;
coinex

مصرف ماری جوانا موجب کاهش علائم بیماری التهاب روده می‌شود!

محققان می‌گویند که موفق به کشف سازوکار زیست‌شناختی جدیدی شده‌اند. در نتیجه این تحقیقات جدید آنها دریافته‌اند که مصرف ماری جوانا می‌تواند علائم بیماری التهاب روده را کاهش دهد.

دهه‌هاست که پزشکان گزارش‌هایی را از مبتلایان به بیماری التهاب روده دریافت می‌کنند که ماری جوانا می‌تواند مستقیما علائم مرتبط به این بیماری را برطرف کند. در مطالعه جدید که توسط تیمی از محققان دانشگاه ماساچوست و دانشگاه باث در انگلستان انجام گرفت، سازوکاری زیست‌شناختی جدیدی کشف شد که می‌تواند به‌طور بالقوه توضیح دهد که چرا مصرف ماری جوانا موجب کاهش علائم بیماری التهابی روده می‌شود.

بت مک‌کورمیک، یکی از محققان حاضر در مطالعه جدید، گفت:

شواهد بی‌سابقه‌ای از مزایای سلامتی مصرف ماری جوانا دارویی وجود دارد، اما هنوز دانسته‌های علمی در ارتباط با آن در دست نیست.

قبلا تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری التهاب روده با مصرف ماری جوانا بهبوده یافته‌اند و این دارو به آنها کمک کرده تا از علائم مختلف این بیماری مانند تهوع و درد شکم جلوگیری کنند. اما تا به‌امروز شواهد مشخصی در این خصوص وجود نداشته است و محققان مطمئن نبوده‌اند که آیا حقیقتا ماری جوانا اثرات داروهای ضد التهابی را دارد یا اینکه کانابینوئیدها با اثرات روانگردانی خود به‌سادگی علائم را پنهان کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: مطالعات از تاثیرات مختلف ماری جوانا خبر می دهند

کانابینوئیدها ترکیبات اولیه موجود در ماری جوانا هستند و محققان به خوبی با اثرات مختلف آن آشنایی دارند. این کانابینوئیدها با گیرنده‌های کانابینویید خاصی در بدن ما ارتباط برقرار می‌کنند، اما این گیرنده‌ها به برخی ترکیبات درونی موسوم به اندوکانابینوئیدها که به‌طور طبیعی در داخل بدن ما وجود دارند، حساس هستند. تاکنون مشخص نشده بود که چگونه اندوکانابینوئیدها می‌توانند مشکلات التهابی روده را برطرف کنند.

اکنون مطالعه جدید نشان می‌دهد که اندوکانابینوئیدها نقش مهمی در غیر فعال کردن واکنش طبیعی التهابی بدن در روده دارند. نوتروفیل‌ها نوعی سلول‌های ایمنی هستند که به‌عنوان خط مقدم دفاعی بدن در مقابل عفونت‌ها فعالیت می‌کنند. این سلول‌ها معمولا در روده‌ها به‌ مقادیر بالایی جمع نمی‌شوند، اما پس از اینکه یک عامل بیماری‌زای حاد توسط بدن خنثی می‌شود، بدن نیاز بازیافت دارد و بنابراین التهاب غیرقابل کنترل رخ نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: محققان به دنبال حل معماهای ماری جوانا، گیاه مخدر مرموز

در مطالعه جدید نشان داده شد که گیرنده کانابینوئید در نوتروفیل‌ها باعث جذب اندوکانابینوئیدها می‌شود تا موجب کاهش فعالیت التهابی در روده شوند. بدون اندوکانابینوئید، التهاب می‌تواند غیرقابل کنترل شود. محققان معتقدند که این اندوکانبینوئیدها که به طور طبیعی تولید می‌شوند، شبیه به مولکول‌های کانابینوئید موجود در ماری جوانا هستند و این می‌تواند اثرات ماری جوانا را در کاهش علائم بیماری التهابی روده توضیح دهد.

راندی مارسنی، یکی از محققان این تیم از دانشگاه باث، با احتیاط می‌گوید:

با وجودی که بسیاری از مصرف‌کنندگان ماری جوانا گزارش کرده‌اند که کانابینوئیدها از علائم بیماری التهابی روده کاسته‌اند، اما ما تاکنون تنها در موش‌ها این موضوع را بررسی کرده‌ایم و هنوز آزمایش‌های انسانی انجام نگرفته‌اند. با این حال، امیدواریم که این یافته‌ها به ما کمک کند تا روش‌های جدیدی برای درمان بیماری‌های روده در انسان پیدا کنیم.

در حالی‌که این مطالعه ممکن است به محققان در درک اینکه ماری جوانا چگونه می‌تواند اثرات التهاب روده را کاهش دهد، کمک کند، اما محققان در ابتدا علاقه‌ای به توسعه درمان‌های التهابی روده مبتنی بر کانابینوئیدها نداشتند. تحقیقات بیشتر می‌تواند به محققان کمک کند که بیشتر از این مسیر به‌تازگی کشف شده بهره ببرند و روش‌های جدیدی برای درمان بیماری التهابی روده و به‌طور بالقوه دیگر بیماری‌های خود ایمنی خارج از روده پیدا کنند.

اخبار علمی را با تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: newatlas

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر