;
coinex

تبدیل ندای درونی انسان به فرمان دیجیتالی ؛ هدست کنترل ذهن AltrEgo [تماشا کنید]

محققان دانشگاه ام‌آی‌تی هدست کنترل ذهن طراحی کرده‌اند. با استفاده از این دستگاه می‌توان ندای درونی انسان را به کدهای دیجیتالی تبدیل کرد. با این سیستم فقط کافی است تا در ذهن خود دستوری را مرور کنید و دستگاه به شما پاسخ خواهد داد.

درست است که دهان شما اکنون تکان نمی‌خورد، اما به این معنی نیست که در حال حاضر با خود صحبت نمی‌کنید.

در حالی که دارید این کلمات را می‌خوانید، ماهیچه‌های حنجره، فک و صورتتان به سرعت در حال لرزش هستند، با جنبشی ناشناخته اصوات این کلمات را تولید می‌کنید و به این دلیل است که شما می‌توانید این کلمات را در ذهن خود بشنوید. این نوعی سخنرانی مسکوت است که به آن “آواز درونی” (Subvocalization) گفته می‌شود.

این عادت در صورتی در یک مطالعه‌گر پدید می‌آید که خود را تمرین داده باشد، با این حساب در تمام طول روز آن را انجام می‌دهید. هر زمانی که چیزی را می‌خوانید یا حتی کلمه‌ای را تصور می‌کنید، در حال صحبت کردن در درون خود هستید.

هدست کنترل ذهن

اکنون محققان دانشگاه MIT درصدد هستند تا با استفاده از این آواز درونی، مونولوگ‌های درونی انسان را رمزگشایی و آن را به فرمان‌های دیجیتالی ترجمه کنند. برای این کار آنها از یک هدست هوش افزوده به نام آلتراگو (AlterEgo) استفاده می‌کنند.

بر اساس اعلامیه‌ای که آزمایشگاه رسانه دانشگاه MIT منتشر کرده است، این دستگاه به کاربران خود اجازه می‌‌دهند به سادگی و تنها با فکر کردن به یک لغت، فرمان‌هایی مسکوت ارسال کنند. یک شبکه عصبی این تحرکات ماهیچه‌ای را به حرف گفتار ترجمه کرده و درخواست‌‌های کاربر را بدون استفاده از دست که بماند، بدون استفاده از صدا عملی می‌کند!

هدست کنترل ذهن
هدست کنترل ذهن آلتراگو به کاربران خود این امکان را می‌دهد که نه فقط بدون استفاده از دست، بلکه بدون استفاده از صوت با دستگاه‌های دیجیتالی خود ارتباط برقرار کند. این هدست قادر است آواهای درونی انسان را به کدهای دیجیتالی تبدیل کند. (اعتبار : Lorrie Lejeune / دانشگاه ام‌آی‌تی)

آرناو کاپور‌ (Arnav Kapur)، دانش آموخته دانشگاه رسانه MIT  و نویسنده اصلی مقاله این پروژه، در بیانیه‌ای گفت:

انگیزه ما از چنین کاری ساخت یک دستگاه هوش افزوده (IA) است. ایده ما این بود که آیا ما می‌توانیم یک پلتفرم محاسباتی درونی‌تر داشته باشیم که انسان و ماشین را با یکدیگر ترکیب کند و به نوعی یک توسعه درونی از ادراک ما باشد؟

nv ویدیوی مشهوری که همراه با اخبار مرتبط منتشر می‌شود (در انتهای مطلب می‌توانید آن را ببینید)، یک دانشجو (کاپور) را نشان می‌دهد که فعالیت‌های روزانه خود را در حالی که این هدست را دارد، به انجام می‌رساند. او با استفاده از این هدست کنترل ذهن و فرمان‌های مسکوت، منو تلویزیون و محاسبه قیمت‌های خرید در سوپرمارکت را هدایت می‌کند. همچنین به نظر می‌رسد در بازی game Go با نوعی تقلب همه نابغه‌ها را شکست می‌دهد.

هدست کنترل ذهن آلتراگو چگونه کار می‌کند؟

بذارید به شما بگویم چگونه می‌توان از هدست کنترل ذهن آلتراگو ساعت را پرسید. فقط کافی است به لغت “ساعت” فکر کنید! خیلی کار سختی نیست، نه؟ خب، حالا در بدن شما چه اتفاقی می‌افتد؟ همانطور که اشاره شد، ماهیچه‌های صورت و فک شما حرکات بسیار ضعیفی خواهند داشت تا صدای مربوط به این واژه در ذهن شما تولید شود.


بیشتر بخوانید: تشخیص چهره افراد از پشت دیوار ؛ هوش مصنوعی در خدمت ارتش آمریکا


همزمان الکترود‌های درون هدست آلتراگو فشار متقابلی به صورت شما وارد می‌‌کنند تا این حرکات ماهیچه‌ای ضعیف را ثبت کنند. سپس آنها را از طریق بلوتوث به کامپیوتر منتقل می‌کنند. سیگنال‌های دریافتی توسط یک شبکه عصبی، به همان شیوه‌ای که احتمالا در برنامه‌های تبدیل صوت به متن اجرا می‌شود، تجزیه و تحلیل می‌شوند و پاسخ مناسب با اعلام زمان دقیق به شما اطلاع داده می‌شود.

در پیچ‌خوردگی سمت دیگر هدست کنترل ذهن هیچگونه گوشی وجود ندارد. به جای آن، یک جفت هدفون هدایت استخوان در کنار سرتان قرار دارد و بوسیله ماهیچه‌های صورتتان، ارتعاشاتی را به گوش درونی ارسال می‌کند و بدین‌طریق به شما اجازه می‌دهد تا پاسخ‌های آلتراگو را در درون سرتان بشنوید. نتیجه این عمل یک مکالمه کاملا مسکوت میان شما و کامپیوتر خواهد بود. بدون آنکه دستی به گوشی و یا لپ‌تاپ‌تان بزنید.

مطابق گفته‌های MIT تست اولیه این فناوری نتایج امیدوارکننده را نشان داده است. در یک مطالعه، 10 داوطلب در حالی که هدست‌ آلتراگو را روی سر داشتند، فهرستی از 750 واحد عددی پشت سر هم و تصادفی را برای خودشان خواندند. براساس گفته محققان، هدست آلتراگو با میانگین دقت 92 درصدی موفق شد اعدادی را که شرکت‌کنندگان در ذهن می‌‌خوانند، به درستی ترجمه کند. برای مقایسه بد نیست بدانید که سرویس ترجمه گفتار به متن برپایه میکروفون گوگل مطابق رکوردگیری‌ها، دقتی ۹۵ درصدی دارد.


بیشتر بخوانید : موسس گوگل در مورد تهدید هوش مصنوعی برای بشر هشدار داد


پتی میس‌ (Pattie Maes)، پروفسور MIT و یکی از نویسندگان ارشد این مقاله می‌گوید:

امروزه ما اساسا بدون تلفن‌های همراه‌ و سایر دستگاه‌های دیجیتالی نمی توانیم زندگی کنیم. اما در عین حال استفاده از این ابزار‌ها بسیار مخرب هستند. برای مدت‌هاست که من و دانشجویان‌ام تجربه‌های و اشکال جدید را امتحان می‌کنیم که به مردم این امکان را می‌دهند تا از تمامی دانش و سرویس‌های ارائه شده توسط این‌ دستگاه‌ها به شیوه ای بهره ببرند که آنها را از واقعیت‌های اطرافشون دور نکند.

هدست آلتراگو در کنفرانس “رابط کاربری هوشمند ACM” در ماه مارس رونمایی شد. مقاله مربوط به این دستگاه تا به امروز در مرحله بررسی دقیق (peer-reviewed، به داوری همتا هم شناخته می‌شود) قرار دارد.

جدیدترین اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

بیشتر بخوانید :

 

منبع : LiveScience

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر