبت به نمونه‌های هاچ بک و سدان، شرکت‌های چینی نیز وارد این بازار بسیار بزرگ و گسترده شدند و خودروهایی با قیمت مناسب و امکانات قابل قبول را روانه بازار نمودند. ایران نیز که روابط تجاری بسیار نزدیکی با این کشور دوست و همسایه (!) دارد، تولیدات عمدتا بی کیفیت این کشور را وارد نمود تا بازه گسترده‌تری از مشتریان توانایی لذت بردن از سواری با خودروهای مرتفع‌تر را داشته باشند.

گذشته از نمونه‌هایی با کیفیت وامکانات و طراحی ظاهری پایین، اتومبیل‌هایی مانند هایما S7، هایما S7 توربو، هایما S5 توربو، جک S5 و جک S3 و یا شاسی بلند سایز بزرگ فوتون ساوانا توانستند به تکیه بر ظاهر مناسب و موتور قدرتمندتر در کنار در اختیار گذاشتن امکانات رفاهی و سرگرمی پایه، مورد توجه بسیاری از خانواده‌ها قرار گیرند و رونق مناسبی به بازار خودروهای کراس اوور در ایران دهند.

به نظر می‌رسد که سال 97 برای دوستداران خودروهای کراس اوور با توجه به عرضه چندین مدل اتومبیل شاسی بلند در سایز‌های مختلف، سال جذابی باشد. عرضه نمونه‌هایی مانند کوپا توربو T210 توسط شرکت ریگان خودرو، فولکس واگن تیگوان (Tiguan) توسط ماموت خودرو و میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبرید PHEV توسط آرین موتور و هایما S5 توربو توسط ایران خودرو و جک  توسط S3 توسط کرمان موتور، دست خریداران با بودجه‌های متفاوت را باز گذاشته است. عرضه 3 خودروی شاسی بلند جدید توسط بهمن موتور نیز این بازار را داغ تر از پیش نموده است.

هاوال H2 مدل 2018 یا 97

شرکت بهمن موتور هفته گذشته (ابتدای اردیبهشت ماه 97) خبر از عرضه 3 مدل شاسی بلند جدید برای سال 97 نمود که همگی با توجه به سطح تجهیزات و قیمت و در صورت ارائه خدمات مناسب، پتانسیل قرار گرفتن در بین بهترین خودروهای شاسی بلند سال 97 را دارند. اولین نمونه معرفی شده بهمن موتور کراس اوور H2 است که قرار است با قیمتی کمتر از 100 میلیون تومان به رقابت با شاسی بلندهای سایز کوچک موجود در بازار بپردازد.

بررسی و مشخصات فنی هاوال H2 مدل 2018؛ کراس اوور جدید بهمن موتور در سال 97

هاوال اچ 2 محصولی است از بخش Haval شرکت چینی گریت وال (Great Wall). گریت وال در سال 1984 تاسیس شده و در حال حاضر بزرگترین تولید کننده SUV در این کشور به حساب می‌آید. این شرکت محصولات سواری خود را تحت برند Great Wall و مدل‌های شاسی بلند خودرو را با نام هاوال (به طور مستقل از سال 2013) تولید کرده و توانسته اتومبیل‌های خود را به کشورهای مختلف جهان سوم و در حال توسعه و حتی استرالیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر نماید.

هاوال H2 اولین بار در سال 2014 میلادی و در نمایشگاه خودروی چین به نمایش عمومی درآمد. این خودرو در دو گونه Red Lable (با طراحی ظاهری استاندارد) و Blue Lable (با تجهیزات و ظاهر اسپرت‌تر) به فروش می‌رسید. بر اساس تصاویر منتشر، نمونه درنظر گرفته شده برای بازار ایران گونه استاندارد Red Lable است. به دلیل عدم دسترسی به این خودرو وبرای تست فنی، مروری خواهیم داشت بر معرفی، بررسی، مرور مشخصات فنی، نقاط ضعف و قوت و قیمت هاوال H2 با کمک از مطالب منتشر شده در کشور استرالیا.

نقاط قوت

  • قیمت مناسب
  • سواری نرم
  • استفاده از مواد اولیه با کیفیت مناسب در داشبورد
  • امکانات رفاهی، کمکی رانندگی و ایمنی در حد استاندارد
  • طراحی داخلی قابل قبول و زیبا
  • فضای زیاد کابین در مقایسه با رقبای این کلاس

نقاط ضعف

  • مصرف سوخت متوسط
  • کیفیت پایین پلاستیک استفاده شده در ساخت درها
  • شتاب اولیه کم
  • عملکرد متوسط گیربکس

 ابعاد

هاوال H2 مدل 97 ایران یک شاسی بلند سایز کوچک بوده و طولی برابر با 4.335 میلیمتر، پهنایی برابر با 1.814 میلیمتر، ارتفاعی برابر با 1.695 میلیمتر و فاصله دو محور عقب و جلویی برابر با 2.560 میلیمتر دارد. برای درک بهتر می‌توان این شاسی بلند جدید بهمن موتور برای سال 97 را از لحاظ ابعاد با نمونه‌هایی مانند ولوو XC40 با طولی در حدود 4.425 میلیمتر، ب ام و X2 با طولی در حدود 4.360 میلیمتر، میتسوبیشی ASX با طولی در حدود 4.355 میلیمتر،  داچیا داستر با طولی در حدود ۴.۳۴۱ میلیمتر،  هایما S۵ توربو با طولی در حدود ۴.۳۵۸ میلیمتر و یا نیسان قشقایی نسل جدید با طولی در حدود ۴.۳۹۴ میلیمتر یا کیا اسپورتیج ۲۰۱۸ با طولی در حدود ۴.۴۸۰ میلیمتر مقایسه نمود.

به این ترتیب هاوال H2 به عنوان کوچک‌ترین محصول این برند از لحاظ ابعاد در مکانی بالاتر از خودروهایی مانند سانگ یانگ تیوولی و پژو 2008 و پایین‌تر از نمونه‌هایی مانند هایما S7 توربو و کوپا توربو قرار می‌گیرد.

طراحی خارجی

این کراس اوور جدید سال 97 ظاهری شبیه به خودروهای نیمه اول دهه 2010 میلادی اروپایی و آسیایی دارد. چراغ‌های جلویی نسبتا کوچک با طراحی براق هستند. جلوپنجره، بزرگ و با خطوط مورب بوده که هرچند اندکی قدیمی بوده ولی با توجه به استفاده از پوشش‌های براق به رنگ کروم، نمایی قابل قبول و نسبتا قدرتمند را رقم می‌زنند. سپر جلویی نیز ساختاری چند تکه داشته و چراغ‌های روشنایی در روز با ساختار افقی و مه شکن به شکل مدور در داخل آن تعبیه شده‌اند.

بررسی و مشخصات فنی هاوال H2 مدل 2018؛ کراس اوور جدید بهمن موتور در سال 97

در بخش کناری 2 خط جانبی، نمایی نسبتا قدرتمند را به وجود آورده‌اند. گلگیرها نیز برآمدگی اندکی داشته و خط سقف نیز شیبی متناسب با مدل‌های CUV دارد. شیشه‌های سوم نیز موجب شده که با ورود نور بیشتر، فضای ظاهری بیشتری در داخل کابین به خصوص برای سرنشینان صندلی‌های عقبی فراهم گردد. رکاب پلاستیکی تیره رنگ نیز هرچند کیفیت بالایی ندارد اما هماهنگی مناسبی با نمای جانبی دارد.

چراغ‌های عقبی نسبتا کوچک بوده و ساختاره 2 تکه دارند. برآمدگی اندک سپر نیز موجب شده که حس قدرت بیشتری در چشم بیننده القا گردد. خروجی‌های اگزوز نیز دوبل و اسپرت بوده که در دو انتهای سپر تعبیه شده‌اند.

در مجموع از لحاظ ظاهری هاوال H2 از طراحی مدرن‌تر و هماهنگ‌تری نسبت به سایر نمونه‌های چینی چند سال گذشته موجود در ایران سود برده و نمایی نسبتا مدرن و قابل قبول را از خود به نمایش می‌گذارد. اما قطعات پلاستیکی استفاده شده کیفیت بالایی نداشته و با اندک تماسی دچار خط خوردگی و خراش می‌گردد.

 طراحی داخلی

کابین هاوال H2 هرچند طراحی نسبتا ساده‌ای دارد، اما به دلیل استفاده از مواد اولیه با کیفیت متوسط در داشبورد از لحاظ بصری محیطی مناسب را برای سرنشینان فراهم می‌کند.

بررسی و مشخصات فنی هاوال H2 مدل 2018؛ کراس اوور جدید بهمن موتور در سال 97

داشبورد طراحی تختی داشته و از پلاستیک با کیفیت قابل قبول با جنس نسبتا نرم ساخته شده است. صفحه نمایش اصلی یک نمونه 8.0 اینچی لمسی رنگی بوده که در بخش میانی داشبورد و در زیر 2 خروجی سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک قرار گرفته است. کنسول میانی نیز تخت بوده و دکمه‌های کنترلی سیستم‌های صوتی و تهویه با فاصله زیاد بر روی آن تعبیه شده که اندکی از هماهنگی داخلی خواهد کاست.

غربیلک فرمان سه شاخه و مجهز به کنترلرها سیستم صوتی، بلوتوث و کنترل سرعت است. روکش چرمی فرمان هرچند کیفیت نمونه‌هایی مانند ب ام و، مرسدس بنز و آئودی را ندارد، اما به نسبت سایر شاسی بلندهای موجود در بازه قیمتی کمتر از 20.000 دلار (معادل 84 میلیون تومان با دلار جهانگیری و 105 میلیون تومان با دلار 5.200 تومانی بازار آزاد) کیفیتی متوسط و قابل قبول دارد.

 فضای داخلی و صندلی‌ها

از لحاظ فضای داخلی، هاوال H2 ابعادی مناسب داشته و صندلی‌های با روکش چرمی با کیفیت متوسط با سیستم گرم کن برای بخش جلویی و صندلی راننده با قابلیت تنظیم در 6 جهت مختلف به صورت الکتریکی به همراه تنظیمات مخصوص بخش مخصوص گودی کمر به خوبی سرنشینان را در بر می‌گیرند و حتی در هنگام سفرهای طولانی مدت نیز موجب خستگی نخواهند شد.

فضای عقبی اچ 2 نیز برای نمونه‌ای در این ابعاد بسیار وسیع بوده و در مکانی بالاتر از اکثر رقبا قرار می‌گیرد. به دلیل ارتفاع بیشتر سقف، فضای کافی برای سرنشینان تا قد در حدود 185 سانتیمتر وجود داشته و پاها نیز جای کافی برای استراحت را دارند. اما کیفیت پوشش‌های پلاستیکی درها و دستگیره‌ها و محفظه نگهداری موجود بر روی در مانند نمونه‌های استفاده شده در بدنه خودرو پایین بوده و حس ارزان‌قیمتی را به سرنشینان القا می‌کند.

محفظه بار و صندوق عقب

فضای موجود برای محفظه بار و صندوق عقب نیز در حدود 370 لیتر است که به دلیل قابلیت خم شدن کامل صندلی‌های ردیف عقب تا 890 لیتر قابل افزایش است. اما به دلیل ارتفاع نسبتا بالا از سطح زمین، قرار دادن بارهای سنگین در آن با اندکی مشکل همراه خواهد بود.

 موتور و پیشرانه

موتور هاوال H2 بر اساس اطلاعات موجود در وب‌سایت رسمی این شرکت و منابع استرالیایی، یک نمونه 4 سیلندر خطی 1.5 لیتری توربو با سیستم پاشش چند نقطه‌ای سوخت است که توسط شرکت میتسوبیشی ژاپن ساخته شده است. این موتور با حجم دقیق 1.497 سی سی  توانایی تولید نیرویی در حدود 147 اسب بخار در دور موتور 5.600 دور در دقیقه را با استفاده از سیستم توربوشارژر (Turbocharger) داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز برابر با 210 نیوتون متر است که در بازه دور موتورهای 2.200 دور در دقیقه تا 4.500 دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می‌گیرد.

بررسی و مشخصات فنی هاوال H2 مدل 2018؛ کراس اوور جدید بهمن موتور در سال 97

اما بر اساس اطلاعات مندرج در وب‌سایت بهمن، این موتور تنها توانایی تولید 141 اسب بخار و حداکثر گشتاور 202 نیوتون متر را دارد. این تفاوت می‌تواند به 2 دلیل ارائه نادرست اطلاعات و کپی برداری سایر وب‌سایت‌های موجود در ایران و یا کاهش قدرت موتور برای بازار داخلی باشد که دومین مورد اندکی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

نیروی تولید شده توسط موتور نیز به وسیله یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض به صورت دستی با سه مدل مختلف استاندارد، Snow یا مخصوص برف و شروع حرکت با دنده سبک‌تر و اقتصادی یا Economy با تعویض دنده در دورهای پایین‌تر به منظور کاهش سوخت به چرخ‌های جلویی منتقل می‌گردد. البته این خودرو در صورت استفاده از جعبه دنده 6 سرعته دستی، قابلیت انتقال نیرو به هر چهار چرخ را نیز داشته اما این نمونه به دلیل عدم استقبال طیف گسترده‌ای از خریداران به گیربکس دستی برای ورود به بازار ایران درنظر گرفته نشده و حتی با صورت آپشن و سفارشی نیز قابل انتخاب نخواهد بود.

 شتاب و سرعت و مصرف سوخت

این خودرو برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت به زمانی در حدود 12 ثانیه تا 13 ثانیه نیاز داشته که با وجود وزن 1.5 تنی و ابعاد نسبتا بزرگ، رقمی پایین برای شتاب اولیه یک خودروی امروزی به حساب می‌آید. دلایل از کندی سرعت را می‎‌توان به مواردی مانند عدم هماهنگی و عملکرد مناسب گیربکس و یا تاخیر یا لگ (Lag) بیش از حد سیستم توربو مرتبط دانست. حداکثر سرعت هاوال H2 نیز رقمی در حدود 175 کیلومتر بوده که رقمی قابل قبول برای یک شاسی بلند ارزانقیمت است.

بررسی و مشخصات فنی هاوال H2 مدل 2018؛ کراس اوور جدید بهمن موتور در سال 97

بر اساس اطلاعات مندرج در وب‌سایت رسمی و منابع کشور استرالیا، مصرف سوخت هاوال H2 در مسیرهای شهری برابر با 12 لیتر در هر 100 کیلومتر، در مسیرهای بزرگراهی برابر با 7 لیتر در هر 100 کیلومتر و در سیکل ترکیبی (شهری/بزرگراهی) در حدود 9 لیتر بوده و با توجه به کسب استاندارد آلایندگی یورو 5 و تولید آلاینده CO2 در حدود 214 گرم در هر کیلومتر مسیر پیموده شده، یک خودروی با مصرف سوخت متوسط به حساب می‌آید.

 تجهیزات و امکانات

بخش امکانات و تجهیزات سرگرمی و رفاهی یکی از قسمت‌هایی است که خودروسازان چینی تاکید بسیاری بر روی آن دارند. در ایران نیز سلیقه مشتریان به همین گونه بوده و خریداران اهمیت بسیار بیشتری به تجهیزات و امکانات ظاهری خودرو می‌دهند. هاوال H2 نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از فهرست قابل قبولی از آپشن‌ها (در مقایسه با خودروهای مدرن بازار جهانی، نه نمونه‌های موجود در ایران) سود می‌برد. نمونه‌هایی از امکانات هاوال H2 مدل سال 97 عبارتند از:

  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه نسل جدید (Dual Zone Climate Control)
  • سانروف الکتریکی
  • روکش چرمی برای صندلی‌ها
  • سیستم گرم کن برای صندلی‌های جلویی
  • صندلی راننده با قابلیت تنظیم در 6 جهت مختلف به صورت الکتریکی
  • چراغ‌های جلویی اتوماتیک با لامپ‌های هالوژن
  • قابلیت تنظیم ارتفاع الکتریکی ارتفاع نور چراغ‌های جلو
  • چراغ‌های روشنایی در روز مجهز به لامپ‌های LED
  • مه شکن در دو بخش عقبی و جلویی
  • سیستم چراغ مشایعت یا همراهی تا در منزل (Follow Me)
  • برف پاک کن اتوماتیک با تیغه ژله‌ای
  • قفل مرکزی
  • کامپیوتر سفری (Trip Computer)
  • 2 خروجی برق 12 ولت
  • نورپردازی داخل کابین
  • آیینه‌های جانبی الکتریکی با قابلیت جمع شدن مجهز به چراغ‌های راهنما و گرم کن
  • آیینه وسط با قابلیت تنظیم خودکار شدت نور به صورت خودکار
  • سیستم چند رسانه‌ای مجهز به صفحه نمایش 8.0 اینچی لمسی رنگی
  • ورودی‌های USB و کارت حافظه SD
  • پشتیبانی از فایل‌های صوتی و تصویری مختلف
  • سیستم صوتی مجهز به 6 بلندگوی مجزا
  • قابلیت اتصال و مکالمه با تلفن‌های هوشمند همراه از طریق فناوری بدون سیم بلوتوث
  • قابلیت پخش موسیقی از روی گوشی تلفن همراه
  • قابلیت ورود و استارت خودرو بدون نیاز به کلید (کی لس یا Keyless)
  • صفحه نمایش رنگی در پشت آمپر برای نمایش اطلاعات ضروری
  • سیستم نمایش فشار باد تایرها (TPMS)
  • رینگ‌های 18 اینچی اسپرت آلیاژی با ضخامت 7.5
  • تایرهای سایز 235/55/18
  • آنتن کوسه‌ای در بخش انتهایی سقف خودرو
  • فرمان با روکش چرمی و قابلیت تنظیم زاویه و ارتفاع

تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی

برخلاف اکثر خودروهای چینی بازار ایران، هاوال H2 از امکانات قابل قبولی در بخش تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی مطابق فهرست زیر نیز سود می‌برد:

  • سیستم فرمان الکتریکی (EPS)
  • سیستم تعلیق مک فرسون مستقل با میل موج گیر در جلو
  • سیستم تعلیق چند نقطه‌ای مستقل در عقب
  • ترمزهای ضد قفل (ABS) برای هر چهار چرخ
  • دیسک‌های ترمز خنک شونده در جلو و عادی در عقب
  • سیستم ترمز دستی الکتریکی
  • سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)
  • سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
  • سیستم نیروی کمکی ترمز (Brake Assist)
  • سیستم کنترل حرکت خودرو در سرازیری
  • سیستم کنترل شروع حرکت خودرو در سراشیبی (HHC)
  • 6 کیسه هوای ایمنی (2 عدد جلویی، 2 عدد جانبی، 2 عدد پرده‌ای)
  • سنسور دنده عقب
  • دوربین کمکی دنده عقب
  • دوربین کمکی پارک بر روی آینه جانبی برای نمایش نقاط کور
  • سیستم کنترل سرعت (کروز کنترل یا Cruise Control)
  • اتصالات ISOFIX برای نصب صندلی مخصوص کودکان
  • کمربندهای ایمنی سه نقطه‌ای به همراه سیستم پیش کشنده
  • سیستم قطع خودکار سوخت هنگام تصادفات رانندگی
  • سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) و کلید هوشمند
  • دزدگیر

بررسی و مشخصات فنی هاوال H2 مدل 2018؛ کراس اوور جدید بهمن موتور در سال 97

علاوه بر این، هاوال H2 موفق به کسب نمره 35 از 37 و 5 ستاره از ANCAP (موسسه سنجش ایمنی خودروها در استرالیا) شده و به این ترتیب در مقیاس جهانی نیز یک نمونه ایمن به شمار می‌آید.

تجربه رانندگی

هرچند قدرت و گشتاور موتور  4 سیلندر 1.5 لیتری هاوال H2 بر روی کاغذ کافی به نظر رسیده ولی این خودروی 1.5 تنی شتاب اولیه‌ای کند دارد. گیربکس نیز عملکرد کاملی در هنگام شتابگیری‌های سریع نداشته و افت گشتاور در 2 دنده اولیه اتفاق افتاده که موجب کاهش کشش می‌گردد. اما قدرت کافی برای مانورهای مسیرهای داخل شهری را دارد.

بررسی و مشخصات فنی هاوال H2 مدل 2018؛ کراس اوور جدید بهمن موتور در سال 97

با توجه به سیستم تعلیق استفاده شده، سواری این خودرو نسبتا نرم بوده و در هنگام عبور از دست اندازها، لرزش کمی را به سرنشینان منتقل می‌کند. کنترل کلی نیز قابل قبول بوده و در هنگام عبور از پیچ‌ها با سرعتی در حدود 60 تا 70 کیلومتر در ساعت، خودرو کاملا در اختیار راننده قرار دارد. فرمان در سرعت‌های پایین اندکی سفت‌تر از حد انتظار بوده و رانندگی جذاب و اسپرتی را برای راننده رقم نخواهد زد.

فضای موجود برای سرنشینان به خصوص در بخش عقبی برای یک خودروی موجود در این کلاس بدنه کافی بوده و احساس خستگی حتی در مسافت‌های طولانی به وجود نمی‌آید. صدای ورودی به داخل کابین نیز در حدو استانداردهای خودروهای شاسی بلند این کلاس است. اما ارتفاع کم در حدود 135 میلیمتر از سطح زمین و نبود سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ موجب شده که این خودرو تنها ظاهری از یک نمونه شاسی بلند را داشته و به هیچ عنوان توانایی عبور از مسیرهای خاکی و خارج از جاده را ندارد.

در مجموع می‌توان گفت که عملکرد کلی هاوال H2 برای یک خودروی کراس اوور ارزاقیمت قابل قبول بوده و هر 5 سرنشین سواری نرم و راحتی را با سطح هیجان و سرعت نسبتا پایین تجربه خواهند کرد.

قیمت در بازارهای جهانی

قیمت هاوال H2 در بازار چین بسته به تیپ و سیستم انتقال قدرت انتخابی رقمی مابین 98.000 تا 120.000 یوآن (مابین 94 تا 103 میلیون تومان با ارز 960 تومانی در زمان نگارش مطلب) است. این خودرو در بازار استرالیا نیز با قیمتی در حدود 25.000 دلار (معادل 100 میلیون تومان) به فروش رسیده و در امارات متحده عربی نیز برچسب قیمتی در حدود 70.000 درهم (معادل 105 میلیون تومان) دارد.

 قیمت در ایران

قیمت هاوال H2 در ایران بنا بر اولین اطلاعیه فروش این خودرو از طرف بهمن موتور در حدود 96 میلیون تومان بود که با توجه به معافیت از پرداخت بیشتر هزینه‌های مربوط به واردات اتومبیل، برابر با قیمت جهانی آن است. اما با کاهش قدرت پول ملی در مقابل ارزهای جهانی، در آخرین اطلاعیه قیمت هاوال H2 رقمی در حدود 105 میلیون تومان توسط گروه بهمن اعلام شده و این خودرو در بازار با قیمتی بسیار بالاتر از رقم شرکت و در حدود 187 میلیون تومان معامله می‌گردد.

اما هنوز هم هاوال H2 قیمت قابل قبولی داشته و توانایی تبدیل شدن به یکی از بهترین خودروهای سال 97 ایران در رده کراس اوورها و شاسی بلندهای سایز کوچک ایران را دارد و افزایش قیمت را می‌توان به انهدام ارزش ریال در برابر دلار و تبدیل شدن به یکی از بی ارزش ترین ارزهای جهان مربوط دانست.

رقبا در بازارهای جهانی

هرچند بسیاری از رقبای هاوال اچ 2 در بازار ایران نیز حضور دارند، اما با توجه به افزایش قیمت دلار و تعرفه‌های بسیار بالا و همچنین عدم ورود نمونه‌های تولید کشور ایالات متحده، حریفان اصلی آن در بازه قیمتی بسیار بالاتری قرار گرفته و عملا از چرخه رقابت حذف خواهند شد. از نمونه‌های مشابه این شاسی بلند جدید بهمن خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فیات 500X با قیمتی در حدود 21.000 دلار (معادل 110 میلیون تومان)
  • فورد اکو اسپرت با قیمتی در حدود 21.000 دلار (معادل 110 میلیون تومان)
  • مزدا CX-3 با قیمتی در حدود 21.000 دلار (معادل 110 میلیون تومان)
  • جیپ کمپاس (Compass) با قیمتی در حدود 21.000 دلار (معادل 110 میلیون تومان)
  • هیوندای کونا (Kona) با قیمتی در حدود 20.500 دلار (معادل 107 میلیون تومان)
  • جیپ رنه گید (Renegade) با قیمتی در حدود 20.000 دلار (معادل 105 میلیون تومان)
  • نیسان جوک با قیمتی در حدود 21.500 دلار (معادل 113 میلیون تومان)
  • تویوتا C-HR با قیمتی در حدود 23.500 دلار (معادل 120 میلیون تومان)

رقبای در بازار ایران

همانطور که اشاره شد به دلیل عرضه رقبای جهانی هاوال H2 به قیمت بسیار بالاتر از ارزش خود، مانند نیسان جوک با قیمتی در حدود 245 میلیون تومان (معادل 47.000 دلار برابر با قیمت ب ام و X2) یا تویوتا C-HR به مبلغ 280 میلیون تومان، بیشتر رقبای H2 در بازار ایران از نمونه‌های معاف از مالیات وابسته چینی یا مونتاژ داخل خواهند بود:

  • هایما S5 توربو با قیمتی در حدود 170 میلیون تومان
  • سانگ یانگ تیوولی با قیمتی در حدود 250 میلیون تومان
  • پژو 2008 با قیمتی در حدود 220 میلیون تومان
  • جک S3 با قیمتی در حدود 137 میلیون تومان
  • کوپا توربو با قیمت پایه‌ای در حدود 180 میلیون تومان

هاوال H2s جدید

یک مدل جدید از این خودرو با نام هاوال H2s نیز طراحی شده که با نمای بسیار و زیباتر و مدرن‌تر با ظاهریی متفاوت در دو بخش عقبی و جلویی در بازارهای جهانی حضور دارد ولی هنوز خبری از ورود و عرضه آن در بازار ایران وجود ندارد.

سخن آخر

در چند سال گذشته، شرکت‌های خودروسازی چینی طی همکاری با تولیدکنندگان معتبر آسیایی و اروپایی و سیاست خرید برندهای معتبر (ولوو سوئد توسط جیلی، ام جی انگلستان توسط سایک موتور و بورگوارد آلمان توسط فوتون) کیفیت محصولات خود را بالاتر برده و دست به تولید نمونه‌هایی با ظاهر نسبتا به روز و امکانات قابل قبول می‌زنند. هاوال H2 مدل 2018 نیز که تجربه 2 سال حضور موفق در بازارهای مختلف آسیایی دارد، توانسته وارد بازار داخلی گردد و با قیمتی قابل قبول در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.

بررسی و مشخصات فنی هاوال H2 مدل 2018؛ کراس اوور جدید بهمن موتور در سال 97

سواری نرم، موتور قدرتمند و فضای کافی برای سرنشینان موجب شده که اچ 2 جدید نمونه‌ای مناسب برای مشتریان گشته و اگر انتظار سرعت و شتاب بالا را از خودروی خود ندارید، این اتومبیل گزینه مناسبی برای شما به حساب می‌آید. این خودرو با ظاهر مناسب، امکانات رفاهی و سرگرمی در حد استاندارد و تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی قابل قبول در صورت ارائه خدمات مناسب توسط بهمن موتور و یا اضافه کردن گزینه‌هایی مانند سیستم نمایش نقاط کور (Blind Spot Monitoring System) یا هشدار خروج مسیر حرکت از بین خطوط جاده (Lane Departure Warning) در کنار کوپا توربو ریگان خودرو پتانسیل تبدیل شدن به یکی از امن ترین ، بهترین خودروها و  شاسی بلندهای سال 97 را دارد.

در صورت همکاری بهمن موتور و فراهم کردن شرایط تست فنی و آزمون میدانی هاوال H2 در آینده نزدیک به بررسی این شاسی بلند جدید ایران در سال 97 خواهیم پرداخت.

 مشخصات فنی هاوال H2 در یک نگاه

Haval H2
کلاس بدنه شاسی سایز کوچک
حجم موتور (لیتر) ۱.۵
تعداد سیلندر ۴ توربو
قدرت موتور (اسب بخار) 147
گشتاور (نیوتون متر) 210
تعداد سوپاپ ۱۶
گیربکس ۶ اتوماتیک تیپ ترونیک
سیستم انتقال قدرت چرخ‌های جلویی
مصرف سوخت  (شهر) ۱۲
مصرف سوخت (بزرگراه) ۷
مصرف سوخت (ترکیبی) ۹
تولید CO۲ در هرکیلومتر (گرم) ۱۷۸
ظرفیت باک (لیتر.) ۵۵
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۱۲
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۱۷۰
طول (میلیمتر) ۴.۳۳۴
پهنا (میلیمتر) ۱.۸۱۴
ارتفاع (میلیمتر) ۱.۶۹۵
فاصله دو محور (میلیمتر) ۲.۶۵۰
ارتفاع از زمین (میلیمتر) ۱۳۵
وزن (تن) ۱.۵
ابعاد تایر (جلو) ۲۳۵/۵۵/۱۸
ابعاد تایر (عقب) ۲۳۵/۵۵/۱۸
حجم محفظه بار (لیتر.) ۳۷۰
ظرفیت سرنشین (نفر.) ۵
قیمت پایه (میلیون تومان) 112 – 187

بیشتر بخوانید:

گالری تصاویر هاوال اچ 2

منبع: هاوال

 

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر