;
coinex

ساخت پنجره های هوشمند برای جلوگیری از عبور نور و گرما

محققان سوئیسی در حال ساخت پنجره های هوشمند برای جلوگیری از عبور نور و گرما هستند. این پنجره ها همچنین از شفافیت لازم برخوردارند.

به گزارش تکراتو، محققان سوئیسی توانسته اند با روشی ساده نوعی پنجره هوشمند با قرار دادن آینه های منعکس کننده کوچک ایجاد کنند و اتاق های خانه را به فضایی راحت تر تبدیل نمایند.

ساخت پنجره های هوشمند برای جلوگیری از عبور گرما و نور

این پنجره های هوشمند با وجود اینکه از شفافیت لازم برخوردار هستند اما به اشعه های نور اجازه ورود به خانه را نمی دهند و همزمان از ورود گرما نیز جلوگیری می کنند.

این محققان توانسته اند تا با کمک لیزرهایی دقیق یک ساختار میکرو روی سطح یک فیلم بسازند. آینه های کوچک که به لنزهای CPC مشهورند، روی خلل و فرج این سطح بخار شده و روی خلل و فرج این سطح می نشینند.

این فیلم فراوری شده را می توان روی شیشه یا پنجره های دوجداره قرار داد. در این حالت طیفی از آینه های کوچک  نور خورشید را به شیوه ای کارآمدتر وارد اتاق می کنند و در این حالت تاریک ترین گوشه ها نیز روشن می شوند.

محققان در آزمایش های مختلفی که تاکنون انجام داده اند موفق شدند تا ۸۰ درصد نور ورودی به پنجره را منحرف کرده و آنها را به طور افقی در اتاق منتشر کنند. البته پنجره های هوشمند در زمستان نیز نور و گرما را منتشر می کنند اما از درخشندگی زیاد و گرمایش بیش از حد جلوگیری می کنند.

.

منبع: newatlas

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر