;
coinex

جزئیات توافق محرمانه ایران با دوروف در تهران فاش شد؛ داستان چیست؟

افشای جزئیات توافق محرمانه ایران با دوروف ! توافق محرمانه ایران با پاول دوروف برای چه و در چه موردی بوده است؟ اگر توافق صورت گرفته، علت فیلترینگ تلگرام چیست؟

به گزارش تکراتو، امروز در برخی رسانه ها اطلاعاتی در مورد حضور محرمانه پاول دورف مدیر تلگرام در سال 94 در تهران منتشر شده است. به نظر می رسد که دوروف و ایران با هم توافقاتی داشته اند اما جزئیات توافق محرمانه ایران با دوروف چه می تواند باشد؟ در ادامه جزئیات دقیقی از این توافق محرمانه ارائه می شود.


بیشتر بخوانید: تلگرام به هیچ عنوان رفع فیلتر نخواهد شد؛ فیلترینگ تلگرام دائمی است!


بررسی جزئیات توافق محرمانه ایران با دوروف

افشای جزئیات توافق محرمانه ایران با دوروف در تهران

داستان واقعی چیست؟ آیا واقعا ایران در این مدت از تلگرام حمایت کرده؟ پس دلیل این فیلترینگ چه بود؟ اگر اندکی دقیق تر به ماجرا نگاه کرد شاید بتوان این توافق محرمانه ایران با دوروف را به محبوبیت یک باره‌ی این پیام رسان در ایران مرتبط کرد! پیش از تلگرام هم پیام رسان های مختلفی در بین ایرانی ها دست به دست می شدند اما محبوبیت بیش ازاندازه تلگرام می تواند هر کسی را به فکر فرو برد.


بیشتر بخوانید: ضرر مالی فیلترینگ تلگرام برای کشور


شاید بررسی جزئیات توافق محرمانه ایران با دوروف در ادامه اندکی عجیب باشد، اما غافلگیر نشوید. داستان تلگرام حداقل از سال 94 در کشور آغاز شده است.

تاخیر در بررسی وضعیت تلگرام توسط مسئولین کشور

در ابتدای آبان سال ‌94 بود که خبرهایی در مورد تشکیل کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و بحث در مورد تلگرام منتشر شد. در این جلسه قرار بود در مورد فیلترینگ تلگرام بحث شود. پیش از این ایران از دوروف خواسته بود تا کانال های غیراخلاقی در این شبکه اجتماعی را محدود کند اما دوروف در مقابل اعلام کرد که ایران از وی خواسته تا به جاسوسی کاربران ایرانی بپردازد. این امر باعث شد تا ایران به مدت چند ساعت تلگرام را فیلتر کند.


بیشتر بخوانید: فیلترینگ تلگرام در سال ۹۷ ؛ آیا فیلتر شدن تلگرام در ایران حتمی است؟


در ادامه‌ی این اتفاقات قرار شد کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه برای بحث درباره فیلتر تلگرام جلسه تشکیل دهند. این جلسه به دلیل عدم حضور تعدادی از مسئولین به نتیجه نرسید. عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هم در این باره اعلام کرد که غیبت اعضا و به حدنصاب نرسیدن تصمیم‌گیری در مورد مسدودسازی پیام‌رسان تلگرام باعث شده این جلسه در آینده تشکیل شود.

به نظر می رسد که دلیل عدم حضور حسن روحانی در این جلسه نیز، جلوگیری از تصمیم‌گیری شورای‌عالی فضای مجازی درباره فیلترینگ برخی شبکه‌های اجتماعی بوده باشد. اما در ادامه جلسه ای برای تصمیم گیری در مورد فیلترینگ تلگرام تشکیل شد و قرار شد اگر دوروف کانال های ضداخلاقی را مسدود نکند، تلگرام در ایران فیلتر شود.

اما پیش از تشکیل هر جلسه ای در مورد فیلترینگ تلگرام، یکی از رسانه ها به نام گرداب دراین‌باره نوشته بود که:

سوای از کاربرانی که به گوشه‌ای از اقدامات مجرمانه آن‌ها اشاره شد، تعدادی از سایت‌های معاند نیز اقدام به راه‌اندازی کانال در تلگرام کرده‌اند؛ اقدامی که می‌توان آن را در راستای پروژه نفوذ دشمن نیز ارزیابی کرد. استفاده از بستر تلگرام برای انتشار محتوای مجرمانه موجب نگرانی سایر کاربران شده است، چراکه با تداوم وضع موجود، احتمال آن وجود دارد که دود بی‌فرهنگی این عده، به چشم همه کاربران برود. بخشی از کاربران با درک این موضوع، در گروه‌های خود، مباحثی مانند راه‌اندازی کمپین درخواست از این سایت‌ها برای خروج از تلگرام را مطرح کرده اند.

جزئیات توافق محرمانه ایران با دوروف چه بود؟

تاریخ 6‌ اردیبهشت ‌97 بود که وزارت ارتباطات اعلام کرد که مجوز استقرار‌CDN های تلگرام در ایران لغو شده است. آشنا، مشاور رییس‌جمهوری در توییتر اعلام کرد که:

مجوز استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای پیام‌رسان تلگرام (CDN) در ایران لغو شده است و ترافیک این پیام‌رسان تنها از طریق ارتباطات بین‌المللی کشور راه‌یابی خواهد شد. این تسهیلات حاصل یک توافق مشروط بود، حالا که مؤسس تلگرام به تعهدات خود عمل نکرده، دلیلی برای ادامه آن وجود ندارد.

این پیغام در ظاهر اعلام لغو مجوز بود، اما مشخص است که به توافقی پنهانی با دوروف اشاره دارد. اما کدام توافق؟ کسی ازاین توافق خبر نداشت! البته آشنا در ادامه سعی کرد تا با ارسال توییت های بعدی موضوع توافق با تلگرام را بپوشاند، اما نتوانست و جزئیات توافق محرمانه ایران با دوروف نکته ای مهم بود.

بعد از اینکه تلگرام فیلتر شد، وزیر ارتباط موافقت تلویحی خود را با این مسأله در توییتر اعلام کرد و گفت که دسترسی شهروندان به منابع اطلاعات، توقف‌ناپذیر است؛ هرچند استفاده از یک نرم‌افزار متوقف شود. نرم‌افزارهای بدیل، شناسایی و جریان آزاد اطلاعات، مجدداً از سر گرفته می شود. این خاصیت و لازمه دسترسی آزاد به اطلاعات در عصر ارتباطات است .

توافق محرمانه ایران با تلگرام

چندی پیش در پی مشکلات پیش آمده برای پیام رسان سروش، آقای میثم سیدصالحی، مدیر این پیام‌رسان اعلام کرد که دولت اگر همان گونه که از تلگرام حمایت کرده بود از پیام‌رسان‌های داخلی هم حمایت می کرد، وضعیت آن‌ها نیز بهتر می‌شود. پیش از این صحبت ها هم آقای عزت‌الله ضرغامی از اعضای شورای عالی فضای مجازی گفته بود که رییس‌جمهوری علاقه‌مند است که با صدای بلند بگوید دولت مزاحم هیچ پیام‌رسان خارجی نیست. اما اگر دوروف به تعهدات خود در مقابل جمهوری اسلامی ایران عمل نکند و مردم را تحقیر کند، رییس‌جمهوری برای حفظ استقلال کشور می‌تواند سکوت کند؟ اگر #محرمانه_نداریم، بهتر است متن توافقات دولت با پیام‌رسان تلگرام برای اطلاع عموم منتشر شود.


فیلترینگ تلگرام چگونه کار می‌کند؟ روش‌های فیلترینگ و تکنولوژی‌های عبور از سد فیلتر به زبانی ساده


حضور دوروف در تهران آن هم محرمانه!

در نیمه نخست اول سال 94 پاول دوروف مدیر تلگرام در سفری پنهانی به تهران می‌آید و با دولتی‌ها به مذاکره می‌نشیند. توافقات انجام می‌شود و بنا بر ادعای دولتی‌ها قرار می‌شود کانال‌های مستهجن توسط تلگرام فیلتر شود. امری که ظاهرا انجام می‌شود، اما در دی‌ماه ‌96 مدیر تلگرام راه و روش دیگری در پیش گرفت و تقاضاهای علنی دولت ایران را برای مسدودسازی کانال‌های تروریستی را بی‌جواب گذاشت. این امر برای دولت گران بود و دستور داد تا تلگرام مسدود شود، اما بعد از مدتی تلگرام دوباره به‌صورت عادی به فعالیت خود ادامه داد.

توسط برخی رسانه ها پیگیری هایی صورت گرفته تا مشخص شود که جزئیات توافق محرمانه ایران با دوروف چه بوده است. جزئیات این توافق به شرح ذیل است و اگر مدیر تلگرام آن را رعایت می‌کرد با مسدودسازی مواجه نمی‌شد:

  1. تلگرام باید تضمین دهد اطلاعات کاربران ایرانی را به غیر (که احتمالاً در اینجا شرکت‌ها یا دولت‌های غربی است) ندهد.
  2. تلگرام تضمین دهد مقررات ایران را در مسائل فرهنگی رعایت کند.
  3. تلگرام تضمین دهد منافع اقتصادی حاصل از ایران را با دولت تقسیم کند.
  4. تلگرام باید تعهد دهد که احکام دادگاه‌های ایران را به رسمیت می‌شناسد.

ظاهرا طی این سال‌ها بازهم مدیران دولتی با دوروف مذاکراتی در کشورهای همسایه ایران داشته‌اند که به نتیجه نرسیده است، اما نکته جالب اینجاست که تلگرام هنوز در میان دولتی‌ها نیز خاطرخواه دارد.

 

بیشتر بخوانید:

.

منبع: akharinkhabar

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر