;
coinex

اجزای تشکیل دهنده‌ی دوربین های مداربسته ، تابلو برق، بردهای الکترونیکی و ECU

در این مقاله با اجزای تشکیل دهنده لوازم الکترونیکی پرمصرف کاربرد مانند دوربین‌های مدار بسته، تابلو برق، بردهای الکترونیکی و ای سی یو خودرو آشنا خواهید شد.

لوازم الکترونیکی در دنیای امروز نقش بسیار پر رنگی در زندگی روزمره انسان ها دارند. در این نوشته به مرور اجزای تشکیل دهنده چند نمونه از پر کاربردترین ابزار الکترونیکی خواهیم پرداخت.

اجزای تشکیل دهنده دوربین‌های مداربسته

اجزای تشکیل دهنده‌ی دوربین های مداربسته شامل مودم، سوئیچ، محفظه ی عبور کابل، حسگر نورسنج، لامپ مادون قرمز، بدنه اصلی دوربین، کابل شبکه، لنز، پایه های براکت ، دیافراگم، پیچ تنظیم فوکوس و سنسور دریافت تصاویر می باشد. برد الکترونیکی موجود در دوربین مداربسته نقش اساسی در میزان کیفیت تصاویر ایفا می کند. زیرا وظیفه ی بردهای دوربین، پردازش داده های دریافتی است. لنزهای دوربین مداربسته ،با توجه به نوع کارایی، انواع متفاوتی دارند.

اجزای تشکیل دهنده‌ی تابلو برق، دوربین مداربسته، بردهای الکترونیکی و ECU

لنزهای فیکس ، لنزهای فیکس صنعتی ، لنزهای وریفوکال ، لنزهای موتوردار از انواع لنز می باشند. از طریق سیستم های مدار بسته ی آنالوگ ،ضبط ، پخش یا انتقال تصاویر ممکن می شود. در دوربین های مداربسته، دستگاه دی وی آر،  تصاویر آنالوگ را به دیجیتال تبدیل می کند و به عنوان سرور سیستم دوربین بسته آنالوگ شناخته می شود. از وظایف دستگاه DVR، ضبط تصاویر به صورت یکپارچه، تنظیم نور و رنگ تصاویر، انتقال تصاویر و زوم کردن روی تصاویر است. امکان اتصال به شبکه یا انتقال تصویر از وظایف دیگر دی وی آر هاست.  برای اطلاعات بیشتر به آموزش نصب دوربین های  مدار بسته مراجعه کنید.

اجزای تشکیل دهنده ی تابلو برق

تابلو برق مجموعه ای است که برای قطع و وصل چند وسیله که باهم در ارتباطند و عمل مشخصی را انجام می دهند، استفاده می شود. درون تابلوهای برق، ابزارآلات اندازه گیری و کنترل و حفاظت وجود دارد. به جز قسمت ارتباطات ، کلیه ی عناصر الکتریکی  که در مدارهای الکتریکی مورد استفاده قرارمی گیرد ؛ در تابلوهای برق موجود است. عناصر الکترونیکی مدار، شامل کنتاکتورها، بی متال ها، تجهیزات اندازه گیری، ترانس و غیره می باشد. برای مثال کنتاکتورها،عامل قطع و وصل مدار از راه دوراند. بی متال ها، برای دستور قطع در اثر عبور جریان زیاد، استفاده می شوند.

اجزای تشکیل دهنده‌ی تابلو برق، دوربین مداربسته، بردهای الکترونیکی و ECU

رله ها، وظیفه ی ارسال فرمان قطع و وصل در مدار را برعهده دارند. تجهیزات اندازه گیری، مقدار فرکانس، جریان و ولتاژ را با استفاده از ولت متر، آمپر متر، فرکانس متر و غیره اندازه می گیرند. ترانس جریان یا ولتاژ، جهت کاهش و افزایش مقدار جریان و ولتاژ استفاده می شود. وظایف کلیدها،قطع و وصل مدار است.ارتباطات درون تابلو با هادی هایی مانند سیم و کابل صورت می گیرد. ارتباطات به دوگروه ارتباطات انعطاف پذیر و انعطاف ناپذیر تقسیم می شود. سیم ارت در همه ی تابلوهای برق با رنگ سبز نشان داده شده است. بدنه ی تابلو برق ، قسمت فلزی یا غیر فلزی  است که درون آن این تجهیزات و لوازم قرار دارد. برای مشاهده ی مطالب مرتبط با این موضوع به آموزش نصب تابلوهای برق مراجعه فرمایید.

اجزای تشکیل دهنده ی بردهای الکترونیک

بردهای الکترونیکی دارای عناصر مختلفی مانند مقاومت،خازن ،ترانزیستور، رله ، دیود نوری LED، دیود،موتور الکتریکی، تقویت کننده عملیاتی (op-amp)، آی سی (IC)، ترانزیستور و غیره می باشند.  درادامه به توضیحاتی کوتاه درباره ی این عناصر می پردازیم.

مقاومت ها برای تقسیم جریان و ولتاژ استفاده می شوند.مقاومت روی مدار با کلمه ی Rمشخص شده و دارای خطوط رنگی هستند. وظیفه ی خازن ها ذخیره ی انرژی الکتریکی است. قطعات استوانه ای  یا قطعات عدسی مانند در روی مدار خازن ها هستند.و به رنگ های سبز ،سیاه، قهوه ای دیده می شوند. سلف ها تویوپ های سیم پیچی شده روی مدارند.  کریستال ها ،قطعات مکعب مربع یا استوانه ای هستند که بیشتر به رنگ نقره ای قابل مشاهده هستند. کریستال ها قطعات مکعب مستطیل آبی رنگ روی بردها هستند.

اجزای تشکیل دهنده‌ی تابلو برق، دوربین مداربسته، بردهای الکترونیکی و ECU

رله یک قطعه ی الکترومکانیکی و شبیه کلید است که وظیفه ی قطع و وصل جریان را به عهده دارد. رله این کار را با اعمال ولتاژ و ایجاد خاصیت آهن ربایی در سیم پیچ موجود در رله انجام می دهد. با قطعجریان الکتریکی ،خاصیت  آهن ربایی از میان رفته و جریان قطع می شود.رله ها، مکعب مستطیل های سیاه یا آبی هستند. ترانسفورماتورها مکعب هایی پلاستیکی یا فلزی اند که درون آن سیم پیچی های قهوه ای رنگ وجود دارد. باتری ها قطعات سکه ای مانند فلزی یا مشکی روی مدارند.دیودها قطعات مشکی رنگ استوانه ای هستند که یک طرف آنها نقره ای شده و نشان دهنده ی جهت دیود است.

برای آموزش بیشتر درباره ی اجزای تشکیل دهنده ی بردهای الکترونیکی به آموزش تعمیرات بردهای الکترونیکی مراجعه فرمایید.

اجزای تشکیل دهنده ی ایسیو خودرو

ایسیو میکروکامپیوتر کوچکی است که در موتور ماشین قرار گرفته است. ایسیو ها دارای دو نوع حافظه ی موقت و حافظه ی دایمی در CPU خود  می باشند . حافظه ی موقت، حرکات دنده و استپ موتورها و محاسبات لحظه ای را انجام میدهد.

اجزای تشکیل دهنده‌ی تابلو برق، دوربین مداربسته، بردهای الکترونیکی و ECU

حافظه ی دایم با قطع برق از بین نمی رود و در حکم سیستم عامل است. مبدل های آنالوگ به دیجیتال در ای سی یو ها ،به کنترل خروجی برخی سنسورها مانند سنسور اکسیژن می پردازد. داده های ارسالی از سنسورهای موجود در ماشین در ایسیو پردازش شده و فرمان هایی متناسب با داده ها به ماشین اعمال می شود. برای دریافت اطلاعات تکمیلی به آموزش نصب ایسیو خودرو مراجعه فرمایید.

پایان رپورتاژ آگهی./

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر