;
coinex

تکنولوژی‌هایی که استیون هاوکینگ برای صحبت با دنیا از آن استفاده می‌کرد

استون هاوکینگ در دنیای علم نامی است که هرگز فراموش نخواهد شد. استیون هاوکینگ کیهان شناس و فیزیکدان بریتانیایی بود که به خاطر آثار علمی قابل‌توجهش در مورد پیش‌بینی نظری انتشار تابش سیاه‌چاله‌ها (تابش هاوکینگ)، قضیه پنروز-هاوکینگ، نظریه نسبیت عام و مکانیک کوانتومی مشهور است. 

هاوکینگ همچنین «تاریخچه مختصر زمان» را دهه‌ی ۱۹۸۰ منتشر کرد، کتاب پرفروش و محبوبی که در مورد تئوری بیگ بنگ و سیاه‌چاله‌ها صحبت می‌کرد، اما به جز این دستاوردها، استیون به یک دلیل دیگر هم در اذهان عمومی و رسانه‌ها مشهور بود.

پرفسور هاوکینگ سال‌ها از بیماری نورون‌های حرکتی (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک) رنج می‌برد. این بیماری به تدریج باعث تضعیف عضلات می‌شود که منجر به دشوار شدن بلعیدن، صحبت کردن و در نهایت تنفس می‌شود.


بیشتر بخوانید: عقاید استیون هاوکینگ ؛ آیا هاوکینگ به خدا اعتقاد داشت؟


هاوکینگ که توانایی صحبت کردن به طور معمول را نداشت، از ابزارهای خاصی برای سخنرانی و ارتباط با مردم استفاده می‌کرد. احتمالا عکس‌ها و فیلم‌های او را دیده‌اید که در صندلی چرخدار مخصوصی نشسته و دستگاه‌های مختلفی به او متصل هستند. در ادامه با تکراتو همراه باشید تا برخی دستگاه‌هایی را مرور کنیم که به هاوکینگ کمک کردند تا دانش خود را به جهان عرضه کند.

دستگاه تولید گفتار

استیون هاوکینگ

آنچه هاوکینگ برای برقراری ارتباط با مردم از آن استفاده می‌کرد، یک دستگاه تولید گفتار (SGD) یا دستگاه کمکی خروجی ارتباط بود. این دستگاه خاص، مکمل یا جایگزین گفتار/ نوشتار برای افرادی است که به طور معمولی نمی‌توانند با بقیه‌ مردم ارتباط برقرار کنند. هاوکینگ از این سیستم ارتباطات مبتنی بر کامپیوتر که توسط شرکت اینتل ساخته شده بود، از سال 1997 تا زمان مرگ خود (۱۴ مارس ۲۰۱۸) استفاده می‌کرد.

کل سیستم کامپیوتری هر دو سال یک بار تعویض می‌شد تا با ضعیف‌تر شدن تدریجی کنترل عضلات هاوکینگ سازگاری پیدا کند. خود استیون هاوکینگ هم یادداشتی به «نام کامپیوتر» نوشت و به طور خلاصه درباره ابزارهایی که به او کمک می‌کردند تا ارتباط برقرار کند، صحبت کرده بود.


استیون هاوکینگ: انسان تنها ۱۰۰ سال برای ترک زمین فرصت دارد!


همچنین شرکت اینتل در سال ۲۰۱۵، نرم‌افزاری که پروفسور هاوکینگ برای صحبت از آن استفاده می‌کرد را به صورت رایگان منتشر کرد. این نرم‌افزار، جعبه‌ابزار دستیار آگاه از متن (ACAT) نام دارد. این نرم‌افزار اینتل دقیقا همان نرم‌افزاری است که اینتل اوایل سال 2014 با همکاری Swiftkey (شرکت توسعه‌دهنده سیستم پیش‌بینی کیبوردهای هوشمند) برای استیون هاوکینگ توسعه داده بود.

سازندگان نرم‌افزار همیشه طرحی برای عرضه نرم‌افزار به‌صورت متن‌باز داشته‌اند تا بتوانند زمینه را برای مهندسان، توسعه‌دهندگان و محققان فراهم کنند تا از این فناوری برای بهبود زندگی بیمارانی که امکان استفاده از رابط کامپیوتری معمولی برای آن‌ها غیرممکن است، بهره ببرند.

تغذیه اطلاعات به دستگاه

استیون هاوکینگ

سیستم ارتباط هاوکینگ سه بخش اصلی داشت: ابتدا ورودی که یکی از چالش‌برانگیزترین بخش‌های سیستم ارتباطی هاوکینگ محسوب می‌شد. مانند بسیاری دیگر از بیماران مبتلا به نورون‌های حرکتی، او کنترل کمی بر عضلات خود داشت و به این جهت نمی‌توانست کلمات را تایپ کند و یا روی برخی دکمه‌ها کلیک کند (البته در ابتدای پیشرفت بیماری، هاوکینگ می‌توانست تا حدی این کار را انجام دهد) تا اطلاعاتی را وارد کند. او نیاز به یک روش متفاوت و پیچیده برای تغذیه اطلاعات به کامپیوتر داشت.

مهندسان اینتل، یک سوئیچ مادون قرمز روی عینک هاوکینگ نصب کردند که کوچک‌ترین حرکات گونه او را ثبت می‌کرد. هنگامی که وضعیت هاوکینگ بهتر بود، او با استفاده از انگشت خود یک کلیکر را فشار می‌داد. با این حال، او در نهایت کنترل عصبی که عضلات شست او را کنترل می‌کرد از دست داد و مجبور شد که از وردی دیگری استفاده کند. از این رو، سوئیچ مادون قرمز، حرکات گونه او را ردیابی می‌کرد.

رابط

بخش بعدی شامل تشکیل کلمات با استفاده از ورودی سوئیچ مادون قرمز بود. این رابط نرم‌افزاری به نام EZ Keys بود که توسط شرکت Words Plus ساخته شده بود. EZ Keys صفحه کلیدی بود که روی تبلت نمایش داده می‌شد. این تبلت هم روی صندلی چرخدار استیون هاوکینگ نصب شده بود که توسط باتری‌های صندلی چرخدار تغذیه می‌شد.


استیون هاوکینگ: تکنولوژی موجب مرگ همه انسان‌ها خواهد شد!


نرم‌افزار پس از دریافت ورودی‌ها، اشاره‌گر روی صفحه کلید را حرکت می‌داد. هنگامی که این اشاره‌گر به کلمه مورد نظر می‌رسید، هاوکینگ می‌توانست با پیچ و تاب گونه خود آن را متوقف کند. کلمات مجزایی در این نرم‌افزار انتخاب شده بود تا به این ترتیب برای ایجاد کلمات و سپس جملات مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر این، EZ Keys همچنین این امکان را به هاوکینگ می‌داد که اشاره‌گر کامپیوتر ویندوزی که از آن استفاده می‌کرد را حرکت دهد. برای سهولت در استفاده، نرم‌افزار EZ Keys، از یک قابلیت خودکار کامل‌کننده کلمات (بسیار شبیه آنچه که اکنون در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های خود داریم) بهره می‌برد که کلمه را بدون نیاز به تکمیل شدن پیش‌بینی می‌کرد.

خروجی: گفتار با صدای بلند

گفتار با صدای بلند

آخرین بخش و شاید ساده‌ترین قسمت سیستم ارتباطی پرفسور هاوکینگ، گفتار کامل با صدای بلند بود. برای این منظور، هاوکینگ از یک ترکیب‌کننده گفتار (ساخته شده توسط شرکت Speech +) استفاده می‌کرد که پس از تایید یا تکمیل جمله، آن جمله را پخش می‌کرد.

با این حال، صدایی که پخش می‌شد، لهجه منحصر به فردی داشت که یک لهجه بی‌نظیر بود که چیزی بین لهجه‌ی آمریکایی، اسکاتلندی یا اسکاندیناوی بود، در حالی که خود هاوکینگ قاعدتا باید با لهجه بریتانیایی صحبت می‌کرد. می‌توانید با این ابزار صداساز جالب، صدای استیون هاوکینگ را بشنوید.


بیشتر بخوانید: زندگینامه استیون هاوکینگ ؛ یک نابغه معلول خداناباور


البته سیستم ارتباطی هاوکینگ تنها برای صحبت کردن نبود، بلکه اجازه داد که او کارهای زیادی انجام دهد؛ از جمله چک کردن ایمیل، مرور اینترنت، یادداشت‌برداری و استفاده از اسکایپ برای گفتگو با دوستان و موارد دیگر.

اینتل یک تیم اختصاصی از مهندسین داشت که در حال کار روی بهبود سیستم ارتباطی او و حتی افزایش تعداد وظایفی بود که می‌توانست انجام دهد. در نهایت، هاوکینگ با این سیستم‌های پیشرفته می‌توانست سخنرانی کند و بدون دشواری زیاد با افراد مختلفی ارتباط برقرار کند.

.

منبع: inews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر