;
coinex

فیلم The Dark Knight شاهکار کریستوفر نولان 10 ساله شد

سال 2008 بود که فیلم‌های ابرقهرمانی در باکس آفیس با استقبال مواجه نمی‌شدند. تنها چند سال پس از موفقیت فیلم‌هایی چون X-Men و Spider-Man، هالیوود به این نتیجه رسیده بود که افزایش مخاطبان آثار اقتباس شده از کمیک‌ها، دیگر تازگی و شور سابق را ندارد. فیلم‌هایی مانند Hulk و Superman Returns از نا امیدی‌های بزرگ این ژانر به حساب می‌آمدند و افتتاحیه‌های بزرگی را در سینماها آغاز می‌کردند؛ اما در مقابل نقدها و بررسی‌های متفاوت رنگ می‌باختند. آثار دیگری مانند Daredevil ،Fantastic Four ،Ghost Rider و Catwoman هم به تندی مورد انتقاد قرار می‌گرفتند و چهارمین Indiana Jones استیون اسپیلبرگ یعنی Kingdom of the Crystal Skull به فیلم مورد انتظار باکس آفیس در تابستان تبدیل شده بود.

فیلمی مانند «شوالیه تاریکی» هرگز نمی‌تواند دوباره ساخته شود.

با این وجود، دو فیلم بزرگ سال ابرقهرمانی بودند – Iron Man و The Dark Knight – که هر کدام نقشه تازه‌ای برای آینده این ژانر ترسیم کردند و در حال حاضر سهم بزرگی را از آنچه در حال حاضر موجود است، ایجاد کرده‌اند. مرد آهنین یا آیرون من (Iron Man) شروعی بر جهان سینمایی مارول بود؛ یک مجموعه رنگارنگ و پر انرژی که سال جاری وارد 20 سالگی‌اش شد. اما همه این‌ها بدون فیلم شوالیه تاریکی (The Dark Knight) کریستوفر نولان امکان پذیر نبود. فیلمی که 10 سال پیش اکران شد. این فیلم تنها منجر به سودآوری مالی نشد. بلکه پدیده‌ای به حساب می‌آمد که در مدت زمان کوتاهی به فیلم‌های کمیک و همچنین استراتژی تجاری اصلاح شده استودیوها اعتبار بخشید – و از قضا، فیلمی مانند شوالیه تاریکی هرگز نمی‌تواند دوباره ساخته شود!

حقیقت این است که نولان راهش را به سمت فرنچایز بتمن کشاند، چرا که این فرنچایز با ارزش، در وضعیت نگران کننده‌ای به سر می‌برد. نولان بعد از ساخت آثاری متفاوت، مانند درام‌های جنایی نئو نوآر Memento و Insomnia، کلید این کاراکتر را از برادران وارنر گرفت. سال‌ها بعد از شکست تجاری Batman & Robin در سال 1997، بازسازی نولان یعنی Batman Begins مورد استقبال قرار گرقت و در گیشه خوش درخشید. اما با این حال، هیچ چیز با The Dark Knight قابل مقایسه نیست (با فروشی تقریبا سه برابر). این فیلم آن قدر مورد توجه قرار گرفت که وقتی در لیست نامزدهای اسکار به عنوان بهترین فیلم دیده نشد، اعتراض عمومی را در پی داشت و آکادامی را وادار کرد تا تعداد کاندیداهای این بخش را در سال بعد به 10 فیلم برساند.

ابرقهرمانان در سینما همیشه دنباله رو  بتمن بوده‌اند.

The Dark Knight باعث شد ژانر بدون پرستیژ ابرقهرمانی، به بخش کلیدی استراتژی استودیوها تبدیل شود.

فیلم سینمایی The Dark Knight باعث شد فیلم‌های کمیک، نه برای مخاطبان، بلکه برای استودیوها به رسمیت شناخته شود. می‌توان گفت که ابرقهرمانان در سینما همیشه دنباله رو ترندهایی بوده‌اند که بتمن خلق کرده است. برای مثال می‌توان به تاثیر بتمن تیم برتون (1989) در آثاری چون Dick Tracy ،The Shadow و The Phantom در دهه 1990 اشاره کرد. در حالی که کاراکترهای مدرن‌تر مارول نادیده گرفته می‌شدند.


بیشتر بخوانید: بهترین فیلم‌های 2018


از طرفی، شکست Batman & Robin، استودیوها را متقاعد کرد تا برای پروژه‌های آینده به سراغ کارگردانان تحسین شده‌تری بروند. از جمله سم ریمی برای Spider-Man، برایان سینر برای X-Men و نولان. و در نهایت، پیروزی The Dark Knight باعث شد تا یک ژانر بدون پرستیژ، تبدیل به بخشی کلیدی از استراتژی استودیوها تبدیل شود.

هیث لجر در نقش جوکر. او در سال 2008 برای ایفای این نقش برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد.

در حالی که Batman Begins پایش را روی نیمه عامه پسند این کاراکتر گذاشت، The Dark Knight یک فیلم جنایی جسورانه و پر شور به حساب می‌آمد و از لحاظ بصری از Heat مایکل من الهام گرفته شده بود. نولان به جای اینکه بخواهد بر روی گاتام سیتی و مدافعی با لباس خفاش تاکید کند، بتمن و جوکر را به آرکی تایپ‌هایی تبدیل کرد که با جهان گنگسترها و پلیس‌هایی که اطرافشان را احاطه کرده‌اند، ناسازگارند و جامعه‌ای را به تصویر می‌کشد که به شدت به سمت قهرمانان و ضد قهرمانان قطبی شده است.

بعضی آدم‌ها فقط می‌خواهند جهان را در حال سوختن ببینند

اکثر ضد قهرمانان انگیزه‌ای مشخص دارند که برای سلطه بر جهان یا انتقام‌های شخصی است. اما نولان جوکر را به عنوان عامل هرج و مرج نشان می‌دهد. کسی که هدفش تنها بر هم ریختن نظم طبیعی هر جایی است که پا می‌گذارد و همچنین به خاطر تضاد افراطی بتمن مسحور او شده است؛ این نوعی دیدگاه از هرج و مرج طلبی و غیر اخلاقی بودن اهریمن است. این دیدگاه به نوعی در این جمله از فیلم خلاصه می‌شود که آلفرد می‌گوید: “بعضی آدم‌ها فقط می‌خواهند جهان را در حال سوختن ببینند“.

نولان از این فرنچایزها فاصله گرفته، اما با این حال، یکی از معدود کارگردانان هالیوود است که صرف نظر از پروژه بعدی، هر چقدر پول که می‌خواهد را دریافت می‌کند (از دیگر کارگردانان اسپیلبرگ، جیمز کامرون و کلینت ایستوود هستند).

همانطور که می‌دانید، فیلم‌های ابرقهرمانی در هالیوود، در حال حاضر در اوج خود به سر می‎برند.

بیشتر بخوانید:

.

اخبار سینما را با تکراتو دنبال کنید.

منبع: The Atlantic

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر