;
coinex

تکنولوژی توپ فوتبال جام جهانی 2018 ؛ از ماهواره‌ها تا ریزتراشه‌های تل‌استار 18

توپ فوتبال جام جهانی 2018 روسیه از نخستین ماهواره ارتباطی جهان، تل‌استار، الهام گرفته است. ماهواره‌ای که عصر جدیدی در ارتباطات جهان را آغاز کرد. در این نوشتار با تکنولوژی تل‌استار 18، توپ جام جهانی بیشتر آشنا خواهیم شد.

امروز، 24 خرداد 97، بزرگ‌ترین کارناوال ورزشی جهان، بازی‌های جام‌جهانی فوتبال 2018 روسیه، به طور رسمی با دیدار روسیه و عربستان سعودی آغاز شد. در حالی که هواداران تیم‌های مختلف در حال تنظیم برنامه خود برای مشاهده مسابقات هستند، دانشمندان عناصر مختلف بازی‌ها را از جنبه‌های مختلف آیرودینامیکی، روان‌شناسی و فیزیک انسانی کندوکاو می‌کنند.

توپ فوتبال جام جهانی عنصری است که در هر دوره دانشمندان را به وجد می‌آورد. از سال 1970 که آدیداس این توپ را طراحی می‌کند، هر چهار سال یکبار حرف و حدیث‌هایی در مورد آن بوجود می‌آید.

در این دوره ، تل‌استار 18 (Telstar 18) توپ فوتبال جام جهانی خواهد بود. تاکنون دروازه‌بان‌ها از جهت دشواری کنترل کردن آن انتقادهایی را وارد کرده‌اند. البته محققان بر این باورند که این توپ نسبت به جابیولانی (Jabulani)، توپ فوتبال جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، پایداری بیشتری دارد.

تل‌استار 18 نام خود را از ماهواره تل‌استار که در سال 1962 پرتاب شد، الهام گرفته است. این ماهواره که نخستین ماهواره ارتباطی جهان لقب دارد پس از پایان فعالیت‌ خود، کماکان به حضورش در فضا ادامه می‌دهد.

تل‌استار نتیجه همکاری میان ناسا و و آزمایشگاه تلفن بل (Bell) است. آزمایشگاه تلفن بل اکنون با نام (AT&T) فعالیت می‌کند. اندکی پس از ماهواره تل‌استار ارتباطات فضایی، رنگ و بویی جدید به ارتباطات دنیا دادند. قعالیت تل‌استار یکی از عناصر شروع رقابت فضایی میان آمریکا و شوروی بود. رقابتی که از نتایج مستقیم جنگ سرد به شمار می‌رود.

 

تل‌استار 18
تل‌استار 18 توپ رسمی جام جهانی 2018 روسی است. این توپ را کمپانی آدیداس طراحی کرده است. (اعتبار : فایننشال اکسپرس)

تل‌استار 18 با جدیدترین تکنولوژی‌های ارتباطی عرضه شده است. یک تراشه NFC نیز درون توپ تعبیه شده و حتی یک سمبل وای‌فای بر روی توپ طراحی شده است که از تکنولوژی درون آن خبر می‌دهد. این نخستین باری نیست که آدیداس از تکنولوژی‌هایی این‌چنینی استفاده می‌کند. این کمپانی تا پیش از این، از تکنولوژی مشابه‌ای با miCoach Smart Ball استفاده کرده بودند، این تکنولوژی، برای کمک به مربیان برای تحلیل عملکردها به کار گرفته می‌شد.


بیشتر بخوانید: قهرمان جام جهانی چه تیمی است؟ الگوریتم‌ها و گربه‌های پیشگو چه می‌گویند!


امروز اگرچه این تکنولوژی چیزهایی مانند قدرت یا سرعت شوت را اندازه نخواهد گرفت، ولی اطلاعاتی در مورد جام جهانی ارائه خواهد داد و این امکان برای آن وجود دارد که در چندین رقابت مورد استفاده قرار گیرد.

محققان همچنین دریافتند که تل‌استار 18، در مقایسه با برازوکا (Brazuca)، توپ فوتبال جام جهانی 2014 برزیل،‌ مقاومت و کشیدگی بیشتری را هنگام پرواز در هوا تجربه می‌کند. این بدین معناست که توپ فوتبال جام جهانی 2018 حدودا 8 تا 10 درصد مسافت کمتری را نسبت به برازوکا طی خواهد کرد. به طوری که با وارد آمدن حراکثر ضربه سرعتی معادل بیش از 90 کیلومتر در ساعت به خود می‌گیرد.

این خبر بدی برای مهاجمین خواهد بود، چرا که آنها می‌بایست برای ارسال توپ‌های بلند و شوت‌های از راه دور قدرت بیشتری به توپ وارد کنند. اما از سوی دیگر، دروازه‌بان‌ها با توپ‌های به مراتب با سرعت کندتر نسبت به جام جهانی 2014 مواجه خواهند بود، البته این موضوع گویا برای دروازبان عربستان به گونه‌ای دیگر رقم خورده است. دریافت 5 گل در اولین دیدار جام جهانی در نوع خود قابل توجه است!

نیل دگریس تایسن (Neil deGrasse Tyson)، اخترفیزیکدان سیه‌چرده معروف، در توئیتر خود به این موضوع اشاره کرده است. او نوشت:

توپ طراحی شده برای جام جهانی امسال که توسط آدیداس طراحی شده است “تل‌استار 18” نام گرفت است. تل‌استار نام نخستین ماهواره ارتباطی جهان بود که با همکاری ناسا و ATT طراحی و پرتاب شد. این ماهواره، که به فعالیت خود پایان داده اما هنوز هم آن بالاست، الهام‌بخش اشیاء کروی شده است.

نیل دگریس تایسن
اعتبار : توئیتر

مانند برازوکا و برخلاف جابیولانی 8 تکه، تل‌استار 2018 از 6 تکه تشکیل شده است. این دستورالعمل به مراتب نسبت به حالت سنتی ۳۲ تکه‌ای یکپارچه‌تر است. با این حال این تکه‌های شکل‌های متفاوتی دارند و شکافی که آنها را به یکدیگر متصل کرده‌ است، در مجموع 30 درصد نسبت به برازوکا طولانی ‌تر است. با این حال نازکتر و کم‌عمق‌تر نیز هستند.

فیفا امیدوار خواهد بود که آزمایشی که در چند دوره با شکست مواجه شده بود، در این دوره به ثمر بنشیند. در سال 2002 آنها فرنووا (Fevernova) را به عنوان توپی سبک‌تر و نیز با عنوان “دقیق‌ترین توپ ساخته شده تاریخ” معرفی کردند. پس از آنکه این توپ معرفی شد، بسیاری به جهش‌های زیاد آن انتقاد کردند.

اما در سوی دیگر جابیولانی، توپ فوتبال جام جهانی در سال 2010، یکی از پربحث‌ترین موضوعات آن جام بود. به عنوان مثال، ایکر کاسیاس، دروازه‌بان و کاپیتان اسپانیا، به این دلیل که مسیر حرکتی توپ را هنگامی که در هوا حرکت می‌کند، نمی‌توان پیشبینی کرد از آن انتقاد کرد. هرچند بنظر می‌رسید مهاجمان بسیاری از آن راضی بودند.

بیشتر بخوانید :

.

منبع : Financialexpress

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر