;
coinex

مونتاژکاران نسبت به نوسانات بازار وارداتی ها خوشحالند

از سوی گمرک آماری ارائه شده که براساس آن نوسانات بازار وارداتی ها توانسته مونتاژکاران را خوشنود کند. همچنین واردات قطعات نیز افزایش یافته است.

به گزارش تکراتو، امسال نیز مانند سال گذشته، در دو ماه اول سال جاری واردکنندگان قطعات خودرو توانستند در صدر فهرست واردکنندگان کشور قرار گیرند. در این مدت ۳۳۲ میلیون دلار قطعات منفصله خودرو با ساخت داخل حداکثر ۳۰ درصد وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۲ درصد رشد داشته است. دو دلیل برای این میزان رشد اعلام شده است.

نوسانات بازار وارداتی ها به کام واردکنندگان

این افزایش واردات قطعات در نوسانات بازار وارداتی ها یکی می تواند به دلیل افزایش تعرفه‌ها در مورد خودروهایی که به‌صورت CBU به کشور وارد می‌شوند، باشد. البته میزان تعرفه واردات برای خودروهایی که به‌صورت کاملا CKD  وارد کشور می‌شوند تغییری نکرده است.

دلیل دوم را می توان در ریزش مشتریان در بازار خودروهایی که به‌صورت CBU وارد کشور می‌شوند و افزایش همان تعداد از مشتریان به سبد خودروهای CKD جست‌وجو کرد. عدم تغییر تعرفه واردات قطعات خودروهای CKD  سبب شده تا تولید این خودروها با توجه به افزایش تقاضا در بازار، برای مونتاژکاران جذابیت داشته باشد.

البته دلایل زیادی نیز وجود دارد که سبب شده تا بازار خودروهایی که به‌صورت CBU وارد می‌شوند، با چالش‌های بیشتری همراه باشد و باعث افزایش قیمت حبابی خودروها در بازار شود. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حذف گری مارکت‌ها از بازار
  • توقف سایت ثبت سفارش خودرو به مدت ۶ ماه
  • ممنوعیت واردات خودروهایی که بیش از ۴۰ هزار دلار قیمت دارند
  • نوسانات نرخ ارز
  • محدودیت‌های ایجاد شده به‌دلیل مدیریت منابع ارزی

شرایط حاضر نشان می دهد که در ماه های آینده واردات قطعات خودروهای CKD افزایش می یابد. همچنین در آمار گمرک تاکید شده که واردات قطعات خودرو با درصد ساخت داخل ۵۰ درصد به بالا به میزان ۷۲ میلیون دلار و قطعات خودرو با درصد ساخت داخل کمتر از ۵۰ درصد به ارزش ۶۳ میلیون دلار بوده است. این میزان واردات به ترتیب ۱۰ درصد و ۳۱ درصد به نسبت مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

.

منبع: donya-e-eqtesad

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر