;
coinex

انواع نوشیدنی برای رفع عطش و تشنگی ؛ نوشیدنی های سنتی و تابستانی

آشنایی با انواع نوشیدنی برای رفع عطش و تشنگی بخصوص در روزهای گرم سال بسیار ضروری است. بهتر است از نوشیدنی هایی که خاصیت دارویی نیز دارند استفاده کنید.

در روزهای گرم به دلیل تعرق زیاد، بدن به آب زیادی نیاز خواهد داشت که بهتر است از نوشیدنی هایی استفاده شود که بتوانند عطش و تشنگی را تا مدتی رفع کنند. همچنین در ماه رمضان نیز استفاده از نوشیدنی برای رفع عطش و تشنگی بسیار مهم است و باید نوشیدنی انتخاب شود که بتواند در طول روز احساس تشنگی را در شما کاهش دهد.

انواع نوشیدنی های مختلف با ترکیبات متفاوتی وجود دارند که هر فرد با توجه به سلیقه و میزان خاصیت یک نوشیدنی می تواند از آن استفاده کند. در فصل گرما مصرف نوشیدنی ‌های خنک زیاد می‌ شود و همه معمولا به دنبال نوشیدنی هایی هستند که بتواند عطش را به خوبی رفع کند و چه بهتر که خاصیتی هم داشته باشد.

شربت خاکشیر، تخم شربتی، سکنجبین و… از جمله نوشیدنی ‌های سنتی هستند که معمولا نوشیدن آنها در روزهای گرم پیشنهاد می شود زیرا این نوع از نوشیدنی ها برای رفع عطش و خنک شدن بسیار کارساز هستند. شربت این گیاهان با تعادل در تعریق بدن از گرمازدگی جلوگیری می‌ کند و می ‌تواند برای مدت زیادی آب بدن را تامین کند و فرد احساس تشنگی نداشته باشد.

انواع نوشیدنی برای رفع عطش و تشنگی در روزهای گرم

در ادامه به بررسی انواع نوشیدنی برای رفع عطش و تشنگی در روزهای گرم و همچنین روزهای ماه رمضان می پردازیم. این نوشیدنی هایی که در ادامه بررسی می شوند علاوه بر این که برای رفع عطش و تشنگی مناسبند هر کدام خواص و ویژگی های درمانی نیز دارند که استفاده از آنها توصیه می شود. با تکراتو همراه باشید!

1.خاکشیر

خاکشیر نوشیدنی برای رفع عطش و تشنگی

خاکشیر یک نوشیدنی برای رفع عطش و تشنگی در روزهای گرم سال است. گفته شده که خاکشیر دو نوع است که البته به اعتقاد برخی متخصصان هر دو نوع خاکشیر از یک گیاه به وجود می ‌آیند.

از جمله خواص دانه‌ های خاکشیر می توان به ضد عفونی ‌کننده بودن، ضد انگل و تب‌ بر بودن آن اشاره کرد. خاکشیر همچنین درمانی مناسب برای رفع التهاب کلیه است. این دانه‌ های جادویی را می توان با کمی شکر، گلاب و آب سرد میل کرد. این نوشیدنی از سرگیجه، تب، بی حالی، تهوع و بی ‌اشتهایی ناشی از گرمازدگی می ‌کاهد.

شربت خاکشیر مقوی معده و هاضمه است، اشتها و میل جنسی را زیاد می ‌کند و مصرف آن در دوران بارداری بسیار مفید است. دانه‌ های خاکشیر وقتی در مجاورت آب قرار می ‌گیرند می ‌توانند چندین برابر وزن خود آب جذب کنند به همین دلیل است که خاکشیر توانسته در لیست انواع نوشیدنی برای رفع عطش و تشنگی جا باز کند.

این دانه‌ ها آب زیادی را در بدن نگه داشته و وقتی بدن به تعریق بیفتد و با کمبود آب مواجه شود، از ذخیره ی آب این دانه ها استفاده می کند.

2.شربت سکنجبین

سکنجبین نوشیدنی برای رفع عطش و تشنگی

از نوشیدنی‌ های دیگری که اغلب قدیمی ‌ها از آن استفاده می ‌کنند شربت سکنجبین است. این شربت نیز یک نوشیدنی برای رفع عطش و تشنگی است که به صفرابر مشهور است. وقتی شربت سکنجبین با یخ و خیار رنده شده همراه شود، تشنگی را رفع و از التهاب ناشی از گرما می‌ کاهد.

این شربت ‌‌ها تاحدودی چاق‌ کننده هستند بنابراین مصرف بدون شکر آن ها توصیه می شود تا از چاقی جلوگیری شود. شربت سکنجبین دارای طبیعتی سرد و خنک است و برای رفع عطش بسیار مفید است.

3.تخم شربتی

تخم شربتی نوشیدنی برای رفع عطش و تشنگی

تخم شربتی نیز یک نوشیدنی برای رفع عطش و تشنگی است که استفاده از آن بسیار مفید است. این دانه های سیاه رنگ نیز می تواند مانند خاکشیر عمل کند زیرا خاصیت خنک ‌کنندگی و رفع عطش آن بسیار بالاست.

4.گلاب

گلاب نوشیدنی برای رفع عطش و تشنگی

همه ماه گلاب را می شناسیم و از خواص آن خبر داریم. گلاب در حقیقت نوعی عرق گیاهی است که از گلبرگ های چند نوع گل محمدی تهیه می شود. گلاب ایرانی بسیار معروف است که همان اسانس گل محمدی است. گلاب خواص دارویی بی شماری دارد که از جمله می توان به ضد اسهال، ضد التهاب، افزایش دهنده میل جنسی، ضد نفخ، مقوی قلب، خلط آور، مقوی معده و اشتهاآور بودن آن اشاره کرد.

اگر تاکنون از شربت گلاب استفاده نکرده اید حتما استفاده کنید زیرا گلاب نیز یک نوشیدنی برای رفع عطش و تشنگی است که حتی در برخی فالوده ها و بستنی ها نیز موجود است. گلاب را می توان هم به برخی شربت ها افزود و هم گاهی نیز خود گلاب را به شکل رقیق به حالت شربت مصرف کرد. این نوشیدنی برای جلوگیری از گرمازدگی بسیار مناسب است.

5.شربت آبلیمو

آبلیمو نوشیدنی برای رفع عطش و تشنگی

یکی از شربت هایی که از قدیم در فصل گرم مورد استفاده  قرار گرفته، شربت آب لیمو است. پایه اصلی این شربت، عصاره لیموترش است که با آب رقیق می شود و همراه مقدار کمی قند یا شکر مورد استفاده قرار می گیرد. آب لیمو را به تنهایی نباید مصرف کرد زیرا آب لیموی رقیق نشده روی مینای دندان تأثیر دارد و آن را تخریب می کند.

برای رفع عطش و تشنگی این شربت بسیار مفید است و جلوی گرمازدگی و عطش را می گیرد، مصرف آن در ماه های گرم و در مسافرت ها به شدت توصیه می شود. آب لیمو خواص متعددی دارد که از جمله می توان به ضد تصلب شرایین، کاهش دهنده کلسترول، ضد برخی سموم از جمله تریاک و ضدتب اشاره کرد.

6.عرق بیدمشک

بیدمشک نوشیدنی برای رفع عطش و تشنگی

بیدمشک نوعی نوشیدنی برای رفع عطش و تشنگی است که خواصی بیشمار دارد. این درخت در اول بهار و قبل از آنکه برگ بدهد، گل های زیبا و خوشبویی دارد. عرق بیدمشک از گل های این نوع بید تهیه می شود. گاهی از عرق بیدمشک بدون رقیق کردن هم استفاده می شود. این عرق خواصی بی شمار دارد که از جمله می توان به خاصیت تقویت کنندگی، آرام بخش بودن، ضد گرمازدگی و مقوی قلب اشاره کرد. گاهی نیز به صورت شربت آن را رقیق و مقداری شکر به آن اضافه می شود.

7.شربت زردآلو و عسل

زردآلو نوشیدنی برای رفع عطش و تشنگیترکیب زردآلو و عسل و آب نیز شربتی بسیار مفید تولید می کند. این شربت یک نوشیدنی برای رفع عطش و تشنگی است که مقاومت بدن را در مقابل گرما افزایش می دهد. نوشیدن این شربت بسیار مفید است و برای افرادی که با تشنگی دچار سردرد می شوند بسیار مناسب است. پس این شربت سردرد را کاهش می دهد، تنش های عصبی را از بین می برد و برای سردردهای میگرنی نیز بسیار مفید است.

8.عرق کاسنی

کاسنی نوشیدنی برای رفع عطش و تشنگی

عرق کاسنی نیز یک نوشیدنی مفید برای رفع تشنگی در روزهای گرم است که می تواند علاوه بر کم کردن دمای بدن، مقاومت آن را در برابر گرما افزایش می دهد. این عرق اندام گوارشی را تقویت می کند کلسترول خون را کاهش می دهد. عر کاسنی یک نوشیدنی برای رفع عطش و تشنگی در روزهای گرم و همچنین اه رمضان است.

9.شربت نعنا و عسل

نعنا و عسل نوشیدنی برای رفع عطش و تشنگی

این شربت معجزه می کند. برای تهیه این شربت ابتدا باید آب و شکر به نسبت دو به یک جوشانده شود و مقداری عرق نعناع و آب لیمو به آن اضافه شود. شربت باید حتما به صورت خنک مصرف شود تا بتواند از عطش و تشنگی جلوگیری کند.

10.شربت تمبر هندی

تمبر هندی نوشیدنی برای رفع عطش و تشنگی

شربت تمبر هندی یک نوشیدنی برای رفع عطش و تشنگی در روزهای گرم است. البته اضافه کردن مقداری عسل هم بد نیست و میتواند طعمی بی نظیر را ایجاد کند. برای تهیه این شربت ابتدا باید تمبر هندی خیس شود، سپس صاف گردد و با عسل مخلوط گردد، در آخر مقداری آب نیز باید به آن اضافه شود. این شربت برای افرادی که به نوشیدنی ترش علاقه دارند گزینه ای بسیار خوب است.

.

گردآوری: Techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    پیروز باشید

    پاسخ