;
coinex

بررسی گوشی پرچمدار اوپو فایند ایکس ؛ فضا را دریابید

گوشی سازی در چین در رقابت خلاصه می‌شود و اوپو این موضوع را خوب می‌داند. در این نوشتار به بررسی گوشی پرچمدار اوپو فایند ایکس (Oppo Find X) پرداخته‌ایم.

بررسی گوشی اوپو فایند ایکس

زمانی که بحث از گوشی‌های تمام صفحه سال 2018 به میان می‌آید، مقصود گوشی‌هایی هستند با بیش از 80 درصد نسبت نمایشگر به بدنه که یک حاشیه باریک در پایین بدنه و یک ناچ در بالای بدنه خود (برای قرار دادن سنسور دوربین سلفی) دارند. دوربین سلفی مشخصه مهمی از یک گوشی هوشمند محسوب می‌شود به همین دلیل استفاده از یک ناچ به عنوان جایی برای قرار دادن سنسور آن لازم است؛ البته ظاهرا تا قبل از عرضه گوشی اوپو فایند ایکس!

اوپو در ساخت فایند ایکس همان سبک طراحی به کار رفته در گوشی ویوو نکس (Vivo Nex) را دنبال و سنسور دوربین سلفی را در قسمت بالای نمایشگر گوشی خود پنهان کرده است. البته راهکار این سازنده کمی با راهکار به کار گرفته شده توسط ویوو تفاوت دارد به همین دلیل فایند ایکس در مقایسه با ویوو نکس حس متفاوتی را به شما منتقل می‌کند. در ادامه به ارائه یک بررسی از گوشی اوپو فایند ایکس پرداخته‌ایم. با تکراتو همراه باشید.

طراحی

طراحی

فایند ایکس اوپو یک گوشی خیره کننده است. این گوشی هوشمند به واسطه لبه‌های خمیده، کاور پشتی منحنی شکل و نمایشگرش که احتمالا بالاترین نسبت نمایشگر به بدنه را دارد، توانسته است ظاهر بسیار خوبی را ارائه کند. بدنه این اسمارت فون شباهت زیادی به بدنه گلکسی اس 9 سامسونگ دارد. در اوپو فایند ایکس حتی دیواره‌های بالایی و پایینی گوشی هم به سمت داخل کشیده شده‌اند تا یک سبک طراحی هماهنگ ارائه گردد.

برجسته‌ترین عنصر طراحی فایند ایکس حذف شدن ظاهری دوربین اصلی و سلفی گوشی است. در ویوو نکس دوربین دوگانه اصلی در پشت گوشی قرار دارد اما اوپو فایند ایکس این سبک طراحی را یک مرحله پیشرفته‌تر کرده است.


بیشتر بخوانید: اطلاعات تازه‌ای از گوشی‌های ویوو نکس در فضای آنلاین منتشر شد


پنجره منحنی شکل کوچکی که در پشت این گوشی هوشمند قرار دارد شما را به این فکر می‌برد که شاید دوربین اصلی گوشی در زیر این پنجره قرار گرفته است اما مکانیزم واقعی عملکرد دوربین خاص‌تر از آن است که فکر می‌کنید. در واقع زمانی که نرم افزار دوربین را فعال می‌کنید، فایند ایکس این پنجره منحنی شکل را کنار می‌زند تا با دوربین خود فخر فروشی کند. در این رابطه شاید بگویید که استفاده از قطعات متحرک در یک گوشی همراه ایده بدی است و تا حدی هم این ادعا صحت دارد اما باید اعتراف کرد که اوپو با استفاده از این قطعات یک سبک طراحی نوآورانه زیبا و خلاق را ارائه کرده است.

طراحی

اوپو ادعا کرده است که ماژول دوربین اصلی گوشی می‌تواند 300 هزار بار بدون هیچ مشکلی بالا و پایین رود اما بد نیست بدانید که فایند ایکس شما را ترغیب می‌کند تا بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید از دوربین آن استفاده کنید. این گوشی هوشمند فاقد سنسور اسکنر اثر انگشت است و کار این سنسور بیومتریکی را با استفاده از فناوری اسکن سازی 3 بعدی چهره انجام می‌دهد. قابلیت تشخیص چهره این محصول با استفاده از یک لامپ مادون قرمز نقشه‌ای عمقی از صورت شما را تدوین می‌کند. این فناوری عملکرد خوبی هم دارد اما در مقابل بیرون آمدن و داخل رفتن سنسور دوربین در هر موقعیتی که کاربر می‌خواهد قفل گوشی را باز کند یا از دوربین استفاده کند، یک ایده بد محسوب می‌شود. باید صبر کرد و دید که این مکانیزم در کاربرد واقعی چقدر مقاوم است.

اوپو فایند ایکس در رنگ قرمز و آبی یخی عرضه می‌شود. اگر می‌خواهید مدل قرمز رنگ این گوشی هوشمند را بخرید باید بدانید که فاصله کمی بین رنگ قرمز این محصول و رنگ بنفش وجود دارد، اگرچه در کل فایند ایکس یک گوشی بسیار زیبا است. رنگ گوشی پرچمدار جدید اوپو ماهیتی متغیر دارد به این نحو که رنگ قسمت مرکزی گوشی مشکی است اما لبه‌های جانبی گوشی با رنگ بنفش تزیین شده‌اند. این سبک تکامل رنگ ظاهر بسیار زیبایی دارد و نحوه منعکس شدن نور توسط گوشی وان پلاس 6 را در ذهن شما تداعی می‌کند.

طراحی

اوپو کلید پاور گوشی جدیدش را در سمت راست بدنه و غلتانک صدای آن را در سمت چپ بدنه نصب کرده است. انتهای این گوشی هوشمند کمی متفاوت است. در این قسمت یک پورت یو اس بی نوع سی و اسپیکرهای گوشی قرار دارد. در اوپو فایند ایکس یک پورت سیمکارت هم در کنار پورت شارژ نصب شده است. می‌توان گفت که این سبک طراحی مشخصه واضحی برای پیشرفت و تکامل است مخصوصا با توجه به این که فایند ایکس اوپو جک هدفون ندارد. نصب این قطعات در این قسمت گوشی نوعی تقارن را نشان می‌دهد. در واقع حتی لوگوی سازنده مشهور چینی هم در هماهنگی با سایر اجزای گوشی قرار گرفته است و تنها غلتانک صدا و کلید پاور گوشی خارج از این هماهنگی هستند.

در مجموع می‌توان گفت که اوپو فایند ایکس یکی از زیباترین گوشی‌هایی محسوب می‌شود که جهان تا به امروز به خود دیده است. شیائومی در مصاحبه‌ای گفته است که گوشی می میکس این سازنده به عنوان یک اثر هنری در بعضی از موزه‌ها نمایش داده می‌شود. می‌توان گفت که اوپو فایند ایکس از این نظر می‌تواند با محصول شیائومی رقابت کند.

نمایشگر

نمایشگر

نسبت نمایشگر به بدنه 93.8 درصدی فایند ایکس یکی دیگر از ویژگی‌های خیره کننده این گوشی هوشمند محسوب می‌شود. نمای جلوی این محصول را تقریبا به طور کامل یک نمایشگر پوشانده است. این نسبت یکی از بالاترین نسبت‌هایی که تا به امروز در دنیای گوشی سازی استفاده شده است، به شمار می‌آید. در حال حاضر تنها گوشی هوشمندی که می‌تواند نسبت بالاتری را ارائه کند، ویوو نکس است.

حاشیه پایین گوشی فایند ایکس به وان پلاس 6 شباهت دارد. برخی از کارشناسان معتقدند که جدیدترین گوشی اوپو همان معیاری است که وان پلاس در طراحی گوشی بعدی خود، آن را مد نظر می‌گیرد به همین دلیل باید منتظر ماند و دید که وان پلاس 6 تی با چه شکل و شمایلی وارد بازار می‌شود.


بیشتر بخوانید: بررسی وان پلاس ۶ (OnePlus 6) ؛ قاتل گوشی‌های پرچمدار گران‌قیمت


اوپو یک صفحه نمایش بسیار بزرگ با اندازه 6.42 اینچ و نسبت تصویر 19.5 به 9 را بر روی گوشی پرچمدارش نصب کرده است. این نمایشگر نیز از لبه‌های منحنی شکل بهره می‌برد از این رو اگر از گوشی‌های گلکسی جدید سامسونگ استفاده کرده باشید، تا حدی می‌دانید که استفاده از یک نمایشگر منحنی شکل چه حسی دارد. متاسفانه این سبک طراحی گاهی باعث می‌شود که نگه داشتن گوشی در دست مخصوصا در هنگام عکاسی یا فیلم برداری سخت شود. قابلیت تشخیص اج (Edge) فایند ایکس عملکرد چندان خوبی ندارد. برخی از منابع خبری گفته‌اند که نرم افزار ویوو فشارهای تصادفی را در چنین قسمت‌هایی بهتر تشخیص می‌دهد.

نمایشگر 1080 در 2340 پیکسلی AMOLED اوپو فایند ایکس ظاهر و عملکرد بسیار خوبی دارد. این صفحه نمایشگر رنگ‌ها را با وضوح و میزان اشباع شدگی بسیار خوبی نشان می‌دهد و در فضای تاریک هم به خوبی نور را تعدیل می‌کند تا باعث ایجاد خستگی و درد چشم نشود.

عملکرد

عملکرد

اوپو فایند ایکس کارایی بسیار خوبی دارد و این امر به دلیل مجهز بودن آن به جدیدترین سخت افزارهای موجود در بازار است. تنها مشکلی که از این نظر در فایند ایکس وجود دارد و در اوپو آر 15 پرو (R15 Pro) هم دیده شد، مدیریت ضعیف ظرفیت رم است. در این بررسی از مدل 8 گیگابایتی اوپو فایند ایکس استفاده شده است. در این گوشی هوشمند باز کردن تنها چند نرم افزار باعث می‌شود که حجمی معادل 4.5 گیگابایت از ظرفیت رم اشغال شود. استفاده از یک رم با ظرفیت بالا در یک گوشی هوشمند به این معنی نیست که مدیریت بد آن عاری از اشکال است. امیدوار هستیم که سازنده مشهور چینی راهی را برای رفع کردن این مشکل پیدا کند.

اوپو فایند ایکس توانست در تست تک هسته‌ای و چند هسته‌ای گیک بنچ 4، به ترتیب 2391 و 6216 امتیاز را کسب کند. وان پلاس 6 و گلکسی اس 9 به ترتیب در این تست‌ها 2454 و 8967 و 2144 و 8116 امتیاز را کسب کردند. در تست 3D مارک امتیاز فایند ایکس 4148 و امتیاز وان پلاس 6 و گلکسی اس 9 سامسونگ به ترتیب 4680 و 4672 بود.

سخت افزارها

سخت افزارها

همان طور که گفته شد فایند ایکس اوپو شانه به شانه محصولات بزرگانی مانند سامسونگ، وان پلاس و … پیش می‌رود. در این گوشی هوشمند دیگر خبری از یک پردازشگر اسنپدراگون سری 600 کوالکام نیست. اوپو فایند ایکس یک پردازشگر کوالکام اسنپدراگون 845، رم 8 گیگابایتی، حافظه داخلی 256 گیگابایتی و باتری 3,730 میلی‌آمپر ساعتی را در اختیار شما می‌گذارد. چنین ساختاری باعث می‌شود که شما به راحتی بتوانید با گوشی پرچمدار 2018 اوپو کارهای خود را انجام دهید. در واقع می‌توان گفت که اوپو فایند ایکس به کمک جدیدترین پردازشگر موجود کوالکام پرواز می‌کند.

مشخصه عجیبی که به راحتی توجه شما یا هر شخصی را به خود جلب می‌کند عدم استفاده از اسکنر اثر انگشت در ساخت اوپو فایند ایکس است که باعث می‌شود کاربر مجبور شود که از قابلیت تشخیص چهره 3 بعدی گوشی استفاده کند و این امر چندان کارآمد نیست؛ زیرا فایند ایکس باید قسمت بالایی خود را باز کند تا سنسور دوربین سلفی برای شناسایی چهره کاربر وارد عمل شود، اگرچه که این فرآیند با سرعت بسیار بالایی انجام می‌شود. سرعت این فرآیند آنقدر زیاد است که به نظر می‌رسد قفل گوشی قبل از این که شما متوجه باز و بسته شدن دوربین شوید، باز شده است. در انجام این بررسی از چند نفر خواسته شد که با نشان دادن چهره خود به دوربین سلفی فایند ایکس قفل آن را باز کنند اما هیچ یک از این اشخاص نتوانستند از سد امنیتی این گوشی هوشمند عبور کنند به همین دلیل می‌توان گفت که مهندسی اوپو قابل اطمینان است.

سخت افزارها

فناوری تشخیص چهره 3 بعدی اوپو فایند ایکس از نظر عملکرد شبیه به فناوری تشخیص چهره 3 بعدی گوشی‌های اپل آیفون X و شیائومی می 8 اس ای است. استفاده از لامپ مادون قرمز در ساخت این فناوری باعث شده است که نقشه بسیار دقیقی از جزئیات صورت کاربر طرح شود. اوپو گفته است که دقت این مکانیزم در فایند ایکس دو برابر دقت یک اسکنر اثر انگشت است اگرچه که فایند ایکس چنین سنسوری ندارد تا این ادعا ثابت گردد. باعث دلسردی است که شرکت بی بی کی الکترونیکس (BBK Electronics) در ساخت ویوو نکس از اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در زیر نمایشگر استفاده کرده اما در ساخت فایند ایکس اوپو این ویژگی را ارائه نکرده است. خیلی از کاربران دوست داشتند که گوشی جدید اوپو هم با این ویژگی ارائه شود.

فایند ایکس متاسفانه جک هدفون ندارد اگرچه اوپو یک رابط را برای بهبود تجربه کاربر ارائه کرده است. این گوشی هوشمند همچنین هیچ گونه کد رتبه بندی در برابر نفوذ آب ندارد به همین دلیل هنوز کسی نمی‌داند که سازنده مشهور چینی چگونه گوشی پرچمدارش را در برابر نفوذ آب مقاوم سازی کرده است. متحرک بودن قسمت بالای فایند ایکس یکی از عواملی است که باعث می‌شود اتفاقات بسیار بدی در هنگام استفاده از دوربین در شرایط بارانی برای این گوشی هوشمند رخ دهد.

اوپو فایند ایکس همچنین فاقد پورت کارت حافظه میکرو SD است اما امکان استفاده از دو سیمکارت را برای شما فراهم می‌کند. برخی از کاربران به خریدن گوشی‌های دارای پورت میکرو SD علاقمند هستند؛ 256 گیگابایت فضای بسیار گسترده‌ای است اما همیشه داشتن آپشن‌های بیشتر امتیاز بالاتری را برای یک محصول به دنبال داشته است.

باتری

باتری

باتری 3,730 میلی‌آمپر ساعتی اوپو فایند ایکس عملکرد بسیار خوبی دارد. این باتری می‌تواند به راحتی با یک بار شارژ فرامین شما را به مدت 36 ساعت انجام دهد. فایند ایکس از استاندارد شارژ سریع ووک (VOOC) اوپو هم بهره می‌برد و در بازه زمانی بسیار کوتاهی کاملا شارژ می‌شود. سازنده مشهور چینی پس از تاخیری کوتاه به استفاده از پورت یو اس بی نوع سی روی آورد و این تغییر یک قدم بسیار خوب محسوب می‌شود. متاسفانه اوپو فایند ایکس فاقد قابلیت شارژ بی سیم است. امیدوار بودیم که فایند ایکس به دلیل داشتن پنل پشتی شیشه‌ای این قابلیت را داشته باشد اما زندگی همیشه آن گونه که می‌خواهیم، پیش نمی‌رود.

دوربین

دوربین

اوپو در ساخت گوشی پرچمدارش از یک دوربین دوگانه اصلی استفاده کرده است. این دوربین یک سنسور 16 مگاپیکسلی و یک سنسور 20 مگاپیکسلی دارد و عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌کند. عکس‌های گرفته شده با این دوربین گاهی بسیار پرنور هستند اما رنج دینامیکی بسیار خوبی دارند. دوربین سلفی 25 مگاپیکسلی فایند ایکس هم کارایی خوبی در عکاسی دارد. در عکس‌های سلفی گرفته شده با این دوربین رنگ و جزئیات پوست به خوبی نمایش داده می‌شوند اما اوپو می‌توانست کاری کند که این عکس‌ها وضوح بیشتری داشته باشند.

در حقیقت تنها مشکل دوربین اوپو فایند ایکس زمان بسیار طولانی فعال شدن آن است. زمانی که نرم افزار دوربین را اجرا می‌کنید، مکانیزم دوربین با سرعت بسیار بالایی فعال می‌شود اما بین 3 تا 4 ثانیه طور می‌کشد که نمای زنده منظره مورد نظر خود را مشاهده کنید. اوپو باید این مشکل را برطرف کند در غیر اینصورت فرآیند عکاسی در لحظه‌های حساس بسیار سخت می‌شود.

اوپو فایند ایکس حالت عکاسی پرتره را هم با کیفیت خوبی ارائه می‌کند. دوربین این گوشی پرچمدار علی رغم نشان دادن نمای زنده با یک تاخیر زمانی نامطلوب، کارایی بسیار خوبی در پردازش عکس و جدا کردن هدف عکاسی از پس زمینه عکس دارد. البته این دوربین هم مانند دوربین سایر گوشی‌های هوشمند با مشکل پرتوگیری بیش از حد دست و پنجه نرم می‌کند. باید به این نکته هم اشاره کرد که ماژول دوربین اوپو فایند ایکس متاسفانه خیلی زود کثیف می‌شود.

نمونه‌ای از عکس‌های گرفته شده با دوربین گوشی پرچمدار اوپو فایند ایکس

نرم افزار و سیستم عامل

نرم افزار و سیستم عامل

رابط کاربری کالر او اس (ColorOS) شباهت زیادی به سیستم عامل iOS اپل دارد. این رابط کاربری کشوی نرم افزاری ندارد از این رو همه نرم افزارهایی که دارید یا دانلود می‌کنید، روی صفحات خانه گوشی قرار می‌گیرند. شما می‌توانید برای منظم کردن صفحه نمایش گوشی فایند ایکس چند پوشه بسازید و نرم افزارهای خود را در آن‌ها قرار دهید اما برخی از کاربران ترجیح می‌دهند که بیشتر نرم افزارهای خود را مخفی کنند تا یک نمای ساده را بر روی نمایشگر گوشی خود داشته باشند.

اوپو فایند ایکس با رابط کاربری کالر او اس 5.1 عرضه می‌شود. این رابط کاربری براساس سیستم عامل اندروید 8.1 اوریو ساخته شده است. رابط کاربری کالر او اس در گوشی اوپو آر 15 پرو عملکرد کندی دارد اما در اوپو فایند ایکس کارایی بسیار سریعی را ارائه می‌کند. این افزایش سرعت تا حدی با استفاده از پردازشگر کوالکام اسنپدراگون 845 در ساخت اوپو فایند ایکس ارتباط دارد.

سازنده مشهور چینی نرم افزارهای زیادی را بر روی فایند ایکس نصب کرده است. این شرکت گفته است که گوشی پرچمدارش را در ایالات متحده و چند بازار دیگر هم عرضه می‌کند از این رو می‌توان انتظار داشت که این محصول با فروشگاه نرم افزاری گوگل پلی استور در اختیار کاربران این مناطق قرار گیرد. در این بررسی مدلی از اوپو فایند ایکس که در چین عرضه شد، مورد استفاده قرار گرفت. این مدل فاقد نرم افزار گوگل پلی استور است به همین دلیل مجبور بودیم که این نرم افزار را از فروشگاه نرم افزاری اوپو دانلود کنیم. مدلی از فایند ایکس که در سایر نقاط جهان عرضه می‌شود، چنین محدودیتی را ندارد.

رابط کاربری کالر او اس طرفداران زیادی ندارد اما عملکرد بسیار بدی را هم ارائه نمی‌کند. برخی از کاربران لانچرهایی مثل نوا (Nova) را بر روی این رابط کاربری نصب می‌کنند تا تجربه استفاده بهتری داشته باشند.

قیمت و عرضه

قیمت و عرضه

اوپو فایند ایکس در چند بازار از قبیل چین، اروپا و ایالات متحده عرضه می‌شود. گفته شده است که این محصول دو ماه دیگر با قیمت 1,157 دلار وارد بازار اروپا می‌شود. سازنده مشهور چینی پروسه ساخت مدلی خاصی از گوشی جدیدش را با نام اوپو فایند ایکس لامبورگینی ادیشن هم شروع کرده است. این محصول از یک حافظه داخلی 512 گیگابایتی و فناوری شارژ سریع سوپر ووک (Super VOOC) بهره می‌برد. اوپو این مدل را با یک باتری کوچک‌تر 3,400 میلی‌آمپر ساعتی عرضه می‌کند اما گفته است که این باتری در عرض 35 دقیقه به طور کامل شارژ می‌شود.


بیشتر بخوانید: اوپو فایند ایکس لامبورگینی ادیشن در خط تولید؛ یک گوشی پرچمدار با ابهت لامبورگینی


حرف آخر

اوپو فایند ایکس یک گوشی کارآمد است. این محصول باید برای رفع مشکل آهسته بودن روند فعال شدن دوربینش بروزرسانی‌هایی را دریافت کند اما قابلیت تشخیص چهره 3 بعدی و نسبت نمایشگر به بدنه منحصر بفرد آن این مشکل را کمرنگ می‌کند. این که اوپو در ساخت این محصول مرزهای طراحی خود را جابجا کرده باعث خوشحالی است. اگرچه اوپو و ویوو احتمالا محصولات گوگل و سامسونگ را کمی قدیمی جلوه می‌دهند، اما باید منتظر ماند و دید که این دو سازنده در مدت باقی مانده از سال 2018 چه محصولاتی را عرضه می‌کنند. انتظار می‌رود که در سال 2019 گوشی‌های پرچمدار بیشتری با سبک طراحی تمام صفحه عرضه شوند اما اگر هم اکنون به دنبال یک گوشی هوشمند زیبا با چنین مشخصه‌ای هستید اوپو فایند ایکس یک گزینه خرید خوب برای شما محسوب می‌شود. در ادامه به ارائه جدول مشخصات این گوشی پرچمدار زیبا پرداخته‌ایم.لام

مشخصات فنی گوشی پرچمدار اوپو فایند ایکس

نمایشگر 6.42 اینچی AMOLED با رزولوشن 2340 در 1080 پیکسلی و نسبت تصویر 19.5 به 9
پردازشگر هشت هسته ای 2.8Ghz کوالکام اسنپدراگون 845
رم 8 گیگابایتی LPDDR4
ظرفیت حافظه داخلی 256 گیگابایت
پورت کارت حافظه میکرو SD ندارد
دوربین اصلی دوگانه با سنسور اصلی 16 مگاپیکسلی دارای دیافراگم f/2.0 و سنسور ثانویه 20 مگاپیکسلی دارای دیافراگم f/2.2
دوربین سلفی 25 مگاپیکسلی
باتری 3,730 میلی آمپر ساعتی غیرقابل دسترس با قابلیت پشتیبانی فناوری شارژ سریع 5 ولتی / 4.5 آمپری ووک فلش چارژ (VOOC Flash Charge)
تعداد سیمکارت قابل پشتیبانی 2 عدد
جک 3.5 میلی‌متری هدفون ندارد
کد محافظتی IP ندارد
سیستم عامل و رابط کاربری اندروید 8.1 اوریو و کالر او اس 5.1
سنسور اسکنر اثر انگشت ندارد
سایر مشخصات تشخیص چهره 3 بعدی

 

جدیدترین اخبار موبایل را با تکراتو دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: androidauthority

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    فردا سامسونگ بازیک شکل جدید ارائه می دهد و می گوید مدل اس10 اینگونه هست یعنی احتمالا تا دقیقه 90 سامسونگ شایدمرتب تغییر کند تا هوادارانش را نگه دارد

    پاسخ