;
coinex

قیمت گوشی در بازار ایران بالا می‌رود؛ دلار 4400 تومانی به واردات موبایل اختصاص نخواهد یافت

قیمت گوشی در بازار ایران بالاتر می‌رود. واردات موبایل با دلار 4400 تومانی ممکن نخواهد بود. عدم تخصیص ارز دولتی برای واردات موبایل باعث می‌شود که قیمت گوشی در بازار ایران بالاتر از حد انتظار برود. 

منتظر باشید، قیمت گوشی در ایران گران خواهد شد و عملا گوشی هوشمند زیر یک میلیون تومان نخواهید یافت.

مجتبی خسرو تاج، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و همچنین رییس سازمان توسعه تجارت با حضور در جمع خبرنگاران اعلام کرد که واردات گوشی با ارز 4400 تومانی امکانپذیر نخواهد بود. واردکنندگان برای تامین ارز مورد نیاز خود باید به سامانه نیما مراجعه کرده و از ارز صادراتی استفاده کنند.

مجتبی خسرو تاج، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و همچنین رییس سازمان توسعه تجارت
مجتبی خسرو تاج

گوشی در ایران گران می‌شود

اما چیزی که باعث بالا رفتن قیمت موبایل در ایران خواهد شد، انتقال موبایل از گروه کالایی 2 به گروه کالایی 3 است. خسرو تاج در این مورد می‌گوید:

در گروه‌بندی کالایی انجام‌شده در اواخر تیرماه، گوشی‌های موبایل از گروه کالایی ۲ به گروه ۳ منتقل شدند و مقرر شد که واردکنندگان، ارز موردنیاز خود را از طریق سامانه‌ی نیما تأمین کنند.

بیشتر بخوانید: افزایش قیمت سکه در بازار ایران ؛ خود کرده را تدبیر نیست!

رییس سازمان توسعه تجارت درباره بالا رفتن قیمت گوشی در بازار ایران گفت:

در جلسه‌ی ستاد بررسی مسائل اقتصادی با حضور معاون اول رئیس جمهوری، صحبت‌هایی مطرح شد تا بتوان موبایل های ارزانی که زیر ۳۰۰ دلار قیمت دارند در گروه ٢ کالایی قرار گیرند، اما درنهایت این مسئله از نظر فنی رد شد؛ چرا که نمی‌توان برای یک تعرفه دو نرخ ارز را در نظر گرفت و این امکان وجود دارد که کم‌اظهاری صورت گیرد.

قرارگیری گوشی هوشمند در گروه کالایی 3 باعث می‌شود تا قیمت گوشی در بازار ایران به مراتب بالاتر از وضعیت فعلی قرار گیرد. از آنجایی که قیمت ارز در بازار غیر رسمی بالای 10 هزار تومان است و صادرکننده نیز الزام به فروش پایین‌تر از این نرخ ندارد عملا ارزی که دست واردکننده برای اولویت گروه کالایی 3 می‌رسد، ارز بازار آزاد خواهد بود.


بیشتر بخوانید: کم ارزش ترین ارزهای جهان ؛ با بی ارزش‌ترین واحدهای پولی دنیا آشنا شوید


این موضوع باعث خواهد شد تا تقریبا هیچ گوشی هوشمند زیر یک میلیون تومان در ایران وجود نداشته باشد. گوشی‌های رده پایین در بازارهای جهانی حداقل قیمیت در حدود 100 دلار دارند و ورود این گوشی‌ها با ارز آزاد، قیمت پایین رده ترین گوشی‌ها را در بازار داخلی به بالای یک میلیون تومان خواهد رساند.

به نظر می‌رسد بازار ثانویه تاثیری در ثبات قیمت‌ها نداشته است، اما بسته سیاست ارزی جدید دولت در این هفته اعلام خواهد شد. باید دید که آیا سیاست‌های ارزی جدید تاثیری بر نرخ دلار خواهد داشت یا این دلار است که همچنان سیر صعودی خود را حفظ می‌کند.

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر