;
coinex

تحویل هواپیما به ایران ؛ ATR تعداد 5 هواپیما به ایران تحویل داد

شرکت ATR از مهلت قانونی خود برای تجارت و تحویل هواپیما به ایران استفاده کرد. این شرکت به قراردادی که برای تحویل هواپیما دارد عمل نمود.

به گزارش تکراتو، نخستین سری از هواپیماهای خریداری شده توسط ایران‌ایر، پس از خروج آمریکا از برجام، وارد تهران شدند. هواپیماسازی ATR بر اساس قراردادی که با هما دارد، ۵ فروند هواپیمای دیگر را نیز به ایران‌ایر تحویل داد.

این پنج فروند هواپیما در قالب برجام خریداری شده‌اند و با رجیسترهای  EP-ITL، EP-ITK، EP-ITJ، EP-ITI  و EP-ITM  به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اضافه خواهند شد. با این سری از هواپیماهای جدید، تعداد هواپیماهای ATR در خدمت هما به ۱۳ فروند و تعداد هواپیماهای برجامی این شرکت به ۱۶ فروند افزایش پیدا می‌کند.

تحویل هواپیما به ایران توسط ATR

تحویل هواپیما به ایران

وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه پیش از این از احتمال تحویل این هواپیماها به ایران خبر داده بود. وی اعلام کرد که فرانسه به دنبال چراغ سبز ایالات متحده آمریکا برای تحویل این هواپیماها به ایران است. البته مدتی پیش نیز مدیرعامل شرکت هواپیمایی ATR از مذاکره با آمریکا برای تحویل چهار فروند هواپیما به ایران که در خط مونتاژ بود خبر داد.

قرارداد ایران‌ایر با ATR سومین قرارداد مهم هوایی پس از برجام است که مذاکرات آن از زمان سفر رئیس‌جمهوری ایران به دو کشور اروپایی ایتالیا و فرانسه کلید خورد.

شرکت هما و ‌ATR که یک شرکت ایتالیایی-فرانسوی است، قرارداد نهایی را برای خرید ۲۰ فروند هواپیما در تهران نهایی و امضا کردند. تاکنون ۸ فروند از این هواپیماها به ایران‌ایر تحویل داده شده است. همزمان با خروج آمریکا از برجام، خریدهای هوایی ایران نیز تحت‌تاثیر قرار گرفت.

آغاز تحویل هواپیما به ایران

با توجه به اینکه ۱۰ درصد قطعات ATR ساخت آمریکاست، معاملات این شرکت باید با اخذ مجوز اوفک انجام گیرد. اگرچه این مجوز بعد از برجام برای سه شرکت هواپیماساز ایرباس، بوئینگ و ATR صادر شد، اما پس از خروج ترامپ از برجام، اوفک مجوزهای فروش هواپیما به ایران را باطل کرد و قراردادهای هواپیمایی ایران تحت‌تاثیر این تصمیم معلق ماند. اما کمپانی ATR توانست آمریکایی‌ها را برای تحویل هواپیما به ایران مجاب کند.

به گفته مدیرعامل  ATR، هواپیماهای سفارش داده شده توسط ایران دارای آپشن‌های ویژه‌ای هستند، زیرا آنها بیشتر در بالای مناطق کوهستانی فعالیت می‌کنند.

شرکت ATR قرار بود در سال ۲۰۱۸ در مجموع ۸۰ فروند هواپیما را به مشتریان خود تحویل دهد که از این تعداد، ۱۲ فروند متعلق به ایران است.

.

منبع: donya-e-eqtesad

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر