;
coinex

فوران مرگبار آتشفشان در گواتمالا جان صدها نفر را گرفت

مقامات کشور گواتمالا اعلام کرده‌اند که جستجو برای بازماندگان فوران‌های مرگبار آتشفشان فوئگو از روز پنجشنبه به علت خطرناک شدن شرایط برای تیم‌های نجات و امدادرسانی به حالت تعلیق درآمده است. هم اکنون شمار تلفات فوران‌ آتشفشان در گواتمالا به بیش از 100 نفر می‌رسد.

دیوید دی‌لئون، سخنگوی سازمان مدیریت بحران ملی گواتمالا گفت که ساکنین باید از نواحی خطرناک دور شوند. پلیس محلی هم اعلام کرد که شمار تلفات فوران اخیر که یکی از مهیب‌ترین فوران‌های چهار دهه‌ اخیر در این کشور بوده، با جستجو برای اجساد، به احتمال زیاد بیشتر خواهند شد. تیم‌های نجات هم اکنون در میان ویرانه‌ها به دنبال یافتن بازماندگان هستند.

موسسه ملی لرزه‌نگاری و آتشفشانی گواتمالا اعلام کرد که فوران‌ها ادامه خواهند یافت

فوران‌های آتشفشان فوئگو از روز یکشنبه آغاز شد و طی آن ابرهای غلیظ خاکستر و جریان‌های آذرآواری مهیبی به سرعت به سوی شهرها و روستاهای اطراف آتشفشان پرتاب شدند. موسسه ملی لرزه‌نگاری و آتشفشانی گواتمالا هم روز گذشته اعلام کرد که فوران‌ها ادامه خواهند یافت و احتمالا پرتاب‌ جریان‌های آذرآواری، همچنان خطرناک خواهند بود.


تماشا کنید: آتشفشان ها، مادر فجایع و هیولاها (زیرنویس فارسی)


جریان‌های آذرآواری که مخلوطی از گاز و مواد آتشفشانی هستند، در همه‌ی فعالیت‌های آتشفشانی رخ می‌دهند و به دلیل وجود سنگ‌های ریز و داغ در آن، می‌توانند برای ساکنان نواحی اطراف آتشفشان‌ها بسیار خطرناک باشند. علاوه بر این، به دلیل سرعت بالای (گاهی بیش از 700 کیلومتر در ساعت) این جریان‌های مهیب، امکان غافلگیر شدن ساکنان محلی بسیار بالاست؛ موردی که در طول تاریخ فجایع مهیب و مرگباری را به همراه داشته است که مشهورترین آن فوران سال ۷۹ میلادی در آتشفشان وزوویوس در ایتالیا اتفاق افتاد که شهرهای پمپی و هرکولانیوم را به طور کامل نابود کرد.

فوران‌های آتشفشان فوئگو از روز یکشنبه آغاز شد و طی آن ابرهای غلیظ خاکستر و جریان‌های آذرآواری مهیبی به سرعت به سوی شهرها و روستاهای اطراف آتشفشان پرتاب شدند

دولت ایالات متحده، با اعلام نهایت تاثر خود نسبت به قربانیان گفته است که در صورت درخواست گواتمالا، کمک‌های اضطراری از جمله منابع مالی برای تامین مواد غذا، آب و لوازم بهداشتی به این کشور ارسال می‌کند. همچنین کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که هواپیمایی را برای حمل مجروحان به گواتمالا فرستاده است تا قربانیان سوختگی و دیگر مجروحان را به فلوریدا منتقل کند. فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر (IFRC) هم در مورد هزینه‌های گزاف اقتصادی این فاجعه طبیعی در این کشور فقیر آمریکای مرکزی، ابراز نگرانی‌ کرده است.

صلیب سرخ و هلال احمر از یک فاجعه‌ اقتصادی در گواتمالا نگران است

فرانچسکو روکا، رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت:

نباید مقیاس این فاجعه را دست‌کم بگیریم. هنوز بحران‌ها و نیازهای اضطراری زیادی در پیش هستند. مردم آسیب دیده نیاز به حمایت مداوم و بلند مدت خواهند داشت.

روکا خاطر نشان کرد که خاکسترهای آتشفشانی که روی بیش از نیمی از کشور گواتمالا فرو ریخته‌اند، بیشتر در نواحی دیده می‌شوند که از لحاظ کشاورزی اهمیت بسیار بالایی دارند.

او گفت:

امیدواریم که این فاجعه به فاجعه‌ای دیگری منتهی نشود.

فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر بیش از ۲۵۰ هزار فرانک سوئیس (۲۵۳ هزار دلار) را برای حمایت از تلاش‌های امدادگران حاضر در منطقه اختصاص داده و گفته است که برای بهبود شرایط، حداقل به یک سال زمان نیاز است.

فوران اخیر، یکی از مهیب‌ترین فوران‌های چهار دهه‌ی اخیر در گواتمالا بوده

سازمان مدیریت بحران ملی گواتمالا اعلام کرد که جستجوی امداد رسانان ممکن است در صورت بهبود شرایط، دوباره از سر گرفته شود. نام آتشفشان فوئگو (Fuego) که از کلمه‌ی فوئگو (در زبان اسپانیولی به معنای آتش) گرفته شده، در 40 کلیومتری جنوب غربی پایتخت کشور، گواتمالاسیتی، در نزدیکی شهر آنتیگوا، یک میراث جهانی یونسکو قرار دارد. ارتفاع قله‌ کوه آتشفشانی 3763 متر است و یکی از 34 آتشفشان فعال در این منطقه‌ی آمریکای مرکزی است.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: reuters

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر