;
coinex

بررسی و مشخصات فنی پورشه تایکان (Taycan) ؛ اولین خودروی تمام الکتریکی پورشه

خودرو مفهومی تمام الکتریکی پورشه که پیش از این با کد Mission E و در نمایشگاه خودروی قرانکفورک 2015 به نمایش عمومی درآمده بود، در سال 2019 و با نام پورشه تایکان (Taycan) به تولید انبوه خواهد رسید.

پس از تاسیس شرکت تسلا (Tesla) و عرضه نمونه‌های تمام الکتریکی توسط این شرکت، با توجه به عدم ورود خودروسازان بزرگ به این بخش و نا آگاهی بسیاری از نحوه عملکرد پیشرانه‌های الکتریکی و در دسترس قرار بودن حداکثر گشتاور تولیدی به صورت آنی، جمع کثیری از علاقمندان اتومبیل، به همراه اظهارنظرهای جنجالی مدیران این شرکت، تسلا را خالق ایده‌های نو در این صنعت قلمداد کردند. ولی پس از مدتی کوتاه و حضور شرکت‌هایی مانند جنرال موتورز (GM)، فورد (Ford)، مرسدس بنز و ب ام و، انحصار تولید خودروهای تمام الکتریکی از تسلا گرفته شد. آخرین شرکتی نیز که وارد این بخش از صنعت اتومبیل شده، شرکت آلمانی پورشه است که با سرمایه گذاری بیش از 600 میلیون دلاری تولید خودروهای تمام برقی را در دستور کار خود قرار داده است.

پورشه تایکان 2019 ؛ اولین خودروی تمام الکتریکی پورشه

نمونه مفهومی Mission E طرحی بود که شرکت پورشه در سال 2015 میلادی به نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2015 ارسال نمود. این خودرو که بر اساس اعداد و ارقام اعلام شده از پورشه توانایی رقابت با بسیاری از سوپر اسپرت‌های موجود در بازار را داشت، چندی پیش به صورت رسمی نامگذاری و با نام پورشه تایکان (Taycan) در سال آینده میلادی (2019) به صورت رسمی معرفی خواهد شد.

بررسی و مشخصات فنی پورشه تایکان (Taycan) ؛ اولین خودروی تمام الکتریکی پورشه

نام تایکان برگرفته از یک واژه در فرهنگ مشرق زمین و زبان ترکی بوده و به صورت تحت اللفظی مترادف با عبارت “اسب جوان و شاداب” و اشاره‌ای به لوگوی این شرکت است. این نمونه تمام الکتریکی در رده خودروهای کلاس بدنه کوپه (Coupe) قرار گرفته و به عقیده بسیاری، انقلابی‌ترین طرح پورشه در تاریخ 87 ساله این شرکت به حساب می‌آید. اولین خودروی تمام الکتریکی پورشه از لحاظ زبان طراحی شباهت زیادی با مدل پانامرا (Panamera) داشته و طولی برابر با 4.850 میلیمتر، پهنایی برابر با 1.980 میلیمتر و ارتفاعی در حدود 1.300 میلیمتر دارد. برای درک بهتر ابعاد می‌توان این خودرو را با نمونه‌هایی مانند کیا استینگر (Kia Stinger) و کیا اپتیما (Optima) با طولی در حدود 4.830 میلیمتر و رنو تلیسمان (Renault Talisman) با طولی در حدود 4.840 میلیمتر مقایسه کرد.

طراحی ظاهری

پورشه تایکان از لحاظ ظاهری پیرو ربان طراحی خاص این شرکت است. در بدنه از خطوط نرم و سیال استفاده شده که هماهنگی کاملی با قوانین علم آئرودینامیک دارد. با وجود ارتفاع بسیار کم 1.300 میلیمتری، فرم طراحی به گونه‌ای بوده که در کنار حفظ حس اسپرت پورشه، گنجایش 4 سرنشین وجود داشته باشد.

بررسی و مشخصات فنی پورشه تایکان (Taycan) ؛ اولین خودروی تمام الکتریکی پورشه

بخش جلویی با بهره گیری از در موتور تخت مشابه به نمونه‌های مدل 918 ساخته شده و چراغ‌های مجهز به لامپ‌های LED با ساختار ماتریسی و سنسورهای مختلف، از بالاترین سطح تکنولوژی سود می‌برند.

با اولین نگاه به بخش عقبی نمونه مفهومی میشن ای می‌توانستید المان‌های طراحی این شرکت را مشاهده کنید. چراغ‌های عقبی ساختاری کشیده و سرتاسری مشابه با مدل‌های سری 911 داشته و نمایی قدرتمند، زیبا و مدرن را از خود به نمایش می‌گذارد. خط سقف نیز مشابه با سایر تولیدات این شرکت زاویه‌ای نرم داشته و درها نیز به دلیل باز شدن در جهت مخالف، موجب سهولت در ورود و خروج سرنشینان می‌شوند.

یکی دیگر از نکات جذاب اولین خودروی الکتریکی پورشه عدم استفاده از آیینه‌های جانبی است. در این خودرو از دوربین‌های مجزا برای تصویر برداری از بخش‌های جانبی استفاده شده و تصاویر ثبت شده، با نمایش در بخش پایینی شیشه جلویی، عملکردی مشابه با آیینه خواهند داشت. تایرهای بسیار بزرگ ساخت شرکت میشلن با رینگ 21 اینچی در جلو و 22 اینچی در عقب، نمای قدرتمندی را برای این خودرو به وجود آورده‌اند.

طراحی داخلی

کابین پورشه تایکان با بهره گیری همزمان از فاکتورهایی مانند زیبایی و سادگی، محیطی بسیار مدرن و آینده نگرانه را برای سرنشینان فراهم می‌کند. نبود بخش مخصوص سیستم انتقال قدرت علاوه بر کاهش وزن کلی، فضای بیشتری را در داخل کابین به وجود می‌آورد. چهار صندلی مجزا نیز ساختاری مشابه با صندلی‌های خودروهای مسابقه‌ای داشته و در کنار راحتی، به خوبی بدن را در بر می‌گیرند.

بررسی و مشخصات فنی پورشه تایکان (Taycan) ؛ اولین خودروی تمام الکتریکی پورشه

فرمان سه شاخه اسپرت و صفحات نمایش اطلاعات خودرو نیز طراحی بسیار مدرنی داشته و با تمرکز کامل بر روی راننده ساخته شده است. پشت آمپر از یک صفحه نمایش اولد (OLED) با کیفیت بسیار بالا تشکیل شده که با ساختار منحنی خود اطلاعات کامپیوتر سفری (Trip Computer) و سیستم اطلاعاتی سرگرمی پورشه (Porsche Connect) را در معرض دید راننده قرار می‌دهد.

از دیگر تکنولوژی‌های موجود در کابین که پورشه تایکان را به یک نمونه خاص در بازار تبدیل می‌کند، سیستم کنترل منوها به وسیله حرکت چشم بوده که با صرف کمترین انرژی، قابلیت تنظیم بخش‌های مختلف را به راننده می‌دهد.

موتور و پیشرانه

اولین خودروی تمام الکتریکی پورشه تفاوت ساختاری بسیاری با دیگر نمونه‌های EV موجود در بازار داشته و از ولتاژ 800 V به جای 400 V استاندارد استفاده می‌کند. این پیشرانه با دو موتور الکتریکی در دو محور عقب و جلو، توانایی تولید نیرویی بیش از 600 اسب بخار را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز در حدود 664 پاوند بر فوت (معادل 900 نیوتون متر) است که به هر چهار چرخ (AWD) منتقل می‌گردد.

البته بنا بر اعلام پورشه، این خودرو در سه سطح مختلف و با توانایی‌های متفاوت 400، 500 و 600 اسب بخار در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.

شتاب 0-100 و حداکثر سرعت

با استفاده از این موتور، شتاب پورشه تایکان برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت کمتر از 3.5 ثانیه بوده و این خودرو توانایی دستیابی به حداکثر سرعتی بیش از 155 مایل در ساعت (معادل 250 کیلومتر در ساعت به صورت محدود شده) را دارد. به این ترتیب اولین خودروی تمام الکتریکی پورشه نیز مانند سایر تولیدات این شرکت، یک نمونه اسپرت بوده و توانایی رقابت با اکثر سوپر اسپرت‌های موجود در بازار را دارد.

بررسی و مشخصات فنی پورشه تایکان (Taycan) ؛ اولین خودروی تمام الکتریکی پورشه

باتری‌ها

باتری‌های استفاده شده در پورشه تایکان از انواع یون لیتیومی 90kWh است. این باتری‌ها بدون نیاز به سیم و تنها با قرار گرفتن خودرو بر روی صفحه‌ای مخصوص شارژ می‌شوند. اما برای استفاده از ایستگاه‌های شارژ عمومی، یک بخش مخصوص قرار گرفتن سیم‌های مربوطه در قسمت جلویی سمت راننده نیز تعبیه شده است. با استفاده از سیستم برق 800 ولتی و سیستم شارژ فوق سریع، پورشه تایکان در 15 دقیقه به شارژ 80 درصد رسیده و در حالت استاندارد نیز نیاز به زمانی در حدود 9 ساعت برای شارژ کامل نیاز است.

شعاع حرکتی

پس ار هر بار شارژ نیز این خودرو در بدترین شرایط آب و هوایی ممکن (دمای 10 درجه زیر صفر) توانایی پیمودن مسافتی به طول 270 مایل (معادل 434 کیلومتر) مسیر شهری، 200 مایل مسیر بزرگراهی (معادل 320 کیلومتر) و 235 مایل (معادل 380 کیلومتر) را به صورت ترکیبی دارد. این ارقام در هوای متعادل (دمای 23 درجه بالای صفر و بدون استفاده از سیستم تهویه مطبوع) بسیار بیشتر بوده و شعاع حرکتی پورشه تایکان تا 400 مایل (معادل 645 کیلومتر) مسیر شهری، 260 مایل (معادل 420 کیلومتر) مسیر بزرگراهی و 315 مایل (معادل 506 کیلومتر) به صورت میانگین افزایش می‌یابد.

پورشه تایکان کراس توریسمو (Cross Turismo)

پورشه یک نمونه با ارتفاع بیشتر از سطح زمین و فضای بیشتر داخل کابین را نیز برای تیاکان در نظر گرفته تا مشتریانی که علاقه به لذت بردن از طبیعت و گشت گذار خانوادگی در مسیرهای خارج از شهر را نیز دارند، بتوانند از این خودرو استفاده کنند. این نمونه که پیش از این با نام Cross Turismo معرفی شده بود، با توجه به ساختار استیشن مانند خود، حجم وسیعتری را برای محفظه بار در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

بررسی و مشخصات فنی پورشه تایکان (Taycan) ؛ اولین خودروی تمام الکتریکی پورشه

زمان عرضه

بر اساس اخبار منتشر شده، پورشه تایکان در ماه سپتامبر سال 2019 و به عنوان مدل سال 2020 با تیراژی مابین 15.000 تا 20.000 دستگاه در سال به صورت عمده وارد بازارهای جهانی خواهد شد.

قیمت

هنوز به صورت رسمی خبری در خصوص قیمت پورشه تایکان منتشر نشده است. اما بر اساس گانه زنی‌ها، این نمونه با مبلغی در حدود قیمت پورشه پانامرای هیبریدی به فروش رسیده و با رقمی مابین 85.000 تا 160.000 دلار (معادل 360 تا 670 میلیون تومان با دلار 4.200 تومانی جهانگیری ؛ اندکی بیشتر از قیمت فولکس واگن تیگوان 2018 در ایران!) بسته به قدرت تولیدی پیشرانه، در دسترس علاقمندان خودروهای پاک قرار خواهد گرفت.

بررسی و مشخصات فنی پورشه تایکان (Taycan) ؛ اولین خودروی تمام الکتریکی پورشه

رقبا در بازارهای جهانی

بازار خودروهای اسپرت تمام الکتریکی بازار نسبتا بکری بوده و تنها رقیب مستقیم فعلی تایکان نمونه‌های تولیدی تسلا است. اما در بین سوپر اسپرت‌های الکتریکی و هیبریدی موجود در بازار، نمونه‌های فهرست زیر توانایی رویارویی با این خودرو را خواهند داشت:

  • ب ام و i4
  • آئودی R8 e-tron
  • ریماک Concept
  • تسلا Model S

از خودروهای هیبریدی موجود در بازار فعلی نیز ب ام و i8، پورشه 918 اسپایدر و یا نمونه‌های مفهومی مانند لامبورگینی آستریون (Asterion) قابلیت قابت با این خودرو را دارند.

مشخصات فنی پورشه تایکان 2020 در یک نگاه

نام پورشه تایکان
قدرت موتور الکتریکی (اسب بخار) بیش از 600
گشتاور موتور الکتریکی بیش از 900
جعبه دنده 1 سرعته مستقیم
سیستم انتقال نیرو چهار چرخ
شتاب 0 تا 100 کمتر از 3.5 ثانیه
حداکثر سرعت بیشتر از 250 کیلومتر در ساعت
باتری‌ها 90 kWh
ولتاژ 800 ولت
شارژ سریع (دقیقه/درصد) 15 دقیقه/ 80 درصد
زمان شارژ کامل (ساعت) 9 ساعت
حداقل دامنه حرکتی (کیلومتر) بیش از 500
طول (میلیمتر) 4.850
پهنا (میلیمتر) 1.980
ارتفاع (میلیمتر) 1.300
فاصله از زمین (میلیمتر)
گنجایش (نفر) 4
زمان عرضه سپتامبر 2019
قیمت پایه (دلار/میلیون تومان) 85.000 / 360

گالری تصاویر پورشه تایکان 2020

بیشتر بخوانید:

منبع: پورشه

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر